• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    RATTKIN: Jak říká MINER:, ale plus to, že Autopilot/FSD mají lidi tendenci používat mnohem spíš na dlouhých, klidných trasách, kde to fakt funguje dobře, a ve složitých situacích spíš řídí sami, protože tam to zvládá nejhůř.

    Takže ty data jsou statisticky posunutý už tím, že to "autonomně" jezdí spíš v případech kdy to je jednodušší a míň se bourá.
    MINER
    MINER --- ---
    RATTKIN: protože to babysittuje dospělej řidič. Tahle statistika začne být relevantní, až to bude opravdu plně autonomní bez zásahů člověka. Do tý doby bys musel jako crash počítat každou intervenci člověka. Kolik z nich by vedlo k nehodě ale nevíme, takže je to nesmyslná statistika taky.
    RATTKIN
    RATTKIN --- ---
    OOHN: smrt na silnici je hrozná, ale FSD mi pořád vychází na menší počet nehod než lidský řidič.
    OOHN
    OOHN --- ---
    US probes Tesla's Full Self-Driving software after fatal crash | Hacker News
    https://news.ycombinator.com/item?id=41880649
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Klobouk dolů

    Teslou kolem světa za půl roku. Rodina z Vysočiny se vrátila domů s rekordem - Novinky
    https://www.novinky.cz/clanek/auto-teslou-kolem-sveta-za-pul-roku-rodina-z-vysociny-se-vratila-domu-s-rekordem-40493396
    LAAZI
    LAAZI --- ---
    🛩️ neni v nadpisu, tak se pripadne omlouvam za offtopic
    Electrifying! An Inside Tour Of Archer Aviation's Midnight EVTOL: Engines, Batteries & Simulator
    https://www.youtube.com/watch?v=HMyOSJX7a9Q
    MINER
    MINER --- ---
    HANZS: To je hodně zajímavé. Díky za postřeh.

    Nechápu, co si od toho slibuje Chevrolet. Hlubších znalostí nemaje mi to přijde, že si vychovává konkurenci, která zaspala v EV, má větší globální prodeje a nezanedbatelné v US (7 % H vs 17 % Ch).

    Předpokládám, že za tím nějakou úvahu mají, ale uniká mi.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    tak na toto jsem zvedav:

    Chinese electric carmaker BYD expects to significantly increase its sales in Germany within the next six months, according to executive VP Stella Li. In an interview with Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung (FAS), Li said the company anticipates establishing a solid presence in Germany’s EV market “in less than half a year,” despite upcoming EU tariffs on China-made EVs, which Germany had opposed. She emphasized that BYD would begin manufacturing cars in Hungary by the end of 2025 to strengthen its European footprint.
    BYD is expanding its sales teams across Germany to build consumer trust and drive long-term brand loyalty. While Li did not specify sales targets, she noted that BYD's EVs would be priced between25,000 and 30,000 euros ($27,342–$32,810). With a strategic focus on competitive pricing, BYD is confident in its potential to appeal to German consumers and establish itself as a key player in Europe.
    Li expressed that European automakers struggle with competitiveness due to policy inconsistencies and efforts to limit competition. In contrast, she believes BYD’s approach will foster a healthy competitive landscape in the EV market. “I think we will become an important market participant here in Europe,” Li remarked ahead of the Paris Motor Show, opening on Oct. 14.
    ELHO_CID
    ELHO_CID --- ---
    Tady ctu, ze co se dlouho suskalo, je ted pomalu oficialni:
    https://finance.yahoo.com/news/apple-secretly-worked-china-byd-220307915.html?guccounter=1

    TLDR, BYD stavi svuj uspech na nerealizovanem EV od Apple.
    HANZS
    HANZS --- ---
    Co mě překvapilo na US trhu nejprodávanější non-Tesla EV ve Q3:
    1. Mustang Mach-E - 13,392ks
    2. Honda Prologue - 12,664 ks
    ...
    Cože - jaká Honda? Protože víme, že japonci se na EV zatím vykašlali a drtí ostatní ve spalovácích (v EU Toyota +10% prodejů).
    Takže je to převlečený Chevrolet Blazer - pozměněnou karoserii, vnitřkem a nastavením podvozku. A prodává se líp než onen Chevrolet. Trochu mi to připomíná Enyaq vs. ID4 :)
    Jsem zvědavý, zda-li se jim takový přístup do budoucna vyplatí - aktuálně se jim jejich přístup finančně vyplácí...
    čerpáno z:
    https://cleantechnica.com/2024/10/15/honda-comes-from-nowhere-scores-big-ev-sales-in-usa/
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    Halloween 2024 Software Update | Knight Rider ft. David Hasselhoff | Rivian
    https://youtu.be/7Hd_TIEWmH8?feature=shared
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    KUTAS: včera jsem okukoval v Globusu na Zličíně... dneska v rychlosti představil Hrubis...
    Poprvé za volantem Fordu Explorer | Jaký je rychlejší brácha Škody Elroq? | 4K #HLOG3
    https://youtu.be/bAqgXePQ_RE?si=MAr1cWV_Btw7EbLx


    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    PEPAZZ: Nevěděl jsem, díky. Našel jsem k tomu např:

    Amazon and Google are dueling with nuclear for data center power | AP News
    https://apnews.com/article/climate-data-centers-amazon-google-nuclear-energy-e404d52241f965e056a7c53e88abc91a
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    tentokrat výrobce televizí

    A Chinese maker of inexpensive TVs you’ll find at Walmart or on Amazon is launching a new family hatchback EV designed to rival the VW ID.3, Cupra Born, and BYD Dolphin. So far, it looks like the real deal.

    In any case, Skywell, or Skyworth, is now unveiling the Q, which is expected to go on sale throughout Europe next year and be, to no surprise, “competitively priced.” Measuring 4.3m long, the vehicle probably won’t turn a lot of heads, but it’s clean, modern, and squarely placed in the family car segment. Two battery options will be available, and while detailed specs aren’t yet available, the larger pack offers a combined range of over 300 miles, which makes it a good option for longer drives.

    DC fast charging should give you a 10% to 80% recharge in 20 minutes. The 204hp front-mounted motor will enable what it claims is 0-62mph time in 3.9 seconds – that’s a lot quicker than the BYD Dolphin Comfort, which can do the same in seven seconds.


    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    Volkswagen’s state-of-the-art EV plant is on the brink of collapse | Electrek
    https://electrek.co/2024/10/17/volkswagens-state-of-the-art-ev-plant-is-on-the-brink-of-collapse/

    dle všeho tu továrnu zatím nikdo nechce
    CEEFA
    CEEFA --- ---
    PEPAZZ: google se taky chysta:

    Google signs advanced nuclear clean energy agreement with Kairos Power
    https://blog.google/outreach-initiatives/sustainability/google-kairos-power-nuclear-energy-agreement/
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    MAGE: Amazon na svoji AI farmu stavi nuclearni reactor :D 5GW výkon
    MAGE
    MAGE --- ---
    Elon staví ai farmu, bude to stačit na všechno?

    x.com
    https://x.com/marionawfal/status/1846670359766225163?s=46
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    PEPAZZ: stacilo, aby se EL znacky davaly jen BEV a hnedka nemusime parkovani rusit :)
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    MAGE: takze autobusy a nakladaky ano , zbytek smůla...
    Do konce roku 2024 se totiž chystá výzva na podporu nákupu autobusů s alternativním pohonem, která bude pokračovat i příštím roce a bude určená pro veřejný sektor, státní podniky a nevládní neziskové organizace.

    V roce 2025 se také chystá nová výzva na podporu nákupu nákladních vozidel s alternativním pohonem od 4,25 tuny pro podnikatele. Bavíme se tedy o středních a těžkých nákladních vozech.

    Dále bude pokračovat podpora neveřejných nabíjecích stanic pro domácnosti a bytové domy z programu Nová zelená úsporám, což je program běžící od září 2023. Stát také bude dotovat výstavbu veřejných dobíjecích stani

    Do toho Praha letos ukončuje bezplatné parkování elektromobilů, což prodejům rovněž neprospěje. Jednoduše proto, že silná skupina potenciálních kupců pochází právě z Prahy a Středočeského kraje (jezdí do Prahy za prací) a elektromobily mají v hledáčku právě i kvůli parkovacímu benefitu.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    Reality check

    https://www.autonews.com/mobility-report/musks-robotaxi-vows-conflicts-us-rules

    Automakers must secure permission from the National Highway Traffic Safety Administration before putting cars on the road that lack a steering wheel or other controls required by US auto safety rules. If Tesla were to overcome that hurdle — which is by no means guaranteed — it could only put a few thousand robotaxis on the road in a given year, effectively rendering its slick self-driving taxi little more than a niche product.
    Tesla hasn’t requested an exemption for the Cybercab, NHTSA said Tuesday afternoon. The agency to date has granted only one such application, in 2020, when it allowed startup Nuro to deploy low-speed, autonomous delivery vehicles designed to carry goods rather than people.

    Tesla didn’t respond to a request for comment on its plans to seek regulatory approval. :D

    For example, Tesla hasn’t applied for a driverless testing or deployment permit required in California, the company’s original home and where self-driving startups such as Alphabet Inc.’s Waymo and GM’s Cruise unit have fielded robotaxis.

    “I think the bigger question are the state permits,” said Mary “Missy” Cummings, a George Mason University engineering professor and former NHTSA adviser who has been critical of Tesla’s driver-assist features known as Autopilot. Until Tesla provides the state with testing data, “they are years away from obtaining the necessary permits in California.”

    “Any imminent regulatory hurdles are because Tesla does not have and cannot show a reasonably safe automated driving system,” he said.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam