Já taky vyrostl na Lone Wolfovi a "Ve službách krále Reginalda". A vůbec mi nevadilo, že jsem ty knížky nehrál víckrát — myslím, že hlavní tahák gamebooků není ani tak opakovaná hratelnost, jako spíš to, že ten průchod příběhem je "můj".
Doteď si vzpomínám, jak jsme si s kamarádem na ZŠ ty knížky půjčovali, a jak nám dělalo radost si navzájem vyprávět a zjišťovat, kde všude se naše příběhy lišily, jak jsme měli rozdílný inventář, atd.
Gamebooky (a primitivnější "Choose Your Own Adventure" knížky) teď dostávají novou krev všude po světě, nejen v ČR. Zrovna nedávno jsem koupil Lego Star Wars (pro malé dítě), knížka vydána 2019. Těžko říct, jestli je to hlavně taženo lidma v mém věku, kteří teď vydělávají peníze, a cítí nostalgii k Fighting Fantasy / Lone Wolf a podobným věcem, nebo je v tom ještě něco dalšího. Každopádně ještě tak před 10-15 lety o gamebook nikdo ani nezavadil.
Popularita gamebooků v 90. letech celkem dávala smysl. Byly to takové počítačové hry pro chudé. Hry na hrdiny pro samotáře. Papírové knížky tehdy nic neohrožovalo. Jako teenager jsem si mohl vybrat mezi knížkou a koukáním se do zdi. Dnes? Počítačovou hru člověkovi někdo cpe na každém rohu, "zadarmo" (free-to-play). YouTube a Stream.cz má víc obsahu, než kdokoliv může pojmout.
Co se týče egamebook.com a čeština/angličtina. Začínám angličtinou, protože jestli se to podaří, tak je lepší to rozjet prvně v angličtině. Trh je tisíckrát větší — a teď nemyslím na peníze, ale na schopnost najít nějaké publikum, i jestli to bude celé zdarma. Pokud se podaří angličtina, bude menší problém udělat českou verzi. Kdybych na to šel opačně, mám mnohem menší šance na úspěch ve fázi jedna, a tím pádem se k fázi dvě vůbec nedostanu.