BLOWUP: Tak zrovna u Volva v posledních 30 letech je poměrně zásadní, komu zrovna patří nebo s kým má blízký vazby. Poslední ryzí Volva byly sedmičková, osmičková a devítková řada, který z kolaborací jinde měly jen motory (šestiválce PRV od Renaultu, pětiválec TDI z kolaborace s Audi).
Od cca přelomu století ale začali bejt partneři vidět výrazně víc. Nejdřív Volvo koupil Ford, čímž Volvo přešlo poměrně masivně na techniku Fordu, i když něco šlo i opačným směrem (benzínový pětiválce). Tvoje XC70 je technicky velmi podobná Mondeu, C30, S40, V50 a C70 ze stejný doby jsou ještě mnohem víc podobný Focusu.
A to byla taky poslední éra, kdy mi dávalo smysl si to koupit.
Od cca 2015 stojí Volva na technice mateřskýho koncernu Geely, kterej to koupil ve 2010. Ty platformy jsou vesměs sdílený s něčím čínským, typicky s Lynk & Co, ty menší i přímo s Geely, EX30 pak třeba se Smartem.
I ta "velká", devadesátková řada působí technicky poměrně lowcostově a naprosto nerozumím tomu, kde v tom kdo vidí prémiovou značku.
Ale EX30 je ještě úplně jinej případ. To je prostě čínský auto od začátku do konce, jen se skandinávským designem, kterej je ale PŘÍŠERNĚ osekanej na nákladech. Od věcí jako tlačítka na okna jen uprostřed (a by se ušetřily kabely) a jen dvě (na ovládání zadních oken si to musíš přepnout) po soundbar místo repráků ve dveřích a podobný legrace, nebo třeba super-ekologický čalounění z recyklovaných džínů a obložení z recyklovanýho plastu. To čalounění ještě vypadá fajn, ale ta palubka vypadá dost výrazně jako že jí někdo z něčeho zrecykloval.