HONCKA: vtipne je, ze o nepripravenosti infrastruktury jsem tu
psal uz pred peti mesici :) Jako ten prepocet na 4000 benzinek ve clanku je samozrejme drobatko pritazenej za vlasy - v hustote stanic
vedeme a jich neni potreba tolik - spis by smysl davalo resit dobijeci stani v ramci parkovist/obytnych tam kde bydli lidi, kde pak uz neni nutne potreba az tak velky dobijeci proud (
pomalejsi dobijeni pres noc, kdy jsou navic v siti spise prebytky vykonu nevadi - narozdil od te "benzinky", kde naopak je zadouci rychlodobijeni a tedy vetsi proudy a typicky v casech spickovych odberu - coz samozrejme na rozvodnou sit klade uplne jiny naroky). A v zasade to jde (
tedy spis chtelo by, dnes nikdo neresi) postavit i rozumne dalkove riditelne (
ekvivalent HDO), tak aby napr. i pri nejakem incidentu v rozvodne siti bylo tyto "zbytne" spotrebice odpojit, nebo alespon jejich odber snizit na nekritickou mez... tak aby se nemusely "zhasinat" cele oblasti.
Oproti tomu "sdilena" elektroauta spise spadnou do toho rezimu potreb vetsich spickovych odberu pro nabiti - tak aby auto mohlo rychle slouzit dalsimu zajemci, kde nepujde dost dobre uplatnit schema pomalejsiho nabijeni setrnejsiho k rozvodne siti. U hromadne a treba i nakladni dopravy spis nez bodove dobijeni baterek davaji smysl liniova
reseni, kde namisto potreby velkeho proudu stacionarne je mozne s mensimi naroky na rozvodnou sit soucasne nekam dojet/posouvat. Nejake baterky samozrejme (
na posledni mili) budou potreba; ale na dalkove siti je treba se ubirat timto smerem. Uplne o necem jinem je prehazeni zbozi v kontejnerech na zeleznici - kde tu cistejsi elektriku mame uz dnes - a s mensimi naroky na energii je mozne prepravit vetsi mnozstvi zbozi - to fakt nemusi tahat elektro-kamiony v relacich typu Francie-Bulharsko s potrebou 400kW nabijecek po trase...
Omezeni prevozu polotovaru a potravin na velke vzdalenosti napric Evropou by v praxi znamenalo mimo jine i obnovit celou radu ruznych provozu a vyrobnich kapacit, ktera v minulosti na nasem uzemi zanikla (
prave proto, ze zaclo byt levnejsi to vozit odjinud, nez to dane zbozi vyrabet lokalne). Dost dobre si nedokazu predstavit, jak by toho autori dnes docilili - obavam se, ze podobne veci narazi na NIMBY zrovnatak... stejne jako narazi zminovana vystavba prehrad, solarnich ci vetrnych elektraren. O odporu k atomu radeji nemluve ;-) Na pohrbeni uhli coby zdroje energie bude vyvijen stale vetsi (
politicky) tlak, v ramci obecneho tlaku na snizovani emisi CO
2, jehoz jsou elektrarny velkym zdrojem.