Korupce je jedna manifestace zla, selhání naší kultury, popření spravedlnosti a svobody.
Korupce ohrožuje lidi a jejich vládnutí. Vytváří nespravedlnost ve společnosti. Jedním z argumentů je, že úplatek znamená dohodnutou rentu; zde leží počátek všech ilegalit a tyranie. Není silnějšího původce nespravedlnosti a krutosti, jelikož úplatky ničí jak důvěru, tak stát. Vážným důsledkem korupce tak není jen vykořisťování státu, ale také zajetí mysli. Mysl je posedlá honbou za úplatkem a tato posedlost, toto chování jí vyřazuje z prospěšné práce.
Korupce je univerzální. Je přítomná v rozvinutých a rozvíjejících se zemích, v úřadech veřejných nebo privátních sektorů, v neziskových nebo charitativních organizacích. Přesun od vládnutí k vedení jen změní její umístění.
Pokřivená distribuce bohatství, změna vzorců spotřebního chování (v každé sociální vrstvě) a vzestup stínové ekonomiky, to vše bychom mohli pokládat za následky příjmu a poskytování úplatků.
Korupce hraje ústřední roli v politice a tím i ve státních zájmech. Vyžadování úplatku a dávání úplatku jsou hlavními překážkami procesu plánovaných změn ekonomických vrstev. Příslib demokracie zůstává příslibem. Korupce nicméně umožňuje změnit ekonomický stav jednotlivce, jedné domácnosti, jednoho podniku.
Lze porozumět zájmu médií o korupci, jelikož veřejnost je fascinována, když se prominentní osoba nachází v trapné situaci, a tak se stávají tyto aféry vysoce prodejným artiklem. Možná, že to byla média, která přinesla tuto běžnou lidskou slabost do záře reflektorů. Je, nicméně, stejně tak možné, že média se nevědomky zasloužila o rozšíření tohoto memu. Žádná studie, která by posoudila vliv médií na rozšíření nebo potlačení tohoto memu, nebyla doposud provedena.
Vzrůstající zájem veřejnosti a obavy z korupce daly vzniknout mnoha vědeckým výzkumům tohoto fenoménu. Obvykle je korupce držena v tajnosti, takže korupční chování takřka nelze v běžném životě zpozorovat. Osoba hledající úplatek má všechny kvality, po nichž může člověk toužit, jako například šarm a herecký talent zrcadlící pravdu - kvality herce; vedení účetnictví - účetní; porozumění a manipulace s pravidly a regulacemi, schopnost ochrany - kvality strážce.
Kvůli korupci je těžší rozlišit, zda je člověk hnaný skutečným nedostatkem nebo chamtivostí.
Kampaně proti korupci se zatím nesetkaly s velkým úspěchem. Je to znepokojující vývoj. Pokud většina lidí funguje tímto způsobem, jednotlivci nemají žádnou touhu systém změnit nebo jej opustit. Korupce je strategickým činem, kdy dva nebo více účastníků vstoupí do vzájemného vztahu převodem peněz (statků) nebo moci (politické nebo společenské) nebo posílením určitého genu (genetika), přičemž je třeba za účelem vytvoření a udržení takového vztahu obejít právo, dobré mravy nebo ztratit respekt. Je to strategická vzájemná vazba či umění nenásilného vyjednávání. Jak už bylo zmíněno dříve, společenská akce je strategická v případě, kdy jejím účelem je dosažení osobních cílů.
Pokud soustředíte takto nečestně nabytý majetek do rukou několika málo lidí, nebo lidí nežádoucích, objeví se deformovaný vzorec spotřebního chování. Mnozí se mu učí imitací a tím vytváří tento dynamický stav dávání a vyžadování úplatku. Tímto způsobem se také pokládají základy pro mnoho dalších zločinů. Tento společenský zločin způsobuje takřka neviditelná zranění na osobě-oběti. Celý mechanismus zapojený do korupce je vydaný všanc - to jest domácnost, sousedství, skupina a společnost, tedy společenské soužití. Říká se: "Poctivost, spíše než politické pózování a hysterie, má větší pravděpodobnost udělat na naše děti větší a trvalejší dojem." To je nicméně stále jen teoretická poznámka v situacích, které jsou zpeněžitelné.
Ekonomický pokrok, politický pokrok, společenský pokrok, kulturní pokrok, duchovní pokrok zůstanou zůstanou nekompletní a iluzorní do té doby, než si lidé uvědomí a porozumí, že korupce je koncept, nemá reálnou existenci, je to koncept v mysli mnoha lidí. Nejdříve musíme změnit svou mysl, náš úhel pohledu, rozšířit jej. Pokud se začneme měnit uvnitř, uvnitř našeho života, pokud začneme opravovat svou pozici, trochu pozměníme způsoby, jakými žijeme náš život, náš styl života, naše zvyky, v tento okamžik se začne měnit i svět okolo nás. Nikdy to však není obráceně, vnější změna nezmění to, co je uvnitř, je důležité uvažovat i o tomto pohledu. Korupce pochází zevnitř, nepřichází z vnějšku, to, co vidíme, jsou následky korupce.
Reverend Sei Yu Debailly říjen 2011.