• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    CALTROPType Design — tvorba autorských písem
    JAKOUBEK
    JAKOUBEK --- ---
    Typografové, prosím pomozte. V poslední době se u bezpatkových verzí výrazně stínovaných písem (na obr. Magnat a Águila) objevuje u písmene R zářez v místě, kde se nožička napojuje na horní bříško, podobně jako logo PRADA. Nevěděli byste, kde a proč tento prvek vznikl? Zajímalo by mě, zda se jedná jen o novodobou manýru nebo je to návrat k něčemu z historie? Popř, jak byste tento prvek vysvětlili/obhájili. Předem tisíceré díky.

    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    BUBBLE: jo, to souhlas :)
    BUBBLE
    BUBBLE --- ---
    BINARY_PARANOIC: Jasny, me jen trochu vadi ze je cena za jeden plugin 2/3 ceny hlavniho softwaru. Mnohem radeji bych byl kdyby tyhle algoritmy zapracovali do glyphs 3.5, vyplatili Ahrense a zvysili cenu o 100 euro. Ale spis z toho mam pocit ze Glyphs Ahrense podporuje propagaci na jejich webu a schvalne si nelezou do zeli tim, ze do Glyphs se nedostavaji ty nastroje z RMX (ackoliv by je tam vsichni chteli) a oboji se vyviji tak nejak paralelne.
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    BUBBLE: konkrétně u RMX tools to považuji za jedny z nejlépe investovaných peněz do pracovního SW, neskutečné ulehčení práce (kapitálky, indexy apod.) Takže o to víc si říkám, že když i za Kern On stojí Tim Ahrens, mohlo by to být funkční zkrácení kerningových veřerů :) Ale… co pak budeme dělat, až bude venku nevlídné počasí?!
    BUBBLE
    BUBBLE --- ---
    BINARY_PARANOIC: To vypada dobre! Trochu me odrazuje cena. Stejne jako u RMX Tools.
    KAJJAK
    KAJJAK --- ---
    BINARY_PARANOIC:

    vsak ja se na to divam prakticky stejne jako ty, domena sedet.cz je uz koupena a aktivne se na ni stavi novy shop, takrikajic uz se resi pouze jaka bude strecha, s tim vedomim jsem se v tomto klubu ptal na vhodne typo a dekuji za relevantni odpovedi...

    Dostal jsem rady, jak udelat v nasem oboru urcite nadprumernou strechu (ty byly ve stavu projektu ve kterem se viditelne nachazi za mne relevantnejsi), taky plno rad, ze je treba stavet dum i se zaklady poradne = postav to na jine domene s profikem na tvorbu brandu a zacni znovu. To mi naopak jako relevantni rada v klubu o typo neprijde. V klubu o tvorbe brandu by mozna relevantnejsi byla, nicmene jak rikas, v dobe kdy uz viditelne chybi jen strecha, je to za mne spis to "profesni snobstvi", radcum je zcela jasne, ze cely proces hledani volne domeny a tvorby konceptu je sci-fi absolvovat znovu, kdyz uz je temer hotovo....

    Nicmene jak sem jiz psal, dekuji za rady, nemam zadne ublizene ego, jelikoz vim, ze kvalita mych vytvoru v oblasti logotypu je spise podprumerna.
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    Kern On
    https://kern-on.com

    Zkoušeli jste někdo?
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    KAJJAK: to není tolik o nějakém našem „profesním snobství“ (ostatně několik z nás tu je aktivních i pedagogicky), ale spíše o tom, že pokud jsou blbě navržené základy, se kterými už ale „nelze“ hnout, těžko se radí, jak co nejstabilněji postavit střechu (a jak moc je kvalita loga vůbec relevantní pro konkretní byznys je na samostatnou debatu).

    Každopádně to už je opravdu mimo téma tohoto klubu. Odpovědi se ti, doufám, dostalo, tak bych byl docela potěšen, kdyby se další „+1“ v seznamu diskuzí týkalo navrhování písem a ne marketingu seslí ;)
    KAJJAK
    KAJJAK --- ---
    abych nebyl jen ignorant, slibuju, ze pri prekroceni rocniho obratu 100 milionu nechame udelat profi redesign...
    jina znacka co jsem vymyslel, jiz prekrocila rocni obrat ctvrt miliardy a porad se o redesignu ani nepremysli, tady tenhle shopik mam vice rozhodovacich pravomoci tak to potlacim...
    KAJJAK
    KAJJAK --- ---
    VLKSAMOTAR: hele v pohode, ja to v odbornem klubu tak trochu cekal... nicmene jsem hodne rad, ze jste i poradili ta pisma
    VLKSAMOTAR
    VLKSAMOTAR --- ---
    KAJJAK: taky bych to s punkem moc nespojoval...
    Pokud se chcete odlišit od konkurence, najděte si někoho, kdo se opravdu věnuje grafickému designu, věř, že to bude stačit – konkurence už totiž zvolila vám podobnou strategii.
    Omlouvám se za nevyžádané rady, ale když to vidím, nemůžu si pomoct :)
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    KAJJAK: Ono to nebude "dobře čitelné" už jen kvůli velikosti, ale jestli hledáš písmo, které bude mít v té velikosti dobře zvládnutý hinting a nebude trpět "vypadanými pixely" a nemáš rozpočet, tak hledáš Inter. Je open source a velmi dobře optimalizovaný pro čitelnost na obrazovkách i v malých velikostech:

    BUBBLE
    BUBBLE --- ---
    KAJJAK: aha, tak jsem si to vygooglil jestli jde o tu blaznivou pani z metra, tak ja osobne jsem mel problem to video i dokoukat a za sebe muzu rict ze jakakoliv asociace s timhle by me spolehlive odradila od nakupu cehokoliv .)
    KAJJAK
    KAJJAK --- ---
    BINARY_PARANOIC:

    Uvedomuji si ze to neni profesionalni prace, nicmene nemam na brand rozpocet...

    Dekuji moc za radu jaky font vybrat, je mi jasne ze radit nekomu, kdo viditelne neni z oboru aby neco splacal na kolene je obecne profikum proti srsti, diky ti ze ses prekonal
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    KAJJAK, KAJJAK: marketingově to není punk, ale mimo. Nicméně celý marketing — snad vyjma marketingu písem — je tak nějak mimo téma tohoto klubu, takže to prosím jinam :) Taktéž tvůj původní dotaz by měl směřovat spíše sem: [TYPOGRAFIE / Aplikovaná fontologie™ 2.0]

    Abychom to ale zbytečně netříštili (zas tolik aktivity tu beztak není) — bohužel je v logu velmi nešťastně zvolena kompozice, takže má-li mít celý claim stejnou šířku jako „SEDET.cz“ a zároveň nemá-li být celé logo obludně velké (což např. na heurece apod. ani nejde), pak bude spodní řádek vždy na hranici čitelnosti. Zlepšit to můžeš výběrem písma:
    1) s vyšší střední výškou a/nebo užší kresbou;
    2) s rozumným duktem (v náhledu je použit nesmyslně tenký řez);
    3) s otevřenější kresbou oblouků (potřebuješ, aby se oka v malé velikosti nezalévala);
    4) které je už svojí kresbou optimalizované pro malé velikosti, resp. jejichž kresba je přizpůsobena pixelové mřížce.*

    Samozřejmě ideální je kombinace všech výše uvedených kritérií.

    *) jak už tu padlo, velkou úlohu při čitelnosti písma na obrazovkách hraje hinting. Ten ale převedením textu do křivek/bitmapy tak trochu ztrácí význam, takže můžeš maximálně definovat velikostní řadu loga tak, aby velikost malého textu vždy byla v celých pixelech — a při vytváření bitmapových verzí loga nechat text vykreslit s účinným hintingem (ale viz BUBBLE, není to tak jednoduché). I tak se ale dostaneš do situací, kde to neovlivníš (třetí strany jistě nebudou číst manuál k logu a volit velikost přesně dle definované velikostní řady).



    Co bych tedy doporučoval? První, co mě napadlo, je Verdana. Jenže ta má poměrně velkorysé šířkové proporce (takže pro zachování délky řádku bude potřeba volit sazbu z menšího stupně). Takže bych možná sáhnul po nějakém písmu od Spiekermanna, mívají užší kresbu a vynikající čitelnost. Např. Fira Sans, které vychází z písma Meta, ale má na obrazovkách (zvláště v limitních rozlišeních) lepší čitelnost.

    A úplně nejlepší řešení: zaplaťte si profesionálního designéra (a také někoho, kdo se zabývá brand strategií…). Ne na výběr písma, ale na celkové uchopení (vizuální) identity. Pak nebude potřeba volit z několika problematických řešení :)
    KAJJAK
    KAJJAK --- ---
    BUBBLE: rikal jsem ze to je trochu punk pristup, je to opet skryty vtipek, pokud te kauza "mam pravo sedet" minula tak to uplne nepochopis samozrejme
    BUBBLE
    BUBBLE --- ---
    KAJJAK: Je to teda mimo zamereni auditka, ale...Proc je "pravo sedet pohodlne" slogan pro prodej zidli? Pravo si prece asociujeme s necim implicitne danym, ne s necim co si kupujeme za penize. Navic pokud mam jakesi pravo sedet pohodlne tak proc bych si tu zidli mel kupovat zrovna u vas. Mozna by to fungovalo pokud by to byla charita rozdavajici ergonomicke zidle lidem s problematickoou pateri, ale u eshopu mi to na prvni pohled fakt nedava smysll.
    KAJJAK
    KAJJAK --- ---
    je to takovy trochu punk, hlavni mail treba bude chci@sedet.cz a celkove tam bude vic ruzne vtipnych hlasek a grafik napric celym eshopem...

    Nikdy nebudem mit finance na to protlacit ten brand a jeho zapamatovatelnost tak jak to dela mall nebo alza s naprosto abstraktnimi vyrazy, proto na to chceme jit trochu oklikou...
    schvalne si zkuste precist tech 25 nazvu znacek na heurece a za tyden zkuste vypsat domeny co vam utkvely v pameti...

    nicmene to jsem trochu odbocil mimo tema klubu, poradite jake typo zvolit pro takovouto nosnou myslenku?
    KAJJAK
    KAJJAK --- ---
    to co by melo delat tu zapamatovatelnost daneho loga a domeny sedet.cz je prave ten claim... Bez toho claimu si lide zapamatuji sedim.cz sednusi.cz posedim.cz sedime.cz sedi.cz sedis.cz sedite.cz coz samozrejme nechceme...
    KAJJAK
    KAJJAK --- ---
    on je to spis marketingovy concept, chceme vystoupit z rady podobnych log a nejak zduraznit, ze jsme oproti jinym eshopum co prodavaji ruzne typy vyrobku specialka, co se specializuje na sezeni vseho druhu...

    chapu ze to trochu koliduje se zasadami tvorby spravneho logotypu, na druhe strane je to sance jak byt videt v sedi ostatnich log, ktera v nasem oboru stejne nejsou obecne moc hezka, muzete mrknout treba tady https://kancelarska-kresla.heureka.cz/halmar-dingo/ ...

    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam