TLUSTEC: Snahou církevních restitucí je, aby bylo možné eticky církve odstřihnout od státního rozpočtu a tedy v určitém bodě budoucnosti dosáhnout stavu, kdy jsou církve soběstačné. Mimochodem jedním z potenciálně významných efektů je, že stát nebude muset přispívat na provoz církví, které mnozí občané považují za obzvláště nebezpečné (např. muslimové).
Přirovnal bych to k tomu, když rodiče v osmnácti letech svému dítěti dají půl milionu a řeknou "Tohle by ti mělo stačit na solidní rozjezd do života, víc od nás ale nečekej" Alternativou totiž je systém "mamahotel", kdy synáček je doma do čtyřiceti, ročně spotřebuje skoro sto tisíc z peněz svých rodičů, tzn. v konečném důsledku je to kurevsky dražší než naškudlit ten půlmíč a vyprovodit ho -- s láskou, ale vyprovodit.
A neznamená to, že když se potomek objektivně ocitne v problémech (církvi nějaké hovado zapálí kostel apod.), tak že rodič (stát) řekne "naser si, jsi samostatný". Znamená to jen, že s běžnými problémy a provozem si syn/církev má poradit sama.