• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    PENDREKObrana kultury v CR
    PENDREK
    PENDREK --- ---
    PATISLAV: nejde jen o to, ze radni hodlaji kulturu privatizovat, ale ze ji chteji zaroven dotovat podle toho, kdo vydela vic. nakonec nejde o nic jineho nez rozdelovani penez kamaradum.
    ale tak tomu bylo i doted. normalni neziskove projekty musely prochazet vyberovym rizenim a vykazovat kazdou korunu, kterou dostaly, zatimco zabehli soukromnici jako ta fantastika, fidlovacka, hermanek a spol. dostavali penize z kosiku vagne nazvaneho "spoluporadatelstvi", ze ktereho pani radni rozdelovali penize nehlede na nazor odborne komise.
    PATISLAV
    PATISLAV --- ---
    NAVON_DU_SANDAU:
    Jsou v zásadě tři možnosti, jak se s tímto problémem vypořádat.

    1) Tolerovat možnost vystupování hospodských povalečů a prostě chodit na takové umělce, o kterých víš, že za něco stojí (v době internetu žádný problém)

    2) Aplikovat tržní prostředí a neumožnit tak vystupování takových formací či individuí, co si na sebe nedokáží vydělat (současný stav)

    3) Pečlivě vybírat umělce, kteří v daném klubu budou vystupovat buď na základě jejich schopnosti přitáhnout obecenstvo (současný stav) a nebo na základě umělecké kvality (jak to spravedlivě posoudit?)
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    PATISLAV: Ale ja nemam chut poslouchat hospodskeho povalece, co umi zahrat tri tony na akordeon. To je silena nuda a kdyz sedim nekde v klubu nebo hospode, silene me to obtezuje. Pokud rikam "amatersky muzikant", mam tim na mysli cloveka, co se zivi necim jinym nez hudbou, ale te hudbe se intenzivne venuje.
    Existuje jeste jeden trend, na ktery hledim se znacnou nevoli, a to je takovy ten politicky korektni pristup "vsichni jsme moc fajn a krasni lide a muzeme delat umeni aniz bychom se obtezovali nejakou technikou, hlavne ze je to z nas". To je takovy ten spotrebitelsky pristup "chci to hned, tady a ted, a zadarmo". Chci byt umelcem, aniz bych se moril s technikou. Viz etnicti bubenicci a podobna svoloc.

    Ja mel na mysli amatery, co uz maji ty zaklady remesla zvladnute. Cili lidi, co se nekde sejdou, nekdo vytahne noty, oni si to rozdaji a zazpivaji si madrigal treba. Pripadne si nekdo sedne ke klaviru, ktery byval standardnim kusem nabytku v kazde intelektualne kulturni domacnosti (jako je dnes hifi vezicka nebo bohuzel spis televize), a pokud si zpevaci rozhodnou dat neco s doprovodem, zahraje jim k tomu.
    No a ti lepsi, co se hudbe skutecne venuji vic, s tim pak muzou nekam ven.
    PATISLAV
    PATISLAV --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: Naprosto souhlasím, jenom mám pocit, že jsme se nepochopili v jedné věci. Když jsem psal "dotace do kulturních zařízení", myslel jsem tím "dotace do kulturních zařízení bez žádných podmínek". Na tom právě zkrachoval klub Prosek. Byl dotován, zahrát si tam mohl v podstatě i hospodský povaleč, co umí zahrát tři tóny na akordeon, ale magistrát požadoval dobré hospodářské výsledky. A to bylo špatně. V okamžiku, kdy tady bude klub, kde si bude moct zahrát skoro každý víceméně bez otázek a omezení, pak to bude mít smysl.
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    PATISLAV: Podle me by melo byt umeni predevsim amaterske. Vymenili jsme aktivni umeleckou cinnost za konzum. Malokdo bere amaterske provozovani hudby nebo vytvarna nebo cehokoliv jako soucast kultury ci osobniho vzdelani, povetsinou to lidi vidi jako moznou alternativni profesi - pokud na to budu mit, mozna se tim budu zivit. Coz je spatne.
    Hudbe napriklad, dle meho, prokazal znacne medvedi sluzbu virtuozni kult, ktery zpusobil, ze se prilis velka dulezitost priklada(la) technicke zrucnosti a predvadeni technickych divu na ukor hudebnosti. Technika ma byt pochopitelne podrizena projevu, a nema to byt neco, co omezuje vyraz, ale podle me je precenovana, a podle me je to prave tenhle stav, ktery vyzaduje profesionalitu. Cernemu bezdomovci druhdy staci k vytvoreni hudby v pravem slova smyslu jeho prochlastany neskoleny hlas a bedna, na ktere sedi a do ktere mlati. A je to vic hudebni nez studeny projev technicky dokonaleho "akademickeho" hrace na housle.
    Muj yvaly ucitel kytary mi vypravel historku o tom, jak se ho jednou snazil tusim Blaha dostat do hospody, a kdyz odmitl s tim, ze musi cvicit, pravil tn, co ho lakal: "Clovece, ty porad jen sedis a cvicis... vo cem ty vlastne vubec muzes hrat, kdyz nemas jinej zivot."

    Coz je velmi dobra pointa. Podle me ma byt profesionalni umelec predevsim pedagogo, nekdo, kdo se vicemene obetuje pro uchovani toho "remesla" a techniky, kdo to umi a zna a umi predat dal.
    Nicmene ten, kdo tu umeleckou cinnost ve skutecnosti vykonava, by podle me mel byt amater, ktery si z techniky vezme to, co potrebuje, a pomoci toho se pak vyjadri. Pozor, ted nemluvim o nezbytnych zakladech.

    Virtuosni kult udelal z drive na mecenasich zavisleho a zhusta chudeho umelce bohatou a vazenou osobu. Nicmene tim zpusobil, ze se umelec musel snazit o to, aby byla koncertni sin plna platiciho publika, a to vedlo k stavajicimu stavu.
    Napriklad Paganiniho skladby, ktere muzeme povazovat za tvorbu nekoho, kdo byl ztelesnenim virtuozniho kultu, jsou jednoduse melodicke, technicky nesmirne obtizne, ale jinak vcelku melke. Verdiho opery jsou stejne primitivni jako dnesni muzikaly.
    Jakmile se umelec stava zavislym na dalsi osobe, zcela nevyhnutelne to poznamena jeho umeleckou tvorbu. At uz se snazi zalibit tomu ci onomu mecenasi, nebo verejnosti. Nebo ministerstvu kultury... ale to uz s umenim asi vubec nesouvisi.
    Takze dotace jsou asi to posledni, na cem by melo zalezet, jde-li o preziti kultury a umeni.
    V divadle se nevyznam, ale ze by se MDP pokousely o nejaky alternativni a objevny pristup se mi skutecne nezda. Skoro bych rek, ze naopak. Klidne me opravte, jestli se pletu.
    PATISLAV
    PATISLAV --- ---
    NAVON_DU_SANDAU:
    ale naucit publikum prijimat neco nestandardniho a rozsirit tak repertoar a najit dalsi cestu mimo zabehle ulicky, ktera vsak vzapeti nezaroste trnim, je zajiste mnohem lepsi.
    A taky mnohem těžší - ale máš pravdu. To by měl být cíl každého umělce a skoro se zdá, že na to hodně lidí rezignovalo.

    Ale k celkovému vyznění tvého příspěvku - nikde jsem netvrdil, že by měly chodit nějaké dotace na konkrétní umělce. To je podle mě naprosté zvěrstvo, které může veškeré umění tak maximálně zlikvidovat. Nikdo přeci nemusí točit první film s rozpočtem Hollywoodu (a pokud ano, musí mít tak silný materiál, aby nalákal sponzory). Musí si proklestit cestičku. A tady se dostávám k jádru problému - musí být kudy. Dotace by měly směřovat především do kulturních zařízení. Aby měly kapely kde hrát a amatérští filmaři kde vysílat své snímky. Samotní umělci si už na sebe musí vydělat kvalitou (i když i tady jsou jistá "ale")
    ECLECTICA
    ECLECTICA --- ---
    //vsichni maji pravo zapisu na homepage
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    PATISLAV: Nemyslim. Viz Gilliam. On si na ten Tideland vydelal sprostou komerci, ale vydelal si.
    Samozrejme budu stokrat radsi, kdyz moje dane pujdou na kulturu, nez na sponzoring Cikanskych rodin, ale jak hodlas poctive zohlednit, kdo z kandidatu na produkovani umeni na plny uvazek ma narok a kdo ne - protoze neni pochyb o tom, ze poptavka co do financi na kulturu zdaleka prevysuje nabidku.
    Vem si treba meho oblibence Pana Profesora Knizaka a jeho nakupni politiku.

    Mozart se zivil komerci, nicmene kvalitni komerci. A mimo to psal i veci ktere nebyly urceny k produkovani penez.
    Jisteze jsou umelci, co se z nedostatku invence nebo proste z pohodlnosti nebo pokrocileho cynismu prodaji masam se vsim vsudy, ale motivace pro umeleckou cinnost neni primarne vydelek. Proto stejne jako neni v poradku umelecke podbizeni se, tak neni spravny i druhy extrem, umeni pro umeni bez ohledu na publikum.
    Ta stredni cesta, o ktere mluvim: tedy, vydelam si na to, abych mohl delat kvalitni umeni - ma totiz jeste jeden bonus - utvari publikum a posouva tu umeleckou cinnost dal. Vychovava to publikum.

    Sklidit poslech od nekolika kolegu, kteri uz jsou zoufale presyceni svym umeleckym oborem a jejich zajem a pozornost dokaze vzbudit jen neco extremne avantgardniho az bizarniho, nebo oceni predevsim, ne-li pouze, vzorne technicke provedeni je sice hezke, ale naucit publikum prijimat neco nestandardniho a rozsirit tak repertoar a najit dalsi cestu mimo zabehle ulicky, ktera vsak vzapeti nezaroste trnim, je zajiste mnohem lepsi.
    A jsem zasadne proti tomu, ze skutecne dobre umeni si na sebe automaticky nemuze vydelat. Naopak si myslim, ze na skutecne spickovem umeleckem dile si najde tu svoji vrstvu jak clovek prave vstoupivsi do koncertni sine nebo do divadla z ulice, tak i nekdo, kdo danym umeleckym smerem zije, a duverne ho zna.
    SHAGA
    SHAGA --- ---
    PENDREK: hm, supr
    PENDREK
    PENDREK --- ---
    magistrat zverejnil rozvrzeni grantu na pristi rok.
    nic nedostanou:
    Svatováclavské slavnosti

    4 + 4 dny v pohybu

    Maraton soudobé hudby

    Next Wave

    Alternativa

    Česká taneční platforma

    Free jazz festival

    Mezin.festival jazzového piana

    Dny evropského filmu

    Fringe Festival Praha

    Tanec Praha

    Pražský podzim


    komercni projekty a castky, ktere dostanou:
    Div. R.Brzobohatého 818 tis.

    Letní shak.slavnosti 1 932 tis.

    Ta Fantastika 5 601 tis.

    Div.na Fidlovačce 3 990 tis.

    Div.na Jezerce 1 628 tis.

    Nár.div.marionet 1 818 tis.

    Div.Palace 1 012 tis.

    Div.Broadway 4 100 tis.

    Div. Bez zábradlí 3 336 tis.

    Div. v Rytířské 800 tis.

    Div. Kalich 4 559 tis.

    Muchovo muzeum 4 577 tis.
    PATISLAV
    PATISLAV --- ---
    Je smutné sledovat, jak se Klausovo pomýlené dogma (neviditelná ruka trhu) šíří nebezpečně rychle a hluboko. "Privatizace" kultury znamená její zesvětštění, tedy úpadek.
    ECLECTICA
    ECLECTICA --- ---
    //chcete nekdo prava pro upravu nastenky? muzeme davat informace o jednotlivych pripadech rovnou tam.
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    PATISLAV: Nechci vynášet kategorické soudy, ale měl jsem dojem, že MDP jsou komerční celkem dost.
    SPHEX
    SPHEX --- ---
    Pokud byste si chtěli přečíst nějaké články k tématu, pár desítek jich je tady:
    http://www.tydenika2.cz/kulturni-politika

    O radním Richterovi a jeho "dobré práci" pro kulturu (PENDREK) pár tady:
    http://www.tydenika2.cz/archiv/2007/44/praha-neplati-holky-u-tyce
    http://www.tydenika2.cz/archiv/2007/44/hodni-muzi-na-radnici
    http://www.tydenika2.cz/archiv/2007/43/kratochvilova-bomba (asi nejlepší analýza situace)
    PATISLAV
    PATISLAV --- ---
    PENDREK: Buď to bude likvidace divadel a nebo se ta divadla budou muset přeorientovat na komerčnější publikum.
    JESSIEATREIDES
    JESSIEATREIDES --- ---
    přesunutí diskuze z [ Wittgensteinovy lyrické denunciace z nakladatelského podsvětí ]


    JESSIEATREIDES --- --- 16:40:45 8.3.2008
    příklad z poslední doby: oslovili jsme davida kollera, aby zahrál na koncertě na podporu knihovny. kaplického zbožňuje, na stránkách má fotografie na pozadí selfridges v birminghamu. jenže si taky jedou s černým meat factory, kterou subvencuje bém, že? takže nejprve se jeho manažerka kroutila, že strašně rád vystoupí, ale že to bude (bez nároku na honorář) stát deset tisíc (měl dát tři písničky), pak zřejmě pohovořili david č. 1 s davidem č. 2 a rozhodli se nekousat do ruky, která je krmí...

    žádný umělec nepotřebuje takovouhle závislost.



    JESSIEATREIDES --- --- 16:36:01 8.3.2008
    FIDEL: nepřečetl sis ho pořádně... cross stojí na pravidelných pořadech, v neděli je vždy buď divadlo, promítání nebo beseda a tak dál...

    ty příklady jako roxy nebo abaton, co zde padly - i v souvislosti se sperm festem - jsou úplně mimo. jednak roxy spolkla během let neuvěřitelných dotací a sponzorských peněz, celkem běžně je tam program na úrovni diskotéky, jedna z nejdražších a nejhnusnějších desítek v kelímku v celé praze, promítání a divadelních představení během roku výrazně méně než v crossu.

    abaton je prostor běžně komerčně využívaný - i pro firemní večírky a různé promo akce - takže nevidím důvod, proč ho považovat za cosi "nekomerčního". a akce tam pořádané nemají ksicht abatonu samotného, ale toho, KDO je tam pořádá.

    taková archa je skvělý prostor, ale vlastně nepřístupný, poměrně drahý, kdyby si ho člověk chtěl pronajmout, tisíce různých omezení a podobně... to lucerna music bar je mnohem otevřenější prostor a management má zájem na tom, aby se tam něco dělo.

    v pražském klubovém prostředí - v samotném jeho srdci - se pohybuji fakt docela dlouho a ty rozdíly vidím. ani cross není dokonalý klub, ale je to dokonalý příklad životaschopné myšlenky, těžké práce a poctivosti vedoucí mimo jiné i k finančnímu úspěchu klubu a jeho nezávislosti. nemusí to každý stavět na stejném programu, ale pokud ke své umělecké aktivitě přistoupí tak, jak ke svému klubu přistoupili majitelé crossu, tak nepotřebuje subvence, spoustu věcí zvládne udělat sám a může mít svůj vlastní ksicht.
    ECLECTICA
    ECLECTICA --- ---
    //pokud chcete nekdo prava pro zapis na nastenku, dejte mi prosim vedet edo posty
    ECLECTICA
    ECLECTICA --- ---
    PENDREK: a ty jsi ty informace ziskal kde?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam