• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    CALTROPType Design — tvorba autorských písem


    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Pojďme se společně inspirovat při navrhování písem. Pravděpodobně se najde mnoho grafiků, co se jako nezkušení laici snaží tvořit svá písma, ale nemají k tomu dostatek vědomostí a zkušeností. Podělme se o své vědomosti. Přidávejte odkazy na zajímavé informace a ukázky týkající se navrhování fontů. Pochlubte se svými pokusy o originální písmo.
    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Typo.cz - www.typo.cz


    · České a slovenské písmolijny
    · Klasifikace písem
    · Diakritická znaménka
    · Formáty fontů
    · Fonty zdarma — kvalitní a ověřené
    · Literatura
    · Programy pro editaci fontů

    · Typografický slovníček

    · Literatura (Typomil.com) [CZ]
      

    Blogy o typografii

    · www.ilovetypography.com [EN]
    · Typography needs you [EN]
    · www.theserif.net [EN]
    · www.typophile.com [EN]
    · www.typomil.com [CZ]
    · http://typomil.com/typofilos/ [CZ]
    · www.typographica.org [EN]
    · Wikipedia - "Typedesign" [EN]
    · Fontlover-.com [EN]
    · Typeneu.com [EN]
    · TypeForYou.org [EN]
    · Typografie.info [EN]
      

    Další odkazy

    · Ručně kreslené tipy k tvorbě písma [EN]
    · "Kaligrafické pero" - Illustrator plugin
    · Písmová anatomie [CZ]
    · Typophile HOW-TO (rady a návody) [EN]
    · Character design standards (microsoft) [EN]
    · Online knihy zdarma [EN]
    · Type workshops [EN]
       · FontForge (font editor zdarma)
    · Free excelent fonts
    · Font nástroje pro Mac [EN]
    · Script pro interpolaci (Fontlab)
    · O písmu (comin.cz) [CZ]
    · Mark Simonson's blog [EN]
    · Fontstruct - online font editor [EN]
    · Type Base - super rozcestník [EN]
    · Pop type blog [EN]
    · Typographer.org blog [EN]
    · Lorem Ipsum [CZ]

    · FontLab 5 manuál [EN]
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Nyx

    · [ EXPERIMENTALNI TYPOGRAFIE + + + ]
    · [ T Y P O G R A F I E / propletence serifů rozpláčou i dědky / typografická poradna nepřerušena ]
    · [ FONTY shanim font XXXX . nema nekdo ? ]

    "Rozvíjejme tuto diskuzi společně..." UVÍTÁM VŠECHNY NÁVRHY CO VŠE BY MĚLA TAHLE DISKUZE OBSAHOVAT! Posílejte odkazy s informacemi, které se hodí do záhlaví. Klidně vkládejte ukázky písem co vás zaujmou (název autora/studia, odkaz, obrázek).
    rozbalit záhlaví
    ERGOSUM
    ERGOSUM --- ---
    ERGOSUM: Záhada zdá se vyřešena. Font na kterém jsem zkoušel nebyl v pořádku (což jsem neprozřetelně ignoroval, když šlo jen o pokus) a neprošlo/nevygenerovalo to přes chyby. Při pokusech na jiném vzorku jsem úspěšný.
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    ERGOSUM: s FontForgem jsem neměl tu čest, nicméně pokud je to open-source obdoba FontLabu, pak by mohl pomoci FontLab manuál (v angličtině): http://www.fontlab.ch/downloads/manuals/FLS5WinManual.zip

    Příp. existuje od FontLabu i CompoCompiler, který by měl sloužit právě pro doplňování diakritiky do fontu...ale taktéž jsem nezkoušel, tedy zkušenostmi bohužel nemohu sloužit...

    Fontlab font software — create fonts with our font editor and font converter
    http://www.fontlab.com/font-utility/compocompiler/
    ERGOSUM
    ERGOSUM --- ---
    Tak jsem zkoušel FontForge. "Dodělat háček přece nic není. S vektorama pracuješ, CAD znáš tak co." Jenže bez nějakého návodu mi to asi fungovat nebude. Může někdo doporučit? Nejlépe v češtině, klidně i k jinému programu. Problém není nakreslit co chci, ale aby s tím šlo psát. Kdyby mě někdo nasměroval/nakopnul.
    PIN_KIN
    PIN_KIN --- ---
    BINARY_PARANOIC: Tak jo, díky za tipy. Zkusím si s tím ještě pohrát, pak sem hodim výsledek.
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    PIN_KIN: je to vidět :) Buď bych se tedy vrátil k monospace nebo tedy proporcionálnímu charakteru přizpůsobil glyfy tak jak mají být. Takto je to takový kočkopes a zvláště v sazbě to příliš fungovat nebude.

    Mimo proporcí bych dále zvážil následující:
    — endemitní prasečí ocásek u Q (jakkoli je vlastně roztomilý)
    — vertikální polohu středních příček u A, P, R, 2, 9 (neboj se porušit systematičnost, bude to jedině ku prospěchu)
    — celkově bych přemýšlel, zda by nestála za pokus i nějaká semi-serif varianta. Mohlo by to písmu dodat osobitější a současnější charakter :)

    A abych jen nekecal, přikládám aktuální rozpracovanost řezů Simplicia. Já vím, moc písmenek z toho vidět není, ale příští týden bude více, slibuji :)


    PIN_KIN
    PIN_KIN --- ---
    BINARY_PARANOIC: Ono to nejdřív bylo myšleno jako monospace, v průběhu práce se to změnilo.
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    PIN_KIN: zatím zareaguji jen velmi stručně, snad se časem dostanu k obsáhlejší kritice :)

    Pokud písmo není myšleno vyloženě jako monospace, vůbec bych se nebál trochu šířku glyfů rozehrát. Pomůžeš tím čitelnosti i soudržnosti výrazu písma. Celkově prostě věř více svému oku než pravítku, anžto dokonalé pravítko písmo nečte, zaítmco nedokonalé oko ano :)
    PIN_KIN
    PIN_KIN --- ---
    Tady je to celé, díky za reakci.

    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    PIN_KIN: co by nemělo :) Nějaké to písmo „do šuplíku“ se dycky může hodit jako korporátní písmo pro osvíceného klienta.

    Ale možná zkus tedy ukázat celou abecedu i s mínuskama, ať můžeme korektněji soudit a hodnotit :)
    PIN_KIN
    PIN_KIN --- ---
    Zdravím, můžete mi prosím někdo poradit, co si myslíte o tomhle písmu. Mám to rozpracované asi 2 roky, nedávno jsem to znovu objevil a přemýšlím, jestli to má cenu dodělávat. Zbývá už jen převedení a kerning a mam k tomu i minusky. Nadruhou stranu ten vzhled není asi zrovna úplně originální, tak nevim jestli to má cenu.

    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    Ač to je mírně mimo téma, zeptám se přeci jen zde – rozhoduji se mezi koupí FontExplorer X Pro a FontCase... Nemá někdo zkušenost či doporučení proč to ano či ne? :) Díky moc!
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    Aktuálně rozpracovaný Simplicius, monolineární písmo technicistního základu zjemnělé rozvernými „muchovskými“ detaily (poněkud vyšší příčka u e, střed s, prohnuté tahy k, v, w, x, y, z, záměrně kresebnější verzálky). Snahou je, jak ostatně název napovídá, co nejjednodušší kresba, avšak při zachování dobré čitelnosti i v menší velikosti...tak uvidíme, co z toho vyleze :)


    ESTEN
    ESTEN --- ---
    SMYSLOV: u me palec hore za K vpravo nahore. To je spravnej egyptan! :]
    JAKOUBEK
    JAKOUBEK --- ---
    SMYSLOV: za ten ultralajt u me palec hore .)
    SMYSLOV
    SMYSLOV --- ---
    tak pokracujem v egyptience a chci ji pojmout ve vicero rezech
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    KAROLINA182: mno to je samozřejmě první, co jsem zkoušel :) Ale přesně jak tušíš – na to je řez příliš anorektický :)

    Jinak ta vodorovná hrana na baseline je ve všech řezech stejně dlouhá...tedy „zub“ zůstává stejný ve všech řezech (a osobně ho považuji z hlediska „ksichtu“ litery za poměrně důležitý)....
    KAROLINA182
    KAROLINA182 --- ---
    BINARY_PARANOIC: Ten thin nejde napojit stejně, jako napojuješ ostatní řezy? Je na to už moc tenký?
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    CZUPA, CALTROP: ono to je spíše kvůli zachování charakteru písma i v tomto nejtenším řezu...pokud by bylo napojení bez vodorovné příčky (což jsem samozřejmě zkoušel), tak si to příliš nesedne se zbytkem řezů... I když i toto je tak trochu (a vlastně i doslova) krok stranou, tak těžko říci, co je větší zlo :)



    CALTROP
    CALTROP --- ---
    CZUPA: mě se teda zlomeniny tohohle typu líbí... dává to tomu písmu charakter...
    SMYSLOV
    SMYSLOV --- ---
    BINARY_PARANOIC: díky moc vemu na zamyšlenou a nej to až si zapnu fontlab .)
    CZUPA
    CZUPA --- ---
    BINARY_PARANOIC: hodne me taha za oci spojeni dvou linek dole u ypsilon - asi bych tu malou vodorovnou linku vypustil
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    SMYSLOV: dovolím si pouze několik připomínek, všechny ale ber prosím na úrovni „jak bych to viděl já“, přičemž naprosto respektuji, že někdo jiný to prostě cítí jinak :)

    a) zamyslel bych se nad absencí spodních serifů u V, W, v, w, 7. Takto jsou to vlastně endemitní znaky, které „visí“. Ale je samozřejmě otázkou, co pak vypadá v sazbě lépe. Nicméně takto vlastně cítím „VW“ vs např. „XY“ jako docela jiná písma.

    b) trochu mě ruší odlišný charakter oblouků u kulatých tvarů verzálek a mínusek (O vs o, S vs s, …), zvláště když u jiných mínuskových liter je zachováván výraznější oblouk (p, q, …). A možná je to jen zmenšením / vyhlazením – ale není u horního oblouku b a d pokaždé jiný oblouk?

    c) přeci jen bych se přimlouval pro přesahy kulatých liter, zvláště u verzálek je to s ohledem na charakter oblouku výrazné.

    d) rohový horní výbeh minuskového „c“ se nikde jinde neopakuje, tedy popřemýšlel bych, zda je tam opravdu tak nepostradatelný :)

    e) taktéž bych se ještě zaměřil na výběhy g ,j, y – otázka zkosení (j?), délky (g) – zde je to myslím ještě trochu nedotažené.

    f) a v neposlední řadě díky :) SMYSLOV / SMYSLOV
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam