• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MAHISHGame culture, art and studies & ludology... a tak
    DAVESADE
    DAVESADE --- ---
    MBR: Těžiště vidím právě v tom tvém "vynaset ho do nebe kvuli perfekcionismu, kterej pak zvladne v klidku okopirovat MS". Forza je nepokrytou kopií toho, co Kazurori dělá leta (před GT5P). Proto Kazunuriho "vynáším do nebe" a nikoliv Forzu.

    Určitě GT5P není "hotovou hrou" a v mnohém má Forza navrch (viz grafika okolo tratí) - i když na druhou stranu odmítám věřit tomu, že na dané trati fouká v každém počasí vítr stejně, aby to šlo zohlednit ve hře (ale to tak nějak bereme s nadhledem u obou her - GT5 se zase "chlubí", že na jednom autě je práce 100 člověkodní).

    Dále taky Kazunoriho celkem jasně stavím do role producenta s neuvěřitelnou schopností motivovat tým k takto perfekcionistické práci, spíše než do role gamedesignéra.

    Každopádně tvoje poslední věta mi přijde podstatná, kde se můžeme zamyslet. Původně ve výčtu nebyl, ale nakonec jsem si to nemohl odpustit. Přijde mi to jako dostatečně výrazná osobnost, která diktuje i inspiruje. A to říkám přesto, že vidím zásadní rozdíl proti Shenmue / SoC. Tam vidím asi hlavně ten problém, že tyto hry jsou chtě nechtě PR automobilek. Ale že si to přesto vysnil a realizoval - nemůžu si pomoct, sedí mi tam. Ne snad, že by tam nemohli sedět jiní.

    Aby bylo jasno, to, že ve v tom výčtu někdo / něco chybí, tak to neznamená, že bych si jiných lidí vážil méně nebo že nějaké hry považuji za špatné. Dostal jsem dost přesné zadání a časový limit. Lépe to podle mne zvládnout nešlo (a to včetně diskutabilního GT). Rozhodně vítám ale tipy na zlepšení a další, nepříliš známá jména.
    MBR
    MBR --- ---
    DAVESADE: no detailnejsi modely interieru meli az dva roky po forze 2, to je spis o tom kdy kdo co vyda. posledni release byva vetsinou technicky lepsi (i kdyz ani to se jim uplne nepodarilo, viz 2D stromy.). tim extremneji, jsem myslel treba stripky o tom jak vyvojovej tym forzy chodil po tratich a meril silu a smer vetru v ruznych castech trati a pak to zohlednil ve hre. a par dalsich detailu ktery v GT zatim chybi, jako treba vliv nahusteni pneumatiky na jizdni vlastnosti, nebo samotnej model poskozeni, kterej si museli vyvojari opravdu dlouho vydupavat u licencovanych automobilek.

    GT bylo bezesporu prvni, byl to komercni majstrstik sony a je to skvela hra, to je tak vsechno. vynaset ho do nebe kvuli perfekcionismu, kterej pak zvladne v klidku okopirovat MS a udelat stejne dobrou hru me nepripada jako "super gamedesign", je to jen o casu a penezich ktery se na to nekdo rozhodne vynalozit. :). oproti ciste originalni myslence udelat neco zabavnyho a zaroven originalniho a pusobivyho (jako treba SoTC, nebo ve svy dobe shenmue), je to podle me velkej rozdil.
    DAVESADE
    DAVESADE --- ---
    _ELPH_: Rozumím tomu, že jestli jsi staromilec s odporem ke konzolím, tak se na tento výběr musíš dívat skrz prsty. Ale nezapomínej na zadání. Současným studentům nových médií staré hry moc neřeknou, protože to nejsou nová média (ehm).
    Navíc nemám dojem, že bych vybral hry, které jsou tuctové (u toho GT přiznávám i ve výchozím textu, že jde o běžný herní žánr, ale považuji to ve svém výčtu za světlou výjimku). Naopak jsem vybral buď originální nebo takové, které žánr založily (zejména u amerických gamedesignérů).
    Kdyby šlo o jiné téma, o studenty gamedesignu nebo já nevím co, tak by se dal výběr hodně upravit (i když někteří by tam pořád zapadali beze zbytku).
    Pro zajímavost - současné hry hraješ? Mohl bys jmenovat posledních deset her, co jsi za poslední dobu hrál?
    _ELPH_
    _ELPH_ --- ---
    DAVESADE: mne pride ze prave tie starsie veci by pre sucasnych studentov mohli byt zaujimavejsie. hlavne v dnesnej dobe, ked je pocut hlavne o hrach ktore su si vsetky velmi podobne. stare hry boli byvali ovela jedinecnejsie co sa tyka designu a konceptu (to je aj uhol pohladu z ktoreho mi gran turismo prislo a prijde tuctove)...
    ale tesim sa ze si spomenul Hideo Kojima (na jeho pengiun adventure som vyrastal ked som mal tak 4 roky...no tiez mi zrovna to co robi dnes neprijde moc zaujimave :/
    DAVESADE
    DAVESADE --- ---
    MBR: No, to bych neřekl. Ani Forza nemá takhle detailní modely aut, interiéru, motorů a tratí. A "takhle se snaží dělat každá závodní hra". Gran Turismo je etalon, Forza je záměr "mít Gran Turismo na XBOX" - vše se to vztahuje k němu. Nevím teda, co máš na mysli "Forza se dělala ještě víc extrémněji", když zrovna ty modely aut jsou v dost jiné kvalitě.

    Že on to dělá takhle perfekcionisticky mi geniální přijde, odlišuje se tím od potenciální konkurence, takže nemůže o tuctovou hru. A Kazunoriho přístup a nadšení mi přijde tak extrémní, že jsem cítil potřebu jej zmínit.

    (Než se to zvrhne v klasický flame - nic proti Forze nemám).

    Jestli se tě Kazunoriho přítomnost v mém osobním výčtu nelíbí, tak to je tvůj problém. Beru si na triko, že ti lidi ode mne uslyší zrovna o něm a ne o Forze a nemám s tím žádný problém.

    Ale rád uvítám další tipy na nějaké výrazné osobnosti, určitě nějaké neznám, tak se budou hodit do budoucna.
    MBR
    MBR --- ---
    DAVESADE: jo cetl, presne takhle se dela skoro kazda zavodni hra, to ze on to dela vic perfekcionisticky neni nic genialniho. forza se btw delala jeste vic extremneji.
    DAVESADE
    DAVESADE --- ---
    MBR: Super Mario Brothers dostal herní trh na nohy a výrazně se odlišoval od potenciální konkurence v té době (možnost měnit pohyb postavičky ve výskoku), stejně tak Super Mario Galaxy má nejoriginálnější design při zachování vysoké dávky hratelnosti. Chápu, že se ti to osobně nelíbí, ale vzhledem k tomu, že to tam zmiňuji jen jako příklady jeho práce, tak bys to mohl přijmout v pohodě. Wiimote a jeho přínos do inovace herního průmyslu - o tom těžko vést debaty, natož pochyby.

    Doom - Carmack už dlouho dělá sračky a Romero ani nevím, co dělá. Jestli je považuji za špičky současného gamedesignu - nevím. A to tu hru miluju, však víš.

    WoW by tam patřil, je to jedna z věcí, kterou jsem pro rozsah byl "nucen" opomenout, ale přiznám se, že nevím, jestli je tam vidět podpis jedné osobnosti (či prostě skupiny osobností, které "to vedou") - poprosil bych osvítit, nejsem WoWkař a pro příště by se to mohlo hodit.

    MBR: Četls to?
    MBR
    MBR --- ---
    DAVESADE: to bohuzel neni pravda.


    v cem presne je to pojeti jine?
    MBR
    MBR --- ---
    trochu me tam chybel treba Doom, nebo WoW. ale jinak ok.

    teda az na ty nintendo blitky o genialnosti maria :)
    DAVESADE
    DAVESADE --- ---
    MBR: Gran Turismo se nesnaží kopírovat realitu, jako "jakejkoliv lepší simulátor", pojetí je jiné. Jde o to, jak ta hra vzniká, kdo ji dělá, s jakými zkušenostmi. Ta hra se odlišuje od _jakékoliv_ konkurence a to dost jasně uchopitelně - tak jsem to tam napsal proč a jak.
    MBR
    MBR --- ---
    DAVESADE: kdyz tam mas gran turismo, tak jsi tam mohl dat jakejkoliv lepsi simulator. dat do top10 herniho designu hru ktera se jen snazi kopirovat realitu mi prijde kapanek podivny.
    DAVESADE
    DAVESADE --- ---
    _ELPH_: Je mi 28 a ačkoliv považuju Elite za legendární a převratnou hru (Frontier patří mezi mé nejoblíbenější hry vůbec), tak Brabena nepovažuji za současného gamedesignéra, proto tam _prostě_ neměl místo. Takže nejde o ignoraci, ale o záměr - staré převratné hry od lidí, co dneska hry nedělají nebyly smyslem výkladu - to bych tam měl deset mrtvých lidí z doby ZX a současným studentům to řekne prdlajs. Ale ano, rád bych i toto téma někdy rád zpracoval, pokud bude příležitost.

    Wing Commander je zmíněn jen jako prvotina Warrena Spectora, Gran Turismo není tuctová záležitost (to může napsat jenom ignorant).
    _ELPH_
    _ELPH_ --- ---
    DAVESADE: presne ako pises ku koncu, ten vyber imho nebol moc dobry / si to minimalne nemusel nazvat ze "najvyznamnejsich". napr. nespomenut Elite od D.Brabena a spomenut imho asi 777x nepodstatnejsieho Wing Commandera (ktory nic nove nepriniesol) + celkovo mi prijde ako keby si dost odignoroval vacsinu starych ale prevratnych hier, zato spomenul par uplne tuctovych zalezitosti (gran turismo). kolko mas inak rokov ak to nieje tajomstvo?.
    MAHISH
    MAHISH --- ---
    Autoshow
    Jak daleko je z počítače do garáže? Vítejte v úžasném digitalním světě těch nejlepších vozů.

    na http://www.z1tv.cz/ v mnoha reprízách
    ALERT
    ALERT --- ---
    http://i.gizmodo.com/5195856/turbo-a-vistually-striking-video-game-movie-shot-for-under-100k
    The short film Turbo doesn't just capture how we imagine playing video games in 10-20 years. It's a piece that could only look this good through modern, inexpensive movie making technologies.
    DAVESADE
    DAVESADE --- ---
    Yop.
    ALERT
    ALERT --- ---
    DAVESADE: to bude tady? Ústav informačních studií a knihovnictví
    U Kříže 8, Praha 5, 158 00
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam