Tramtadadá! HRAFNAIN (a v patách VANEK) vytáhnul z hlubin dávnověku pražského rabína.
Jehuda Liva ben Becalel, aka rabbi Löw, aka Maharal atd. Taky se mu říkalo "Höhe Rabbi" a to kvůli výšce fyzické nejen intelektuální.
• Narodil se kdovíkdy, kdovíkde, ale bylo to někdy na začátku 16. století; možná v Poznani, možná ve Wormsu.
•
Ve znaku měl lva, podle příslušnosti ke kmenu Juda (Jehuda) a lev se mu tak dostal i do jména: Liva, Löw.
• Působil na různých místech. V Praze se párkrát otočil jako zástup za někoho a moc se Pražanům nechtělo ho instalovat, protože byl dost přísnej. Když působil na Moravě, tak říkal, že jejich
víno není košer a zpochybňoval legitimitu tamního vzdělávání. No chcete to?
• Ale byl to učenec velkého významu a to nakonec i v Praze museli rádi sami uznat, takže od roku 1588 už je v Praze nastálo.
• Podle svého současníka, židovského historika Davida Ganse, se Maharal
setkal s císařem Rudolfem II. a
"hovořili rabbi a císař mezi čtyřma očima jako přítel s přítelem". To je asi fakt, ale že si schůzku rabín vynutil tím, že
zastavil kouzelnou mocí císařův kočár, to už je asi fantazie.
• Sice se říká, že tehdejší politické s společenské klima židovskému městu přálo, ale stejně to byla drsná doba a náš rabín na nějakou dobu skončil v šatlavě. Šlo o smyšlené obvinění a dostal se ven, ale obecně se (nejen) v tu dobu židovská obec bála podobných záminek, protože často vedly k pogromům. Odtud i pověst o Golemovi jako ochránci ghetta. I když je zajímavé, že rabínovi Golema připsali až v půlce 19. století ve sbírce Sipurrim. Ale chytlo se to, takže máme řadu knih, ale i filmů z němé éry až po Golema v Císařově pekaři. Ten navazuje na divadelní hru Osvobozeného divadla
Golem.
• Golema měl rabín ukrýt na půdě Staronové synagogy nebo na některém židovském hřbitově, takže je jasný, že to od zveřejnění pověsti provokuje pátrače. Na půdě synagogy se byl podívat
zuřivý reportér Egon Ervín Kisch (
"Ještě jeden pohled: Golema tu není.") a v našem století pátral například
Stanislav Motl.
• Jak sem pochopila, v židovském muzeu nejsou z pověsti o Golemovi právě nadšení, protože to odvádí pozornost od Maharala jako učence, který se zabýval náboženstvím, etikou i
vzděláváním. Jeho názory jsou v mnohém podobné tomu, co známe od Komenského.
• Ke Maharalovu hrobu, kde je
pohřben se svojí manželkou Perl, proudí pořád spousta lidí, ať už je zajímá senzační homunkulus nebo osobnost samotného rabína.
• Připomíná se taky jako zakladatel "Pohřebního bratrstva".
• V češtině od něj zas tak moc nevyšlo. O něm vyšla v roce
2020 tlustá bichle, ale na to zatim nemám sílu.
• Jo a
sochu má u magistrátu. Taková
strašidelná postava od Ladislava Šalouna.
Děkuju zúčastněným za společnou cestu!