• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity. Zadne drama.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KUTAS: Ford očividně končí s vývojem elektromobilů obecně. Zůstávají elektromobily v Evropě, ale to budou VW v případě těch větších a Renaulty v případě těch menších.

    Pokud nebudou dál vyvíjet platformu Mach E, což dává smysl, protože je to platforma pro jediný auto, a zaříznou F-150 Lightning (poté, co už zařízli plánovaný velký SUV), tak nebudou mít elektrickýho NIC.

    Upřímně jsem čekal, že pokud se americká "velká trojka" zmenší na dvojku, bude to koncem Chrysleru. Ale Stellantis na tom teď vypadá dlouhodobě líp než Ford, kterej teď nahrabe na pickupech a V8 SUV, a pak půjde do prdele.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    KUTAS: hybrid nie je vlastne elektromobil, na to by musel mat vacsiu baterku, navyse pokial to citam spravne, tak neplanuju vyrabat PHEV?

    "Konkrétně Ford přestane vyrábět elektromobil F-150 Lightning a zaměří se na výrobu elektromobilu s prodlouženým dojezdem, což je verze hybridního vozu, která k dobíjení baterie využívá benzinový generátor."
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    DOCKINEZ: tak já tam čtu, že odchází od dodávek, náklaďáku a velkých SUV. Skočit do tohodle segmentu rovnou s BEV mi i v dnešní době přijde trochu předčasné. I když Amíci jezdí těma SUV i po městech a adresuje to Tesla tou svojí kraksnou, tak hybrid, který bude vlastně elektromobil a benzín bude sloužit na výrobu elektriky může dávat pro velká auta docela smysl... a teda určitě bude dávat smysl pro armádu.
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    Skoro jako kdyby se výrobce připravoval na období, kdy to se stabilní dodávkou elektřiny nebude moc slavný.

    Což se např. během občanský války nebo jinýho kolapsu v USA může klidně stát.

    Ale třeba jsem jen zbytečně paranoidní a slyším trávu růst.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    Tohle připrovnání sedí...

    KORKMAZ
    KORKMAZ --- ---
    TOFI: Jo a dneska by EC měla zveřejnit plán revize konce ICE v EU...
    TOFI
    TOFI --- ---
    Ford ustupuje od výroby elektromobilů - Novinky
    https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-ford-ustupuje-od-vyroby-elektromobilu-40553611

    Americká automobilka Ford ustupuje od plánů na výrobu velkých elektromobilů. Místo toho se zaměří na benzínové a hybridní modely.

    Kvůli tomuto rozhodnutí Ford odepíše aktiva ve výši 19,5 miliardy dolarů (403 miliard Kč), což souvisí nejen s rušením plánovaných modelů elektromobilů, ale i s rozpuštěním společného podniku na baterie s jihokorejskou společností SK On.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    W_NOICE78: to je ostrý
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    LAUNCHER: huh toto ako funguje? ja to mam teda nabindovane na lave tlacitko na volante, ale uklada mi to poslednych 10 minut videa, nie nasledujucich 10 minut, to by ani nedavalo zmysel...

    "At the start of his driving exam he had to show the horn worked, at which point the car saved the next 10 minutes of his drive."
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    Dashcams proti pohádkářství 👍

    Dashcams aren’t allowed during Ontario road tests, but this Sudbury teen thinks they should be | CBC News
    https://www.cbc.ca/news/canada/sudbury/ontario-driving-exams-dashcams-9.6983386
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    LAUNCHER: Aktualizace appky přišla 👍
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    Ford vytáhl bílou vlajku: "Prohráli jsme sázku na velká drahá elektroauta. Odepisujeme ztrátu 20 miliard, vracíme se k hybridům a zkusíme vymyslet něco levného, než nás Čína sežere."

    https://www.wsj.com/business/autos/ford-takes-19-5-billion-charge-to-write-down-ev-investments-333a9bc4
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    LAUNCHER: Pokračování...

    Lidar-maker Luminar files for bankruptcy | TechCrunch
    https://techcrunch.com/2025/12/15/lidar-maker-luminar-files-for-bankruptcy/
    OTAZKAKONCE
    OTAZKAKONCE --- ---
    Čau,

    Neřešil jste tu někdo někdy náhodou dovoz EV z Norska? Second hand.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN:
    1) Nikdo si to nemůže dovolit. V tomhle oboru nejsou žádný prachy. A kdybys chtěl opravdu eliminovat střet zájmů, tak by si redakce musely i pronajímat auta na testy, což jednak nejde (zbrusu nový věci se pronajmout nedaj) a druhak by to stálo nesmysl.

    2) Na tom, jakou "páku" na tebe automobilka má, jestli tě příště pozve, by to nic nezměnilo. Ta páka je v tom, že ti ukážou auto, který ještě nikdo jinej neviděl, nechají tě řídit auto, který ještě nikdo nemohl řídit. Nebo který nikdy nikdo mimo novinářů nebude řídit (já třeba řídil Mercedes EQXX, což je věc existující v jednom kusu a stála asi 12 milionů euro nebo tak něco).

    3) Dělají to všichni a novináři to berou jako standard. Člověku zvenku to může přijít jako hrozný uplácení, ale když to nějakou dobu děláš, tak spíš píčuješ, že se letělo moc brzo, oba dny byl steak a na baru neuměli udělat slušnou Old Fashioned.

    4) Jestli je něco střet zájmů, tak je to reklama v těch médiích. To na novináře a to, co píše, dokáže vytvořit reálný tlak, protože když napíšeš, že je to nový auto, na který ses letěl podívat na Mallorcu, tak trochu krám a napíšeš to slušně, tak tě příště stejně pozvou a kdyby ne, tak holt chvíli vynecháš akce jedný automobilky.

    Když stáhnou reklamu, je to jinej průser.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    Tesla Photobooth - Decka spoko, takze rodina spoko ☺️ Super. Ale! Na Androidu zatim neni, jak to dostat z auta do telefonu 🙄 Cekame na app 4.51.5+. Ale v poradku... Vzhledem k tomu, ze moje decka zatim tento "detail" neresi, tak se nezlobim ☺️

    Your Tesla is also a Photobooth #tesla #photobooth
    https://www.youtube.com/shorts/wrPcCc3elOw
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    JYRKA: Jj + lakomý a proč se vůbec snažit, když to stejně zacáluje autmobilka. Což je součást problému.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    FEDAJKIN: Media house nezaplatí nic, jsou chudý
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    BOBASH: Ma to platit media house, když ti platí automobilka o které píšeš, je to minimálně střet zájmů.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    SAIC / Audi E5, bohuzel zatim jen CN trh. Ale to prijde.

    🤯 AUDI E5 SHOCKER: A FULLY ELECTRIC SPORTBACK FOR ONLY €30,000! CHINA PRODUCTION EXPOSED
    https://www.youtube.com/watch?v=UFX0aXOJCU4
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Letenky, hotel, jídlo a chlast platí při každým pozvání na představení čehokoliv vždycky automobilka. Americký weby ten disclosure často dělají, u nás to není zvykem, ale považuje se to za jasně daný – motoristická novinařina, ať už jako novinář nebo jako "influencer" se nedá dělat bez aktivní kooperace automobilek. Nový auta neuvidíš, aniž by ses nechal pozvat na akci, míň nový auta nevyzkoušíš, aniž by ti je automobilka půjčila na tejden (s plnou nádrží/baterkou).

    Na druhou stranu, zrovna to lítání na akce člověka začne po letech spíš srát. Jako je fajn, že si můžeš dát na Instáč fotky z cool místa, kde jsi byl v drahým hotelu a žral humry nebo steaky mezi tím, co jsi se projížděl cool (nebo taky uncool) novým autem, a že si potom můžeš s kolegama novinářema ožrat držku.

    Reálně to ale znamená, že se táhneš na letiště, často v nějakou debilní hodinu, letíš někam do hajzlu, ideálně s přestupem, na místě pak strávíš nějakou dobu ježděním v autech, díváním se na auta a posloucháním někoho, jak přeříkává informace z tiskový zprávy (v bonusových případech pak máš vedle sebe u večeře a drinků někoho, kdo na těch autech fakt pracuje, což je potom zajímavý), druhej den případně ještě trochu jezdíš (typicky na letiště) a letíš zase do zpátky.

    A když jsi fulltime motoristickej novinář, tak tohle děláš v průměru klidně jednou tejdně (jsou tejdny, kdy letíš víckrát). Když jako já nejsi fulltime, tak si rozmyslíš, jestli takový věci vůbec chceš tak často dělat, protože takovej "výlet" je kvůli jednomu článku typicky dva dny, někdy i tři, mínus. Moc se tam nedá pracovat, pokud máš rodinu, tak jsi dva dny komplet pryč atd.

    Jo, furt je to cool a pro kluky, co s tím začínají, je to druhá největší motivace tuhle práci dělat (ta první jsou půjčovací auta, peníze, který za to dostaneš, jsou asi tak sto třicátá, protože jsou směšný), ale není to nic, čím by si tě ta automobilka mohla nějak "koupit". Dělají to všechny zhruba stejně a to, že nebydlíš v motelu u dálnice a nejíš McDonalds je spíš způsob, jak tě přimět se na celou tu srandu nevykašlat a nejít radši prodávat pojistky :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam