CLOJSTER: Do toho je tu ještě open source jako třeba blender, který má taky kompozitní nody - nedávno jsem četl návod pro práci s nody v blenderu, který vycházel z práce s nody v Nuke... nakonec je to vše jen logika/matematika :)
Osobně moc video/VFX práce nedělám a pokud to občas nějaký klient chce, tak to dělám v blenderu... takže si účtuji jen cenu mé práce a o něco méně za práci strojů - to mě štve asi více, že jsou klienti občas překvapeni, když jim řeknu, že chci peníze za renderovací čas, ano počítač to dělal sám, ale musí ten se taky občas upgradovat/opravit/koupit... takže chápu, že pokud děláte v komerčním softu, tak vás štvou piráti, ale zajímalo by mě, jak se díváte na open source - je to konkurence nebo alternativa? :)
https://www.youtube.com/watch?v=nawbpZOKpD8#t=129 - tohle je ukázka VFX z Tears of Steel - takový krátký open movie z blender foundation, kompletně v blenderu/gimpu/inkscape - vše open source -
http://tearsofsteel.org/ - ke stažení samotný i film ve 4K + pár dalších informací, mám i DVD, na kterém jsou mj. i narigované modely - třeba ta robotická ruka holky nebo takoví ti psí roboti...
Nedávno jsem se potkal s jedním pánem, který je fotograf a ten nadával zase na smartphony a to, že dneska fotí všichni... Bohužel vývoj změn nejde moc předvídat a některá řemesla zanikají, jiná vznikají, pro přežití je asi potřeba se umět adaptovat na nový stav, ale příjemné to samozřejmě moc nebývá :)
https://www.youtube.com/watch?v=1XZGulDxz9o - ještě pár ukázek, co jde udělat v blenderu :)