• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    PENDREKObrana kultury v CR
    ZUZU
    ZUZU --- ---
    tohle mi prislo v mailu. treba to nekoho bude zajimat:


    Vážení přátelé, kolegové a kolegyně, dámy a pánové,

    včera jsem se zúčastnil jednání zastupitelstva o petici „Za Prahu kulturní“ a podobně jako kolegyně Lucie Málková, když něco podobného viděla poprvé, cítím potřebu podat „emocionální a subjektivní reportáž“ o tom, čeho jsem byl svědkem. Protože to byla síla.
    Nejprve stručně k demonstraci, která jednání předcházela. Na ní byla nejzajímavější „protidemonstrace“ údajných diváků Ta Fantastiky, Hybernie a dalších komerčních divadel. Údajných proto, že část z nich vypadala jako náckové, část jako motorkáři, část jako kluci z posilovny, část jako „chlapi z hospy odnaproti“, část jako chovanci nápravně výchovného ústavu, část jako propuštění trestanci, část jako sociální případy na podpoře a část byli (jak zjištěno dotazy) učni stavaři. A já (a nejenom já) chovám podezření, že se přinejmenším zčásti jednalo o placený kompars. (V zájmu spravedlnosti budiž řečeno, že z jednoho z „propuštěných trestanců“ se v rozhovoru vyklubal celkem rozumný odlévač kovů, který „cinkal klíčema, aby každej moh dělat, co chce“. V zájmu téže spravedlnosti budiž ale zmíněn i rozhovor, který vyslechl jeden můj spolužák předešlého večera v hospodě: „Jdeš zejtra na ten magistrát?“ „Asi ne.“ „Neblbni, vole, na pár hodin si tam sedneš a je to za litr.“ Stejně jako výroky „To už je konec?“ nebo „Už můžeme jít domů?“, které bylo lze slyšet z řad „fanoušků muzikálu“ a také nesporná přítomnost jakýchsi šikovatelů a ideologů.) Když k tomu připočtu dlouhý stůl, plný francouzských vín, kam se zastánci „rovných šancí“ chodili občerstvovat, jejich profesionálně natištěné transparenty a dvě řiditelné vzducholodě, nesoucí slogany, konstatuji dvojí: a) že to pana Kratochvíla muselo stát takových sto až dvěstě tisíc a že tudíž zjevně o peníze nemá nouzi a mně není potisící jasné, proč by měl na své komerční projekty dostávat podporu z veřejných rozpočtů; b) že jsem se upřímně a ze srdce škodolibě smál, když jim jedna vzducholoď uletěla kamsi do éteru (nejspíš na planetu Mainstream), zatímco druhá, řízená patrně polopřičetným maniakem, cukavě poskakovala těsně nad hlavami shromážděných, narážela jako chroust do zdí a oken magistrátu a nakonec při odletu očesala svými vrtulemi listí ze dvou stromků, které tam rostou – neboť smích je poslední zbraní proti aroganci a debilitě mocných a bohatých.
    Pak se šlo dovnitř a začalo zasedání. „Fanoušci muzikálu“ obsadili místa pro veřejnost a hlasitě (a pozoruhodně jednotně) vyjadřovali podporu radnímu Richterovi. Ten nejprve objasnil svou kulturní politiku. Emotivně vysvětlil, že nechápe, na co si kdo stěžuje – vždyť peněz v kultuře je čím dál víc, koneckonců kulturní politiku v dané podobě odsouhlasili i zástupci Zelených a Evropských demokratů a divadelníci si granty sami rozdělili prostřednictvím odborné komise. Prokázal pozoruhodnou schopnost manipulace s čísly, když argumentoval, že v Praze je téměř sto divadel a z nich pouze 18 dostává veřejnou podporu, zatímco všechna ostatní se uživí sama. (Jak k té informaci došel, suď Bůh. Pokud počítal i dramatický kroužek MŠ Fialka na Spořilově, pak jistě.) Krom toho nám vyrazil dech tím, jak je Praha kulturní – protože Vídeň má prý divadel jen asi padesát a Paříž dokonce pouhých 11 (jak je to ve Vídni nevím, ale v Paříži se jedná o 11 státních divadel – jinak je tam divadel několik set). Mě osobně dojal metaforou, jíž vysvětloval spravedlnost plošné dotace – že totiž to je podobně jako s veřejnou dopravou, kdy dotujeme každou jízdenku a ne pouze některé. (Bohužel Vaše metafora zavání, pane radní. Aby seděla, musel byste dotovat i taxikáře. Což, pokud vím, neděláte.) A předvedl i kousek historie, když prohlásil, že z těch asi třinácti tisíc podepsaných pod peticí není ani jediný, který by „nenatahoval ruce“ po městských penězích. Nepřipomíná vám to už třicet let staré horování proti parazitům, vyžírkům a flákačům?
    Následovala rozprava, v níž vystoupila řada zastánců i odpůrců současného stavu. Zastupitelé Jech (SZ), Ryšlinková (SNK-ED) a Witzany (SNKJ-ED) se ohradili, aby je pan radní používal jako argument pro svou kulturní politiku, kterou údajně odsouhlasili, protože to není pravda. Vladimír Just se ohradil, aby byla jako argument používána „svobodně rozhodující“ komise odborníků a vysvětlil, proč to není pravda. Podobně Yvonna Kreuzmannová ukázala, jak byla manipulacemi v jednotlivých grantových sekcích a přesuny prostředků z jedné do druhé svoboda komise výrazně omezena. Osvěžující a vzhledem k okolnostem nanejvýš sympatické bylo vystoupení předsedy Jazzové sekce Karla Srpa, který podle svých slov nikdy od města ani od státu nepřijal ani korunu a skončil zvoláním ve smyslu „Nevěřte jim! Nemluvte s nimi! Nespolupracujte s nimi!“
    Na opačné straně barikády promluvil zejména sám Petr Kratochvíl. Vystoupení bylo krátké a působivé. Bohužel vyústilo v tvrzení, že každý, kdo žádá o veřejné peníze, je vlastně bolševik. Asi pan Kratochvíl zapomněl, že z veřejných peněz dostal osm miliónů.
    Zastupitel Pecha se pokusil projít a vyvrátit jednotlivé body petice, ale skončilo to zmatenou argumentací, kdy se stále dokola vracel k divadlu Archa a lamentoval nad jeho špatným hospodařením.
    Legrační bylo vystoupení zastupitele Žďárského, který začal zvoláním „Žádám zrušení plošných dotací a odstoupení radního Richtera,“ počkal si na potlesk a pak ho přerušil voláním „To chcete ode mne slyšet? To ode mne neuslyšíte!“ Dostal nás, parchant. Dostal zjevně ale i druhou stranu – fanoušci muzikálu byli natolik zmatení, že nevěděli, zda mají po Žďárského vystoupení zatleskat a pan zastupitel je k tomu musel sám vyzvat.
    Podobně okouzlující byl příspěvek jiného zastupitele (jméno si nepamatuju, černé vlasy, brýle a knír, chcete-li ho identifikovat), který bezprostředně po vystoupení Vladimíra Justa, který zpochybnil logiku přispívání na turisty prostřednictvím dotací černým, komerčním a turistickým divadlům, požadoval, aby peníze na kulturu byly výrazně kráceny a použity na opravy památek, „protože ty lidi sem přece nejezděj kvůli kultuře, ale kvůli těm památkám.“
    Tím ale veškerá legrace končí. Jediný, kdo se na straně zastupitelů postavil proti radnímu Richterovi, byli zastupitelé za Zelené a Evropské demokraty Jech, Kolínská, Witzany a Ryšlinková – a to za neustálých drobných ústrků, obstrukcí a posměšků ze strany svých modroptakých kolegů. (Například když Jana Ryšlinková asi o minutu překročila dohodnutý limit pěti minut na zastupitele, nejenže se na ní z řad fanoušků muzikálu snesl pískot a sprosté nadávky, nejenže s tím nikdo z jejích kolegů včetně předsedajícího nic neudělal ani se k tomu nevyjádřil, ale ještě se o ní tři po sobě následující mluvčí za protivnou stranu vyjádřili s despektem jako o „té, co nedodržuje domluvu“. Když potom před závěrečnou řečí radního Richtera požádala o krátkou pauzu, aby mohli spolu s kolegy Zelenými formulovat své stanovisko, bylo jim to umožněno s tisícem keců, vzdechů a pohledů ve významu „Když už ta kráva přestane otravovat?“ Výsledek byl ovšem předem jasný: zastupitelstvo petici bere na vědomí a... to je vše. Ne, pozor – aby kozy zůstal aspoň kousek, přijali zastupitelé do závěrečného usnesení jednu z klauzulí, navržených Zelenými a ED, že totiž „doporučují primátorovi, aby obnovil poradní sbor, složený z odborníků“. No hurá.
    Tímto vyjadřuji velký obdiv a uznání všem čtyřem zmíněným zastupitelům, že i přes naprostou přesilu arogance, lhostejnosti a místy i obyčejného grázlovství dál bojují a snaží se, když už nic jiného, aspoň zůstat veřejnými a hlasitými nositeli myšlenek a názorů, které by ostatní páni zastupitelé nejradši zadupali do země.
    Jinými slovy – je jich málo, je to na nás. Něco se musí stát. Z toho, co jsem viděl, je mi na blití.
    Když potom radní Richter před budovou magistrátu mluvil do televizních kamer, zopakoval tytéž argumenty, co na začátku – přesto, že řada z nich byla v rozpravě napadena, zpochybněna nebo přímo vyvrácena. Zopakoval i mou oblíbenou metaforu o veřejné dopravě. Takže aspoň něco.

    Jan Tošovský
    student dramaturgie
    DAMU
    ZUZU
    ZUZU --- ---
    ne je to v takovou hodinu proto, protoze v takovou hodinu zacina zasedani na magistratu...
    PATISLAV
    PATISLAV --- ---
    Škoda, že je to v takovouhle divnou hodinu...zřejmě kvůli pracujícím, co chodí na devátou. Jenže někteří pracující chodící na devátou chodí na devátou proto, že by umřeli, kdyby museli vstávat dřív :)
    ZUZU
    ZUZU --- ---
    ZUZU
    ZUZU --- ---
    k situaci v praze - petice za prahu kulturní:

    http://www.tydenika2.cz/petice

    ...a 24. v 8.30 démoška na mariánském náměstí u magistrátu :)
    ZUZU
    ZUZU --- ---
    "Tisková konference ZA PĚT MINUT DVANÁCT! se uskuteční v Divadle Archa dne 1. dubna v 11.55 hod., na adrese http://archa.inway.cz můžete sledovat přímý přenos."
    http://www.archatheatre.cz/cz/novinky/403.html
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    PATISLAV: Plošně, nebo cíleně? On to není špatný nápad, pokud by to fungovalo tak, že by si provozovatel zařízení vybíral muzikanty i podle toho, zda mu aspoň něco málo vydělají (funguje to tak skutečně, jsou nějaké zkušenosti?), ale ten organizační problém, jak to prakticky provést, ze jen přesune o kus dál.
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    SHAGA: Zase řek Ajnštajn: "Genialita jsou 2% nadání a 98% tvrdý dřiny." :)
    Třeba včera jsem byl na amatérech, hráli Hamleta. Čekal bych, že odtamtud budu odcházet se zpupným šklebem, mumlaje "hle, zeměplazové se pokusili došáhnout na slunce". A vůbec ne, mile překvapen jsem byl a líbilo se mi to. A pěkný bylo, že snad všichni co měli nějakou větší roli se evidentně někde učili a naučili mluvit a další věci.

    ZUZU: No useberme se tedy na tom, že kulturu dotovat chceme. A jak to teda provést v praxi, někdo nějaký návrh?
    ZUZU
    ZUZU --- ---
    PATISLAV: a jak by byli spravci tech zarizeni motivovani? a jak by "se urcovalo", kdo tam bude hrat?
    PATISLAV
    PATISLAV --- ---
    Problém vidím třeba i v tom, že v rámci rozpočtu MK je i správa památek (nemýlím-li se). Připadá mi, že jsou to dost různé věci, které můžou výrazně zkreslovat například při srovnávání s výdaji ministerstev kultury v jiných zemí, které i tak dopadá celkem tristně.


    ZUZU: Co říkáš na můj názor: Nedotovat umělce, ale kulturní zařízení, aby měli umělci vůbec možnost někde vystupovat. Svízel nedostatku dotací do kulturních zařízení se neprojevuje jen v úbytku rockových klubů - např. Praha se potýká i s žalostně malým počtem koncertních síní pro "vážnou" hudbu.
    ZUZU
    ZUZU --- ---
    dobry, tak o technice a muzikantech vime asi vsechno. proste bud je muzikant dobry nebo neni.

    takze teda zpet k tematu klubu:
    NAVON_DU_SANDAU: tak jak kulturu dotovat? nebo vubec nedotovat? je mozne delat "kvalitni" kulturu na amaterske bazi?
    SHAGA
    SHAGA --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: Já nic takového - že technika je k ničemu - nedokazoval. Jen tvrdím, že existují případy a příklady vlivných muzikantů, kteří nic takového jako technika neměli.
    TOMAS_WW
    TOMAS_WW --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: oka uz mlcim ! mam proste lepsi zkusenosti se sumarema,ktery me proste tady na ceskobudejovicky scene oslovuji ! Na rozdil od KOHOKOLI z hudebek ! Ty sou tu bud klasicke konzervy nebo hudebni skoly .... metalove vybarvene ..... takze se neni mozna ani cemu divit ! Tady to vzdycky stalo za prd ! Bral sem to moc zainteresovane ... ne moc obecne .. asi ...
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    ZUZU: No, já dotace neprosazuju, mám k nim spíš ostýchavý přístup, takže bych čekal, že něco vymyslí někdo jiný. :)

    Pokud budeš dotovat plošně, sveze se s tím spousta packalů, co neumí, nechce umět, ale chtějí "dělat (spontánní) umění" čili defacto se flákat.

    Pokud budeš dotovat cíleně, začne nevyhnutelně knížákování. Ani v tom nemusí být úmysl, prostě "já vím nejlíp co je dobré (ano, jsou to moji kámoši)" a ostatní do toho neviděj.
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    TOMAS_WW: Ty jsi zas slyšel leda tak ty tvoje "kapely", tak se uklidni. Hlavně mi přijde že ses vůbec neobtěžoval přečíst si, co píšu, akorát jsi rozeznal "tvrdí, že muzikant potřebuje techniku" a začals řvát.

    Takže ještě jednou - a to i pro SHAGA - hudebník bez techniky si může být hudebně sebelepší, ale nikdy se nedostane mimo celkem úzký prostor, který mu ta chybějící technika vymezuje. Může v něm i vymyslet něco nového, ale pořád to, co hraje, bude omezené tím, jak dovede (či spíš nedovede) ovládat svůj nástroj, je to prostě lidový šumař, což nepoužívám jako urážku, protože lidové šumaře v pravém slova smyslu například poslouchám rád.
    Zatímco člověk co neumí nic než techniku a nemá fantazii a cítění není muzikant, ale nejvýš hudební řemeslník.

    Nicméně je naprostá debilita použít fakt, že existujou hudební řemeslníci jako "důkaz" toho, že technika je k ničemu.
    ZUZU
    ZUZU --- ---
    PREVIT: ne podminka to rozhodne neni. ale myslim, ze casto vyhoda. prinejmensim u nekterych tradicnich odnozi hudby, jako je tzv. "vazna hudba" anebo treba tradicni korejska... ;)
    "hudebni vzdelani" nemusi byt nutne znalost not atp., je to proste suma urcitych ziskanych (a v praxi pouzitelnych) informaci o hudbe a u interpretu take o ovladani hudebnich nastroju (technika) atd.... hudebni skoly v "nezapadnim svete" (asie) jeste nedavno zadne noty nevyucovaly aneb odjinud: umelecke vzdelani, skola pro umelce, je takovy paradox. umelecke skoly jsou spise urcitymi ucilistmi, dilnami, teorie a praxe maji stejne postaveni, praxe (technika) casto silnejsi... na hudebni teorii tu jsou filozoficke fakulty.
    no a pak tu jsou urcite umelecke "obory", napriklad dramaturgie, ktere maji docela silne presahy prave do umenovednych a dalsich humanitnich ved - tyto znalosti jsou primo materialem jejich tvurci prace.


    TOMAS_WW: myslim, ze "opravdovemu geniovi" trocha tech teoretickych znalosti o tom, jak hudba funguje rozhodne neuskodi, nybrz naopak. (obzvlast v dnesni dobe. o postmoderne a intertextualite ale radsi mluvit nebudu.)
    ano, "jelitu" hudebni vzdelani opravdu neprospeje.
    a ano, uroven (ceskeho) skolstvi je celkove tristni, a na umeleckych skolach (alespon na te moji) taktez - a tak, jak jsem to psal ve svem prvnim prispevku, vcelku ucinne v lidech zabiji jakoukoliv tvorivost. :/ a btw., k tematu klubu, to ma hodne co delat s tim, jak jsou skoly podfinancovany, a tak si nemohou dovolit kvalitni pedagogy, o tlaku na produkovani "umelcu-otroku-zabavy" nikoliv "umelcu-osobnosti" ze strany statu/systemu nemluve (viz me predchozi prispevky do teto diskuse).
    ale tady se imho bavime o jakemsi "idealu" umeleckeho vzdelani, ktere si ve svem oboru dovedu docela dobre predstavit, a myslim, ze se s nim ve svete i lze setkat. ale dobrych skol, stejne jako "opravdovych geniu" je velmi malo...
    a navic zijeme v dobe prebytku, takze najit jehlu v kupce sena je narocnejsi nez kdy jindy :)

    NAVON_DU_SANDAU: jo to jo. a to je prave to. umeni se objektivne posuzovat neda. jak to teda prerozdelovat?
    knizakuje se uz davno. i v divadle.
    PATISLAV
    PATISLAV --- ---
    TOMAS_WW: Problém je trochu v tom, že podobný názor by mohl z úst vypustit jak jazzman, tak hiphoper. Jistě chápeš, že to chce zvolit trochu jiné argumenty, aby to neznělo jako obhajování neobhajitelného.
    TOMAS_WW
    TOMAS_WW --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: prober se ! ! ! Si toho asi moc neslysel vid .. a moc toho o kapelach nevis vid ! chjo ... to se mi snad ZDA !!! Nerypu do tebe jen tak ... kdyz ty rejes do tohodle a nic o tom nevis tak se o tom radsi nevyjadruj ! Slo by se o tom dlooouuuhosahle bavit,ale nema to smysl .... ty si chod na svy umelce,ale nezapominej na to ze jsou zde i jine kutury a opravdovy genius nepotrebuje ke svemu hrani znat ani jedinou notu,natoz mit zaklad ze skoly ... nebo konzervy ! Me se to teda prici kdyz mam jamovat s nejakym jelitem z konzervy co nema svuj "vnitrni" hudebni nazor a pachti se ve stupnicich a o zpracovani zvuku nemluve (viz efekty a pod.)
    PREVIT: jj ... porad stejna pisnicka !
    SHAGA
    SHAGA --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: To není pravda. Je sice pěkné něco takového tvrdit, ale poněkud se to míjí s realitou všedního dne: vlivní joy division neměli ani techniku, ani vzdělání, přesto je to jedna z nejdůležitějších kapel dvacátého století.

    Pochopitelně můžeš odmítnout vše co není "vážná hudba", pak ale nemá smysl se bavit, protože se nebavíme o hudbě jako celku, ale o nějaké její výseči, kterou sis arbitrárně zvolil tak, aby ti na ní seděly tvoje teze.
    QUANTI
    QUANTI --- ---
    ...tralala...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam