• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    _B2SPIRIT_BUDDHISMUS
    PEP0
    PEP0 --- ---
    Nedělní fejetony
    Karla Čapka

    KAREL ČAPEK: Chvála zahálky
    Chtěl bych dnes zahálet: snad proto, že je tak obzvláště krásně, nebo že na dvoře pracují truhláři, nebo že slunce svítí, nebo z tisícerých jiných příčin: chtěl bych zahálet.
    Nechtěl bych jít někam ven, neboť jít není už zahálet; ani číst, ani spát, protože ani to, ani ono není zahálka; ani se bavit, ani odpočívat, protože zahálka není ani odpočinek, ani zábava. Zahálka, čistá, dokonalá zahálka není ani kratochvíle, ani dlouhá chvíle; zahálka, toť něco negativního: je to nepřítomnost všeho, co člověka zaměstnává, zabavuje, rozptyluje, zajímá, zaneprázdňuje, trápí, těší, váže, vyžaduje, baví, nudí, okouzluje, otravuje, zabírá nebo zaneřáďuje; je to nic, zápor, neúčel, bezcíl, nevím už jak to říci; zkrátka něco dokonalého a vzácného.

    Především: zahálka není maření času; mařil bych čas, kdybych dejme tomu nabíral sítem vodu; ale když zahálím, tak to právě nedělám, nedělám nic zbytečného, jelikož nedělám vůbec nic.
    Za druhé, zahálka není matkou hříchu; nemůže být vůbec matkou, jsouc dokonale neplodná. Netouží po ničem; zahálka, která touží, už nezahálí, už něco dělá, už má někam zamířeno.
    Za třetí, zahálet není lenošit. Lenošit je opomenout dělat něco, co by člověk dělat měl, a místo toho chtít si hovět. Zahálet, to je nedělat vůbec nic, a přitom vůbec nic nechtít.
    Zahálet není ani odpočívat. Kdo odpočívá, dělá něco užitečného: připravuje příští práci. Zahálka je bez vztahu k jakékoliv minulé a budoucí práci; nemá následků a nečeká na nic.
    Zahálet není také požívat klidu. Hřát se na slunci, mhouřit blaženě oči, příst jako kočka, to vše je činnost případně velmi účelná, nebo je aspoň příjemná; a příjemnost sama o sobě už je cosi jako účel. Zahálka je naprosto bezúčelná; nedomáhá se ani klidu, ani libosti, prostě ničeho.

    Klid, toť pomalu a stále plynoucí proud, jenž tiše šplouná a zkolébává; odpočinek, to jest temná a pokojná tůně, na níž odplývá rmut a pěna zlých nebo prudkých chvil; lenošení, toť zátoka pokrytá zelenou řasou, slizem a žabími vajíčky; ale zahálka jest utkvění. Nemá rytmu ani zvuku; stojí, nepostupuje. Nedává život plevelu, ani řase, ani komáru. Voda mrtvá a průhledná. Byť stojí, nezahřeje se. Stojí a neobrůstá. Nemá směru, ani obsahu, ani chuti.

    Chtěl bych dnes zahálet; ne, chce se mi nechtít nic. Chce se mi – čeho vlastně? Ničeho; neboť to právě jest zahálka. Být jako kámen, ale bez tíhy. Být jako voda, ale bez zrcadlení. Jak oblak, ale bez pohybu. Být jako zvíře, ale bez hladu. Být jako člověk, ale bez myšlenky. Dívat se na bílý papír, prázdný a hladký; nepsat a dívat se, až by se (z vlastní iniciativy) pokryl černými písmenky, slovy, větami, řádky odshora dolů: první list, druhý a třetí; a pak, pak to nemuset číst, pak to s ohromnou samozřejmostí pravé, hluboké zahálky vůbec nepřečíst a obrátit oči k první jarní mouše, která leze po okně, dívat se na ni a nevidět jí; a pak – nu, což zahálka potřebuje nějakého programu? Neboť vždy lze nalézt něco k nedělání, k nevidění a k nesledování.

    A když člověk dozahálel, vstane a vrací se jakoby z jiného světa. Vše je trochu cizí a daleké, protivné jaksi a napjaté; a člověku je tak… tak divně, že… zkrátka si musí po zahálce odpočinout; odpočinuv pak chvíli lelkovat, pak si ještě polenošit, potom se oddat jistému klidu, a teprve potom je schopen sebrat všechny své síly a začít dělat něco zcela zbytečného.

    Lidové noviny 27. 3. 1923

    BUTEO
    BUTEO --- ---
    OGMIOS
    OGMIOS --- ---
    poprosil me abych to tu postnul:
    Nagarjuna, Zen and Dzogchen in ZEN MAGNETIC Forum
    http://sorcery.yuku.com/topic/2454/Nagarjuna-Zen-and-Dzogchen#.UARvtpExga9
    BORDIGA
    BORDIGA --- ---
    Buddhističtí mniši se opíjeli při pokeru. V Jižní Koreji způsobili skandál – Novinky.cz
    http://www.novinky.cz/zahranicni/267280-buddhisticti-mnisi-se-opijeli-pri-pokeru-v-jizni-koreji-zpusobili-skandal.html?ref=ostatni-clanky
    LASERDANCE
    LASERDANCE --- ---
    WIN_KLO: 4 a 1/4 hodiny na jednu přednášku je docela hodně.
    WIN_KLO
    WIN_KLO --- ---
    BARUSSS: Spíš od října. Je to zimní semestr 2012. Takže říjen, listopad, prosinec. Pak bude i letní semestr 2013, to je zhruba březen, duben, květen.
    BARUSSS
    BARUSSS --- ---
    WIN_KLO: pochopila jsem dobře,že je to až od září?
    WIN_KLO
    WIN_KLO --- ---
    Přednášky pro veřejnost. Čína a Indie:
    https://www.facebook.com/religionistika
    PSYCHOPATICK
    PSYCHOPATICK --- ---
    Přeposílám:

    V pozici zazenu, vaše mysl a tělo má tu velkou sílu přijmout věci, jak jsou, ať už příjemné či nepříjemné.
    Kapitulace je jednoduchá, ale hluboká moudrost se skrývá spíše v poddání se proudu života než v odporování mu. Jediné místo, kde můžete zažít tok života je Teď, takže ono odevzdání se znamená bezpodmínečně přijmout přítomný okamžik a bez výhrad.
    Je to vzdát se vnitřního odporu k tomu co je. Vnitřní odpor je říci "ne" tomu co je, a to prostřednictvím duševního posuzování a emoční negativity. Ta je obzvláště výrazná, když se něco "pokazí", což znamená, že existuje rozdíl mezi požadavky a strnulým očekáváním vaší mysli a tím co je právě teď. To je ten bolestivý rozdíl. Pokud jste žili dostatečně dlouho, budete vědět, že věci "pokazí" docela často. Jsou to přesně ty okamžiky, kdy je potřeba praktikovat vzdání se, pokud se chcete zbavit bolesti a smutku ze svého života. Přijetí toho co je okamžitě zbaví vaší mysl identifikace a znovu vás spojí s Bytím. Odpor je mysl.
    Vzdání se je čistě vnitřní jev. To neznamená, že na vnější úrovni nemůžete jednat a změnit situaci. Ve skutečnosti to není celková situace, kterou je třeba přijmout, když se vzdávám, ale jen malá část tzv. Nyní.
    Například, pokud jste uvízli v někde bahně tak by jste si neřekl: "Dobře, smířím se s tím že jsem uvízl v bahně." Rezignace není poddání se. Nemusíte přijímat a poddávat se nežádaným a nepříjemným životním situacím. Ani nemusíte klamat sám sebe a říkat si, že není nic špatného na tom být uvízlý v bahně. Ne. Zcela jasně poznáte že se chcete dostat ven z bahna. Potom zúžíte pozornost až do přítomného okamžiku, aniž byste mentálně označovali jakýmkoliv způsobem. To znamená, že není žádné posuzování přítomného okamžiku. Proto zde není žádný odpor, žádná emoční negativita. Můžete přijmout "teď tak jak je" v tomto okamžiku. Pak začnete jednat a dělat všechno, co můžete aby jste se dostal z bahna. Takovouto akci nazývám pozitivní akci. Je mnohem účinnější než negativní akce, která vzniká z hněvu, zoufalství, nebo frustrace.
    Reverend Sei Yu Debailly (19/03/2012)
    DASHAN
    DASHAN --- ---
    Bodhidharma Sutra 5 : “Suchness is our self-nature” | phong : JOURNAL
    http://phong.com/journal/?p=124
    PSYCHOPATICK
    PSYCHOPATICK --- ---
    Theravada and Dzogchen point of view.

    Here's the link to a pdf of another interesting text discussing Dzogchen from the point of view of Theravada

    small boat,
    great mountain
    AMARO BHIKKHU

    http://www.what-buddha-taught.net/Books9/Ajahn_Amaro_Small-Boat_Great-Mountain.pdf
    RAGNAROK
    RAGNAROK --- ---
    Jiddu Krishnamurti free Books, free J Krishnamurti Ebooks Krishnamurti Books
    http://www.messagefrommasters.com/Ebooks/Jiddu-Krishnamurti-Books.htm
    mozna nevhodne, mozna se to nekomu bude hodit
    OMEGAPOINT
    OMEGAPOINT --- ---
    Každý hledá cestu,
    ale cesta je tady,
    kde právě jsi.

    Abys byl/a pořád na cestě,
    potřebuješ jen toto probuzení.


    Jeder sucht der Weg,
    Doch der Weg ist da,
    wo du gerade bist.
    Du brauchst nur dieses Aufwachen,
    dass du immer auf dem Weg bist.
    OMEGAPOINT
    OMEGAPOINT --- ---
    ZENOVÉ UČENÍ MISTRA CHUANG-PO

    ZEN BUDDHISMUS REALIZACE OSVICENI DHARMA PRAZDNOTA ABSOLUTNO REALITA
    http://www.intelpoint.xf.cz/
    OMEGAPOINT
    OMEGAPOINT --- ---
    Náš život není jenom materiální. Ne jenom spirituální nebo intelektuální.
    Náš život nemá žádnou formu. Náš život se všude volně rozvíjí. Náš život je
    existence za časem, za prostorem. Někdy tento život existuje a někdy neexis-
    tuje. Náš autentický život je za racionálním, za iracionálním, za všemi věcmi,
    které oddělují, rozdělují. Náš život je jeden a věčný. Individum má stejnou
    povahu jako nedělitelnost. Jedná lidská bytost, jedno individum. Nerozděli-
    telnost, není možné sem dát tělo, támhle mysl a sem dát pocity. Všechno
    existuje zároveň. Někdy manifestujeme některý aspekt, jindy jiný aspekt.
    Pravá výchova, pravé náboženství rozvíjí tělo, rozvíjí mysl, sjednocuje toto
    tělo a mysl. To je podstatné. Pomocí zazenu můžete porozumět smyslu této
    jednoty. Sjednotit, zharmonizovat svoji pozici se svým dýcháním. Synchro-
    nizovat své dýchání se svým jednáním. Synchronizovat činost těla s myslí.
    Během zazenu tomu můžete porozumět velmi přesně. Když se pohne mysl,
    okamžitě se pohne tělo. Když se tělo začne hýbat, okamžitě začnete snít,
    přemýšlet, jste vzrušení, nervózní. A když se dýchání zklidní, zklidní se tělo,
    zklidní se mysl, okamžitě se celé vaše bytí uklidní. Tento klid je první pod-
    mínkou, nejlepším stavem pro studium sebe sama, pro porozumění sobě, pro
    zapomenutí na sebe. Mnoho lidí chce hned všemu porozumět, a když nero-
    zumějí, nedělají nic, necvičí. Ale porozumění a cvičení, praxi nelze oddělit,
    jde to spolu. Když chcete něčemu hlubo ce, úplně porozumět, je zde jen jeden
    způsob - musíte to dělat, musíte to provozovat. Praxe, porozumění, satori
    jdou společně. Čím více cvičíte tím se vaše porozumění prohlubuje. To je
    velmi jednoduché. Porozumět je jednat, je to sjednocovat. Zazen je dospělá
    forma vašeho života, protože pozice sama je satori. Váš život se musí stát
    stejným jako pozice - rovný, energický, stabilní. Zazen vtiskne tuto Cestu
    do každé buňky vašeho těla, ať si o tom myslíte cokoliv.

    7. 1. 1995 11:00
    OMEGAPOINT
    OMEGAPOINT --- ---
    10. 1. 1995 11:00
    Časem, zkušeností života, cvičením, zkušeností cvičení si uvědomujeme,
    že to, co hledáme a vynakládáme na to tolik energie, už existovalo dřív, než
    jsme o tom začali přemýšlet. To, co nás oslepuje, je naše zkoumání. To je
    důvod, proč cvičení je kořenem víry. Tady uvnitř do jo můžeme úplně opustit
    všechno naše zkoumání. Většinou je náš život zcela řízen tímto zkoumáním.
    Zkoumáme, co by mohlo uspokojit naše touhy. Jsou touhy, které pocházejí
    z těla - sex, jídlo, alkohol, poho dlí. A jsou touhy, které po cházejí z mysli
    - ambice, všechna intelektuální přání. Seznam těchto tužeb je nekonečný -
    touhy plodí další touhy. Ale často je rozpor mezi touhami, které pocházejí
    z těla a mezi touhami, které pocházejí z mysli. Někdy velmi těžké rozpory,
    těžké protiklady. Během zazenu to každý může pozorovat. Může pozorovat
    všechny myšlenky, které se během zazenu ob jevují. Jedna za druhou, nonstop.
    Během zazenu můžeme pochopit, že následovat své touhy nám nemůže dát
    úplný mír, klid, úplné ticho. Jakmile uspokojíme jednu touhu, objeví se hned
    další. Během zazenu můžeme přesně porozumět tomu, odkud pochází naše
    utrpení, naše obtíže.
    OMEGAPOINT
    OMEGAPOINT --- ---
    OMEGAPOINT
    OMEGAPOINT --- ---
    MONTHLY SERMON OCTOBER 2011

    In the Sotoshu tradition, we commemorate the Daruma Memorial on October 5th.
    Daruma is a Japanese name for the famous Indian monk Bodhidharma who lived during the 5th/6th century A.D. The accounts of his life are largely legendary (see Comics "Bodhidharma" 1-12 at Sotozen-net International website) but according to Denkoroku (The Record of Transmitting the Light) written by Keizan Zenji, he was born as the third son of the king of Koshi in southern India. He became a monk and practiced under the guidance of Venerable Hannyatara(Prajnatara). He is considered to be the 28th Indian Buddhist teacher in a direct line from Gautama Buddha, and also regarded as the first master in Chinese Zen tradition.
    How severe the wind and snow was throughout his three-year journey! How innumerable the waves of the ocean, under clouds and mist, as he sailed toward an unknown country! This journey is beyond the imagination of those attached to body and life. This continuous practice is due solely to his great compassionate determination to transmit dharma and to save deluded beings
    He was able to do it because he himself was the' dharma-self-of-transmission' and for him the whole universe was 'the world of transmitting dharma.'
    He did it because he understood that the whole-ten-direction-world is nothing but the Self and that the whole-ten-direction-world is nothing but the whole-ten-direction-world.
    Wherever you are living is a palace; and there is no palace that is not an appropriate place to practice the Way. This is why Bodhidharma came from the West the way he did. He had neither doubt nor fear, because he was living in 'the world of saving deluded living beings'
    As a follower of Bodhidharma's tradition, we try to live a life guided by vow, such as the Four Universal Vows, not a life guided by self-centered desires, such as the Five Desires. The Daruma Memorial Statement which is read aloud by a rector (Ino) in the ceremony, is closed with a prayer like below;
    May the great vow have power, and the Zen tradition spread vast and wide. We shall revere his benevolent virtue for inexhaustible ages yet to come.
    May [Bodhidharma's] true compassion be unobstructed, and the way of the ancestors luminous. May it proclaim and spread the brilliance of our lineage for trillions of years.
    The Daruma Memorial is a great opportunity to renew our commitment "to transmit Dharma and to save deluded beings".
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam