Ano, koupil a hrál a musím říci že mě spíše zklamala.
Celá kniha je o dost tlustčí, dosti zásadním způsobem ji rozšířili, ne vždy ale ku prospěchu příběhu a celkového dojmu. Pozoruji celkově zesílený vliv SW a obecně snahy udělat to co nejvíce epické, bez ohledu na překombinovanost a nevěrohodnost.
Změny jsou 1) Rozšíření příběhu.
To se týká samotného začátku. Zatímco v původní verzi hlavní hrdina Lone Wolf (nyní ještě jen Silent( je na dříví když dojde k útoku a při běhu opomoci druhům a učitelům se praští do hlavy o větev a probere se, až když je klášter v troskách. V nové verzi si musí přetrpět (probojovat) celý útok v klášteře a následně se ještě dostat z kláštera. Měl jsem z toho rozporuplné pocity, sice to obsahuje mnoho zajímavých dramatických momentů, celkový dojem ale kazí právě zmíněná překombinovanost až přeplácanost (možná to někdo vezme jako můj osobní dojem). Navíc výkvět rytířstva Kai padne po útoku druhořadých potvor ( v románové verzi je udolalo masovější nasazení Nadziranimů a Helghastů) - např. velmistra Kai ubíjí pouzí Giaci. I když i to se dá zvládnout. Během boje získá Wolfe fantastické bojové vybavení, které ale má v odkazech až nelogicky omezené uplatněné (např. magický meč velmistra se nesmí podle regulí vynést z kláštera, nalezený řecký oheň může zřejmě použít jen jednou za přesně daných podmínek atd. Chápu že jde o přežití Wolg´fa v situaci, kdy drtivá většina jeho zkušenějších druhů byla bez šance a snaha neudělat ho na další cestě příliš silného; nicméně to spíše prokazuje, že klášterní boj na úvod byl spíše chybou. Spíš se mi vylíčení boje v klášteře líbilo, ale některé věci mi přesto dosti vadily, např opravdu podivný způsob určování čísel pro otevírání tajných dveří. V originálu mi absence tohoto bojového úvodu rozhodně nechyběla.
Druhé velké rozšíření se týká chrámu Cenarských druidů (pokud se tam hrdina dostane) a to je opravdu pěkné. Ale i původní verze byla podle mě dostatčující (+ mohu dodat novou vsuvku - pomoc vesničanům ve vesnici, která byla v původní verzi myslím pustá).
Třetí hlavní rozšíření se týká cesty ke králi Holmgardu, která je kvůli sérii kontrol mnohem složitější než v originále /celkem povedené/ (+ dodávám rozšíření cesty dobrodružství na Hřbitově předků, jež mi osobně přijde spíše slabší)
Čtvrté rozšíření se týká záchrany života samotného krále před vrahem v epickém souboji, což už mi připadalo opravdu víc než trochu trochu moc. Ale i ta řežba se může někomu líbit... ;D
Dále je tu řada změn, jež mají údajně zlogičtit dřívější slabší místa v příběhu, což se ne vždy daří. Týká se to setkání se napřs bandity, .šílencem v Holnmgardu, s podvodným majitelem obchodu - řekl bych, že to v případě zejména posledních dvou to bylo rozhodně spíše ke škodě (jinak - banditi mají kuše, co se při boji všechny rozbijí?!)
Podle mě Dever chtěl po letech ještě něco mít ze svého díla a tak předělal první díl s tím, že si to fanoušci rozhodně přečtou. Případným zájemcům řikám - přes všechny slabiny doporučuji původní díl. :)