Osobně mám pocit, že soap opery jsou opravdu součástí komplexního vymývání mozku. Rozhodně bych je neodbýval prohlášením, že jde o sračky... Podle mě je totiž ten problém v tom, že z hlediska řemesla jsou geniální (prosím, přečíst vysvětlení dále).
Pokud označíme za kýč jakékoliv umění, které se snaží působit na nižší pudy, a tedy nás těmi nejprimitivnějšími způsoby dojmout, pak můžeme soap opery v klidu označit za kýč. Navíc takto definovaný kýč je velmi oblíbeným služebníkem propagandy všeho druhu. Na druhou stranu, aby někdo byl schopen sestavit kýč záměrně a účelně, tak musí perfektně zvládat mechanismy daného umění. Proto tvrdím, že jsou z jistého hlediska geniální.
Dovolím si rozvinout trochu orwellovskou teorii: Soap opery jsou určeny pro lidi, kteří osm až dvanáct hodin denně tajtrlíkují v práci za 50 Kč/h hrubého, proto aby se vůbec uživili, tak nemají čas na vlastní život. Jenže vzniká přetlak emocí, které jim pomáhají ventilovat právě seriály typu VKV nebo reality show typu Česko hledá Superstar, případně VyVolení (na kterých mimochodem bylo vidět, jak si lidé vybírali stále vyhraněnější individua, aby z toho vyždímali více emocí /a bulváru/). (Mimochodem, všimli jste si, že pořad "Česko Slovenská Superstar" má v názvu pravopisnou chybu (minimálně v češtině)?) Na stejném principu funguje bulvár - má lidi zabavit co nejprimitivnějším způsobem, aby vybil emoce a ovce mohli zase spokojeně otročit.
Na druhou stranu - všimli jste si, že některé moderní americké seriály fungují na naprosto stejných principech jako telenovela, jenom jsou zahaleny do hávu atraktivnějšího pro střední třídu? Mluvím o seriálech typu LOST či Battlestar Gallactica (shodou okolností stejný scenárista).