• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    KOMATSUPravoslaví, ορθόδοξη Εκκλησία
    ICXC
    ICXC --- ---
    THE_SON_OF_MAN: třeba naše církev má teď jiný problém - rozkolníky a sektáře, kteří se snaží vytvořit kult osobnosti nejmenovaného arcipastýře, který nachází především u Rusů (asi k tomu mají genetické dispozice) vcelku překvapivý ohlas... a kánon je jen cár papíru i Synod je zbytečný, pokud chodí po světě takový duchovní vůdce jako Kryštof. už mě tím ti sektáři tupí opravdu serou... a nedaj pokoj a nedaj. otravují s tím i tuto sobotu, holt je vidět, o co jim jde, co jejich mysl naplňuje v takový významný a svatý den.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    ICXC: Privátní neznamená tajné. ;) Konec konců jsem u toho býval měl být také, ale zabránily v tom jiné povinnosti.
    ICXC
    ICXC --- ---
    MALAMUT: chceš snad naznačit, že neomylný arcipastýř, který vykonal pro naši českou církev tolik, že ho nikdo jen tak nepřekoná, udělal něco špatně? to je jistě jen ta jeho pověstná naivita... (konec ironie)
    ICXC
    ICXC --- ---
    GOBERS: evidentně už to tak privátní vyjádření není jak vidím... ale svěcení žen si nedovedu představit.
    THE_SON_OF_MAN: žádný další sněm není potřeba, všechny důležité a stále platné sněmy už byly.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    THE_SON_OF_MAN: ale napr. by mohli pohrbivat a podobny hruzy

    Tak pohřbívat může i pastorační asistent - laik, když na to přijde... Závažný teologický problém je to, když jáhni (jakéhokoliv pohlaví) oddávají. Tam je patrný rozdíl v teologii svátosti manželství.

    Gobers, mas nekde link na vyjadreni ekumenickeho patriarchy?

    Dotyčné vyjádření padlo při setkání mezi ekumenickým patriarchou a arcibiskupem utrechtským, od kterého to vím já.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    CHOMI: ... v pravoslaví rozhodně nehrozí, že by byly ženy svěceny jako služebnice oltáře.

    Mňo. Toť otázka. Řekněme, že řada řeckých a rumunských teologů, s kterými jsem o tomto problému diskutoval, byla ... jak to říci ... méně rezolutního názoru, než Ty. O nedávném (pravda, privátním) vyjádření ekumenického patriarchy, že kněžské svěcení žen nemusí být nutně církev rozdělující ani nemluvě...
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    THE_SON_OF_MAN: To je sice pravda, ale každopádně očistec je jakýsi třetí stav mezi nebem a peklem, což katolíci mají jasně dáno. Navíc pojetí, že má duše "platit" za své hříchy je nedsmyslné a protikřesťanské. Za svéhříchy nemůže nikdo platit, protože by se nedoplatil. V tomto smyslu za nás zaplatil Kristus (pokud už přistoupíme na toto praávně-obchodní pojetí spásy). Naopak zcela správně chápeš to pravoslavné pojetí, že se jedná o cestu k Bohu, která je někdy strastiplná, ale v posledku nejde o trest a palcení, ale o výchovu a vedení.
    Popravdě nevím, jak byly jáhenky ve starověku svěceny. Ale pro možnost, že by měli stejnou liturgickou funkci jako muži - jáhnové, nejsou důkazy. Každopádně se nemusíš bát, v pravoslaví rozhodně nehrozí, že by byly ženy svěceny jako služebnice oltáře.
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    MALAMUT: Hezky řečeno:o)
    MALAMUT
    MALAMUT --- ---
    CHOMI: K Varům jen tolik (tedy nevím, zda za těch pár let, co jsem odtamtud zmizel, se něco nezměnilo): chrám a fara, tedy nemovitosti i s pozemkem, snad byly přepsány na Podvorí ruské církve, které zároveň spravuje církevní obec české církve ... takovej trošku guláš s charakteristickým rukopisem zmiňovaného kuchaře ;-)
    MALAMUT
    MALAMUT --- ---
    CHOMI: Vpravdě vstal z mrtvých!
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    THE_SON_OF_MAN: Rozdíl je. Očistec je podle katolíků třetí stav mezi peklem a nebem, tedy mezi spasením a zatracením. Takový stav neuznáváme.
    Jáhenky v rané církvi byly. Vím, že snad zkusmo ustanovili ve 20. století jednu i v Řecku. Je otázka, zda byly svěceny nebo ustanovovány jinak. Každopádně, na rozdíl od mužů - jáhnů, není důkaz, že by sloužily při oltáři a jejich úloha byla sociální, katechetická a také pomáhaly při křtu žen. Což bylo původně náplní práce i u mužů téže hodnosti (krom křtu žen:o)
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    THE_SON_OF_MAN: Jsou to dvě nezávislé církve ve společenství víry a lásky. Kněz může vypomáhat v jiné církvi (ale i v jiném biskupství), ale jen tehdy, má-li souhlas svého biskupa a biskupa příslušné dioecese.
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    To co uvádíš, je jeden z výkladů, asi i dost rozšířený. Ale možná je také trochu jinak, výklady jsou různé. Peklo lze vykládat i jako místo/stav zcela bez Boha, kdy je člověku odňat i obraz Boží v něm, tedy jeho nejvlastnější podstata (tak to vysvětluje třeba otec Pavel Florenský).
    Pro pravoslaví je mimochodem příznačné, že se nesnaží příliš pitvat v tom, jak přesně peklo vypadá, ale usiluje hlavně o to, abychom se do něj nedostali.
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    THE_SON_OF_MAN: Všechny kostely jsou jinak naše. Kněží a věřící sice mohou pocházet z Ruska (ve skutečnosti jich je hromada spíš z Ukrajiny), ale poslouchají našeho biskupa. Knaží také světí a dosazuje náš biskup.
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    THE_SON_OF_MAN: A ještě k tomu pravoslavnému chápání očištění po smrti. Člověk už za živa směřuje k Bohu, snaží se dosáhnout svatosti. V okamžiku smrti pak je buď v takovém stavu, že je mu cesta svatosti nadále otevřena, a pak je "spasen", nebo se mu uzavře a pak je zatracen. Zatracený jde do pekla, které opravdu existuje, ale je otázka, zda je to místo nebo stav. Každopádně je to "cosi" bez Boha a bez naděje a trvající na věky. Z toho plyne, že ten, kdo může dosáhnout svatosti, nikdy nemůže přijít do pekla.
    Spasení naproti tomu pokračují ve své cestě k Bohu i po smrti, každý ale tam, kde skončil a každý také jiným způsobem. Ten možná může mít u některých zesnulých i podobu jistého utrpení. Smrtí se tedy pro křesťany nic nemění, pokračuje jejich cesta k Bohu. A to díky Kristu, který "smrtí smrt překonal". Jediným rozdílem je to, že zemřou-li ve stavu spasení, nemohou již po smrti padnout a propadnout zatracení.
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    THE_SON_OF_MAN: Ruská církev tu má chrám ve Varech, v Praze na Sibiřském náměstí a vlastně ten malý kostelík na velvyslanectví. Takže vlastně 3 kostely. Což je také dílo vl. Kryštofa, normálně by biskup nedovolil rozšiřování cizí jurisdikce na své území.
    Očistec je blud. V Bibli o něm nic není, církev 1. tisíciletí v něj nevěřila a prakticky se o něm tehdy ani neuvažovalo. Navíc je i logicky nesmyslný. V očistci se očišťuje duše, který dejme tomu je nakonec očištěna. Jenže při zmrtvýchvstání se pak očištěná duše vrátí do neočištěného těla - a je přece hloupost, aby půlka člověka (duše) byla očištěna a půlka (tělo) ne. To je podobný nesmysl, jako kdyby.. já nevím... třeba jako kdyby někdo lil nové víno do starých měchů nebo tak něco...
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    THE_SON_OF_MAN: Česky se říká "Vpravdě vstal!", rozhodně čeština je stejně hodnotný liturgický a vůbec pravoslavný jazyka jako církevní slovanština nebo dokonce ruština:o)
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    Poučné slovo sv. Jana Zlatoústého o svátku Vzkříšení:
    Je-li kdo nábožný a bohabojný, nechť se pokochá touto blahou a jasnou slavností. Je-li kdo sluhou moudrým, nechť vejde s veselím v radost Pána svého. Strádal-li kdo tím, že se postil, nechť obdrží nyní odměnu. Pracoval-li kdo od první hodiny, nechť přijme dnes mzdu spravedlivou. Přišel-li kdo po třetí hodině, nechť koná slavnost s díky. Dospěl-li kdo po šesté hodině, nechť nezoufá, neboť nic mu nebude ubráno. Dospěl-li kdo po deváté hodině, ať přistoupí bez rozpaků a bázně. Dostihl-li kdo o jedenácté hodině, ať se nebojí a přistoupí: neboť Vládce jest laskavý a přijme posledního jako prvního; uspokojí toho, kdo přišel o jedenácté hodině, právě tak jako dělníka od hodiny první (Mat 20,13); milostiv jest k poslednímu a laskavý k prvnímu; i onomu dává i tohoto obdaruje; přijímá skutky a vítá úmysly; váží si činnosti a chválí návrhy. Pročež vejděte všichni v radost Pána svého. I první i druzí mzdu přijměte. Bohatí i chudí společně jásejte; zdrženliví i nedbalí ctěte tento den. Kdo se postili i kdo se nepostili, radujte se dnes. Stůj jest plný, požívejte všichni. Pokrm jest připraven, nikdo ať neodchází lačný. Všichni požívejte hostiny víry, všichni přijměte bohatství dobroty. Nikdo ať nenaříká, že má nedostatek; neboť zjevilo se společné království.
    Nikdo ať nepláče nad přestupky, neboť z hrobu zazářilo odpuštění. Nikdo se neboj smrti, neboť nás vysvobodila smrt Spasitelova. Zničil ji ten, který od ní byl jat, a přemohl peklo[2], když do něho sestoupil. Peklo se zarmoutilo, když okusilo z jeho těla. Předvídaje to, prorok Izaiáš zvolal: Peklo bylo plno trpkosti, když tebe tam dole potkalo (Iz 14,19). Bylo plno trpkosti, neboť bylo odstaveno. Bylo plno trpkosti, neboť bylo přemoženo, bylo plno trpkosti, neboť bylo umrtveno; bylo plno trpkosti, neboť bylo sesazeno; bylo plno trpkosti, neboť bylo spoutáno. Přijalo tělo a připadlo Bohu. Přijalo zemi a utkalo se s nebem. Přijalo, co vidělo, a upadlo do toho, čeho nevidělo. Kde jest, smrti, osten tvůj? Kde, peklo, tvé vítězství (1 Kor 15,55)? Kristus vstal z mrtvých, a tys svrženo. Kristus vstal z mrtvých, a padli démonové. Kristus vstal z mrtvých, a radují se andělé. Kristus vstal z mrtvých, a vládne život. Kristus vstal, a není nikoho v hrobě. Kristus vstal z mrtvých, stav se prvotinou těch, kteří zesnuli (1 Kor 15,20). Jemu náleží sláva a panování na věky věkův. Amen.
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    Vstal za mrtvých Kristus!!! :-))))))))))
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    THE_SON_OF_MAN: Hlas pravoslaví, je to i na netu, je tam také přehled aktualit.
    Pravoslavná církev v českých zemích a na Slovensku je zcela samostatná. Ruská církev tu má 2 kostely - zásluhou vl. Kryštofa. Ostatní, byť tam chodí Rusové a Ukrajinci, spadají pod naši církev.
    Husa prosazují někteří kněží i vl. Kryštof, ale oficiálně svatý není a doufám, že nebude - není k tomu důvod.
    Katolíci jsou kacíři: očistec, vycházení Ducha ze Syna a dogma, že Panan Maria byla sama neposkvrněně počata jsou věroučné bludy, nikoli jen nějaké církevně právní neshody.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam