KAERO:
Mazací olejový film se vytváří v důsledku rotace zatíženého hřídelového čepu, protože
mazivo má určitou přilnavost ke kluzným plochám čepu i ložiska. Mazivo je rotujícím čepem
unášeno a proudí v mazací vrstvě ve směru rotace čepu, pokud není hřídelový čep zatížen je
ložisková vůle po celém obvodě stejná. Jestliže čep zatížíme určitou silou, posune se ve
směru působení této síly a v důsledku otáčení čepu i mírně do strany. Mazivo, které ulpívá na
povrchu čepu je jím unášeno do zužující se mazací vrstvy, ve které se vytváří
hydrodynamický tlak, působící proti zatěžující síle. Zatížený rotující hřídelový čep se ustaví
v určité výstředné poloze, ve které jsou zatěžující síla a tlaková síla v rovnováze.
Hydrodynamická síla, která vzniká v mazací vrstvě je tím větší, čím větší je kluzná rychlost.
Hřídelové čepy menšího průměru se musí otáčet rychleji než velké.
Zdroj:
http://www.vutbr.cz/www_base/zav_prace_soubor_verejne.php?file_id=29088
konkrétní čísla ti bohužel neřeknu. Kluzná ložiska jsem naposledy počítal před deseti lety na střední. Teď už jsou mimo můj obor - teď se zajímám o hi-tech kompozity....