• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    PENDREKObrana kultury v CR
    CATT
    CATT --- ---
    CLAD: Tak jiný drb. Proč myslíte, že město zamítlo půjčku Arše? Stejné politické důvody. Nechtěli ho na Vinohradech a v Arše se snaží maximálně uškodit.
    To je ta pražská zem, možná ještě nižší spodina na radnici.
    CLAD
    CLAD --- ---
    //ZUZU: ja zas slysel z vinohrad, ze tyhle pozadavky byli spis umele vytvoreny, jen proto, aby se ten silenej napad, uvadet hru na vinohradech, vznikly po odmitnuti v narode, nakonec nahodou nerealizoval. panove hledali zpusob, jak se z toho vyvliknout a nasli celkem efektivni. myslim, ze ted v arse zkousi normalne.
    ale to jen tak na okraj a vratme se zpatky na prazskou zem. . .
    ZUZU
    ZUZU --- ---
    // CATT k tomu poslednímu drbu: možná. každopádně naprosto ujetý požadavky mistra radoka a havla (před premiérou zkoušení 14 dní v kuse == divadlo mimo provoz, obsazení hlavních rolí, finanční nároky atd.) by třeba mě jako produkčního asi hodně sraly a možná by mi taky došla dřív nebo později trpělivost
    CATT
    CATT --- ---
    dobrá, to poslední je drb, ale důvěryhodný
    CATT
    CATT --- ---
    PENDREK: jsou připosraní. vinohrady jsou jedno ze dvou divadel, které si chce město nechat a oni si nedovolují odporovat. přesto, že jsou tam zřejmě nejnižší platy v branži, tak se neodvažují ani pípnout.
    proč myslíte, že nový havel nebude na vinohradech? politika...
    PENDREK
    PENDREK --- ---
    ZUZU: petice jinych instituci, nez jsou postizena divadla, jsou skvele, protoze ukazuji na podporu odborne verejnosti. chtelo by to i podporu z dalsich divadel. skoda ze na vinohradech jsou takovy pici, ze si tu petici ani nedovolili dat poslat a havlovou s ni pry div nevyhodili.
    PENDREK
    PENDREK --- ---
    PATISLAV: zrovna jsem s kamaradem v kavarne rozvijel debatu o tom, jak nejlepe zautocit na magistrat. jsou tu 2 prekazky. 1 je moralni - my zhulenecti humaniste prece nenicime pamatky. 2. je prakticka - predpokladam ze marianske namesti je obsancovane kamerami.
    ZUZU
    ZUZU --- ---
    ZUZU
    ZUZU --- ---
    CLAD: ono to tak bohužel je. zástupci komerčních divadel umí mnohem lépe pracovat s médii, a to nejen proto, že na to maj prachy. z jejich strany je jejich podnikání chladnej kalkul, takže tohle rozhodně uměj.
    kdežto "obyčejní umělci" je, přiznejme si to, banda bohémů, snílků a idealistů. pár zhulenců se jistě taky najde. práci s médii velmi podceňujeme. furt si myslíme, že lidi na sebe budou hodní, že pravda a láska zvítězí, ale ono je to trochu jinak a veksláci se v tomhle světě vždycky uměli orientovat lépe....

    ...na druhou stranu lidi okolo ta fantastiky a broadwaye jsou zase často dost zkoksovaný :))) ....proto uměj bejt tak tvrdý. a proto jim btw. ulítla ta vzducholoď :)
    ZUZU
    ZUZU --- ---
    PATISLAV: "vražda na tyranu není zločinem" ;-)
    PATISLAV
    PATISLAV --- ---
    Jsem asi duší terorista, ale mám chuť při jednání magistrátu dovnitř hodit pár koktejlů toho slavnýho barmana...
    SHAGA
    SHAGA --- ---
    PENDREK: Ještě to nedopadlo. Rok 2016 je loženej že nedopadne, o co se hraje je rok 2020 a 2024.
    PENDREK
    PENDREK --- ---
    SHAGA: tuhle jsem slysel, ze OH v pze nebudou,. nevite, jak a jestli uz to dopadlo?
    PENDREK
    PENDREK --- ---
    jenze kultura (o skolstvi nemluve) penize vydelava, ac neprimo. kulturni akce pritahuji spotrebitele z mesta i mi mimo mesto, kteri samozrejme neutraceji jen za ten listek. a cizinci sem nebudou donekonecna jezdit jen na baroko, jak vystizne poznamenal ve stredu moderator stredeniho zatisi na radiu 1.
    SHAGA
    SHAGA --- ---
    PENDREK: To je strategie sice průhledná, ale účinná. Ostatně soudím, že bude-li v Praze olympiáda, její zahájení proběhne jako muikál.
    CLAD
    CLAD --- ---
    samozrejme ted lituju, ze jsem tam nebyl. ale to je uz klasika...
    me celkem neuspokojila ani reportaz CT, pro cloveka neznaleho museli divadelnici vypadat jak banda vyhulencu, ktera vlastne ani nevi, co chce. Doubravka si klidne mohla sundat cerny brejle a pan Suchy mohl trosku jasneji vysvetlit, proc uz hraje zadarmo. Oproti tomu hospodsky argumenty o spravedlnosti dotace na pocet divaku podavali komercaci kultivovane a bez emoci. a to holt na 95% populace, ktera nechodi do divadla, zapusobi.
    je mi to lito. vse je samozrejme zpusobeno tim, ze se musi milionkrat vysvetlovat nevysvetlitelne a kazdy kdo ma v tele nejenom mozek, ale i srdce, to chape tak nejak prirozene.

    proc nepadly argumenty typu Zrusme statni skoly, Zrusme statni knihovny, muzea, hriste, parky, proste vsechno co tu neni za vydelavanim penez, ale pro potechu vyse zmineneho srdce, nechapu...
    PENDREK
    PENDREK --- ---
    PENDREK: Kdyz dovolite, povedu jeste chvili debatu sam se sebou.
    Ze meli Richterovci zaplacene demonstranty na sve strane, je sice skandalni odhaleni, ale radnim za ODS to nebude vadit v tom, aby se tvarili, ze prazsti divadlenici jsou rozdeleni na 2 znepratelene strany, ktere oni musi "spravedlive" rozsoudit.
    PENDREK
    PENDREK --- ---
    Co se tyce televize, nejrozumnejsi reportaz nabidla CT. Argumenty odpurcu Richtera tam zaznely jasne. Prima se pokusila o vyvazenejsi vstup a samozrejme dala slovo spis medialnim ksichtum - Ledecky, Kratochvil a zaplatpanbu Suchy a Hrab. Zdaleka nejhorsi reportaz prinesla Nova. Na demonstraci se pry seslo par desitek nespokojencu (lidovky psali kolem 500)! Nechali promluvit, co si pamatuju, snad jen Ledeckeho a Kratochvila. A polovinu reportaze venovali Kratochvilove vzducholodi, ktera uletela kamsi za mesto a musela byt sestrelena. Ale to, z jakeho tabora vyletela, uz nezminili.
    PENDREK
    PENDREK --- ---
    Ty Kratochvilovi komparziste se nijak netajili tom, ze byli najati - Justovi a dalsim to otevrene priznali. V sale magistratu pry sedeli studenti odnekud z Rican, ktere tam za penize dotahli rovnou z hospody.
    Za lidmi, kteri drzeli transparent proti Justovi (uz nevim, jestli Do Justa z husta nebo Justovi kaprici), prisel V. Justa sam a otazal se jich, co proti nemu maji. Ti lide ani nevedli, kdo je!
    Nastesti o nich vysel hezky clanek v lidovkach.
    ZUZU
    ZUZU --- ---
    tohle mi prislo v mailu. treba to nekoho bude zajimat:


    Vážení přátelé, kolegové a kolegyně, dámy a pánové,

    včera jsem se zúčastnil jednání zastupitelstva o petici „Za Prahu kulturní“ a podobně jako kolegyně Lucie Málková, když něco podobného viděla poprvé, cítím potřebu podat „emocionální a subjektivní reportáž“ o tom, čeho jsem byl svědkem. Protože to byla síla.
    Nejprve stručně k demonstraci, která jednání předcházela. Na ní byla nejzajímavější „protidemonstrace“ údajných diváků Ta Fantastiky, Hybernie a dalších komerčních divadel. Údajných proto, že část z nich vypadala jako náckové, část jako motorkáři, část jako kluci z posilovny, část jako „chlapi z hospy odnaproti“, část jako chovanci nápravně výchovného ústavu, část jako propuštění trestanci, část jako sociální případy na podpoře a část byli (jak zjištěno dotazy) učni stavaři. A já (a nejenom já) chovám podezření, že se přinejmenším zčásti jednalo o placený kompars. (V zájmu spravedlnosti budiž řečeno, že z jednoho z „propuštěných trestanců“ se v rozhovoru vyklubal celkem rozumný odlévač kovů, který „cinkal klíčema, aby každej moh dělat, co chce“. V zájmu téže spravedlnosti budiž ale zmíněn i rozhovor, který vyslechl jeden můj spolužák předešlého večera v hospodě: „Jdeš zejtra na ten magistrát?“ „Asi ne.“ „Neblbni, vole, na pár hodin si tam sedneš a je to za litr.“ Stejně jako výroky „To už je konec?“ nebo „Už můžeme jít domů?“, které bylo lze slyšet z řad „fanoušků muzikálu“ a také nesporná přítomnost jakýchsi šikovatelů a ideologů.) Když k tomu připočtu dlouhý stůl, plný francouzských vín, kam se zastánci „rovných šancí“ chodili občerstvovat, jejich profesionálně natištěné transparenty a dvě řiditelné vzducholodě, nesoucí slogany, konstatuji dvojí: a) že to pana Kratochvíla muselo stát takových sto až dvěstě tisíc a že tudíž zjevně o peníze nemá nouzi a mně není potisící jasné, proč by měl na své komerční projekty dostávat podporu z veřejných rozpočtů; b) že jsem se upřímně a ze srdce škodolibě smál, když jim jedna vzducholoď uletěla kamsi do éteru (nejspíš na planetu Mainstream), zatímco druhá, řízená patrně polopřičetným maniakem, cukavě poskakovala těsně nad hlavami shromážděných, narážela jako chroust do zdí a oken magistrátu a nakonec při odletu očesala svými vrtulemi listí ze dvou stromků, které tam rostou – neboť smích je poslední zbraní proti aroganci a debilitě mocných a bohatých.
    Pak se šlo dovnitř a začalo zasedání. „Fanoušci muzikálu“ obsadili místa pro veřejnost a hlasitě (a pozoruhodně jednotně) vyjadřovali podporu radnímu Richterovi. Ten nejprve objasnil svou kulturní politiku. Emotivně vysvětlil, že nechápe, na co si kdo stěžuje – vždyť peněz v kultuře je čím dál víc, koneckonců kulturní politiku v dané podobě odsouhlasili i zástupci Zelených a Evropských demokratů a divadelníci si granty sami rozdělili prostřednictvím odborné komise. Prokázal pozoruhodnou schopnost manipulace s čísly, když argumentoval, že v Praze je téměř sto divadel a z nich pouze 18 dostává veřejnou podporu, zatímco všechna ostatní se uživí sama. (Jak k té informaci došel, suď Bůh. Pokud počítal i dramatický kroužek MŠ Fialka na Spořilově, pak jistě.) Krom toho nám vyrazil dech tím, jak je Praha kulturní – protože Vídeň má prý divadel jen asi padesát a Paříž dokonce pouhých 11 (jak je to ve Vídni nevím, ale v Paříži se jedná o 11 státních divadel – jinak je tam divadel několik set). Mě osobně dojal metaforou, jíž vysvětloval spravedlnost plošné dotace – že totiž to je podobně jako s veřejnou dopravou, kdy dotujeme každou jízdenku a ne pouze některé. (Bohužel Vaše metafora zavání, pane radní. Aby seděla, musel byste dotovat i taxikáře. Což, pokud vím, neděláte.) A předvedl i kousek historie, když prohlásil, že z těch asi třinácti tisíc podepsaných pod peticí není ani jediný, který by „nenatahoval ruce“ po městských penězích. Nepřipomíná vám to už třicet let staré horování proti parazitům, vyžírkům a flákačům?
    Následovala rozprava, v níž vystoupila řada zastánců i odpůrců současného stavu. Zastupitelé Jech (SZ), Ryšlinková (SNK-ED) a Witzany (SNKJ-ED) se ohradili, aby je pan radní používal jako argument pro svou kulturní politiku, kterou údajně odsouhlasili, protože to není pravda. Vladimír Just se ohradil, aby byla jako argument používána „svobodně rozhodující“ komise odborníků a vysvětlil, proč to není pravda. Podobně Yvonna Kreuzmannová ukázala, jak byla manipulacemi v jednotlivých grantových sekcích a přesuny prostředků z jedné do druhé svoboda komise výrazně omezena. Osvěžující a vzhledem k okolnostem nanejvýš sympatické bylo vystoupení předsedy Jazzové sekce Karla Srpa, který podle svých slov nikdy od města ani od státu nepřijal ani korunu a skončil zvoláním ve smyslu „Nevěřte jim! Nemluvte s nimi! Nespolupracujte s nimi!“
    Na opačné straně barikády promluvil zejména sám Petr Kratochvíl. Vystoupení bylo krátké a působivé. Bohužel vyústilo v tvrzení, že každý, kdo žádá o veřejné peníze, je vlastně bolševik. Asi pan Kratochvíl zapomněl, že z veřejných peněz dostal osm miliónů.
    Zastupitel Pecha se pokusil projít a vyvrátit jednotlivé body petice, ale skončilo to zmatenou argumentací, kdy se stále dokola vracel k divadlu Archa a lamentoval nad jeho špatným hospodařením.
    Legrační bylo vystoupení zastupitele Žďárského, který začal zvoláním „Žádám zrušení plošných dotací a odstoupení radního Richtera,“ počkal si na potlesk a pak ho přerušil voláním „To chcete ode mne slyšet? To ode mne neuslyšíte!“ Dostal nás, parchant. Dostal zjevně ale i druhou stranu – fanoušci muzikálu byli natolik zmatení, že nevěděli, zda mají po Žďárského vystoupení zatleskat a pan zastupitel je k tomu musel sám vyzvat.
    Podobně okouzlující byl příspěvek jiného zastupitele (jméno si nepamatuju, černé vlasy, brýle a knír, chcete-li ho identifikovat), který bezprostředně po vystoupení Vladimíra Justa, který zpochybnil logiku přispívání na turisty prostřednictvím dotací černým, komerčním a turistickým divadlům, požadoval, aby peníze na kulturu byly výrazně kráceny a použity na opravy památek, „protože ty lidi sem přece nejezděj kvůli kultuře, ale kvůli těm památkám.“
    Tím ale veškerá legrace končí. Jediný, kdo se na straně zastupitelů postavil proti radnímu Richterovi, byli zastupitelé za Zelené a Evropské demokraty Jech, Kolínská, Witzany a Ryšlinková – a to za neustálých drobných ústrků, obstrukcí a posměšků ze strany svých modroptakých kolegů. (Například když Jana Ryšlinková asi o minutu překročila dohodnutý limit pěti minut na zastupitele, nejenže se na ní z řad fanoušků muzikálu snesl pískot a sprosté nadávky, nejenže s tím nikdo z jejích kolegů včetně předsedajícího nic neudělal ani se k tomu nevyjádřil, ale ještě se o ní tři po sobě následující mluvčí za protivnou stranu vyjádřili s despektem jako o „té, co nedodržuje domluvu“. Když potom před závěrečnou řečí radního Richtera požádala o krátkou pauzu, aby mohli spolu s kolegy Zelenými formulovat své stanovisko, bylo jim to umožněno s tisícem keců, vzdechů a pohledů ve významu „Když už ta kráva přestane otravovat?“ Výsledek byl ovšem předem jasný: zastupitelstvo petici bere na vědomí a... to je vše. Ne, pozor – aby kozy zůstal aspoň kousek, přijali zastupitelé do závěrečného usnesení jednu z klauzulí, navržených Zelenými a ED, že totiž „doporučují primátorovi, aby obnovil poradní sbor, složený z odborníků“. No hurá.
    Tímto vyjadřuji velký obdiv a uznání všem čtyřem zmíněným zastupitelům, že i přes naprostou přesilu arogance, lhostejnosti a místy i obyčejného grázlovství dál bojují a snaží se, když už nic jiného, aspoň zůstat veřejnými a hlasitými nositeli myšlenek a názorů, které by ostatní páni zastupitelé nejradši zadupali do země.
    Jinými slovy – je jich málo, je to na nás. Něco se musí stát. Z toho, co jsem viděl, je mi na blití.
    Když potom radní Richter před budovou magistrátu mluvil do televizních kamer, zopakoval tytéž argumenty, co na začátku – přesto, že řada z nich byla v rozpravě napadena, zpochybněna nebo přímo vyvrácena. Zopakoval i mou oblíbenou metaforu o veřejné dopravě. Takže aspoň něco.

    Jan Tošovský
    student dramaturgie
    DAMU
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam