AACHEN: No, tak by asi bylo lepší to dohledat v některém Janově spise. Nepíšou tohle náhodou na Eretzu?:o)
Ale vážně: obvinění židů z toho, že zabili Krista je samozřejmě prastaré. Zakládá se na vyprávění evangelií. Lze samozřejmě uvažovat o tom, jaký byl podíl židů a "Římanů" na smrti Krista, nicméně nelze popřít, že výklad o vině židů je možný. A také je to výklad tradiční a sám se s ním ztotožňuji. To ale není antisemitismus, který mimochodem vznikl až v novověku, ale prostě názor.
Co se týče hříchu a viny, tak se pochopitelně nedědí. Proto také výroky o vině židů se týkají nikoli národa, ale náboženské skupiny. Tím, že se někdo hlásí k židovství, odmítá Krista, ztotožňuje se s rozsudkem nad ním - "křižuje ho". Ačkoli to nutně neznamená, že každý žid souhlasí s trestem, který byl Kristu uložen.
Samozřejmě u židů je problém v těsné provázanosti národa a náboženství, ale to je jiná věc. Tedy každý, kdo se hlásí k židovství, ať už je jakéhokoli národa, bere na sebe vinu za odsouzení Krista, protože s ním souhlasí. Naopak, Žid, jenž se obrátí na křesťanství, přijímá Krista a odmítá rozsudek, jenž byla nad ním vynesen. Takový člověk žádnou vinu nenese.
Nevím jen, jak je to u Židů, kteří věří v něco úplně jiného nebo v nic, ale ti myslím taky podíl na Kristově odsouzení mít nebudou.
Vina je tedy v tomto případě výsledkem svobodného rozhodnutí člověka, které náboženství chce vyznávat.