• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    CALTROPType Design — tvorba autorských písem
    BUBBLE
    BUBBLE --- ---
    SMYSLOV: taky bych vzal to vyexportovany otf, hodil si to do glyphs a podival se jestli jsou vsechny outliny v pohode a nejsou nejaky problemy v nazvech znaku apod.
    BUBBLE
    BUBBLE --- ---
    SMYSLOV: zkusil bych smazat vsechny OT funkce, znova vytvorit a zkompilovat. Smazat a znova vytvorit vsechny instance. Ulozit pod jinym jmenem a z toho udelat export.
    SMYSLOV
    SMYSLOV --- ---
    zdar poptám radu jelikož si už nevím rady a třeba jste někdo měl obdobnej trabl
    expruju s glyphs hotové písmo a funguje u mě přes fontexplorer ale jinde nemaká
    nejde nainstalovat zkoušel jsem i varintu ať si font nainstalují přímo do složky indesignu
    to jde ale nejdou všechny znaky... dostal jsem radu abych ve font info / features
    udělal languagesystem DFLT dflt,... i po této radě vše přetrvává a co považuji za trabl je,
    že font nemá náhled liter ani znakovou sadu či pangram... prostě je tam prázdnej dlouhej bílej pruh
    ,,,
    kdyby někdo poradil budu rád...
    ,,,
    jiné písma a jejich export není problém
    CALTROP
    CALTROP --- ---
    JOBLO_: hm, tak to bylo ono, z nějakýho důvodu ten font po exportu při psaní normálního "i" píše "idotless", jinak znak "i" existuje a znak "dotaccent" taky. Celý se to stane jen procesem exportu fontu.
    JOBLO_
    JOBLO_ --- ---
    CALTROP: Napada me, jestli tam neni znak "idotless" - bez tecky. A pak samostatny "dotaccent" - samostatna tecka. potom se s teckou pracuje jako s normalnim komponentem/akcentem, ktery se nahrazuje za carku a dalsimi akcenty, ktere patri nad tecku...
    CALTROP
    CALTROP --- ---
    Ahoj, mám prosím dotaz a prosbu o pomoc.
    Snažíme se počeštit písmo Syne, tak jaksi v rychlosti, abychom to mohli použít do návrhů a pak se k tomu vrátit a udělat to řádně. Já mám jen záhadnej problém, že jak to otevřu ve FontLabu, a vyexportuju font konkrétně tento "Syne Extra" (ať už .otf nebo .ttf), vždycky mi zmizí tečka nad minuskou "i", a to i přes to, že na ten glif nebo na cokoliv jinýho vůbec nesáhnu. Když jsem zkoušel ze zajímavosti "i" totálně deformovat, font jakoby to ignoroval, a píše to furt to svoje i bez tečky., Nad "j" tečka vždy zůstane. Jsem hloupej a dělám nějakou pitomost, nebo to je nějaká neobvyklá chyba?

    BUBBLE
    BUBBLE --- ---
    Indra Kupferschmid napsala clanek o tom co by melo splnovat moderni pismo. Dole pod clankem je dobra sbirka linku na clanky s navodama jak na to.

    Evaluating the quality of a typeface
    http://kupferschrift.de/cms/2018/08/evaluating-the-quality-of-a-typeface/


    Super vec kterou jsem tam nasel je obsahla digitalni knizka o kresleni stredoevropskych akcentu.

    The Insects Project – Problems of Diacritic Design for Central European Languages
    http://theinsectsproject.eu/
    SMYSLOV
    SMYSLOV --- ---
    CALTROP: připomeň se mi také do pošty...
    i když jsem tam byl za františka štorma
    BUBBLE
    BUBBLE --- ---
    CALTROP: rozumim tomu a ted uz to vic chapu. Pokud je teda ucelem hlavne si osahat tvorbu pisma, doporucoval bych nasledujici:

    To pismo je ted takovej trosku kockopes, je to mix stylu ktery uplne sesedi dohromady. Doporucoval bych to osekat na nejaky zaklad ktery bude dobre fungovat dohromady a na tom muzes potom stavet. Tzn. ubrat na tech expresivnich vecech jako jsou ty hranaty tvary a zkusit si postavit system kterej bude podstatne nudnejsi, ale koherentni.

    Nebudu resit problemy v kresbe jednotlivych znaku, ale vratim se trochu zpatky. Dejme tomu ze chces udelat bezserifove pismo s rozsirenou kresbou (extended) a vysokou stredni vyskou na veskrze monilinearni kostre. To je nejakej zaklad kterymu je tvoje reseni asi nejpodobnejsi. Jakmile to osekas o ty hranaty detaily, zamer se na nejaky historicky vzor ze ktereho muzes cerpat. Prvni vec kterou bych resil je ze tam ted z toho neni jasne jestli delas otevrenou nebo zavrenou kresbu znaku.
    Horizontalni tahy "a" a "g" se otviraji doleva a jsou ukoncene svisle nebo temer svisle. "c" je zespoda uzavrene (konci horizontalne) a zeshora trochu otevrene (konci diagonalne) stejne jako "e". "s" je naproti tomu uplne zavrene. To same se opakuje u cislic i verzalek. Zase je to nejak smichany.
    Ono se da udelat pismo ktere kombinuje pristupy, ale je to tezsi a vyzaduje to vic praxe a znalosti. Takze bych doporucil to nejak sladit a az potom pripadne vymyslet co dal.

    Priklady:
    Zavrena kresba (grotesk)
    Druk wide
    Helvetica extended
    Sharp grotesk
    Eurostile extended

    Otevrena kresba (humanist)
    Antique Olive Nord
    Hrot

    Polootevrena kresba
    Ringside wide v tomhle pripade americky gothic

    Vykaslal bych se ted na verzalky a cislice a pracoval jenom s minuskama.
    Az tohle vyresis, dalsi na rade bude pomer spodniho a horniho dotahu (spodni ted vypada delsi coz je trochu nestandardni), sirkove proporce znaku, pak opticke kompenzace v napojeni tahu na drik. Ale prvni zkus promyslet tohle a nakoukej si ty cizi pisma (co nejvic pisem). To te posune v tom vnimani a ujasnis si jak to vlastne ma vypadat.
    ERGOSUM
    ERGOSUM --- ---
    CALTROP: Nemusíš běžně.
    Podle mého oka bych nejdřív zkusil vršek J udělat jako u tvé 1 a spodek poloviční šířky.
    Na to B si musíš zvykat. Jenže na první pohled se mi prudce nelíbí. A než se dostane od nelíbí k líbí, skončí v nevadí/nevnímám. Já nevím. Co udělat horní část spodního bříška oblou? Zůstane provokativní, ale nebude tak nasírací.
    S tím ces, možná kdybys to sjednotil podle úhlu horní části c... Nejvíc to trhá za oči dole. Tedy když je to ve velikosti asi 12 znaků na řádek a větší. V poloviční velikosti to tolik nevadí.

    I když. Teď mě napadlo, táhnout to na druhou stranu a udělat z toho čistě provokativní písmo. Třeba pro nějakou kapelu. Sáhnout třeba i na T a K...
    BUBBLE
    BUBBLE --- ---
    CALTROP: jo, napis mi do posty
    CALTROP
    CALTROP --- ---
    CALTROP: btw, to mě ještě vede k dotazu, máme tady v auditku nějaký lidi z písma na umprum (současný nebo absolventy)? Vlastně bych se rád zeptal na pár věcí okolo studia, konzultací pro lidi z venku a jak to tak chodí u příjímaček, o jaký lidi je v ateliéru zájem, co by měli splňovat, a tak různě...
    CALTROP
    CALTROP --- ---
    ERGOSUM: Dík! J a B, uvážim, jestli je neudělat běžně, i když do toho B jsem možná trochu hloupě zakoukanej. "ces" konkrétně je problém že jsou ty znaky tak nějak tak nesourodý? Horní a spodní hrana by u nich měla být zaoblená stejně?
    BUBBLE: Díky moc! Kdybys měl někdy náhodou čas na ty komenty do pdf jak jsi psal, byl bych ti moc vděčnej, uvidíš :). Co se týče toho původního záměru, řekněme, že jsme s grafickym studiem pro který pracuju dělali na nový identitě a vniknul z toho takovej hranatej symbol jako logo, chtěli jsme k tomu použít (jak už jsem zmínil předtim) nějaký moderní písmo, který kombinuje běžný zaoblený znaky s občasnejma hranatejma prvkama. V prvnim testovaní jsme zvolili Goshu (https://pangrampangram.com/products/gosha-sans) ale nakonec finálně vybrali TT Firs (https://www.myfonts.com/fonts/type-type/tt-firs/). Já jsem ještě před výběrem zkoušel spíš asi trochu ze srandy modelovat pár znaků, protože jsme si původně představovali něco trochu víc extended. Momentálně je písmo vybraný a já jsem pokračoval v modelování dalších znaků i tak. Takže, nějakej jasnej koncept a záměr tohle bohužel nemá, a já to beru tak, že jsem si vybral tenhle styl pro to, abych měl nějakej objekt, kterej mě bude provázet všema estetickejma pravidlama a technickejma náležitostma z edukativních důvodů. Takže v podstatě dělám tohle písmo jen, abych se za jeho pomocí naučil tvořit písma. Ale byl bych hrozně rád, aby na konci vzniklo použitelný a pro ostatní vzdělaný tvůrce plnohodnotný písmo. Bohužel k tomu nemám žádnej background, nestudoval jsem písmo a jakejkoliv kontakt s lidma, co to studujou (studovali) hodně ocenim!
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    BUBBLE
    BUBBLE --- ---
    CALTROP: cau, gratuluju k odvaze pustit se do pisma!

    Je skoda ze jsi s tim neprisel driv, nejak v zacatku kdy mas par zakladnich znaku. Bylo by snazsi komentovat celkovy koncept, navest te k tomu jak se nad tim da premejslet. Ted uz jsi celkem pokrocil, tak to bude spis na konkretnejsi komentare.

    Mas tam dost veci ktery by chtely poladit. Bylo by to trochu na dyl. Zkusim se k tomu vratit az budu mit vic casu a hodit ti nejaky myslenky do toho PDF. Nicmene je z toho celkem jasny o co ti jde a mam pocit ze to muze pomerne dobre fungovat, pokud si to trochu vic nakoukas a das tomu cas.

    Pomohlo by kdyby ses jeste trochu rozepsal o tom k cemu je to pismo urceny, jak s tim planujes pokrocit (rezy?) a jaky byly tvoje inspiracni zdroje.
    ERGOSUM
    ERGOSUM --- ---
    CALTROP: To B a J mi hodně vadí. Ta nula. No zkus si ji použít třeba na cenovku. Ale někde může být zajímavá. Pak problém "ces" schválně si to napiš.
    Sám tušíš, že to není písmo pro hladkou sazbu. Není ani pro delší odstavce ve kterých chceš něco sdělit. Na to budeš muset udělat řez (jen ho proboha nenazývej ever book), kde budou některé prvky písma méně výrazné.
    CALTROP
    CALTROP --- ---
    Ahoj písmaři. Obracim se na vás s prosbou o konzultaci. Po letech nic nedělání jsem se rozhodl naplno začít s tvorbou fontu, svého první fontu ever. Jedná se zatim o hodně pracovní verzi – jsem teprve ve fázi modelování znaků v jednom řezu bez akcentů, bez speciálních znaků. Spacing, kerning, hinting a další pokročilejší fáze jsem zatim smozřejmě vůbec neřešil. (Popravdě ani zatim nevim, jak se to dělá). Takže jsem v podstatě totální beginner, prosím vás, vy zkušenější, buďte na mě přísní! Budu rád za každej poznatek, co je kde špatně. Nechal jsem se unést tim současnym trendem moderních fontů, kde se tak trochu porušujou pravidla a sem tam se do něj promítnou hranatý prvky. Chápu, že neni ideální začínat a učit se takhle nestandardnim písmem, ale holt stalo se. Když jsem udělal první testování, měl jsem z toho radost, ale předpokládám, že tam bude hodně věcí špatně. Díky moc za každej podnět!



    Víc v pdf v příloze...

    BUBBLE
    BUBBLE --- ---
    Nasel jsem nahodou nejaky kerningovy retezce, pokud by nekdo shanel:

    Basic Kerning Text
    http://www.as8.it/type/basic_kerning_text.html

    Kern King is dead. Long live Kern King! – Pangram Pangram Foundry
    https://pangrampangram.com/...ng-is-dead-long-live-kern-king-br-the-great-template-for-kerning-types
    CABOWITZ
    CABOWITZ --- ---
    JOBLO_: takovyho joudu bych chtel videt... :)
    JOBLO_
    JOBLO_ --- ---
    Ateliér Tvorby písma a typografie pražské UMPRUM vás zve na klauzurní výstavu.

    Náš ateliér se sice novými médii nezaklíná, přesto je však pozorně sleduje. Tématem klausurní práce bylo výsledky půlročního průzkumu pokud možno co nejpřehledněji představit jak „typomilnému“ publiku, tak i nepoučené veřejnosti. Jste odpůrci nehybného bezčasí? Máte rádi svěží vítr a změny? Používejte variabilní fonty! Karel Haloun

    Z celé kolekce je cítit radost a hravost. A právě tento zábavný aspekt práce s písmem by mohl být pro úspěch nového formátu klíčový. Nechme se překvapit! Filip Blažek

    Protože do šuplíku nakreslit písmo v multiple masteru umí každý jouda! Tomáš Brousil

    Studenti:
    Matyáš Bartoň
    Jan Buble
    Jakub Hojgr
    Viktor Janoušek
    Josefina Karlíková
    Matyáš Machat
    Šimon Matějka
    Štefan Osčiatka
    David Řeřicha
    Matej Vojtuš
    Přemysl Zajíček

    Stáže:
    Emilie Krengel
    Marie Schuster
    Zuzana Uhalová

    Kurátoři výstavy:
    Šimon Matějka
    Matej Vojtuš

    Web:
    Jan Buble

    Veřejné obhajoby: 24. ledna 2018 od 14.00 hod.
    Vernisáž výstavy: 24. ledna 2018 v 19 hod.
    Výstava trvá od 24. do 30. ledna 2018, od 10 do 18 hod.
    Každý den.


    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam