MAKU: nemyslím si to. Co jsem zatím poznal lidi, kteří o sobě tvrdili, že jsou tvrdí na matiku, tak byli jen úplně obyčejně znechuceni klasickou výukou a neměli možnost objevit „dobrodružství poznávání“, které je jinak vlastní každému dítěti, dokud poznává svět samo. A přitom pak tu samou matematiku používají naprosto přirozeně v životě a ani o tom neuvažují.
Třeba zrovna ty zlomky nejsou nic jiného než dělení koláčů a klobás pro více lidí. Když někdo má spravedlivě rozdělit pět koláčů mezi deset dětí, tak dá každému půlku a ani o tom nepřemýšlí. Ale když uvidí zápis 5/10, tak se vyděsí a prohlásí, že tomu nerozumí.
Na těch knížkách se mi líbí právě to, že tuhle první zkušenost se zlomky (a nejen s nimi, beru si je jen za příklad), ukazují lehce, vtipně (zlomky v té knize jsou sprosté místo prosté, jmenovatelům říkají spodky a halekají blbiny na každé druhé stránce), příklady jsou zmíněny mezi řečí a v přirozených situacích (oblíbená je restaurace u Luigiho, který má pohostit dvě mafiánské rodiny a přemýšlí, jak jim bude dělit klobásy a zákusky) a celé je to spíš dětská detektivka než nějaká matematika a zmíněné matematické pojmy čtenář vstřebá jen tak mimochodem, jako by o ně nešlo.
U nás je tedy jedna velká výhoda v tom, že syn sám a rád čte. Navíc je dosud ještě nadšen z každé nové informace, fascinují ho čísla a je hodně napřed. K těmto knížkám se tedy dostává minimálně o dva až tři roky dřív než by se k tomu dostaly jiné děti a není ještě zkažen školou (byť tedy školu jsme vybírali velmi pečlivě a můžeme ji jedině chválit - učitelé tam jsou rozumní a děti se do školy těší, včetně těch starších). Ale právě když vidím tohle jeho nadšení, tak si myslím, že by opravdu spoustě dětí pomohlo, kdyby první výuka o podobných věcech byla v podobném duchu - vtipně, lehce, s nadhledem. Dokázaly by tak snadněji vstřebat základy a nemusely by se pak tolik bát další látky, která už bude sice složitější, ale stále bude stavět na těchto základech.
Schválně si zkus v knihovně tyhle knížky půjčit a podívat se na ně. Stojí to za to.