• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    KOMATSUPravoslaví, ορθόδοξη Εκκλησία
    Vše o pravoslaví, o schizmatu mezi východní a západní církví - důvody, rozdíly, podobnosti mezi nimi.



    "Existuje jedna věc, která je mnohem důležitější než všechny možné knihy a myšlenky, totiž nalézt pravoslavného starce, před nímž můžete položit všechny své myšlenky, od něhož můžete slyšet ne váš vlastní názor, nýbrž soud svatých Otců."

    Ivan Kirijevský
    rozbalit záhlaví
    JEZINKA
    JEZINKA --- ---
    KOMATSU: arvo pärt je skvělej. kdyžtak můžu něco nahodit na rapidshare kdyby byl zájem. ale myslel jsem že se později nějak od pravoslaví odklonil ke katolíkům? minimálně hudebně... mám o něm doma nějaký článek, tak zkusím najít.
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    KOMATSU: Zajímavé, neznal jsem..Tanec u té první ukázky je výbornej.
    KOMATSU
    KOMATSU --- ---
    Pár skladeb od Arvo Parta, geniálního pravoslavného minimalisty:

    Tabula Rasa - http://www.youtube.com/watch?v=6OwdlKiB_ro
    My heart is in the highlands - http://www.youtube.com/watch?v=vRDtrsuIEk8&feature=related
    Te Deum - http://www.youtube.com/watch?v=RFQ2joN1hJw&feature=related
    Silouans Song - http://www.youtube.com/watch?v=2Bvfr5JzClI&feature=related
    Cantus in Memory of Benjamin Britten - http://www.youtube.com/watch?v=e348n660zrA&feature=related
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    ETERNITAS: Slavení svátku v jeden den celou církví je podle mého jediný rozumný argument, proč nemít dva kelendáře. Mimochodem: je to argument pro užívaní jednoho kalendáře, ale ne argument pro užívání starého kalendáře.
    Ono asi byla chyba, zavádět nový kalendář v tradičních pravoslavných zemích, ale když už je a funguje, nevidím to jako zásadní problém. Třeba u nás je zavedení západního kalendáře podle mě v pořádku, protože je to misijní prvek. Třeba vánoce slavené podle starého kalendáře může být pro rodiny s dětmi docela obtížné - znám u nás v kostele lidi, kteří slavili vánoce podle greg. kal. dokud měli am,é děti, a když děti vyrostli, přešli na jul. kal.
    Každopádně kalendář jako zásadní problé nevidím, jak už jsem psal. Průšvich jsou jen gregoriánské velikonoce, o tom žádná. Takže aspoň největší svátek slaví celá církev společně - a od velikonoc se odvíjí i pořádek biblických čtení, takže ta sjou také v celé církvi stejná.
    JEZINKA
    JEZINKA --- ---
    CHOMI: Díky moc za vysvětlení, konečně v tom mám jasněji . A proč ten I.koncil stanovil, že se pascha má slavit až po židovském pesachu? (nechápu moc, jak by to mohlo znehodnotit význam Kristovy oběti - když sám říkáš, že pravá víra spočívá v jiných věcech než kalendář). přeju ti příjmený závěr svátků podle gregoriánského kalendáře.) a šťastný nový rok.
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    JEZINKA: Pravoslavné vánoce jsou 25. prosince - ať už podle gregoriánského, nebo podle juliánského - tam ale připadají na den, kdy je podle gregoriánského kal. 7. ledna. A protože se často slaví v předvečer, je "štědrý večer" juliánský na 6. ledna greg.
    Nedá se říci, že by jeden kalendář byl pravoslavný a druhý ne. Podle gregoriánského kal. se řídí např. církve řecká, cařihradská, bulharská a ruminská. Podle juliánského např. ruská, srbská a východní patriarcháty. Lze jen říci, že juzliánská kal. je tradiční, greg. je moderní. Ale to není nic o pravoslavnosti - pravá víra spočívá v jiných věcech než je kalednář. To my tady asi všichni víme, ale jsou lidé, kteří na novokalednářníky svolávají hrom a blesky a jdou kvůli tomu klidně do rozkolu.
    Na druhou stranu je pravda, že způsoby zavádění greg. kal. třeba v Řecku byly hodně tvrdé a dá se pak pochopit, že část tamní církve učinila z kalendáře otázku zásadní.
    V tomto světle se mi jeví volnost v užití kalednáře, která je v naší církvi, moudrá - ať si každá farnost slouží, jak chce.
    Jediný průšvih je se sloužením velkinoc podle gregoriánnského kalendáře - pak pascha někdy připadne PŘED židovský pesach, což je porušení kánonu I. koncilu a znehodnocuje to význam Kristovy oběti, jež nahradila SZ oběť beránka.
    Nicméně gregoriánská pascha se slouží jen ve finské pravosl. církvi a v několika farnostech u nás - jinak všude, i tam, kde se jinak používá greg. kal., se slouží pascha podle juliánského. kal.
    Ostatně i u nás je to jen pár farností (slyšel jesem o 3 v Čechách a několika na Moravě), naproti tomu třeba v katedrále v Praze se slouží pascha juliánská, stejně tak i v drtivé většině "gregoriánských" farností. A navíc existuje usnesení našeho církevního sněmu, že mají všechny farnosti přejít na juliánskou paschu - "nenásilně, pozvolna " - jasně se tím dalo najevo, že gragoriánská pascha neee.
    JEZINKA
    JEZINKA --- ---
    ETERNITAS: A znamená to, že se ještě bude v český pravoslavný církvi šestýho ledna slavit Božič? když nekombinovaně?
    JEZINKA
    JEZINKA --- ---
    tak jsem teď koukal jak letos budou vánoce v cyrilovi a metodějovi, a vypadá to že se slaví dneska stejně jako katolický, což je mi divné, když pascha se slaví normálně podle juliánskýho kalendáře... je to v český pravoslavný církvi normální, že se jede takhle podle dvou mustrů? já měl za to že budou až šestýho...
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    AACHEN: Olivier C. mi prosstě příjde moc liberální. Už je to delší dobu, co jsem ty jaho knihy četl, takže mi zbyl jen dojem.
    O Rusku před revolucí mají lidé zkreslený představy. Samozřejmě, že tam nebyla demokracie, svoboda tam taky byla trochu jiná než dneska - něco se nemohlo, ale něco sezas mohlo, co se nesmí teď... nicméně svoboda slova tam byla poměrně dost veliká.
    Každopádně nelze říci, že by duchovně vysocí lidé byli na okraji církve. V pravoslaví, kde jsou biskupové voleni z nichů, se vždy dostávají i na nejvyšší místa lidé duchovní. Za všechny jmenujme metropolity Filareta Moskevského a Antonie Chrapovického, jejichž duchovní díla mají dodnes velký význam.
    Samozřejmě, že církevní struktury byl zkostantělé, což bylo do značné míry vinou státního zasahování už od dob Petra Velikého. A ovšem bylo v církvi plno tmářů a zabedněnců, fanatiků, ano, nacionalistů (Černosotněnci). Ale jak už jsem řekl, nebyli tito všichni schopni potlačit lidi skutečně duchovní a církev jako taková odzhora až dolů duchovně žila.
    Mně se též líbí úsilí sv. GHorazda II. Lidí je dost, ale Rusů je ještě víc. Není to pro nás snadný úkol, ale s pomocí Boží...:o)
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    AACHEN: ...a to z něj málem byl starokatolík. :-D :-D
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    GOBERS: Jak by nebyl - to že se stal východním biskupem je haluz, popř. působení Sv. Ducha:-)
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    AACHEN: No tak on byl také Matěj Pavlík v míře větší než malé líznutý křesťanským Západem. Ale tak to vlastně platí pro to křesťanství na našem území obecně. Jestli se někde Západ s Východem historicky setkávaly, tak právě tady.
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    CHOMI: Co je na něm moc liberálního? Jasně že tam před VŘSR fungovali zajímavý lidi - problém je v tom, že oficiální církev je neměla moc v lásce, není-liž pravda; cenzura vesele kvetla, bolševici měli na čem stavět. Ale tenhle spor inspirativních lidí (lidí Ducha) a lidí struktur je asi obecně křesťanskej/lidskej..A k tomu českýmu pravoslaví - myslim, že snaha M. Pavlíka legitimovat český pravoslaví jako autentický od mise bráchů ze Soluně byl minimálně geniální tah. Je u vás ale dneska dost lidí, který budou sto uchovat, nebo dál rozvíjet, českou církev navzdory narůstajícímu ruskýmu vlivu (minimálně kvantitativnímu)?
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    AACHEN: Zrovna O. Clement mi přijd skutečně až moc liberální. Teda na pravoslaví. Daleko lepší je třeba o. Antonij Surožský. Narodil se sice v Rusku, ale žil po VŘSR na západě. U něj mi přijde dobře spojena tradiční ruská víra se západní svobodou.
    Ale ona už předrevoluční náboženská literatura i v Rusku byla dcela svobodná a zajímavá. Namátkou mě napadaá o. Pavel Florenský.
    Bohu žel, plno lidí má pravoslaví spojeno s Ruskem. Zdejší pravoslaví rostlo ale v určitých podmínkách. Jinde bylo pravoslaví jiné - zlatáoba byla v Byzanci, která až dokonce stavěla na antickém odkaze. Dá se říci, že v jistém smyslu byla Východořímská říše až do pádu Cařihradu výše než celý západ. A svým způsobem i svobodnější.
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    CHOMI: Jj, třeba když čte člověk něco od O. Clementa tak je to dost výživný a svěží, pak si ale na nějakym pravoslavnym blogu přečte, že je nějakej moc nakaženej západem, a to je fuj! Pak si řikám, co je teda ta ortodoxie - jestli to svěží a osvobozující, nebo to nacionalistický, zaprděný a folklórní?! Nevim, kde, ale někde jsem čet, že církevní otcové prvních staletí byly často velmi originální a nonkonformní osobnosti, který se svejm současníkům nehodili - tohle se mi líbí. Když si pak dneska někdo čte "zbožné" životopisy svatých, tak bezpečně ví, že větší nudu si nedokáže představit..všechno je na svejch místech, žádný náznaky konfliktů, předžvejkaný blafy.
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    JEZINKA: "Na půdě západního světa by se ortodoxní nauka mohla stát velmi liberální (má tuto schopnost, aniž by se musela překrucovat) a zároveň zachovat kontinuitu křesťanské tradice..."
    To je hezky napsáno.
    IQFREE
    IQFREE --- ---
    HAROLD: nn... pulka pecenyho hrocha minimalne...
    HAROLD
    HAROLD --- ---
    IQFREE: To je jen malej ďáblík... Až dorazí Kníže, tak příde na řadu pečený prase... :)))
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    IQFREE: No tak už to nejez až do vánoc. Jinak žádná tragédie. Posty jsou důležitý, ale víra je jinde...
    IQFREE
    IQFREE --- ---
    CHOMI, kamarade, tak me dabel nakonec dostal... prave jsem sezral pecene kure... ;)
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    AACHEN: Meně jsem Bohu žel nečetl, ale asi bych měl:o)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam