• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    CALTROPType Design — tvorba autorských písem


    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Pojďme se společně inspirovat při navrhování písem. Pravděpodobně se najde mnoho grafiků, co se jako nezkušení laici snaží tvořit svá písma, ale nemají k tomu dostatek vědomostí a zkušeností. Podělme se o své vědomosti. Přidávejte odkazy na zajímavé informace a ukázky týkající se navrhování fontů. Pochlubte se svými pokusy o originální písmo.
    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Typo.cz - www.typo.cz


    · České a slovenské písmolijny
    · Klasifikace písem
    · Diakritická znaménka
    · Formáty fontů
    · Fonty zdarma — kvalitní a ověřené
    · Literatura
    · Programy pro editaci fontů

    · Typografický slovníček

    · Literatura (Typomil.com) [CZ]
      

    Blogy o typografii

    · www.ilovetypography.com [EN]
    · Typography needs you [EN]
    · www.theserif.net [EN]
    · www.typophile.com [EN]
    · www.typomil.com [CZ]
    · http://typomil.com/typofilos/ [CZ]
    · www.typographica.org [EN]
    · Wikipedia - "Typedesign" [EN]
    · Fontlover-.com [EN]
    · Typeneu.com [EN]
    · TypeForYou.org [EN]
    · Typografie.info [EN]
      

    Další odkazy

    · Ručně kreslené tipy k tvorbě písma [EN]
    · "Kaligrafické pero" - Illustrator plugin
    · Písmová anatomie [CZ]
    · Typophile HOW-TO (rady a návody) [EN]
    · Character design standards (microsoft) [EN]
    · Online knihy zdarma [EN]
    · Type workshops [EN]
       · FontForge (font editor zdarma)
    · Free excelent fonts
    · Font nástroje pro Mac [EN]
    · Script pro interpolaci (Fontlab)
    · O písmu (comin.cz) [CZ]
    · Mark Simonson's blog [EN]
    · Fontstruct - online font editor [EN]
    · Type Base - super rozcestník [EN]
    · Pop type blog [EN]
    · Typographer.org blog [EN]
    · Lorem Ipsum [CZ]

    · FontLab 5 manuál [EN]
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Nyx

    · [ EXPERIMENTALNI TYPOGRAFIE + + + ]
    · [ T Y P O G R A F I E / propletence serifů rozpláčou i dědky / typografická poradna nepřerušena ]
    · [ FONTY shanim font XXXX . nema nekdo ? ]

    "Rozvíjejme tuto diskuzi společně..." UVÍTÁM VŠECHNY NÁVRHY CO VŠE BY MĚLA TAHLE DISKUZE OBSAHOVAT! Posílejte odkazy s informacemi, které se hodí do záhlaví. Klidně vkládejte ukázky písem co vás zaujmou (název autora/studia, odkaz, obrázek).
    rozbalit záhlaví
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    CHARVYBURGER: a teď k Tvému písmu :))

    Domnívám se, že ona „nevýraznost“ tučného řezu je dána jeho tradičnějšími proporcemi. Pokud porovnám vlasový a tučný řez, pak vlasový působí mnohem zúženěji (a není to jen těsnějším prostrkáním, které je tedy na můj vkus poněkud na hraně a může působit problémy). Pokud je to koncept, asi bych ho ještě více zdůraznil (tedy vlasové řezy zúžené, tučné našířené). Pokud ne, myslím, že by stálo za to optickou šířku sjednotit.

    Na každý pád bych s „nevýrazností“ asi neměl problém…nemyslím si, že by při tomto charakteru muselo být nutně „akcidenční“. Bude to holt takový humanističtější DIN :)

    Pak jen pár drobností, co mě letmým pohledem praštily přes brýli:

    — výběh „t“ má krapítko bouli;
    — u „k“ bych možná zvážil výraznější optické korekce (uprostřed je hodně hmotné);
    — vyvážení „s“ trochu kolísá; dle Davida prý nevadí, pokud nenápadně padá doprava, ale mám dojem, že optické osy u vlasového a tučného řezu nejsou úplně ve stejném úhlu;
    — háček u „ř“ bych cítil o fous více vlevo;
    — přeškrtnutí u „ł“ by mělo být níže;
    — „ß“ mi k tomuto písmu více sedí z horního obrázku…ale asi by to chtělo méně výráznou křivku „s“;
    — charakter vertikálního háčku jsi asi zvažoval…nicméně nějak bych se přikláněl k nekapkovitému tvaru;
    — pozor na kontrast tahů u „z“ (ne nadarmo je u klasických patkových písem „obrácený“).

    Jinak to má ale příjemný charakter, nějak z toho dýchá estetika Type Together :) Tak hodně zdaru!
    CHARVYBURGER
    CHARVYBURGER --- ---
    Zdravím písmaře.
    Mám tu jedno písmo, se kterým mám pocit, že se trochu točím v kruhu. Nejsem si jistý, že další změny vůbec něco přináší. Chtěl bych udělat pomyslnou čáru a věnovat se dalším fázím vývoje písma. Protože už do toho ale zírám měsíce, tak by mě zajímal názor i jiných očí.

    Vím, že mám problém s nevýrazností tučného řezu. Asi to bude tím, že vznikal jako druhý, což, jak jsem zjistil, není optimální cesta.


    testovací PDF:
    http://jancharvat.cz/projects/type%20design/own/anje/data/test130213.pdf
    WAKO
    WAKO --- ---
    nebo ještě více odlišit rameno f a t

    ERGOSUM
    ERGOSUM --- ---
    WAKO: U toho F bych posunul dělicí rovinu výš. Podle mého oka do úrovně C. I když to zase vytvoří světlou plochu dole. Tak nevím.
    WAKO
    WAKO --- ---
    Tak další pokus. Stavebnicová modelace jednoho tvaru pro firmičku, která sestavuje vybavení do Fitcenter...posilování, ohejbání, kondice...Fitcon = Fitness consulting

    HANES1
    HANES1 --- ---
    ahoj, chtěl bych jen avizovat, že se účastnim se svojí knížkou "Metrovagonmash" o podzemních metro systémech a vagónech metra v projektu hithit, která vychází pod vydavatelstvím BiggBoss na jaře 2013, takže kdyby někdo chtěl, může si ji předplatit a na jaře ji držet v ruce. Nejedná se o charitu,)

    Speciálně pro knížku jsem vytvořil i monospace písmo. Všechny informace o knize a můj hereckej výkon najdete v rámci crowdfunding projektu hithit.com zde:

    https://www.hithit.com/cs/project/16/metrovagonmash

    rád cokoliv zodpovím na horcik.honza@gmail.com

    díky
    _KOFILA_
    _KOFILA_ --- ---
    uf... jsem se lek...
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    _KOFILA_: používáme .:)
    ZIGI
    ZIGI --- ---
    Brousek ma novy web... http://www.suitcasetype.com/ ... webfonty, blog, online obchod... kdyby to nekoho zajimalo :-)
    ABBE
    ABBE --- ---
    _KOFILA_: Zamluvit Glyphs? To by byla věčná škoda, ten používáme!
    _KOFILA_
    _KOFILA_ --- ---
    Ten Glyphs jsme tu zamluvili, nebo to nikdo nepoužíváte?
    CHARVYBURGER
    CHARVYBURGER --- ---
    WAKO: Jo a jeste bych uplne zapomnel doporucit Ale Paula - http://sudtipos.com/home - to je uplnej skriptovej buh. =) Btw. prijede 18. do Prahy.
    SMYSLOV
    SMYSLOV --- ---
    WAKO: hele třeba pro inspiraci když jde o ruční hledání východiska pro nápis i abecedu je dobrý koukat po americe kde se udržela forma napsat si fakt pěknej nápis rukou, štětcem atp... na výlohy obchodů... pro zajímavost jedna pismolajna, která ktomu má taky blízko http://www.houseind.com/
    CHARVYBURGER
    CHARVYBURGER --- ---
    WAKO: Me pripomnelo jak nazvem tak jednim zacaecnim ceckem. Muzes se inspirovat.
    WAKO
    WAKO --- ---
    SMYSLOV: ok no ono je to právě jen takový čmárání a hledání energie k tématu, proto mi přišlo zajímavý to pastnout...nic z toho nepovažuju za návrh...
    SMYSLOV
    SMYSLOV --- ---
    WAKO: Jen tak pro začátek já nic nemám proti kaligrafii i dělanou fixou... ale tohle je madlajs budeš dělat celou abecedu nebo jde jen o nápis "logo"? ... tím bych začal a určitě je dobrý si najít spousty vzorníku a z nich si udělat rešerši to ti pomůže jelikož to jsi sem dal je kočkopes... nedržíš úhel náklonu, duktusu, výšku dotažnic... a nechápu proč najednou o má napojení, když ho nikde jinde neuplatňuješ?... nechci ti tím vzít vítr z plachet, ale zkus to znova,,, držím palce
    WAKO
    WAKO --- ---
    taky odkreju něco započatého...café bar Cubano, má se jednat o lepší podnik s jazzovejma hudebníkama po stěnách

    nějak mě to svádí k tomu pomenšenému "u" a líbí se mi to tak...no a pak jsem začal kličkovat...taky se mi zamlouvá to napojení "b+a"

    CHARVYBURGER
    CHARVYBURGER --- ---
    MARODSGN: U toho S bych byl jemnejsi. Prijde mi strasne okaty jak si sedi na brichu. =) Na druhou stranu kdyz ma to P tak male brisko, tak proc ne. Otazkou je jake bude treba B nebo R.

    U toho prostrkani dle me nejde o cisla, ale jednoduse o to, jak to vypada. Tedy pokud oko rika prostrkavej, tak bych prostrkaval. Klidne bych tu levou cast prostrkal o trochu vic, obzvlaste pokud jde o jeden napis. U celeho fontu je pak asi na zvazeni nakolik to pusobi s ostatnimi znaky.
    MARODSGN
    MARODSGN --- ---
    INFLUENZA: ;)
    BINARY_PARANOIC: díky za kritiku :). abecedu nemám celou, jedná se pouze o nápis publikace (celou abecedu bych asi nezvládl a není na to ani moc času).
    Azbukové "A" se líbí, takže s tím už nic dělat nebudu, ale souhlasím, že někomu to může dělat problémy při čtení.

    U písmene "E" jsem udělal tedy střední příčku spíše v optickém středu, ale asi to nejde moc poznat že?

    Písmeno "S" jsem se snažil upravit jak jsi napsal, doufám že jsem to moc nepřehnal s tím vyvážením :)?

    Když se na to teď podíváš tak už je to o něco lepší než předtím když přimhouříš oko nad azbukovým A :)?

    Trochu si nejsem jistý prostrkáním písmen (mám to ručně prostrkané), jestli ta levá polovina není moc vedle sebe nahuštěná oproti té pravé - nebo to jenom tak opticky působí jelikož "Óčka" tvoří velké plochy?

    INFLUENZA
    INFLUENZA --- ---
    MARODSGN: ako pise BINARY_PARANOIC
    pricku E bz som sa osobne snazil sladit s P
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    Jinak by to chtělo samo sebou vidět celou abecedu, nicméně takto to má příjemný charakter :) A jak o tom přemýšlím, možná, že střední příčka u E umístěná v optickém středu to bude posouvat více do „inspirace secesí“ než do „retro-secese“, což bych bral jako vhodné.

    S je příliš mohutné v horní půlce — aby působilo vyváženě, je potřeba mít spodní polovinu nepatrně „větší“.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam