• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    LINKOS: OK. Na to jsem se vlastne ptal, z prispevku i jinde na nyxu to vypadalo jinak.

    JIMIQ: + DZODZO: Rozumim a chapu.
    -- --

    Stale tedy ale mam nazor jiny. Omezeni zpusobene tim ze se to musi resit, planovat, jakoby s tim "hospodarit", je zakladni bariera. Zatim. Urcite se to zmeni a ja jsem od zacatku velky fanda elektromobilu. Jeste pred par lety jsem mel podobny nazor jako vetsina lidi zde, ale dneska se snazim usetrit kazdou minutu. Ano, nyx je pro me prakticky jediny socialni kontakt a vyuzivama male casove useky kdy treba na neco cekam a cas efektivne moc vyuzit nejde.

    Ja mam skoro 12 let stare naftove auta a jsem s nim stale velmi spokojen, jedine co me skutecne trapi je pouze 45l nadrz. Dalsi auto ktere budu kupovat jako daily car tak za 3 roky bude mit urcite 70+l nadrz.

    Uznavam ze pro cloveka s vlastni garazi u domu muze byt i elektromobil s vyrazne nizsim dojezdem nakonec lepsi, protoze kazdy den zaparkuje a pripoji auto do nabijeni. Takze odpada dalsi reseni.

    Ja v zasade souhlasim s timhle pohledem, byt me soucasne potreby koliduji s bodem 6) : [ LAUNCHER @ Elon Musk (SpaceX, Tesla Motors, Solarcity, Hyperloop, Neuralink, Starlink atd.) ]
    Pak jsou tu taky lidi jako ja, kterym je burt jakou to ma ekologickou stopu, ale chceme to proste kvuli:

    1) zrychleni
    2) tichu
    3) nevrzajicimu interieru od vibraci z ICE
    4) vykonu na libovolne otacky
    5) nizkemu tezisti
    6) nekonecnemu dojezdu - mam garaz a jezdim jen pod 200km (tzn nebudu muset 2x mesicne na benzinku jako ted)
    7) bezudrzbovosti ohledne motor/spojka/prevodovka, nizsimu opotrebeni brzd

    -- --

    K tomu je potreba dodat (a sem jsem se chtel vlastne v diskuzi dostat) ze prave nizsi udrzbovost a potencialne vyrazne vyssi zivotnost je mozna az kdyz ostatni casti auta budou proto take navrzeny. Chapu ze premiove auto s hlinikovou karoserii a kvalitnim interierem ktery se vyplati po letech renovovat, muze byt navrzeno a slouzit treba 25 let. Ale Fabie, jako uplny low-end automobilove nabidky, tohle splnovat nebude - a bude-li jednou stat jeden prumerny rocni plat - pak uz vubec ne.

    Ja k tomu tedy dodavam bod 8) Potencialne velka zivotnost, potencialne mit auta jako investici o kterou se staram (profit je v uspore, ne v prime monetizaci) a ne jako statek stredni doby spotreby. To ale bude platit IMHO maximalne u tech lepsich aut, alespon stredni tridy (Superb a vyssi)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    co se týče placení za rychlodobíjení
    Lidl a elektromobilita - Lidl Česká republika
    https://www.lidl.cz/cs/Lidl-a-elektromobilita-5677.htm
    Lidl (zatím a nemyslím že na tom budou brzo něco měnit) nabízí rychlodobíjení zdarma (je to teda asi jenom 20kW, ale za tu půlhodinu nákupu to dobije víc, než kolik sežere jízda tam, v průměru :-) )
    a imho se budou přidávat další prodejci, když nebudou chtít přijít o zákazníky
    WINGAS
    WINGAS --- ---
    Už druhý rok jezdím s Nissanem Leaf 24 kwh, stačí i mi jako jediné auto a že by mě menší dojezd nějak výrazně omezoval ani necítím. Jen delší cesty se musí plánovat s dobíjením a trvají trochu déle.
    JANOS
    JANOS --- ---
    Pozdravujem zo Svajciarska, odkial to mam k rodine na Slovensko a Cesko 700-1200km. Uvidime za 3 mesiace ako sa bude jazdit v Tesle Model 3...
    Ja sa nijako nebojim... Ze akcny radius 170km :)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    PETER_PAN: 90% ludi auto vyuziva tak, ze by im dojazd 400 km bohate stacil, ja napr. najazdim rocne asi 20kkm ale nie som ten typ co by siel autom na dovolenku do chorvatska, radsej si tam zaletim lietadlom, zatial najdalej vo svojom zivote som bol autom asi z brna do kosic a to by som kludne dal aj s tym elektrom s 1-2 hodinovymi zastavkami na nabijanie
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    PETER_PAN: vubec nic o autech nevim,jen mam v oboru skolu a pulka rodiny a spousty znamich v nem dela a to vcetne vyvoje.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    PETER_PAN: a predstav si ze jsou lidi co si koupili prvni generaci leafu s dojezdem kolem 100km. Kazdy clovek ma jine potreby. Ja treba tydne ujedu 20km a dvakrat rocne 300, pricemz pak auto tyden stoji na miste (muze se tu dobu dobijet z obyc zasuvky).
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    LINKOS: Ja vim ze zadelavam na flame, ale jaky ma clovek jako ty zkusenosti s automobilismem? Nemyslim to prezirave, nebo urazlive.

    Jako chapu svoji 60 letou tetu ze si na duchod poridila novou fabii, ale to opravdu neni universalni daily car (kor pro rodinu, nebo jako hlavni ci jedine auto v rodine ci jine skupine). Take 400km dojezd je krome primestske dopravy naprosto nedostatecny.

    Udavany dojezd elektromobilu je vzdy vyrazne nepresnejsi nez u auta na spalovaci pohon. Auto na spalovaci pohon ma volnobeznou spotrebu typicky 0.6-1l/hod. a to vc. vytapeni (mimo extremni podminky) nebo klimatizace. U elektroauta je vytapeni energeticky narocnejsi nez klimatizace. Ano za jizdy treba Jaguar umi ztratove teplo baterek vyuzivat k vytapeni (a verim ze jini vyrobci take), ale jakekoliv postavani v kolonach, nebo neplynula jizda se projevuje na dojezdu krvave.

    Navic dojezd je proste jedna hodnota. Akcni radius je mene jak 1/2 dojezdu. Potrebujes zapocitat rezervu, IMHO tak 15-20% dojezdu a pak teprve mas 1/2 jako akcni radius. Tj. auto co ma maximalni dojezd 400km ma akcni radius 170km a to je na universalni daily car podle me stale malo. Ano z Prahy mam chalupu take nejakych 130km, ale celkovy vikendovy najezd byl vzdycky kolem 450-500 km (pojezdy kolem, nekoho navstivis). Ted co ziju v Nemecku jsou najezdy skokove vetsi, z 20kkm rocne se dostavam na 30kkm rocne a to zdaleka nejsem mainstream lidi co potrebujou auta na denni bazi. Rocni najezdy kolem 35+kkm rocne s tim ze to auto potrebujes a potrebujes se na nej spolehnout, jedes nekam 200km+ jsou uplne bezne.

    Navic s nabijenim je to ted ohromna smakulada. Bezne se da koupit kWh za 5 CZK, nebo za 7 CZK. Ale doma se muzes dostat na nabijeni za 2,5 CZK, nebo 3,5 CZK (ano chapu ztraty AC/DC a ze ten domaci proud nakupujes AC a na nabijeckach nakupujes uz rovnou DC). To je presne ono, predstav si ze by stal benzin nekde 30 CZK a jinde 70 CZK za litr a ty bys mel dojezd 400 km a cepovani trvalo az nekolik hodin. To proste neni OK.

    Psychologicka hranice je IMHO 1000km dojezd podle nejake modernejsi metodiky pro Evropu.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    COMODOR_FALKON: to zas ne. Neco ve veku 3-5 let, dle ceny a mych fin moznosti


    LINKOS: tak si ty prachy nachystej na rok 2025
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    JIMIQ: az bude e-fabia za 400k a dojezdem 400km,budu mezi prvnimi co si pujdou stoupnout do fronty.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    JIMIQ: Něco jalo EV s baterkou "po životnosti" za 20% ceny odněkud z fleetu..? :)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    hlavne treba pockat aspon 3 roky aby vychytali vyrobne muchy v modelovej rade, prve budu mat isto nejake porodne bolesti, vampire drain baterky a kdeco :)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    však já to nechci zítra, jsem trpělivý :D a stejně budu kupovat ojetinu
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    JIMIQ: Vzhledem k tomu, ze Audi e-tron stoji 2.1 mio CZK, tak se obavam, ze "Kodiaq EV" bude stat v pouzitelne konfiguraci vyrazne vice nez 1 mio CZK.

    VW ID bude velikosti Golfu, dojezd 400km zvladne, ale IMHO bude za vyrazne vice nez 400k CZK.

    Lidi mejte rozum, s pouzitelnym motorem neni za 400k CZK ani ICE velikosti Fabie, natoz aby se za tuhle cenu dal vyrobit BEV.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    TM3 s malou baterií má 1600 kilo (ano, ještě se produkčně nevyrábí, možná tenhle kvartál), zatímco spalovací Fabie má pod tunu. Baterky mají hustotu 200Wh/kg tuším (?), takže 55kWh využitelných je 60-65kWh celkem, to je 300-325kg. Něco se ušetří převodovkou atd.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    no, Hyundai Kona má 64kWh a dojezd WLTP 449km, což je 142Wh/km
    Hyundai Kona Electric Gets Range Downgraded Too: Follows Kia Niro EV
    https://insideevs.com/hyundai-kona-electric-range-lowered-wltp/
    původně 292 mil (470km), opraveno na 279 (449km)

    konkurence účinnost umí (tím spíš, že Tesla používá indukční motory a konkurence s permanentním magnetem), ale v čem má Tesla výhodu je cena a výrobní kapacita
    JANOS
    JANOS --- ---
    Model 3 ma 544km WLTP na velke baterce. Nevim presne jaka je kapacita, neco mezi 75 a 80 kWh.
    Myslim ze jsem nekde videl hodnotu 145Wh na km. Ty hodnote se jeste konkurence nepriblizila myslim.

    Tohle je velky rozdil, dokud bude mit Tesla cisla o 20% lepsi nez ostatni tak to bude velky rozdil (range anxiety...)

    Takze tva vysnena Fabie s dojezdem 400km by pri vyrobe v Tesle musela mit 58kWh baterku, u konkurence tak 70.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    o chystaném VW ID se spekuluje že bude mít 48 kWh a dojezd 330 WLTP
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    to je moje přání, viz poslední řádek - aktuálně se nic takového nechystá. A model 3 má na 55kWh "pouze" 350km, ale zase jde o "velké" auto, Fabia je malinká
    JANOS
    JANOS --- ---
    JIMIQ: 55kWh na 400km? To je efektivita na urovni Modelu 3, to jsem zvedavy kde zase soudruzi z koncernu carovali...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam