• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    KOMATSUPravoslaví, ορθόδοξη Εκκλησία
    Vše o pravoslaví, o schizmatu mezi východní a západní církví - důvody, rozdíly, podobnosti mezi nimi.



    "Existuje jedna věc, která je mnohem důležitější než všechny možné knihy a myšlenky, totiž nalézt pravoslavného starce, před nímž můžete položit všechny své myšlenky, od něhož můžete slyšet ne váš vlastní názor, nýbrž soud svatých Otců."

    Ivan Kirijevský
    rozbalit záhlaví
    HAROLD
    HAROLD --- ---
    GOBERS: Samozřejmě. A dobré to bývá. Ozkoušeno.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    HAROLD: Předpokládá se, že tam dovezou otce Pachomije? To by mohlo být dobré...
    HAROLD
    HAROLD --- ---
    Zvažuju, že bych se stavil na jitřní v Táboře...
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    AACHEN: S poslední večeří ne, spíš se slouží ta zítřejší jitřní a čte se o utrpení Páně 12 úryvků z Evangelia.
    Příští rok je to zase nastejno:o) Vychází to tak jednou za 4 - 5 let.
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    CHOMI: Díky za info. Já budu slavit nejspíše s ostatními papeženci, ale je fajn, že se letos slaví velikonoce společně - alespoň časově..Zažijem to ještě někdy, nebo jde o velkou výjimku?

    A máte dnešní obřady, podobně jako katolíci, spojené s poslední večeří Páně?
    MALAMUT
    MALAMUT --- ---
    IQFREE: kdepak, profrčím kolem prahy do leitmeritz :-)
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    Tady ještě odkaz, je tam i sobotní ranní liturgie: http://www.pravoslavnacirkev.cz/bohosluzbypraha.htm
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    Nuže, zde je rozpis bohoslužeb v pražské katedrále sv. Cyrila a Metoděje (Resslova ul):
    Čtvrtek 17:00 - velkopáteční jitřní se čtením 12 Evangelií - Pašije
    Pátek 16:00 - velkopáteční večerní - vynášení plaštěnice, kladení Krista do hrobu
    Půlnoc ze soboty na neděli - velikonoční jitřní s liturgi, svěcení pokrmů (končí před 3. hodinou)
    Neděle 9:30 - obědnice se sv. přijímáním a svěcením pokrmů

    Pokud byste se někdo chtěl přijít podívat, rádi vás přivítáme:o)))
    JEZINKA
    JEZINKA --- ---
    IQFREE: já se asi podívat přijdu.)
    IQFREE
    IQFREE --- ---
    CHOMI: ty se nepočítáš, protože jsi inventář ;-)
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    IQFREE: Já to zvažuju....:o)
    IQFREE
    IQFREE --- ---
    Přijde se někdo podívat do Resslovky v pátek? A co Velikonoce? Přijde někdo před půlnocí?
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    POLICKA: Amharština je moderní. Stará etiopština je ge'ez.
    POLICKA
    POLICKA --- ---
    sem myslela že se tomu spíš řiká amharština
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    CHOMI: já ethiopsky neumim

    Se nauč. Je to legrace. ;)))
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    POLICKA: Na druhou stranu (odběhnu od Jamajky do USA), co jsem měl možnost se teoreticky seznámit se situací pravoslaví v USA, "potíž" je někdy v tom, že mnoho bývalých protestantů/evangelikálů/apod., kteří vstupují do pravoslavných církví si přinášejí své "protestantské" pojetí víry (s důrazy na problematický doslovný výklad Písma, ideologizaci původního křesťanství - vždyť co jiného byla reformace než pokus o návrat k "původnímu" křesťanství - že to pak často končí v něčem co je na hony vzdáleno této původnosti - pokud existuje - je pak v nánosech sporů a staletí zapomenuto, apod.). V určité chvíli života jim pravoslaví sedne do toho jak víru chtějí mít. Objeví se nespokojenost - opět mění církev. Vzácností nejsou pravoslavné církevní obce, kde jsou všichni konvertiti - včetně kněží. Celé farnosti pak žijí často tak jak víru pochopili z knih v idealizované podobě, atd. Chybí tam uzemňující korekce věřících od kolébky. Za centrální zvěst pravoslaví se pak někdy může lidem jevit např. plnovous a přísné postní předpisy (a právě toto je přitahuje) a ne Kristovo vzkříšení.
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    POLICKA: V základě je ten rozdíl skutečně jen v některých nejasných formulacích, vzniklých při překladu do řečtiny. Tedy prý, já ethiopsky neumim:o) Jinak se snad v poslední době obě církve shodly, že věří v totéž.
    POLICKA
    POLICKA --- ---
    AACHEN: fakt hezkej pribeh je to.. ale tak sam tam uvadi, ze doufa, ze se snad etiopska cirkev prida k ortodoxnim.. tak Bob Marley se taky pred smrti nechal u nich pokrtit a urcite je to stokrat blizsi pravoslavi nez ty reformovane cirkve, ke kterym se hlasi vetsina jamajskych obyvatel. ale stejne mi prijde ze ten rozdil mezi nima neni tak velkej, tj. mezi etiopskou a pravoslavnou cirkvi, aby napr. zabranil spase jejich privrzencu, kdyz tady nekdo nedavno rikal, ze rozdil je jen v par slovech a to je jeste dany vlastnostma jazyka.. jestli teda moc nezjednodusuju
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    POLICKA: Jj ten Michael Wilson je v současnosti diákonem v Kansasu. Zdá se, že pravoslaví v USA přitahuje nejrůznější typy:-)

    Jinak to vypadá, že nijak moc neřeší, že Sellassie byl členem "monofyzitské" církve. Každopádně se mi líbí, že Etiopská církev na Jamajce působí, přestože předci Jamajčanů pocházeli z jiných míst Afriky (pokud se nepletu). Přijde mi to tak nějak vhodnější, že se můžou identifikovat s původní africkou církví a to neméně starobylou než např. Řím.
    POLICKA
    POLICKA --- ---
    AACHEN: super článek ten třetí odkaz!
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    Taky pár odkazů (v tomto případě na blogy):

    Eirenikon. Towards Orthodox-Catholic Reconciliation
    Koinonia

    A taková (občas) sranda na závěr:
    Pithless Thoughts

    A pak taky zajímavej rozhovor s lidma, který se přes reggae dostali až k pravoslaví (jen poznámka na okraj: zdá se, že v USA zřejmě existují vstřícné vztahy mezi pravoslavnými a tzv. orientálními církvemi, viz. ta debata níže):
    Songs of Freedom: A Rastafari Road to Orthodoxy
    Tady si nedokážu představit, že by pravoslavný kněz obcházel reggae festivaly a rozdával letáčky s info. o Heile Sellassiem a jeho víře:-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam