Opravdový zen znamená svobodné myšlení: Hishiryo. ( TRUE ZEN IS FREEDOM OF THINKING: HISHIRYO. )
31. říjen 2011 v 13:29
Ryby plavou v tichu. Ptáci létají v tichu. Duchem ZENU je Hishiryo.
Co je to? To je Vaše místo.
Přesně s tímto byste měli začít právě teď. Má praxe nemá nic společného s nějakým posláním, netýká se pozice v sedě, ve stoje nebo vleže.
'Hishiryo' je duchem Zenu, myšlením oproštěným od předsudků, tabu, banalit. Duch, který je schopný pojmout vše, přitom zůstává trpělivý k ostatním ve všech momentech každodenního života. Toto je duch tolerance, duch respektu, duch laskavosti.
'Shin' znamená srdce v čínštině, ale obecně je tento název používán i pro mysl.
Po 30 let, během kterých praktikuji zazen, jsem viděl, jak se buddhistická tradice rozvíjí v Evropě, sám jsem byl také jedním z činitelů tohoto procesu "kulturalizace", staral jsem se o rozšíření praxe Zenu v Evropě a po 20 let i v České Republice.
Je zřejmé, že v naší kultuře jemně a přesně rozlišujeme mezi myšlenkami a emocemi, mezi srdcem a duchem, mezi láskou a myslí. Viděl jsem, jak se zde sama rozvinula hezká psycho-milující-spiritualita, to, čemu dnes říkáme "New Age", určitý druh spirituálního synkretismu v letech 1968 až 1990. A z této doby také pochází nový fenomén, kterému říkáme "Duchovní materialismus". V dnešní době mnoho lidí vnímá myšlenky Buddhismu, po celém světě poslouchají hlas Dalajlámy hlásající nenásilí, soucit a tato slova již zasáhla během 20 let miliony lidských srdcí. Z buddhismu, Zenu se se během těchto let stal předmět výzkumů, předmět znalostí, někdy hračka, někdy marketingový prvek.
Z mého úhlu pohledu je to známkou velké vitality, duch Zenu a buddhismus obecně prostupuje všechny sféry, všechny vrstvy naší společnosti. Během posledních 50ti let nebyla tradiční náboženství v Evropě schopná dát lidem skutečnou, správnou a přijatelnou odpověď na nové problémy 20. století. To z velké části vysvětluje tento zájem, ale také tuto žádost lidí o spiritualitu na Západě, jinou spiritualitu přicházející z Indie, z Asie. Potřebujeme objevit naše vlastní hodnoty spravedlnosti, legality, tolerance, svobody.
To, čemu říkám 'Hishiryo', nekonečný duch Zenu, není nic jiného než svobodné myšlení ostatních a sebe samého. To je má praxe po 30 let a duch mého učení. To je duch zenové mistra Dogena, který založil naší Soto-Zenovou školu a který lidem předal tuto svobodu přemýšlet za sebe, vytvořit si svůj vlastní názor, který nezávisí na názorech ostatních lidí nebo na nějakých omezených ideologií, přesně ten samý duch jaký toho času měl Buddha.
Buddhovo osvícení není nic jiného než první okamžik svobodného myšlení, manifestace našich vlastních životů když opustíme naše omezené myšlení, naše malichernosti, naše tabu, naše předsudky a klišé, naše kategorie, právě v tomto okamžiku se zpět do naší mysli vrátí svobodné myšlení.
Klíč nebyl nikdy ztracen, vždy byl ve dveřích, jen jím otočte, otevřete. Ale pokud chcete naplnit lahev průzračnou a čerstvou vodou, musíte nejdříve zajistit, že láhev je zcela prázdná.
Reverend Sei Yu Debailly. Srpen 2011, Plzeň.
The fishes swim in silent. The birds fly in silent. The spirit of ZEN is '' Hishiryo.
What is that ? That your place.
That is what you should start to do right now. My practice has nothing to do with a quest, neither with a sitting, standing or lying posture.
'' Hishiryo '' is the spirit of Zen, a spirit free from prejudices, taboos, pettiness. A spirit ready to receive all, while remaining patient with others in all situations of everyday life. This is a spirit of tolerance, of respect, of kindness.
''Shin'' means heart in Chinese but it used in general to name also the mind.
Since 30 years that i am practising zazen i saw how the budhism tradition has develop itself in Europe, i have been also one of the actor of this process of '' aculturation '', an actor of the diffusion of the practice of Zen in Europe and in Czech Republik, during 20 years.
In our culture it is clear that we make a subtil and precise distinction bettwen thoughts and emotions, between heart and spirit, between love and mind. I saw develop itself a kind of nice spycho- lovely- spirituality, what we call today the '' New age- period '' , a kind of spiritual syncretism in the years 1968 to 1990. And since that time a new fenomem has emerged, that we call '' The materialism spiritual ". Nowaday lot of people are sensitiv at the message of the Budhism, the voice of the Dalai- Lama all around the world, with his message of non- violence, of compassion, has touch the heart of millions people during those last 20 years. The budhism, Zen became years after years an object of studies, an object of knowledges, sometime toys, sometime an argument of marketing.
From my point of view it is the signe of a great vitality, the spirit of Zen and of budhism in general penetrate all the sphere, all the level of our society. During the last 50 years, the traditionnals religions in Europe haven' t been able to give to people the right, correct and acceptable answers at the news problems of the 20 century. It explain for a large part this interest, but also this ask from people in Occident for spirituality, other spirituality coming from India, from Asia. because we do not renonce at our values of justice, of egality, of tolerance, of freedom.
What i call '' Hishiryo '', the infinit spirit of Zen, this is nothing else than the freedom of thinking for the others and for oneself. This is my practice since 30 years and the spirit of my teaching. This is the spirit of master Zen Dogen who founded our soto- Zen school and who transmitted to people this freedom to think by oneself, to make one opinion by oneself, not base on the opinion of other nor base on some narrow ideologies, but exactly has the Buddha Shakyamuni in his time.
The enlightment of Boudha is nothing else that the first instant of freedom of thinking , the manifestation of our own lifes when we abandon our narrow- minded, our pettited, our tabous, our prejudices, our cliches, our categories, at this instant our mind recover it entire freedom of thinking.
The key has never been lost, it has always been at the door, just turn it, open it. But at first if you want to fill correctly a bottle with pure and fresh water you must at first ensure that the bottle is totaly empty.
Reverend Sei Yu Debailly. August 2011, Plzen.