• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    CALTROPType Design — tvorba autorských písem
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    Ehm, z řemeslnějších věcí :)
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    CABOWITZ: kdyžtak to sem prosím hoď pro větší přehlednost i jako obrázek :)

    Jinak — každé písmo má svoji stránku. Co tím chci říci — písmo nefunguje jen „samo o sobě“, ale především v kontextu. Může být děláno se záměrem provokovat (být hodně akcidenční), experimentovat (hledat ještě nezaplněné mezery v tom vší hmotě již hotových písem), být dobrým sluhou („neutrální“ textová písma), „restaurátorským“ počinem atd. Podle toho lze i přikročit k rozumné kritice — lze však jen obtížně hodnotit písmo, pokud neznáme jeho vytouženou stránku, jeho účel :)

    Z toho, co zatím můžeme vidět, je evidentní jistá hybridnost (a to nejen v názvu souboru). Nejen mezi kaligrafickým a precizním počítačovým přístupem, ale i mezi účelem, který lze z jednotlivých detailů odhadovat. Relativně nízkým kontrastem a výraznými, jakoby karikovanými detaily by bylo lze se domnívat, že se má jednat o jakousi experimentálnější reinkarnaci lomených písem pro textové použití. Na druhou stranu výrazně úzká mezera mezi patkami u „u“, „y“ či „w“, jakož i celkový charakter abecedy, spíše nasvědčují akcidenčnímu písmu.

    S řemeslnějších věcí:

    — v písmu je nesmírně důležitá jistá konzistence. Nejen co se týče vertikálních metrik, ale i co se týče jednotného kontrastu, jednotné „hmotnosti“ napojení atd. Pokud srovnáme jen napojení oblouků na dřík u „n“ a „m“, asi vidíš, v čem shledávám problém :)

    — šikmení dotahů dříků bez zakončení je velmi výrazné; obávám se, že bude dělat problémy v podobě „skákajícího“ řádku; pokud bys jej chtěl takto výrazné zachovávat, je třeba optimálně vyvážit rozumnými přesahy pod základní dotažnici (a možná o něco přeci jen zmírnit úhel);

    — „r“ je příliš široké

    — není zvykem dělat horní serif u „t“…a je pro to dobrý důvod :)

    — „w“ vypadá spíše jako dvojité „u“; ačkoliv je více způsobů, jak „w“ konstruovat, doporučoval bych v dolní části zachovta nějakou souvislost ze zkosením „v“;

    — šířka znaků může být dosti rozličná, zachování jisté textury je však pro „gotická“ písma typická; nejvíce je tomu samozřejmě u (gotické) textury a nejméně u (renesančního) švabachu, nicméně i u (barokní) fraktury (čemuž se nejvíce blíží tvé písmo) hrála důležitou roli; tomu pomáhá nejen sjednocení optické šířky znaků, ale také sjednocení optické velikosti ok;

    — horní přetahy byly u těchto písem zpravidla krátké, v tomto ohledu je to tedy i u tvého písma v pořádku; nicméně pokud bys chtěl písmo užívat i pro sazbu češtiny, je potřeba počítat s dostatečným prostorem pro diakritická znaménka; nebál bych se tedy přetahy přeci jen trošku protáhnout :)

    Jinak držím palce! ;)
    CABOWITZ
    CABOWITZ --- ---
    ahoj, je zde nekdo z prazskych, kdo by poskytnul konzultaci? mam ve vyvoji font a potreboval bych par rad od zkusenejsich. kovam to v inkscape + fontforge, momentalne resim kerningove pary a rad bych se poucil jak to delat efektivne (ukazkovy text zatim bez kerningu)... :)
    nektere ze znaku by tez jiste potrebovaly jeste trochu vybrousit (e a d by asi zaslouzilo ubrat na hmote), o diakritice nemluve. budu rad za komenty i tady, ale pokud by se chtel nekdo ze zde pritomnych setkat osobne nad kavou a probrat to, tak budu rad...

    hybrid.pdf (16279 B)
    PLANETOVA
    PLANETOVA --- ---
    děkuji moc.
    MILAZAJICEK
    MILAZAJICEK --- ---
    PLANETOVA: FontForge
    PLANETOVA
    PLANETOVA --- ---
    mohli byste mi prosím doporučit nějaký free editor na fonty. Dělám teď nějakou parádu v ilustrátoru a už toho je tolik, že by se mi vyplatilo z toho dodělat funkční abecedu, díky.
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    Děkuji vám :)

    Ke koupi zatím není, neb v tuto chvíli není zcela kompletní. Ale po červnu už snad budu mít volněji a tedy i čas na dodělání, během prázdnin pak počítám s vydáním. Snad :)
    ERVIN
    ERVIN --- ---
    BINARY_PARANOIC: Dá už se to někde koupit?
    ESTEN
    ESTEN --- ---
    jj, ta italika je nadherna.
    ERVIN
    ERVIN --- ---
    BINARY_PARANOIC: Báječný, skvělý, obzvlášť ten Semi bold italic žeru!
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    Nu, vydání Dumplingu se poněkud zdržuje (ehm ehm), tak si alespoň dovolím přiložit náhled jedné z příčin — Dumpling Sign, adaptace pro potřeby dopravního (a jiného) značení.

    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    Robothon 2012: Glyphs introduction
    http://vimeo.com/38350057
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    !!!

    RMX for Glyphs public beta
    http://remix-tools.com/glyphsapp
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    :)

    ABBE
    ABBE --- ---
    Peter Biľak má nový web: http://www.peterbilak.com/
    Design dělal Ondrej Jób http://www.urtd.net/
    JAKOUBEK
    JAKOUBEK --- ---
    Jen upozornim na zajimavy typograficky pocin. aneb ligatury v akci. ma to fakt vychytane.
    http://www.tktype.com/chartwell.php

    JAKOUBEK
    JAKOUBEK --- ---
    DAN_F: navic suitcasetype uz bylo zadany .)
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    RFK: nu, to je takové krásné českoněmecké jídlo :)
    RFK
    RFK --- ---
    BINARY_PARANOIC: a co ty knedlíky?:)
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BINARY_PARANOIC: Dává smysl. Dík.
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    DAN_F: to je jednoduché, pocházím z Liberce (a pochází odtud historicky i má rodina), žiji v Ústí nad Labem :) Myslím, že Sudety mají svého svébytného českoněmeckého ducha (v typografii zvlášť!) — a ten se určitě nějakým způsobem promítá i do mých písem / letteringů. A krom toho to tu mám rád :)
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BINARY_PARANOIC: Nice, ale o co jde pořád s těma sudetama?
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    (pardon, update)

    Nu, a já zas nějaký lettering, tentokráte pro vlastní potřebu / potěchu :)

    WAKO
    WAKO --- ---
    Dle toho co píšete se to vlastně i tak nějak intuitivně vyvíjí, malé "a" se mi zdá jako dobrý tip - byla by to taková protipusinka těm předchozím písmenům...

    Taky jsem se chvíli bál, aby z toho nebyla "ruská" restaurace, baculatější stopa to ovšem pomáhá řešit.

    Jinak ten prostor už nějakou dobu funguje, ale pořád zatím takový nekonkrétní bez stylu, nejvýraznějším prvkem je tam akvárium s rybičkami. Toto a pár dalších organizačních věcí by to měli trochu rozjet...

    Díky za tipy, až pokročim tak zas něco pastnu...
    BUBBLE
    BUBBLE --- ---
    WAKO: na mě to působí že jsou tam vlivy z cyrilice a jakási staročesky-venkovská estetika. Odpovídá to stylu té restaurace? Jinak souhlasim s mixed-case, zvláště u A bych to vyzkoušel.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    ERGOSUM: Na Lubuntu kouknu, dík.
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    WAKO: zkus skicovat i s jinými nástroji :) Myslím, že např. štětec či hodně tlustá fixa by zde mohla pomoci. V tomto případě bych se možná nebál ani vyzkoušet „mixed case“ — tedy kombinaci mínuskového a verzálkového tvarosloví.

    Mohl by z toho být velmi příjemný lettering!
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam