EENIGMAA: já studuju politický vědy na IEP ve francii a taky mě ten přístup, že už máme vlastně všechno znát před prvákem, občas štve. je sice hezký, že rozvíjejí naše argumentační schopnosti a, jak se říká tady, l'esprit critique, ale dost diskuzí v hodinách stojí na vodě a je to na nich poznat. občas je to až vtipný: já jsem teď stále v rámci své almy mater došla do čtvrťáku na master, studuju politickou sociologii, a to prosím bez toho, abych životě měla základní kurs sociologie. tím pádem si neumím dát věci do souvislostí a dost tápu, ale zdá se, že si toho nikdo nevšímá. prostě stačí pokládat argumenty metodou "teze - antiteze" se závěrem, že budoucnost ukáže, a všichni moudří mužové souhlasně kývají hlavou.
loni jsem byla na erasma v německu a tam mi ten systém naprosto vyhovoval: maj normální přednášky, ke kterejm je jedna nebo dvě doporučený učebnice, k tomu profesoři skenují důležité texty, které studenti opravdu (!) na každou přednášku čtou a pak rozebírají. k přednášce je seminář, který se zaměřuje právě na argumentaci a nějaké analytické myšlení, v něm na konci roku odevzdáváš seminárku, zatímco z přednášky máš zkoušku, ve který dokazuješ, jak ses nadrtila informace a že jsi schopná dát rychle dohromady stránku essay-frage. přišlo mi to jako dokonalá kombinace.