• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    CHIMERAMimořádně nadané děti
    Vše okolo vzdělávání a výchovy mimořádně nadaných dětí. Hledáme všechny druhy nadání!

    Čtěte prosím nástěnku! Jsou tam podstatné informace!

    „Mnoho nadaných a talentovaných dětí, jestliže se jim nedostává odpovídající podpory, upadá a nerozvíjí své nadání, které by je mohlo dovést k vědeckým objevům, umělecké tvorbě, umožnilo by jim stát se vůdčími osobnostmi nebo prostě jen šťastnými lidmi, s přiměřenou sebedůvěrou. Ignorováním talentů ztrácí i společnost. Ztrácí tvořivé vůdčí osobnosti ve vědě, umění, politice a získává frustrované odpadlíky ze škol, společnosti, veřejného života a někdy i ze života vůbec.“ (Erica Landau, zakladatelka Institutu pro nadané a talentované děti, Tel Aviv)
    rozbalit záhlaví
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    VYHULENY_UFO: Obé, co uvádíš, je problém slabého sebevědomí a nedostatku vnitřní spokojenosti. Takže neteř podpoř, aby se cítila dobře a sebevědomě. Nevím samozřejmě, nakolik máte blízký vztah, ale moje neteře se mi třeba chodily svěřovat (ale už jsou holky velké :-)
    Štastnej člověk nepotřebuje ani drogy, ani sekty.
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    VYHULENY_UFO: Všecko může být v životě i na obtíž, dokonce i krása, takže i chytrost. Podle mého má neteřinka pěkné předpoklady, pokud nějaké pradědovské geny podědila a mohlo by se jí v životě dařit. Moc jí to přeju!
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    VYHULENY_UFO: Jo a neteři gratuluj, protože letos to bylo v Praze fakt hustý.
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    VYHULENY_UFO: no však, ona přece taky. Bez přijímaček na státní gympl těžko :)
    Vstoupila jsem do toho jen proto, že se asi spíš nechápete, než byste měli odlišné názory.
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    VYHULENY_UFO: máš pravdu, s druhým synem to bylo značně komplikovanější :)

    Do první třídy se nedostal na školu, kterou jsme mu vybrali (nebyli jsme spádoví).
    Tak jsme ho dali do malé příměstské základky, kde jsem doufali, že se vyhne šikaně.
    Nevyhnul se.
    Následně jsme hledali další možnost a on sám navrhl waldorf, kam chodil jeho nejbližší kamarád (podotýkám, že kamarád měl už v 1. třídě diagnostikované nadání a členství v Mensa - náš junior na to nevypadal).
    Dva roky ve waldorfu zas tak hroznou škodu neudělaly (kromě toho blbého písma), protože byl lockdown a waldorf online neučí. Učila jsem dítě tedy pouze sama.
    Následně se kamarád odstěhoval a waldorfská škola změnila sídlo mimo náš dosah, čili řešila se třetí škola.
    Tam už se nadání projevovat začalo a šikana též. Ukončili jsme to rychle a další vzdělávání proběhlo doma na individální plán. To jsem se synem dělala přípravu na přijímačky na 8letý gympl.
    Kvůli domácímu vzdělávání jsme museli jít do PPP a tam mu diagnostikovali jednostranné mimořádné nadání.
    Na 8G se dostal a do školy se těší.
    Je to poněkud složité, žejo. Ale waldorf u nás na malém městě nebyl drahý, stálo to 2,5 tisíce měsíčně, to máme.
    S nejstarším synem to bylo jednodušší, ten měl diagnostikované mimořádné nadání od 4 let (dnes IQ 160+), chodil do třídy pro mimořádně nadané, pak rovnou 8G a dnes studuje mikrobiologii na MUNI.
    Třetí kousek je ještě moc malej, ale prokazuje vynikající paměť a fantastickou prostorou představivost, která mě úplně dostává - neb já ji nemám :) Jak mu to půjde ve škole, těžko říct. Hodně záleží na tom, jak si ho dokáže získat úča.

    U nás to o penězích není - rozhodně bychom synům nemohli platit soukromé školy.
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    GIOMIKY: díky za upozornění na chybu, adresa je obráceně: invenio.muni.cz

    GIOMIKY: taky mi vadilo, že syna ve waldorfu učitelka nutila psát tiskacím, když už uměl z první třídy psací, bylo to velmi stresující, ale opica nedala pokoj a neustoupila (v důsledku toho dodnes velmi nerad píše rukou). Nebyla to v podstatě pravá waldorfská učitelka, byla na té škole jen proto, že čekala na lepší místo jinde (má specku, chtěla učit u hluchoněmých dětí a už tam učí). Měla naše děti jen rok a posejřila, co mohla. Můj syn říká, že chudáci ti hluchoněmí .-)

    Psací písmo je super, taky jsem pro všemi deseti. U nás se ve školách scriptem nepíše, tak jsem to ani neřešila.
    Praha je asi pokrokovější :)
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    Nikomu to neberu, ale script je podle mého krok zpět. Vázané písmo je mnohem plynulejší.
    Nebo může dítě rovnou psát tiskacím (můj prostřední píše tiskacím, protože v první třídě začínal psacím v normální škole a ve druhé a ve třetí byl ve waldorfu, kde zas museli psát tiskacím). Asi je to jedno. Ale ta plynulost navazování je podle mého příjemnější, píšeš tak rychleji.
    Jinak pokud si někdo další chcete nechat diagnostikovat nadané děti, vznikla super metoda hravou formou, dělá ji muni.invenio.cz a jezdí testovat i celé školy.
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    GIOMIKY: Miki, já myslím, žes chtěl napsat Hejného matematika, ne? :)
    Heyrovský st. byl sice vynikající romanista a Heyrovský ml. nositel Nobelovy ceny, ale ani jeden z nich matiku neučil :)
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    Online školení pro zájemce o téma nadané děti a jak na ně:

    VERONIKA22
    VERONIKA22 --- ---
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    GIOMIKY: jen pro info pro anglicky nemluvící - o co v té hře jde?
    OTAVA
    OTAVA --- ---
    CHIMERA: diky!
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    OTAVA: Tak hlavně si s ním o tom povídat, ale to ty určitě děláš. Když má děcko zájem, klidně jít v daných otázkách do hloubky, nebát se nepochopení.
    Jinak tady je odkaz na nějakou literaturu, jak rozvíjet:
    https://deti.mensa.cz/index.php?pg=odborne-informace--rany-vek--rozvoj-ditete (zejména druhý článek v odkazu).
    Případně si najdi v okolí klub nadaných dětí nebo mensu (všecko se dá najít přes net).
    OTAVA
    OTAVA --- ---
    Ted se me petiletej syn ptal jestli nejsme vsichni hracky, jako jestli nas nekdo neovlada (a jak se to da poznat). Tuhle se me zase ptal jestli kdyz jsi neviditelnej tak uvidis. To jsou docela zajimave myslenky s pomerne slozitym uvazovanim za tim, mam to nejak rozvijet ? Pripadne jak?
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    GIOMIKY: myslíš jako pro mimořádně nadané děti, nebo jejich rodiče? :D Pouze polovinu dětí to totiž baví - tu část s matematickým nadáním většinou ne :D
    VERONIKA22
    VERONIKA22 --- ---
    VERONIKA22: příspěvek od Kateřiny Emer Venclové: Mám v hlavě myšlenku na časopis pro nadané (zvídavé a přemýšlivé) děti. Cílovka zhruba 5-11 let. Bez reklam, obsah tvořený organizacemi, které se na tomto poli propagovat chtějí a potřebují (a my potřebujeme, aby se propagovaly). Že by byla dvojstránka Mensy, dvojstránka Science center, něco z aktivních SVČ (TalentPointů), něco k psychické péči o sebe, prezentace různých šifrovaček, soutěží, seminářů a online kurzů ... všechno na bázi interaktivity - aby měl každý článek alespoň tematickou lušťovku nebo "dobrovolný domácí úkol". Ideálně kdyby se do toho podařilo zatáhnout i tu ČT Déčko časem.

    Ptám se tedy, byl-li by zájem, popřípadě jestli už něco pro vás přijatelného na českém trhu je.

    Ideálně kdyby se našel někdo, koho by práce v takové redakci bavila a chtěl by to se mnou zkusit navrhnout.
    VERONIKA22
    VERONIKA22 --- ---
    GIOMIKY: na FB nadané děti, jedna nejaktivnější paní minulý týden napsala, že začne pracovat na časopisu. Najdu její příspěvek
    VERONIKA22
    VERONIKA22 --- ---
    CHIMERA: jojo vzpomínám na moji učitelku účetnictví: a to nemáte žádný sešit? tak jsem odpověděla, že ne a vše mám v učebnici :o)
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    GIOMIKY: já mám dodnes o 50 procent větší efektivitu práce, když pracuju s tištěnými prameny oproti elektronickým... a ještě u studentů vidím, že kdo si do textu dělá při přednášce i poznámky, tak je na tom ještě líp... vybavuje si snadněji.
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    GIOMIKY: pro jakej věk to doporučuješ?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam