• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    PENDREKObrana kultury v CR
    BLABOUS
    BLABOUS --- ---
    PENDREK: no hospoda v Nahoranech neni uplne typicka venkovska hospoda... na druhou stranu dobry priklad kultury bez statni podpory
    PENDREK
    PENDREK --- ---
    PATISLAV: prazaci jsou strasne zhyckani, pozoruju to sam na sobe. kdyz je na venkove koncert nejake slusne kapely, je narvano a k tomu se pak pari do rana (alespon to je ma zkusenost z nahoran u volyne). v praze uz clovek nejde ani na zahranicni kapelu, kterou miluje s tim, ze si rekne "vsak voni prijedou za rok zas". ja sam uz chodim skoro jen na koncerty, ktere jsou spojene s nejakou spolecenskou akci, napr. kdyz me nekdo pozve. jo jo, jsem to ale curak starej...
    OFFINKAA
    OFFINKAA --- ---
    PATISLAV: lenost, nedostatek penez, neinformovanost, spatna propagace, spatna nabidka ...duvod se vzdycky najde.
    PATISLAV
    PATISLAV --- ---
    JESSIEATREIDES: K tomu permanentnímu zavření doma nebo v práci....asi nikdy mě nepřestane fascinovat, že když je v Praze hrubým odhadem tak dvacet hudebních klubů, co za něco stojí, a v hlavním městě 1,5 MILIONU obyvatel, jsou tyto kluby permanentně (polo) prázdné a navštěvované jen opakující se klientelou. Kde je chyba? V interpretech, zhýčkanosti, zajímavějších kulturních aktivitách?
    JESSIEATREIDES
    JESSIEATREIDES --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: hele, já jsem se o Zemi přílivu bavila s Gilliamem osobně - dokonce jsem si drze vlezla ve Varech na tiskovou konferenci a není to úplně pravda, že si na to vydělal komercí...

    Navíc, kdyby byli bratři grimmové sestříháni tak, jak to zamýšlel gilliam, byl by to skvělý film... řada úžasných záběrů nebyla použita vůbec (kamarádi stavěli kulisy).


    NAVON_DU_SANDAU: když chceš ticho, máš sedět doma, ne asi... snad si nemyslíš, že lidé v hospodách budou mlčet a nebude tam hrát hudba jen proto, že ty jsi introvert toužící po tichu. a pán na harmoniku (s třemi akordy) je furt lepší než evropa 2.

    NAVON_DU_SANDAU: Ty jsi fakt asi spadl z višně či co... 97% veškerých kapel a hudebních seskupení funguje na bázi neprofesionální: hudbou se v ČR opravdu uživí jen zlomek těch, kteří se jí věnují.... počet koncertů a akcí by napovídal a aktivita těchto 97% amatérů napovídá, že to, o co žádáš, se již dávno děje, ale když je někdo permanentně zavřen v práci nebo doma, tak to jen těžko pozná....
    PENDREK
    PENDREK --- ---
    PATISLAV: nejde jen o to, ze radni hodlaji kulturu privatizovat, ale ze ji chteji zaroven dotovat podle toho, kdo vydela vic. nakonec nejde o nic jineho nez rozdelovani penez kamaradum.
    ale tak tomu bylo i doted. normalni neziskove projekty musely prochazet vyberovym rizenim a vykazovat kazdou korunu, kterou dostaly, zatimco zabehli soukromnici jako ta fantastika, fidlovacka, hermanek a spol. dostavali penize z kosiku vagne nazvaneho "spoluporadatelstvi", ze ktereho pani radni rozdelovali penize nehlede na nazor odborne komise.
    PATISLAV
    PATISLAV --- ---
    NAVON_DU_SANDAU:
    Jsou v zásadě tři možnosti, jak se s tímto problémem vypořádat.

    1) Tolerovat možnost vystupování hospodských povalečů a prostě chodit na takové umělce, o kterých víš, že za něco stojí (v době internetu žádný problém)

    2) Aplikovat tržní prostředí a neumožnit tak vystupování takových formací či individuí, co si na sebe nedokáží vydělat (současný stav)

    3) Pečlivě vybírat umělce, kteří v daném klubu budou vystupovat buď na základě jejich schopnosti přitáhnout obecenstvo (současný stav) a nebo na základě umělecké kvality (jak to spravedlivě posoudit?)
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    PATISLAV: Ale ja nemam chut poslouchat hospodskeho povalece, co umi zahrat tri tony na akordeon. To je silena nuda a kdyz sedim nekde v klubu nebo hospode, silene me to obtezuje. Pokud rikam "amatersky muzikant", mam tim na mysli cloveka, co se zivi necim jinym nez hudbou, ale te hudbe se intenzivne venuje.
    Existuje jeste jeden trend, na ktery hledim se znacnou nevoli, a to je takovy ten politicky korektni pristup "vsichni jsme moc fajn a krasni lide a muzeme delat umeni aniz bychom se obtezovali nejakou technikou, hlavne ze je to z nas". To je takovy ten spotrebitelsky pristup "chci to hned, tady a ted, a zadarmo". Chci byt umelcem, aniz bych se moril s technikou. Viz etnicti bubenicci a podobna svoloc.

    Ja mel na mysli amatery, co uz maji ty zaklady remesla zvladnute. Cili lidi, co se nekde sejdou, nekdo vytahne noty, oni si to rozdaji a zazpivaji si madrigal treba. Pripadne si nekdo sedne ke klaviru, ktery byval standardnim kusem nabytku v kazde intelektualne kulturni domacnosti (jako je dnes hifi vezicka nebo bohuzel spis televize), a pokud si zpevaci rozhodnou dat neco s doprovodem, zahraje jim k tomu.
    No a ti lepsi, co se hudbe skutecne venuji vic, s tim pak muzou nekam ven.
    PATISLAV
    PATISLAV --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: Naprosto souhlasím, jenom mám pocit, že jsme se nepochopili v jedné věci. Když jsem psal "dotace do kulturních zařízení", myslel jsem tím "dotace do kulturních zařízení bez žádných podmínek". Na tom právě zkrachoval klub Prosek. Byl dotován, zahrát si tam mohl v podstatě i hospodský povaleč, co umí zahrát tři tóny na akordeon, ale magistrát požadoval dobré hospodářské výsledky. A to bylo špatně. V okamžiku, kdy tady bude klub, kde si bude moct zahrát skoro každý víceméně bez otázek a omezení, pak to bude mít smysl.
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    PATISLAV: Podle me by melo byt umeni predevsim amaterske. Vymenili jsme aktivni umeleckou cinnost za konzum. Malokdo bere amaterske provozovani hudby nebo vytvarna nebo cehokoliv jako soucast kultury ci osobniho vzdelani, povetsinou to lidi vidi jako moznou alternativni profesi - pokud na to budu mit, mozna se tim budu zivit. Coz je spatne.
    Hudbe napriklad, dle meho, prokazal znacne medvedi sluzbu virtuozni kult, ktery zpusobil, ze se prilis velka dulezitost priklada(la) technicke zrucnosti a predvadeni technickych divu na ukor hudebnosti. Technika ma byt pochopitelne podrizena projevu, a nema to byt neco, co omezuje vyraz, ale podle me je precenovana, a podle me je to prave tenhle stav, ktery vyzaduje profesionalitu. Cernemu bezdomovci druhdy staci k vytvoreni hudby v pravem slova smyslu jeho prochlastany neskoleny hlas a bedna, na ktere sedi a do ktere mlati. A je to vic hudebni nez studeny projev technicky dokonaleho "akademickeho" hrace na housle.
    Muj yvaly ucitel kytary mi vypravel historku o tom, jak se ho jednou snazil tusim Blaha dostat do hospody, a kdyz odmitl s tim, ze musi cvicit, pravil tn, co ho lakal: "Clovece, ty porad jen sedis a cvicis... vo cem ty vlastne vubec muzes hrat, kdyz nemas jinej zivot."

    Coz je velmi dobra pointa. Podle me ma byt profesionalni umelec predevsim pedagogo, nekdo, kdo se vicemene obetuje pro uchovani toho "remesla" a techniky, kdo to umi a zna a umi predat dal.
    Nicmene ten, kdo tu umeleckou cinnost ve skutecnosti vykonava, by podle me mel byt amater, ktery si z techniky vezme to, co potrebuje, a pomoci toho se pak vyjadri. Pozor, ted nemluvim o nezbytnych zakladech.

    Virtuosni kult udelal z drive na mecenasich zavisleho a zhusta chudeho umelce bohatou a vazenou osobu. Nicmene tim zpusobil, ze se umelec musel snazit o to, aby byla koncertni sin plna platiciho publika, a to vedlo k stavajicimu stavu.
    Napriklad Paganiniho skladby, ktere muzeme povazovat za tvorbu nekoho, kdo byl ztelesnenim virtuozniho kultu, jsou jednoduse melodicke, technicky nesmirne obtizne, ale jinak vcelku melke. Verdiho opery jsou stejne primitivni jako dnesni muzikaly.
    Jakmile se umelec stava zavislym na dalsi osobe, zcela nevyhnutelne to poznamena jeho umeleckou tvorbu. At uz se snazi zalibit tomu ci onomu mecenasi, nebo verejnosti. Nebo ministerstvu kultury... ale to uz s umenim asi vubec nesouvisi.
    Takze dotace jsou asi to posledni, na cem by melo zalezet, jde-li o preziti kultury a umeni.
    V divadle se nevyznam, ale ze by se MDP pokousely o nejaky alternativni a objevny pristup se mi skutecne nezda. Skoro bych rek, ze naopak. Klidne me opravte, jestli se pletu.
    PATISLAV
    PATISLAV --- ---
    NAVON_DU_SANDAU:
    ale naucit publikum prijimat neco nestandardniho a rozsirit tak repertoar a najit dalsi cestu mimo zabehle ulicky, ktera vsak vzapeti nezaroste trnim, je zajiste mnohem lepsi.
    A taky mnohem těžší - ale máš pravdu. To by měl být cíl každého umělce a skoro se zdá, že na to hodně lidí rezignovalo.

    Ale k celkovému vyznění tvého příspěvku - nikde jsem netvrdil, že by měly chodit nějaké dotace na konkrétní umělce. To je podle mě naprosté zvěrstvo, které může veškeré umění tak maximálně zlikvidovat. Nikdo přeci nemusí točit první film s rozpočtem Hollywoodu (a pokud ano, musí mít tak silný materiál, aby nalákal sponzory). Musí si proklestit cestičku. A tady se dostávám k jádru problému - musí být kudy. Dotace by měly směřovat především do kulturních zařízení. Aby měly kapely kde hrát a amatérští filmaři kde vysílat své snímky. Samotní umělci si už na sebe musí vydělat kvalitou (i když i tady jsou jistá "ale")
    ECLECTICA
    ECLECTICA --- ---
    //vsichni maji pravo zapisu na homepage
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    PATISLAV: Nemyslim. Viz Gilliam. On si na ten Tideland vydelal sprostou komerci, ale vydelal si.
    Samozrejme budu stokrat radsi, kdyz moje dane pujdou na kulturu, nez na sponzoring Cikanskych rodin, ale jak hodlas poctive zohlednit, kdo z kandidatu na produkovani umeni na plny uvazek ma narok a kdo ne - protoze neni pochyb o tom, ze poptavka co do financi na kulturu zdaleka prevysuje nabidku.
    Vem si treba meho oblibence Pana Profesora Knizaka a jeho nakupni politiku.

    Mozart se zivil komerci, nicmene kvalitni komerci. A mimo to psal i veci ktere nebyly urceny k produkovani penez.
    Jisteze jsou umelci, co se z nedostatku invence nebo proste z pohodlnosti nebo pokrocileho cynismu prodaji masam se vsim vsudy, ale motivace pro umeleckou cinnost neni primarne vydelek. Proto stejne jako neni v poradku umelecke podbizeni se, tak neni spravny i druhy extrem, umeni pro umeni bez ohledu na publikum.
    Ta stredni cesta, o ktere mluvim: tedy, vydelam si na to, abych mohl delat kvalitni umeni - ma totiz jeste jeden bonus - utvari publikum a posouva tu umeleckou cinnost dal. Vychovava to publikum.

    Sklidit poslech od nekolika kolegu, kteri uz jsou zoufale presyceni svym umeleckym oborem a jejich zajem a pozornost dokaze vzbudit jen neco extremne avantgardniho az bizarniho, nebo oceni predevsim, ne-li pouze, vzorne technicke provedeni je sice hezke, ale naucit publikum prijimat neco nestandardniho a rozsirit tak repertoar a najit dalsi cestu mimo zabehle ulicky, ktera vsak vzapeti nezaroste trnim, je zajiste mnohem lepsi.
    A jsem zasadne proti tomu, ze skutecne dobre umeni si na sebe automaticky nemuze vydelat. Naopak si myslim, ze na skutecne spickovem umeleckem dile si najde tu svoji vrstvu jak clovek prave vstoupivsi do koncertni sine nebo do divadla z ulice, tak i nekdo, kdo danym umeleckym smerem zije, a duverne ho zna.
    SHAGA
    SHAGA --- ---
    PENDREK: hm, supr
    PENDREK
    PENDREK --- ---
    magistrat zverejnil rozvrzeni grantu na pristi rok.
    nic nedostanou:
    Svatováclavské slavnosti

    4 + 4 dny v pohybu

    Maraton soudobé hudby

    Next Wave

    Alternativa

    Česká taneční platforma

    Free jazz festival

    Mezin.festival jazzového piana

    Dny evropského filmu

    Fringe Festival Praha

    Tanec Praha

    Pražský podzim


    komercni projekty a castky, ktere dostanou:
    Div. R.Brzobohatého 818 tis.

    Letní shak.slavnosti 1 932 tis.

    Ta Fantastika 5 601 tis.

    Div.na Fidlovačce 3 990 tis.

    Div.na Jezerce 1 628 tis.

    Nár.div.marionet 1 818 tis.

    Div.Palace 1 012 tis.

    Div.Broadway 4 100 tis.

    Div. Bez zábradlí 3 336 tis.

    Div. v Rytířské 800 tis.

    Div. Kalich 4 559 tis.

    Muchovo muzeum 4 577 tis.
    PATISLAV
    PATISLAV --- ---
    Je smutné sledovat, jak se Klausovo pomýlené dogma (neviditelná ruka trhu) šíří nebezpečně rychle a hluboko. "Privatizace" kultury znamená její zesvětštění, tedy úpadek.
    ECLECTICA
    ECLECTICA --- ---
    //chcete nekdo prava pro upravu nastenky? muzeme davat informace o jednotlivych pripadech rovnou tam.
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    PATISLAV: Nechci vynášet kategorické soudy, ale měl jsem dojem, že MDP jsou komerční celkem dost.
    SPHEX
    SPHEX --- ---
    Pokud byste si chtěli přečíst nějaké články k tématu, pár desítek jich je tady:
    http://www.tydenika2.cz/kulturni-politika

    O radním Richterovi a jeho "dobré práci" pro kulturu (PENDREK) pár tady:
    http://www.tydenika2.cz/archiv/2007/44/praha-neplati-holky-u-tyce
    http://www.tydenika2.cz/archiv/2007/44/hodni-muzi-na-radnici
    http://www.tydenika2.cz/archiv/2007/43/kratochvilova-bomba (asi nejlepší analýza situace)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam