Takže: přenesme do tohoto univerzálního klubu např. teoretickou diskuzi o problémech squaterů na Miladě. Já mám teď trochu bezprostřednější představu o tom, jaké věci kolem toho probíhají, protože jsem se vypravil na úterní fireshow, která poblíž vily měla probíhat, a byl světem následného konflikut.
Popravdě, ještě snad nikdy předtím mě tolik nesraly všichni, kteří se kolem toho ochomýtají, protože - na jedné straně:
1) vyklízení bylo na politickou objednávku, protože vlivné osoby v ODS chtěli dokázat, že nejen "pravicový", ale i "levicový" extremismus je problém. A protože u nás léta nic jako levicový extremismus neexistovalo, tak ho bylo nutné uměle vytvořit - píchnutím do vosího hnízda.
2) mediální demagogie okolo toho všeho (kdy se nejprve najme ochranka aby vše rozmlátila a pak se to předvede jako výsledek působení squaterů) by asi dokázala naštvat každého... stejně tak zjednodušující demagogie o "feťácích, obsazujících cizí nemovitosti" - pointou Milady bylo, že ještě léta poté, co byla obsazena, nebyla "ničí" a v současné době také nebyla rozhodně privatizována - ale je v majetku státního úřadu, který bylo možné právě účelově zneužít pro politické hry.
3) výstavba tunelového komplexu Blanka působí velkému množství obyvatel Prahy obrovské komplikace s dopravou, kvalitou života, apod. - a mj. i studenti budou nejspíš daleko více obtěžování hlukem s budoucího městského okruhu, na který vyústí Blanka přímo pod jejich okny, spíše než nějakými parties na Miladě. Je zde tedy poměrně jasná politická vůle nějak upoutat pozornost něčím jiným, než život veřejnosti ohrožujícími propady půdy ve Stromovce... totiž už ani Praha není takovou baštou ODS, jak to bývalo dříve (ovšem baštou ODS není ani tak proto, že by v Praze všichni byli pro-ODS - jako spíš proto, že v Praze nikdo není pro-ČSSD, a levicovost zde nabývá právě spíše anarchistických a libertariánských podob, než podoby podpory tradičních levicových stran a požadavků).
Na druhé straně:
1) komunita podle mě nemá jednotný cíl: cílem jedné části komunity je mít alternativní kulturní centrum, které by bylo respektované v jistých kruzích i mezinárodně - a tento respekt se u určitých lidí odvíjí právě od toho, že jde o squat, a ne o normální pronajatý nebo soukromý objekt. cílem druhé část komunity je konflikt za každou cenu. bez ohledu na výsledek. (nemůžu si pomoct, ale podle mě to tak fakt je .. a asi nejde předpokládat, že všichni ti, kteří se toho účastní KVůLI tomu konfliktu samotnému, jsou policejní provokatéři, že...)
2) rasismus a neonacismus je vážný problém, který se přijetím myšlenky "levicového extremismu" a myšlenky, že házet molotovy koktejly je řešení, podaří politikům úspěšně marginalizovat a relativizovat. Lidé okolo Milady takto úspěšně dokáží většinové společnosti, že v kauze neonacismu a pogromů na Romy apod., nejsou součástí řešení ale součástí problému.
3) je otázka, do jaké míry nejde jen o vysloveně lifestylovou záležitost: "na Západě mají cool ikonické bitky s policií, při kterých tam hoří policejní antony, a funguje jim to tak - tak bychom je u nás měli mít taky, abychom dokázali, že jsme taky radikální velkoměsto". Faktem je, že u nás je ale ve veřejnosti zatím podpora leckterých radikálních myšlenek poměrně slabá - a pokud vůbec existuje, tak nabývá bulvárně-obskurní podoby (J.X.Doležal, například). Tedy squateři a radikálové nemohou počítat s tím, že do ulic vyjde 20 000 jejich příznívců - naopak, těch 20 000 alternativců, kteří by možná byli ochotni v případě potřeby podpořit rozumně formulovaný požadavek, se od toho radikálního jádra odvrátí.
Na druhou stranu: nejde paušálně odsuzovat lidi, kteří se Milady zastávají - to už spíše budu odsuzovat neinformovanou veřejnost, která nadává na "feťáky" a na "obsazování cizích nemovitostí" - feťáky hledejte fakt v úplně jiných společenských vrstvách, a léta nepoužívaná a v katastru nezapsaná barabizna v mých očích fakt není "cizí nemovitost".
Ve skutečnosti zde byl podniknut zásah proti něčemu poměrně dost málo radikálnímu za účelem daleko větší radikalizace tohoto - což zpětně může pomoci navýšení rozpočtu policie (což platíme ze svých daní) a může to pomoci popularitě ODS (dejme tomu na úkor takové Dělnické nebo Národní strany).
Otázka je, co vlastně squateři a "mírní radikálové" chtějí: jestli chtějí zpět Miladu, jestli chtějí náhradní prostor, jestli chtějí dohodu o legálních formách squattingu (ovšem viz legální Czechtek, legální plochy pro grafitti, apod... toto není to, o co části té scény jde: pro část všech těchto scén šlo o levný adrenalinový sport, jehož nedílnou součástí byl konflikt...) - a nebo jestli chtějí rioty, molotovy, pozornost médií...
Osobně se pokládám za samorostlého teoretika sociální revoluce - ovšem pod tímhle pojmem si představuju něco trochu jiného. Příčí se mi myšlenka, že nějaký frustrovaný teenager se má nechat ideologiky vyhecovat k tomu, aby ho policie zastřelila - a abychom my "šedá střední vrstva" pak vyšli do ulic protestovat proti policejnímu násilí.
Moje představa je spíše postupné odumírání policejního represivního systému - které bude umožněné tím, že ve společnosti bude postupně klesat kriminalita, protože prostě přestane být pro kohokoliv zábavná a výnosná. V podstatě věřím v přímé nahrazení starého sociálního řádu uspořádáním novým - hravějším, svobodnějším, kreativnějším, rovnostářštějším - bez nějakého mezistupně střetů s policí.
Policie postuně přestane být aktraktivním zaměstnáním, bude zesměšněna učiněna zbytečnou, a její financování ze strany občanské společnosti bude postupně klesat. Toto je jediná utopická vize a jediná forma sociální revoluce, kterou jsem ochoten soukromě i veřejně podpořit. Čelní střety pokládám za kontraproduktivní.