• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    RSZ
    RSZ --- ---
    CERMI_FOX: já hlásím, že jsme stále spokojeni s citigo-e s jednořádkovým displejem, sedneš, topí, jedeš:)
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    CERMI_FOX: Promiň ale nebaví mi ti ty tvrdé dojmy "nejde, nedává smysl" opravovat a prikladovat, abych si pak přečetl tohle místo elementární slušnosti typu "aha, dělá se to kde to dává smysl, díky za vysvětlení".

    Příště až se budeš ptát, tak nečekej moje odpovědi...
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    GOR: jasne, EV na emisich asi projde vzdycky :) (udajne teda i ICE, kdyz se vi komu dat darecek k narozeninam, ale to je uplne jina story...)
    Osobne a subjektivne u EV vidim radove vetsi pokrok, hlavne v bateriich a efektivite, coz urcite bude lidi spis motivovat si koupit novy model.
    Ruku na srdce, 20let stary i uplne novy ICE doveze lidi i naklad stejne rychle, stejne daleko, stejne bezpecne a s podobnou spotrebou. Ale u EV s dojezdem 200 nebo 700km je sakra rozdil. Na druhou stranu pravdepodobne se to za par/desitek let stabilizuje a krom mestskych minivozitek bude mit vsechno dojezd "dost velky kamkoliv".
    GOR
    GOR --- ---
    CERMI_FOX: Jako jo, ale neprezentuj tu ICE jako nejakou homogenni skupinu. To bolave misto je kus od kusu - neco zdechne ma shnilost, neco na slozitej draho opravitelnej motor, neco na poddimenzovanou elektroinstalaci.

    U EV to bude IMO velmi podobny, akorat ubude variability v pruserech, velmi velmi zanedbatelne procento EV zdechne na drahy DPF a neprojiti emisema ;-)
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    další krůček k FSD

    Nvdia's CES 2025 Event: Everything Revealed in 12 Minutes
    https://youtu.be/fjO9GPh_vJI?t=450
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    COMODOR_FALKON: jenže nová baterie stojí přes 7k$ v US, takže tady to bude skrze všechny daně aspoň 9k€. To je daleko od 50k Kč.
    Jenže u auta nestárne jen baterie, ale hnije kastle, čerpadýlka, motorky, kabely, mechanické části jako kola, ....
    Nejsem bazarník, ale laicky mi přijde, že stará ICE většinou dojdou na shnilou kastli a postupné odcházení všeho mechanického dřív než umře ICE motor.
    A za cenu nové baterie si může koupit třeba o 5let, možná i o víc, mladší model s potenciálně méně mechanickými částmi ve špatném stavu, co brzy selžou a budou potřebovat další opravu.


    LAUNCHER: podle wiki a rychlého googlu (ten nazev slyším poprvý), jde o limitku, na kterou lidi čekají roky (2nd gen od 2017 a furt ji nedodali) tam to určitě bude jiné než u běžné dostupné komodity :) . Lidl tenisky se taky prodávaly / prodávají jako sběratelský artikl za násobné ceny oproti prodejní :)
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    M3 LR test v -30C , solidní výsledky

    Can a Tesla handle the COLDEST day of the year in Canada?
    https://www.youtube.com/watch?v=CIP4GXGw3sI&ab_channel=FrozenTesla
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    CERMI_FOX: Jak co...

    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    CERMI_FOX: To záleží na tom, jakým způsobem určuješ hodnotu:

    1) Teoretická zůstatková hodnota ( Tj. X % původní hodnoty podle nějakých tabulek, za kterou by se asi dalo prodat)

    2) Reálná/užitková hodnota (Tj. "Pokud mi teď auto spadne ze skály, za kolik seženu nové s podobnými parametry/nájezdem")

    Tj. to 25 let staré auto má TEORETICKOU hodnotu třeba 10k Kč, ale REÁLNOU hodnotu 100k Kč, protože tolik stojí v autobazaru nejlevnější auto s podobnými parametry/nájezdem.

    A pokud bude nová baterie stát třeba 50k Kč, tak nejen že ihned ušetříš 50k oproti té nejlevnější bazarovce, ale pokud nezrezne, tak s ním dalších 10-20 let najezdíš.

    Akorát se tedy budeš muset obejít bez "životně důležitých" gimmicků, které snižují spolehlivost nových aut…
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    LAUNCHER:
    COMODOR_FALKON: já neříkám, že to nejde, ale že to nedává moc smysl - 20-25let staré auto má kolik, 5% 10% původní hodnoty, při započtení inflace od doby výroby? Takže oprava za 20-25% ceny nového auta, kdy na konci pořád bude 20-25let staré auto mi nedává finančně moc smysl. Sice bude s novou baterkou, ale staře orezlé, se zastaralým SW atp.
    Ale třeba nové EV budou cenově padat pomalejc, uvidíme.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    CERMI_FOX: Jednak LAUNCHER, jednak třeba v Česku tu Havrlík má homologovaný upgrade BMW i3 na nejvyšší ofiko baterku…
    Pak je tu ještě Nissan Leaf DIY svéna a třeba NIO je na swap batterky rovnou designované…

    DOCKINEZ: Něco jako Mercedesy a jejich telefonní moduly…?
    Nebo Enyaqy se starým Infotainmentem…?

    Zas je otázkou, co s tím udělá možnost repase starých Tesel a jejich lepší opravitelnost, resp. jaký to bude mít vliv na schopnost fleetů prodávat do bazarů ne-Tesly…
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    FEDAJKIN: Jo, chová se jako stavebnice.
    Kamarád mi dneska říkal, že už tady umí servisy do Tesel, které nemají Matrixy, ty světla dodat, rovnou přeprogramovat řídící jednotku, aby se chovala tak, jak mají. Cena pro X je 35.000 komplet, což mi připadá snesitelné.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    JYRKA: Tohle byla jedna z věcí co jsem si sliboval od Tesly - že rozbije ten systém zlodejskejch dealerů a "autorizáků".

    Mimochodem, tohle je třeba super

    Tesla Now Sells Car Parts Online - Supports Consumer Right to Repair
    https://www.notateslaapp.com/news/2478/tesla-now-sells-car-parts-online-supports-consumer-right-to-repair
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Kamarád zamířil s Porsche Taycan na pravidelnou servisní kontrolu.
    Servis obsahoval položky dle screenshotu a cena potvrzuje, že kdo chce opici, fakt musí mít na banány :)
    Cenu si tipněte, odpověď je níže
    27.000 Kč s DPH


    JYRKA
    JYRKA --- ---
    NIGHTHUNTER: To sice jo, ale na Ionity mi nabijeni opakovane selhavalo, hned vedle na Tesle fungovalo vzdy. (Mustang Mach)
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    JYRKA: jasný, to je druhá varianta - zaplatit ten paušál Tesle... ale jednak třeba v Polsku nejsou žádné superchargery otevřené pro jiná auta než Tesly, v Chorvatsku jenom 3 z 9 a i ve Francii a Itálii to není 100% superchargerů...
    Navíc s koncernovým autem nechci někde blokovat 2 místa a mít případně max. výkon nabíjení 125 kW, když půjde o starou nabíječku, nebo se kvůli obsazenosti bude dělit výkon. Takže připlatit si případně něco málo za taky spolehlivé 300+ kW nabíječky kde nemusím nic řešit mi přijde výhodnější, než hlídat jestli mě to náhodou nenaviguje k Tesla superchargeru, kde ale nenabiju ;-)
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    NIGHTHUNTER: Mezi nami: levnejsi je nabijet na Superchargerech Tesly. Navic fungujou spolehlive
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    KORKMAZ: Já se registroval přímo v aplikaci Elli a přijde mi to super taky jen po zaplacení paušálu na jeden měsíc v době, kdy pojedu někam do ciziny - pak je 11.74 Kč/kWh u Ionity, Aral pulse, Zunder, Ewiva a Audi charging hub za mě dobrá cena a dalo by se jezdit jen po nich ;-)
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    KORKMAZ: Stahl jsem si nativni aplikaci Elli.
    Soudim, ze tam ma VW nejakou chybu, kterou (casem) opravi
    KORKMAZ
    KORKMAZ --- ---
    JYRKA: Cool...ale jak se ti podařilo to kartu Elli získat? Mně nejde ani objednat přes web. registraci na myVW samozřejmě mám.

    Jinak já to používat asi nehodlám, ty ceny jsou hrozný, ale spíš jako záloha do ciziny, přepokládám, že to bude mít celkem slušný pokrytí partnerů.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam