22/08/08
Prestalo snezit. Ted uz jenom prsi. Rano jsem z plechacku vyklep centimetr nefalsovanyho ledu a rozdelal ohen. Kdyz zacala vanice nabirat obratek, postavil jsem si jeste u ohne pristresek z ponca. Zuzana zustala ve stanu a uzivala si rozkose dvou spacaku a rozehrateho kamene, co jsem ji v uterce prines od ohne. Mame za sebou dalsich tisic kilometru, kourim cigara a zpivam si Navarovou.
A jak to teda vsechno bylo? V Tashante jsme potkali skvelyho chlapika - kazacha - jmenoval se Nuzar (nebo tak nejak). Ten nas pohostil u sebe doma, povozil po stepi, abysme se podivali na velbloudy a pak nas hodil az na hranice, kde nam jeste sehnal prenocovani v chatrci. Dalsi den uz jsme byli v Mongolsku. U jezera pobliz Tsagaanuuru jsme si postavili stan a snazili se odpocivat co to slo, anebo aspon co nam dovolily mongolsky deti a dalsi prislusnici tohodle super pohostinnyho naroda, ktery nas porad tahali k sobe domu, nosili nam kumys a jogurty a snazili se nas presvedcit, at nikam dal uz nechodime, pac tohle je siroko daleko nejlepsi misto. My jsme jim to neverili, a to jsme udelali chybu, protoze meli setsakramentskou pravdu.
Okoli Tsagaanuuru bylo prekrasny. Mezi horama, co vypadaly jak zkamenely draci se propletaly ricky a rozlevaly se do pruzracne modrych jezer. Sem tam nejake jurty a po okoli se volne pasly stada koni, jaku, koz a ovci a krav. Nad hlavou nam letali orli. ... V ocekavani mist jeste krasnejsich jsme se druhy den vydali podel toku reky dolu udolim, skrze strma skalni uboci vstrict dobrodruzstvim dosud nepoznanym. Cestou nas nabrali kazasi, co vezli nakladakem seno. Kara se startovala zepredu klikou a nejdriv jsme se vsichni nacpali dovnitr do kabiny - celkem sest lidi ;-), ale pak jsme se k podivu kazachu radsi presunuli na korbu. Svisteli jsme si to krasnym zelenym udolim podel ricky az do Kazasske osady, kde nas Kuzat - staresina, nacelnik a snad i otec ci praotec vsech asi 30ti obyvatel doslova donutil stravit vecer a noc v jeho jurte. Pohostil nas super dobrotama a Zuzana v noci trikrat vstavala zvracet. Rano jsme se opet vydali na cestu dale dolu udolim, za vidinou uchvatnych zelenych plani, rek pretekajicich rybami a pohostinnych jurtovych osad.
Po nekolika hodinach jsme konecne vylezli z hor a vstoupili do otevrene krajiny. Pohled to byl vskutku fascinujici. Siroko daleko, kam az oko dohledne rozkladala se pusto pusta kamenita poust. Nejdriv jsme si mysleli (vsuvka Zuzany: "David si myslel, ja ne."), ze ji nejak prejdem a vesele jsme si fotili vysusene kostry uhynulych zvirat. Ale dalsi den, kdy jsme byli tak nejak kdesi uprostred nekonecne pustiny a pocatecni nadseni z nas uz vyprchalo, jsme si to rozmysleli a rozhodli se vratit do civilizace. Nikde totiz nebyla voda a reky zakreslene na mape jaksi nikde okolo nebyly (asi nejaky podzemni toky). Vydali jsme se k nejblizsi vesnici (asi 10km) a radovali se, ze mame kompas. Cekalo nas jeste dalsi tri hodiny hledani, dohadovani a smlouvani, nez jsme konecne sehnali chlapika, kterej nas odvezl dzipem do dalsiho mesta na trase - do Olgiy. Puvodne jsme tedy chteli jet jinam, ale jak se ukazalo, byli jsme nakonec radi, ze jsme nepokracovali podle puvodniho planu. Poust se totiz rozpinala jeste dalsich petset kilometru - ale to jsme zjistili az pozdeji.
Preprava po Mongolsku je fakt hardcore. Behem jizdy cigaro neubalis a mas co delat drzet zuby u sebe, aby ti z nich nevylitly plomby. 30 kilaku za hodinu je jeste dobra rychlost a nevim, jestli existuje nejaky jiny auto nez UAZ, ktery by takovouhle jizdu vydrzelo.
V Olgiy jsme se ubytovali v levnym hotylku - bylo to moc prima a krasnej pokoj - az na ten zachod, kterej byl venku na dvorku jenom dira v zemi a pres ni prkna .. ale i na to jsme si uz zvykli .. aspon to tentokrat byly poradny fosny, ktery se nehoupaly nahoru dolu jako na mnoha jinejch mistech. Zasli jsme na bastu do restaurace a tam jsme potkali particku z Izraele, ktery nam nabidli, jestli s nima nechceme sharovat odvoz na vychod, k nejakymu desne krasnymu jezeru. Dlouho jsme se nerozmysleli a souhlasili jsme, pac uz jsme sami dobre vedeli, jak tezky je sehnat nekam odvoz za normalni slusnou cenu. Dalsi den po seste hodine (odjezd byl naplanovan na treti, ale tak uz to v Mongolsku chodi) (vsuvka Z: prvni ridic totiz pri pohledu na 11 zapadaku s baglama, co chtej jet 1000 km na vychod, zbledl a utekl, tak se musel sehnat jinej ridic s ocelovymi nervy) jsme vyrazeli z Olgiy dal na vychod. V malicke dodavce nas jelo jedenact plus ridic, ale dalo se to zvladnout. Vsichni tak nejak naseho veku - z Izraele, Nemecka, Svycarska, Australie a my dva z Cech. Cesta dlouha neco pres tisic kilometru nam trvala celkem tri plny dny. Se Zuzanou jsme se radovali, ze nam vubec nic neuniklo, protoze pres pul cesty se od obzoru k obzoru rozpinala nam jiz duverne znama poust. Zbytek cesty byl uz hezci - zacaly koncne zelene plane s pasoucim se dobytkem, krasne modrinove lesy, jurty, budhisticke pomniky a svatyne. Taky jsme videli nekolik obrovskych belohlavych orlu a okusili nekolik variaci ala ovci maso s nudlema a zeleninou. (vsuvka Z: pomer nudle:maso:zelenina = 100:50:0.9)
Ctvrty den cesty odpoledne jsme dorazili do cile - k jezeru Khovsgol Nuur. Zustali jsme se spolucestovatelema v jurtovym kempiku pro turisty, i kdyz se nam tam moc nelibilo, ale nakonec vyhrala vidina teple sprchy a klidne noci v jurte. Dalsi den jsme vyrazili do divociny. Pramice s moturkem nas odfrcela na odlehlejsi stranu jezera a my jsme se vydali prodirat se hlubokymi lesy. Roztodivne houby na nas vykukovaly snad na kazdem kroku (pak uz jsem neodolal a jednu jsem sezob), obcas jsme potkali nejakyho toho jaka a Zuzana rikala, ze to tu vypada jak na Sumave. To ovsem rika uz nekdy od Beloruska, takze si toho uz ani nevsimam. Prochazeli jsme se skoro tri dny a pocasi nam moc nepralo. Kazdou chvili prsi a je tu dost zima. Taky jsme ve vysce pres 2000 metru nad morem a vetsi kopce okolo nas jsou kazde rano (a nekdy pres cely den) pokryte snehem. Je to trosku drsny, takhle v pulce srpna, ale to rano, kdy jsme kempili u jezera a zacal padat snih bylo nepopsatelne krasny. Rozdelal jsem ohen a pozoroval jak snezi, a jak se z lehkeho poprasku stava chumelenice. Sedel jsem a prilozil par vetsich kousku do ohne a v tu chvili se zastavil cas. Exploze divoke zelene prirody a chladne modreho jezera ustrnula v bezvetri ticha, kdyz zavoje jemnounkeho lotosove bileho snehu prostoupily krajinou.