pokracovani:
kazdopadne tu existuji ve vnimani tzolkinu jiste rozdily.
jose arguelles se svoji zenou zorganizovali v roce 1987 znamou "harmonickou konvergenci", v niz chteli podporit odvraceni sveta od materialismu, vstric duchovnim vysinam nastavajiciho veku, mirumilovnym shromazdenim 144 000. dokladaji tak zcela jednoznacne, ze existuje dualni svet, a ze jeho "temna strana" muze zvitezit, pokud se jeho "svetla" strana nebude dostatecne snazit.
maurice cotterell desifruje desku z palenque na zaklade popol vuh (stejne tak jako v "keltskych kronikach" treba souvislost krista, cernunnose a krale artuse z legend, z nichz si vzdy vybere to zneni, ktere mu zrovna do vykladu zapada, zatimco dalsi (mnohdy starsi) zcela opomine. ale proc ne.)
carlos barrios, guatemalsky rodak, antropolog, se venuje tem soucasnym, skutecne zijicim mayum, do evropy se casto dostavaji o jeho pusobeni neuplne nebo zkomolene informace, ono se ale snazi tem skutecnym lidem – mnohdy prave v nedavne minulosti stale ohrozovanym – poskytovat podporu a porozumeni a myslim, ze se mu to velmi dobre dari.
pak jsou jeste dalsi, kteri tzolkin uvazuji i v souvislostech s azteckym kalendarem, ten vsak zdaleka neni tak dokonaly a nevyjadruje stejny zamer, takze takovehle snahy jsou casto krkolomne.
carl johan calleman vnima tzolkin – podle meho vnitrniho osobniho presvedceni – nejuprimneji a nejcisteji ze vsech badatelu – jako prosty, ale pritom svaty nastin Bozskeho Vesmirneho Radu Tvoreni a Stvoreni, bez dalsich prikras a vysvetlivek, jako obraz stoupajici spiraly, po niz se nepohybuje nic jineho nez VEDOMI. jedinym "cilem" rozvoje celeho tohoto veku je podle nej zvysujici se VEDOMI, ktere se zvysuje v nasem svete i ve Vesmiru tak jako tak, nebot je to bozskym zamerem.
my na tomto bozskem zameru nemuzeme nic zmenit. nase osobni vule v zivote, ktery zijeme, se projevuje
v ramci teto vule bozi. nase zivotni "stesti" urcuje to, jak dalece chce nase svobodna vule s timto energetickym proudem rezonovat. pro konkretni projevy tohoto Bozskeho zameru muzeme udelat mnohe. muzeme napriklad ovlivnit to, jestli bude vstup do Vesmirneho podsveti poznamenam svetovym bojem, nebo bude jen mirumilovnym usebranim se. samotny vstup do tohoto predstupne "kralovstvi nebeskeho" vsak ovlivnit nemuzeme.
vyplyva to z toho, ze rad tzolkinu, bozi rad, v nemz se zvysuje vesmirne vedomi, je nadrazen dalsimu deni. jeho cilem je zvyseni vedomi, v danem ramci nic vic a nic min. tento zamer je tedy – jaksi chtenechte – uskutecnovan. je to skutecny cil vesmirne evoluce. je to cil evoluce cloveka.
prestoze jsou stanovene pocatky jednotlivych obdobi mayskych posvatnych cyklu – vzhledem k ne zcela totoznym primarnim datum – u ruznych badatelu ruzne, odlisuji se vsak celkem vzato nepatrne – napriklad o 100 let.
neni to vtip, protoze z hlediska celkove evoluce vedomi je posunuti urciteho cyklu ve vyvoji vedomi o 100 let skutecne podruzne, a pro celkove uvedomeni si jevu, ktere posvatny tzolkin odhaluje, nema prilis silneho vyznamu. tzolkin manifestuje cykly vyvoje vedomi a skutkovy charakter vedomi cloveka v urcitych dejinnych epochach. pri blizsim zkoumani, kdyz bychom se chteli dopatrat napriklad presnych matematickych konstrukci, jsou takove odchylky podstatne, ale pro pochopeni vyvoje vedomi cloveka, jehoz pribeh je tzolkin, je zakladni schema, v nemz se tzolkin odviji, dostatecne bez znalosti zcela konkretnich datumu.
to zasadni schema tzolkinu, ktere poskytuje zakladni voditko pro pochopeni svetovych udalosti v ramci vyvoje vedomi, je takoveto:
I. 13 nebes Velkeho cyklu (13 obdobi od roku cca 3115 pr. Kr. do roku 2012):
1. 3115-2721 pr. Kr.: buh ohne a casu Xiuhtecuhtli - 1. DEN
2. 2721-2326 pr. Kr.: buh zeme Tlaltecuhtli - 1. NOC
3. 2326-1932 pr. Kr.: bohyne vody Chalchiuhtlicue - 2. DEN
4. 1932-1538 pr.Kr.: buh slunce a valecniku Tonatiuh - 2. NOC
5. 1538-1144 pr. Kr.: bohyne lasky a porodu Tlacolteotl - 3. DEN
6. 1144-749 pr. Kr.: buh smrti Mictlantecuhtli - 3. NOC
7. 749-355 pr.Kr.: buh potravy a kukurice Cinteotl - 4. DEN
8. 355 pr.Kr. -40: buh deste a valky Tlaloc - 4. NOC
9. 40-131: buh svetla Quatzalcoatl (opereny had) - 5. DEN
10. 131-829: buh temnoty Tezcatlipoca - 5. NOC
11. 829-1223: bohyne zrozeni Yohualticitl - 6. DEN
12. 1223-1617: buh casu pred usvitem Tlahuizcalpantecuhtli - 6. NOC
13. 1617-2012: dvojbozstvo stvoritele Ometeotl - 7. DEN
obdobi lichych Nebes jsou aktivni, obdobi Nebes sudych jsou obdobimi odpocinku.
II. Svetovy strom
udalosti ve svete se odehravaji ve smeru 4 svetovych stran (jejich bozstva = bacaby), ke zmenam dochazi zejmena na linii vychod-zapad (odtud napriklad pohyby narodu, prelevani nadvlady jednotlivych mocnosti ve svete atd.). (dalsi souvislosti - votanuv kriz, holograficka rezonance, jednotlive vrstvy zeme maji stejnou frekvencni aktivitu jako jednotlive stavy vedomi u cloveka, a tak dale). svetovy strom rozdmychava svetove deni. je obrazem vesmirneho stromu. podle mayskeho mytu vstoupilo pri zasazeni svetoveho stromu Svetlo do vsech lichych Nebes, Temnota do vsech Sudych. vyrovnava se tak jinova a jangova aktivita v polaritach celeho pomyslneho krize Zeme. Vznika tak ve 13 Nebesich 7 Dnu a 6 Noci (zde samozrejme paralela se Stvorenim Zeme behem 7 dnu).
Od roku 1617 zijeme ve 13. Nebi neboli 7. dni (viz vyse).
III. 13 – posvatna mayska cislovka, ktera byla zakladem Vseho. jedine u callemana jsem nasla velmi moudrou zminku o tom, jaky je rozdil mezi evropskym (resp. chaldejsko-zidovsko-krestanskym, egyptskym, keltskym atd . – nachazime 12ku+1 ve vsech starych mysteriich) pojetim 12+1 a 13. uvadi, ze pro puvodni obyvatele mesoameriky nejsou cisla vyrazem pro mnozstvi, ale pro kvalitu a zduraznuje evropske nazirani na svet skrz oddelenost (1+12).
tvurcich (velkych) cyklu je vicero, nejenom nas Velky - viz stela z Coby:
13 halabtunu zde miri az do onoho zminovaneho casu 16,4 miliard let pred nami, tedy do doby, do ktere je nyni casovan i Velky tresk.
IV. 9 PODSVETI
pro kazde podsveti je charakteristicke to, podle ceho je podsveti pojmenovano: nejvyssi vyvojovou fazi napriklad rodoveho podsveti je vytvoreni socialni rodove struktury, proto nese podsveti tento nazev.
prave pyramida, ktera zobrazuje 9 podsveti, je nejlepsim zobrazenim toho, proc se nyni zhustuje cas: v jistem casovem useku – galakticke podsveti – ktere zapocalo v roce 1999, probiha stejne mnozstvi jevu, jako v casovem useku jineho podsveti – napriklad rodoveho, ktere vsak ve skutecnosti trvalo 2 miliony let! zazivame totez, co zazil clovek od roku 1755 az do soucasne doby. a tak dale... kazde podsveti je nadstavbou podsveti predchazejiciho, to znamena, ze se v nem projevuji kvality i vyspelost celeho predchazejiciho vedomi, vsak zaroven je zde jiz pritomna vyssi vibrace vedomi, vibrace dalsiho podsveti (v soucasne dobe galaktickeho)
galakticke podsveti zacalo 1. ledna roku 1999, v soucasne dobe bychom se meli nachazet v 5. Noci tohoto podsveti, do 6. Dne vstupujeme (snad) 13. listopadu 2008 (zdroj tohoto calleman), prave snad nekdy nyni bychom meli vstupovat do ctvrteho svet Slunce. do vesmirneho podsveti, posledni pripravy na rok 2012, bychom meli vstoupit snad 28. rijna roku 2011. 7. dubna 2008 zacal novy cyklus tzolkinu, ktery trva do 23. prosince 2008, dalsi by mel pokracovat do 9. zari 2008.
pokud zname toto zakladni schema tzolkinu, muzeme se samozrejme ponorit do jeho uzsiho studia a sledovat, jak se celkova historie cloveka odvijela vedena svym zamerem – zvysovanim vedomi cloveka. napriklad muzeme videt, jak vyrazne jsou zacatky danych obdobi, co se odehrava v nocich a ve dnech a jak jsou konkretni udalosti ovlivnovany nejvyssi moznou mirou vedomi danou podsvetim, v niz se udalost odehrava. bell vynalezl telefon v roce 1876, tedy na pocatku 4. dne 7. Nebe, radio zacalo vysilat prvne v letech 1910-1913, teda na pocatku dalsiho aktivniho Nebe – 5. Dne 9. Nebe, ke zhrouceni Sovetskeho Svazu doslo na pocatku 7. Dne 13. Nebe, Jezis tesne predchazel zacatek 5. Dne 5. Nebe, a budeme-li trpelivi, dopatrame se zjevnych zakonitosti, v nichz se sice cyklicky, ale zaroven i ve spirale – v pyramide – v urcitych casech projevuji urcite tendence k jevum.
takovehle vnimani udalosti na planete Zemi nam pak umoznuje i videni sirsich souvislosti. napriklad co stalo za puzenim Svedu dobyt Evropu behem tricetilete valky, jake byly energie v pozadi, ktere vedly Napoleona k jeho vitezstvim a jeho nasledne porazce, co umoznila svym prubehem I. svetova valka, a tak dale. muzeme byt mozna az trochu prekvapeni tim, jak je celkovy zamer tohoto Velkeho cyklu udavan svym vyustenim – tedy transformaci vedomi, a kterak v patricnych okamzicich pro sve uskutecneni hraje do karet specifickym moznostem, a take specifickym hracum. tento pohled krome toho rika, ze uz zde na teto planete jsme si vsichni rovni a neni mezi nami dulezitejsich a zbytecnejsich, dobrych a spatnych. sami se rozhodujeme svoji vlastni vuli, cim chceme byt, aniz bychom – jako obrovsky kolektiv v Jednote – mohli zvratit celkovy Bozsky zamer.
nikdo z mayskych badatelu jiste nemuze s jistotou rici, co ze nas konkretne ceka v onom roce 2012. tedy jake projevy prekonani duality a konec casu ma, ci bude mit. je vsak zcela zrejme, ze cilem je prave prekonani duality ducha a hmoty, intuitivniho a exaktniho, nocniho a denniho, zenskeho a muzskeho, praveho a leveho, jehoz vzajemny zdanlivy rozpor je jedinym duvodem k pocitani (zdanliveho) casu.
co uzitecneho z toho tedy pro nas, nase soucasne zivoty a jejich naplne vyplyva?
opravdu jenom namatkou me napada toto:
1. ze hranice lidske tvorivosti jsou dany v koherenci s energiemi Bozskeho tvoreni. kosmicky plan je mimo dosah lidske manipulace.
2. ze se muzeme mnoho naucit studiem duchovniho zivota nasich predku (byvalych nas). avsak meli bychom pri tom mit na pameti, ze mohli dosahnout pouze urciteho stupne poznani, v ramci stupne vedomi podsveti, v nemz zrovna prozivali sve zivoty
3. ze my jdeme ke stvoriteli celi. nasim cilem neni "vytrhovat se" z "normalniho" stavu tela, do ktereho bychom se pak znovu navrazeli jako do jakehosi vezeni (to bylo jiste velmi uzitecnym zpusobem komunikace prave pro nase predky, pro nez to mohla byt vzhledem k urovni vedomi jejich podsveti jedina moznost navazani kontaktu). my vsak zacelujeme rozdily mezi pravym a levym vnimanim, tady dualita konci.
4. ze nam nikdy dosud nebyla poskytnuta takova mira svobody, jakou mame nyni. mira svobody totiz roste se zvysujici se vibraci vedomi. toto je velmi krasna skutecnost, kterou bychom mohli prijmout s pokorou a s ochotou ke zmene. protoze je dualismus u konce, muze byt nase vnitrni svoboda svobodou vnejsi. nase vedomi se muze zvysit a staci k tomu jenom se vyladit! v ramci takoveho vedomi, ktere v rozmezi Velkeho cyklu clovek jeste nemohl nikdy vyuzivat, muzeme nyni prozivat svobodu sveho Celeho Ja. proc se tedy potykat neustale s traumaty, ktere takovemu prozivani stoji v ceste? duvod toho, proc se nas takove traumaticke zazitky stale jeste dotykaji, je jenom ten, ze se jimi zabyva nase mysl. dovolujeme minulosti, aby ovlivnovala nasi pritomnost. je lepsi borit, nez lpet. individualni uzdraveni sebe sama, na samotnych, to je ten nejvetsi dar, ktery muzeme lidstvu poskytnout. prave timhle uzdravujeme cely svet! zbavujeme Zemi toho "negativniho" v jeji karme. mame moznost se milovat, sama sebe, mit k sobe uctu, prekonavat dualitu posuzovani a se stejnou uctou zcela prirozene vnimat ostatni, kteri nejsou – jak rikaji mayove – nicim jinym, nez "jinym Ja".
5. ze je mozne, ze "budouci" je hybatelem veci "minulych". muzeme to pojmout tak, ze to ocekavana muze byt pricinou pozitivnich zmen v nasich zivotech. nikoliv minule strasti a bolesti ale ocekavany cil, ktery je ocekavany v tom smyslu, ze na nas ceka, nikoli, ze my cekame na nej :) nemusime se bat, ze k nemu nedojdeme, protoze on nam doslova "stoji v ceste".
6. ze nase cesta je spolecna. jsme vsichni navzajem krasnou harmonii, rezonanci, kterou vyladujeme. za na teto spolecne ceste skutecne neni zadnych vyvolenych ani privilegovanych.
7. ze cas mohl byt uzitecny cloveku az tehdy, kdyz clovek nedokazal zit v pritomnosti. tehdy zacaly vznikat na zemi prvni systemy pisma. minule se stavalo minulym. doprejeme-li nasim zivotum zivot v pritomnosti, zpritomnime ocistu cele Zeme.
8. ze si nemusime deat starosti s nekterymi spolecenskymi predsudky a natlaky, ktere jsou na nas vyvijeny, protoze je pro nas vyhodnejsi, nez si delat starosti, ucit se, jak splyvat s vedomim Univerza. jenom s prozivanym vedomim vlastni ciste Svobody, Svobody v Cistote, kterou se ztotoznujeme s Bozim zamerem, se muzeme stat skutecnymi spolutvurci tohoto Boziho zameru. meli bychom se tedy vlastni svobode ucit.
je jiste mnoho zpusobu, jak ctit Bozskou jiskru v nasem Ja jsem. svym vlastnim zivotem.
neni vsak patrne lepsiho zpusobu, nez uzavrit tuto uvahu krasnym mayskym pozdravenim:
In Lak' ech. ja jsem jiny vy.
register:
http://www.mayanmajix.com/
http://mayaportal.lucita.net/
http://www.calleman.com/
http://www.ancientscripts.com/maya.html
msi.org/mayawriting/calvin/index.html
http://www.sweb.cz/camilla.morkovice/maysky_kalendar_a_rok_2012.htm
http://www.mwm.cz/clanek1.php?id=1157&pjmeno=&kredit=&p1=
http://glosy.info/rejstrik/popol-vuh/
http://glosy.info/texty/literatura-starych-mayu/
http://vesmir.msu.cas.cz/Pavel/mayske_schody.html
http://vesmir.msu.cas.cz/Pavel/mayske_schody.html
http://cs.wikipedia.org/wiki/Precese_zemsk%C3%A9_osy
http://astro.sci.muni.cz/clanek.php?id=697
foto: burning liquid, devianart; mayanmajix; dsvoboda; nasa a dalsi