• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    CHIMERAMimořádně nadané děti
    HRABALKA
    HRABALKA --- ---
    Aha, jámyslím, žebudu mít normální dítě :-D, ona si ze mě dělá jen pr..l... i když se snažím jí tam ty spoje nějak cvičit, tak se tomu směje..
    Malému jsi se věnovala jen ty nebo ještě někdojiný ? Myslím třeba na tu abecedu, ptáky atd..
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    HRAB ve 4.
    sice už ve 2,5 letech uměl celou abecedu, ale to bylo stejné, jako že uměl všechny ptáčky nebo motýlky, co měl doma na obrázcích. nevěnovala jsem tomu pozornost. ale jednou (to mu bylo nějak těsně před 4. rokem) jsme jeli busem a malej říká: maminko, proč píšeme "billa", když říkáme "bila"... já zírala a říkám: kde co píšeme a říkáme? a on: teď jsme jeli kolem nějakého obchodu, je tam napsáno Billa, ale říkáme přece jenom jedno L.
    no a tím vyšlo najevo, že se sám naučil číst a začal mi být podezřelý :-) počítal v tu dobu už taky bez problémů, tak jsem se začala zajímat, co najít za školu, neb jsem pojala obavu, co on tam v té první normální první třídě bude dělat :-)
    přes net jsem našla paní (dnes už kamarádku, protože její syn chodí do stejné třídy), která věděla o připravovaném projektu, šli jsme na diagnostiku a pak už byl zařazen do té třídy. naštěstí se zrovna ten rok otevírala první třída. na druhou stranu, jsou trochu pokusní králíci - teprve to začíná :-)
    HRABALKA
    HRABALKA --- ---
    CHIMERA: v kolika jsi přišla na to, že je nadaný?
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    KOJA moje dítě chodí do třídy pro mimořádně nadané děti, takže o tom můžu podat info. co přesně tě zajímá?

    ZUZKA no já bych právě nechtěla, aby moje dítě někdo vychovával jako ve skleníku, bez tlaku a nároků... vyhovuje mi, jak se to dělá u něj ve třídě. nároky jsou, ale naopak vyšší, než jinde. ale zase přiměřené jeho schopnostem. znám pár dětí, které chodily do alternativních škol - jsou v pohodě a neumí nic - na žádnou střední školu se nedostaly. to není cesta, která by se líbila mně. já chci, aby moje dítě bylo vzděláváno do hloubky, ale zábavnou cestou s maximálním respektováním jeho osobnosti. myslím, že se to jejich učitelce daří, i když občas i nad ní kroutím hlavou (např. když se do dělení omylem dostal příklad 1:2 a moje dítě napsalo 0,5, tak pančelka to škrtla s tím, že to ještě nepočítali a neměl to vyplňovat :-), ale jinak cením její snahu.
    osobně si myslím, že právo na individuální přístup by měly mít VŠECHNY děti. bohužel někteří chytráci porušili polovičku škol, takže ty ostatní jsou narvané, ve třídě přes 30 dětí a tam žádnej indivindi přístup možnej není.
    chápu, že nadané děti můžou někomu lézt na nervy tím, že jsou lepší než on. sama to vidím na své matce, která mého syna (stejně jako kdysi mě) z tohoto důvodu nemá ráda. prostě by chtěla žvatlajícího blbečka, nad kterým by měla intelektovou převahu. a holt nemá. není schopná ocenit partnera (podotýkám, že je bývalá učitelka).
    co se týče integrace, jsem zásadně proti. celkem nevím, proč se to jmenuje integrace, když to dítě ze třídy vylučuje. sedí si vzadu, čte si, nebo dělá něco odlišného od ostatních a nikdy se nestane součástí kolektivu. třída pro mimořádně nadané děti tohle překlene a navíc se ty děti navzájem "táhnou". jasně že jsou tam někteří zlobivci a lenivci, ale je jich tam míň a učiteli zbyde na každého víc času.
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    Jo a ještě hořký fakt, který vyplynul při přípravě RVP (školila jsem nějaké kurzy, ne o nadaných dětech, ale o systému přípravy a tak).

    Pro průměrného učitele je nadané dítě které potřebuje specifický přístup to, které na to má papír z poradny. A to ještě ne papír z poradny s pouhým doporučením, ale odlišnost od zbytku třídy musí být tak výrazná, že dostane integraci.

    Ti o kterých píšu - chytrý, ale líný a nevyhovaný, jsou jedině lemplové a nezasoulží si nic.

    No ze školství jsem po dvou letech utekla. Jako prostor pro vlastní učení se od života výživné, ale deformace probíhá strašně rychle.
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    On je docela klíčový problém v prosté statistice. Průměrný učitel, který má učit v něčem nadprůměrné dítě - to prostě zavání průšvihem. Protože jen velmi dobří učitelé jsou schopni využít to, že to dítě třeba něco zvládá lépe než on.

    A gaussovy křivky nám praví, že dobrých učitelů je ještě míň, než nadaných dětí.
    KOJA
    KOJA --- ---
    Ahoj, rad bych se zeptal, jestli nekdo mate zkusenosti z pusobeni v nejake instituci zajistujici vychovu "vyjimecnych deti" - nejake dojmy "zevnitr".
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    CHIMERA:
    Jsem z buďánkovského gymplu - nejstarší ročník. Specializované třídy pro nadané jsou super, ale má to svoje mouchy. Gympl bych nikdy neměnila, ale minimálně absolventi tří nejstarších ročníků měli třeba obrovské problémy pak jednak se třeba připravit na přijímačky, vydržet na školách a tak - prostě nás netrénovali snášet prudu a nezáživnou rutinu. Takže skleník školy pro nadané super, ale má to svoje rizika. Ostatně v okamžiku kdy dítě chodí na základku, kde jsou učitelé kteří ho dokáží zaujmout i v běžné třídě, tak pak na střední nepotřebuje chráněné prostředí. Pokud je ovšem během základky znuděn, pruzen některými učiteli a nebo šikanován děcky, tak se by se i ta střední dost hodila.


    Centrum nadání umí poradit dětem, jejichž rodiče se o děti zajímají a starají. Mám tam spolužáka a spolužačku v tom výzkumém týmu, ale kromě diagnostiky by to chtělo třeba skupinu pro rodiče, nebo tak něco. Zkoušela jsem se na ně obracet hned jak jsem nastoupila jako školní psycholog, a zjistila jsem, že v případě nadaných, leč grázlíkoidních dětí prostě neporadí. Třeba i proto, že z pozice vysokoškolského pracoviště se s nima nepotkají. Se všema dětma v této pozici se prostě nepotkali. Pozice chytrý, ale rodiče více či méně zadnebávají péči, takže se vychovává sám a dost to skřípe

    A co se týče Fořtíkova seznamu, ten bohužel zahrnuje základky.
    Rozumná maturitní střední v jihomoravském kraji fakt není, zkoušela jsem hledat celé ty dva roky co jsem dělala na základce, pro docela dost děcek, ale prostě není. Jedině s tím umí pracovat umělecké školy, jenže na to zase dotyčný deváťák musí přopravovat na přijímačky a ještě být výtvarně či herecky nadaný tak aby ho vzali. Hudební kozervatoř nebere děcka co necvičí od malička a taneční zrovna tak. Navíc krutopřísné hipohoperky přece nemůžou dělat balet...

    Chybí mi tu (JMK) střední, kde by ignorovali fakt, že dotyčný/á má prostě mizerné známky a že prvního půl roku bude dohánět co ignoroval na základce a naučí se učit a něco dělat, ne jen sedět v poslední lavici a nějak se zaměstnat.

    Jedině snad Gymnázium Integra - ale to je primárně zaměřené na zdravotně postižené a nutno naznat, že úroveň vzdělání je spíš průměrná.
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    ZUZKA jo to soukromé gymnázium vialucis je určitě fajn (držím jim palce), ale pro nás chudé se to nehodí. my potřebujeme dobrou státní školu. můj syn chodí do třídy pro mimořádně nadané děti, je otevřená teprve 2. rok, ale projekt končí pátou třídou, takže se předpokládá, že děti potom přejdou na gympl. třída se tedy asi rozptýlí - žádný gympl je nechce převzít jako pokračování projektu vcelku.
    mně by se pro syna líbilo jedno olomoucké soukromé gymnázium, kde mají málo dětí ve třídě (to já osobně považuju za první /nutný/ stupínek ke kvalitnímu individuálnímu přístupu), ale je bohužel taky placené. pro nás tedy nepřipadá v úvahu.
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    ZUZKA typický vývoj. ve třídě pro mimořádně nadané se mu to nestane. proto je třeba ty třídy zřizovat.
    v jihomoravského kraji už taky jsou, mrkni se na www.centrumnadani.cz do rubriky Fořtíkův seznam... jsou u něj školy, které se o nadané starají.
    centrum rozvoje na FSS je jen výzkumné pracoviště, provádí např. skvělou diagnostiku (osobně jsem tam byla u diagnostiky svého syna), ale školu samozřejmě nevede. školy si to vedou samy. já jsem z Olomouce, takže jihomoravské poměry až tak neznám. jen pár rodin, se kterými jsem se seznámila na campech pro rodiny s mimořádně nadanými dětmy, co pořádá Centrum nadání.
    Koukni na nástěnkové odkazy a zkus info dál.
    JEZZEK
    JEZZEK --- ---
    CHIMERA: Urcite muzes.
    Rovnou priznam, ze kempy v tydnech 20.7.- 27.7. a 27.7.- 3.8. 2008 osobne organizuji, takze rad odpovim na veskere dotazy na toto tema.
    JEZZEK
    JEZZEK --- ---
    HRABALKA: Neco mi to jmeno rika, ale nevim presne. Obecne s Budankou nemam primy kontakt, i kdyz je fakt, ze hodne lidi z Budanky na kempy jezdi.
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    Jo a Tomáš Houška momentálně bojuje s úředním šimlem, aby mu prošlo nové gymnázium http://vialucis.org/gympl.php
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    Kdybyste někdo věděl o střední škole která zvádá chytré, leč problémové* v jihomoravském kraji, budu vděčná.

    Sice tu je na FSS centrum rozvoje nadanných dětí, jenže ty mají výzkum a jinak nedělají veskrze nic.

    Popřípadě kdybyste kdokoliv chtěl zakládat školy kdekoliv jinde mimo prahu, kde budou schopni s takovýhlemi dárečky pracovat tak, aby zjistili že neprudit může být i zajímavé, tak vám rodiče budou chodit děkovat až do jejich důchodu.



    * Klasika - dítko je kapánek nevychované, ve škole se nudí, je chytřejší než polovička kantorů a tak si vyrábí zábavu vlastní. Tudíž je s těmi neschopnými učiteli na kordy, tudíž má nemožné známky, tudíž má ke škole odpor. Podle mé zkušenosti bude na každé škole 4-5 takových děcek, které prostě budou pokračovat cestou nejmenšího odporu na nějakém absurdním učňáku.
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    JEZZEK můžu tě napsat na nástěnku?
    já bych tam průběžně psala i lidi, na které se lze obrátit ohledně zkušeností z různých akcí.
    já např. mám zkušenosti s jednou školou (ZŠ Hálkova, kam chodí moje dítě) a pak z kempů pro rodiny s mimořádně nadaným dětmi, které pořádá Centrum nadání (Fořtíci).
    JEZZEK
    JEZZEK --- ---
    Jeste k odkazum na nastence, jestli muzu, bych rad pridal moznosti volnocasoveho vyziti pro nadane deti, konkretne mam na mysli treba Letni kempy, ktere Mensa (respektive ruzne tymy pod zastitou Mensy) uz nekolik let porada:
    http://www.mensa.cz/mensa.cz/site/detskamensa/letni-campy/index.html
    http://www.letnikempy.cz

    (Pri pripadnem zajmu o tom muzu napsat i nejake osobni zkusenosti).
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    VOID ne. charisma je zas něco jiného. a je charisma nadání? :-) dá se to rozvíjet? já myslím, že ne.
    VOID
    VOID --- ---
    CHIMERA: jako ze maji charisma, jo? :))
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    VOID já nevěděla, jak to nazvat... pochází to z emoční inteligence (EQ). je to schopnosti získat si lidi, naklonit si je, být přirozeně milý a oblíbený. řídit lidi, aniž by jim to vadilo, být prima šéf...
    VOID
    VOID --- ---
    co je emocni nadani?

    resp. neni podmnozinou umeleckeho?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam