Ahoj všichni, mám dotaz (jsem laik, nemám zdravotnické vzdělání): existuje nějaké nařízení, zákon, vyhláška, nebo norma pro lékaře/ordinace/zdravotnická zařízení, která by závazně přikazovala periodické metrologické kontroly a kalibrace měřicích a diagnostických přístrojů a pomůcek? Konkrétně mám na mysli tonometry, atp.?
Reálná stroka ze dnešního dne: Pacientce (5. měs. rizik. těhotenství) u gynekologa změřili tlak 156/90. Sestra hodnotu ihned zapsala do karty, lékař předepsal Dopegyt a když pacientka protestovala, že včera měla u jiného lékaře tlak dobrý, tak opakovali měření a na tom samém přístroji byl tlak 125/80 a lékař medikaci zrušil... Na dotaz, jestli je přístroj kontrolován a kalibrován neměla sestra ani lékař odpověď. Třeba v tomto případě jde o to, že kdyby pacientka (laik) nerozporovala výsledky měření (odborníka), už by měla v kartě problémy s tlakem (i když je reálně nemá) a už by zbytečně v rizikovém těhotenství užívala léky na jeho úpravu... Lékař pro jistotu poslal pacientku na kontrolu na internu. Na interně mají poškozenou manžetu tonometru, nedrží suchý zip a manžeta při měření povoluje (pacient ji musí držet při měření rukou). Z logiky principu měření tlaku předpokládám, že pevnost manžety je jeden ze základních předpokladů správného měření, protože když povolí suchý zip, pustí to tepnou krev do zaškrcené končetiny a tlak to změří špatně. Na dotaz, jestli byl přístroj někým kalibrován či kontrolován, opět bez odpovědi. Obě věci by se pravděpodobně nestaly, pokud by byly přístroje pravidelně kontrolovány a kalibrovány, opotřebované dílce měněny a byla zajištěna nějaká pravidelná údržba...
Jak je možné, že na základě špatného měření poškozenými a pro provoz zjevně nevhodnými měřicími přístroji může někdo vypisovat diagnózy, předepisovat léky atp. Proč se vůbec stále nepoužívají aneroidní/toroidní tonometry, u kterých se musí systolický a diastolický tlak odposlouchat fonendoskopem? Tam je chyba přístroje vyloučena...