• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    CONTINUITYÁjurvéda
    DAWYT
    DAWYT --- ---
    ahoj, čtu tuto knížku http://www.prozdravi.cz/ajurveda-medicina-zdravi-a-dlouhovekosti-v-praxi-ceskeho-lekare-david-frej.html

    Nekolik veci mi je tam nejasnych, napr. proc jsou zakazana rajcata (ktere miluju) nebo treba o tantre rika, ze muz pri vysava, ze zeny energie (ale neuvadi, proc, jak)

    Nicmene, zajimalo by me kde kupujete koreni? Shanim idealni pomer kvalita/cena :) Ryzi kupuji v SAPA a pry na narodce maji pakistanci taky dobrou. Tak jestli vite, jeste o nečem budu rad.
    CONTINUITY
    CONTINUITY --- ---
    EGEL:
    popis třeba tady
    Mouth Care (Daily Regimen) - Ayurvedic Lifestyle
    http://www.ayushveda.com/ayurvedic-lifestyle/gandusha.htm
    EGEL
    EGEL --- ---
    ZIKE: kua zajímavé a k čemu to tak jako je dobré neboco?:)
    ZIKE
    ZIKE --- ---
    EGEL: to je takove vyplachovani drrzky olejem :) ho cedis mezi zubama..kloktas a tak...
    EGEL
    EGEL --- ---
    ZIKE: hmmm co to ta gandusha je neboco?:)
    ZIKE
    ZIKE --- ---
    KOKES: v ajurvede je spousta veci podle "lidove moudrosti", skoro vetsina bych rekl. Vis jak, to co tak nejak vyvstalo, ze je prirozeny a osvedcilo se.

    Ted me napada, ze trabe obed by mel byt na stole "uderem 12h", ajurvedsky faze rocnich obdobi taky zajimave korespnduji s lidovyma pranostikama a tak :)

    dneska, kdyz jsem se mazal olejem, tak me napadlo, ze to je vlastne taky dost tradickni..jsem trosku citil jako gladiator :D (jeste teda nabusit ty svaly ehm)
    KOKES
    KOKES --- ---
    CONTINUITY: není to jen v ájurvédě, podle lidové moudrosti "jedna hodina spánku před půlnocí jsou jako dvě po půlnoci" tyhle věci asi mají všeobecnou platnost
    CONTINUITY
    CONTINUITY --- ---
    ZIKE: To vypadá úplně nádherně :o)....dík moc za sdílení a za inspiraci :))
    Když budeš mít chuť reportovat, jak to jde, bude to úplně super :))


    ZIKE: jů, nová věc, zajímavá, to bude asi fajn :)....díky za tip....
    ZIKE
    ZIKE --- ---
    jeste jsem zapomel, ze rano delam kratkou "gandushu" se sezamovym olejem. To mi prislo celkem dobry, ale nevim...tohle delam jenom kratce...
    ZIKE
    ZIKE --- ---
    CONTINUITY: urcite mas pravdu, ze laik jsem. Nejvic potrebuju nejak vyladit to jidlo, protoze doposud jsem se stravoval dost chaoticky. Jako nekdy jsem nezrozeme celej den, pak treba zapomenu jist a nejim nic pres den, uplne nahodne - proste chaos :) no k tomu bych chtel pridat par tech "principu", ktery uz jsem obacas delal a prisly mi celkem dobry, myslim, ze by se vyplatily delat systematicky. K tomu stavani me asi nejvic nuti jogova praxe, bo to je fakt super po ranu!

    Muj program tady je zatim tak:

    Budicek mam zatim na 6h a uvidim. Potom si dam amaroli + sklena vody, pak ustni hygiena (cisteni zubu + jazyka), potom si dam masaze (na sucho houbou a pak olejovou masaz, ted na to mam bio konopnej olej, ale stridam to) - ta rani masaz je fakt luxusni vec a z toho vseho mi dela asi nejlip, clovek je pak tak dobre eletrizujici. Potom si dam rani jogovou praxi (naka pomala vinyasa na rozdychani + pranajama + meditace). Potom kratka prochazka (se psem). Potom lehka snidane (ovoce).

    S tim, ze objed bych chtel skoncit nejpozdej v 13h

    Potom v 17h odpoledni hlavni jogova praxe (zase vinyasa se zemerenim nakou konkretni asanku, na ktery mam chut pracovat + naka variace pranajamy + meditace)

    a pak vecere v 19h a spat bych chtel chodit, tak nejpozdeji v 11h (7h je pro me celekm ideal)

    Byl bych rad za jakekoliv rady, hinty ;) nebo, co treba za veci se vam jeste osvedcilo a tak. Jinak to je jenom experiment, a sam jsem zvedavej, jak mi to vydrzi..(hlavne to stavani a stravovani se no...jogu asi delat neprestanu :)

    Ahoj!
    ZIKE
    ZIKE --- ---
    CONTINUITY: Ahoj, diky diky za info! Zitra napisu, co vlastne bych chtel vsechno implementovat a jak to jde :)

    Btw jsem taky asi Vata (nebo alespon tusim), ale zadnou profesionalni indikaci nemam :(

    Uz musim jit spat, tak dobrou noc a preji hodne lasky a ticha ;)
    CONTINUITY
    CONTINUITY --- ---
    CONTINUITY: Vím, že "kolem půlnoci" není ideální a podle ájurvédy rozhodně je vhodné chodit spát dříve.

    Ale při životě v civilizaci, která je nastavená tak, že lidé mají večer volný čas, a podniknout cokoli, vidět někoho nebo jít do společnosti, znamená jet někam dopravními prostředky a pak se vracet, mi osobně nepřijde chození spát v 9 nebo 10 reálné, respektive nejsem ochotná se kvůli tomu společnosti vzdát. Myslím si, že se to hodí do jiného životního stylu, jinde než ve městě.
    Samozřejmě člověk tomu prioritu dát může, a pak mu nepochybně bude z chození spát v 9 a vstávání v 5 fyzicky hodně dobře :)) a bude mít ráno spoustu krásného času :)

    Půlnoc se v některých knížkách, co mám, uvádí tak nějak jako hranice.
    Přímá zkušenost: pokud zůstanu vzhůru po půlnoci, z toho už opravdu nemám dobrý pocit, kvalita vědomí a jakékoli činnosti nestojí za nic a ráno bývám utahaná i po dostatečně dlouhém spánku.
    Výjimka je situace, kdy jde o opravdu dobrou party (občas):) A i na tohle má ájurvéda pravidlo: "All rules are suspended in celebration." ;-D (Při slavení pravidla neplatí ;-D)
    CONTINUITY
    CONTINUITY --- ---
    ZIKE: Co všechno jsou pro tebe principy ájurvédy? ;)
    Co je brzo ráno ? ;)
    Znáš přesně svou konstituci, a jak pro ni platí které principy ?

    Možná je to zbytečná otázka a máš o tom naprosto přesnou představu, ale tvá věta ve mně vyvolává obavy ze zjednodušené aplikace několika principů z nějakého jednoho zdroje, které pro tvou konkrétní situaci nemusí ani být vhodné.

    Ájurvéda je IMHO především o rovnováze, a o tom, že jsme každý úplně jedinečná kombinace energií. Potřebuješ citlivě pozorovat, co na tebe má jaké účinky, a podle toho dělat změny. Principy v knihách jsou spíš vodítka, když je aplikuješ, zjistíš experimentálně, jestli právě tohle právě pro tebe funguje, když ano, je snadné už to tak nechat....

    Ty dvě věci, které zmiňuješ, mi přijde že jsou docela obecně užitečné. Tedy, spát v noci a být vzhůru ve dne :), a nejíst pozdě večer. Po 18h mi přijde přehnané, jiné knihy uvádí pozdější čas. Jde o to, aby se potrava stihla do ulehnutí strávit (cca 3h), a pak taky o to, že čím později večer, tím hůř je organismus připraven zpracovávat jídlo. Když usneš, přestane pracovat žaludek, cokoli v něm je, tam eh, leží a podléhá procesům ;) do rána.

    Měla jsem silný zvyk jíst pozdě večer, a díky téhle informaci a pozorování jsem se ho zbavila, protože je to opravdu nanic, když něco v noci jím, budím se s pocitem tíže a únavy a přesně cítím, jak se začínají hýbat "uleželé" kusy něčeho....
    Takže to není o žádném "vydržet to", ale o prostém poznání, že něco jde dělat lépe a cítit se z toho lépe. Mně stačí najíst se tak do 9;) Později, když má člověk velký hlad, může požít něco snadno stravitelného tekutého, co dodá výživu a rychle se zpracuje, jsou na to i speciální recepty na bázi kvalitního mléka, medu, bylin, atd.

    Co se vstávání týče, tam je důležitá konstituce. A taky roční období :) Různé konstituce mají různou optimální dobu vstávání a různě dobře snáší případné ponocování nebo posunutý režim.
    Ranní hodiny jsou velmi dobře vhodné na jógu a meditaci, proto může být užitečné vstávat :) Různé zdroje uvádí, že když člověk vstává později než x (cca 7-8), je pak unavený, že následující doba už není ke spánku vhodná. Obecně se nedoporučuje spát ve dne, kromě výjimečných případů.

    Ale přijde mi, že pokud by vstávání brzo ráno znamenalo extrémně krátký spánek, protože člověku jeho denní režim nedovolí jít brzo spát, je priorita vyspat se. Tedy, pro mně to tak je (váta, sklon k nedostatku spánku, psychuje z nedostatku spánku;) Pro Kaphu to tak být nemusí ;)

    Takže zrovna tohle pravidlo bych vykládala dost volně. Že obecně je vhodné chodit spát nejpozději kolem půlnoci a vstávat ráno, ne dopoledne nebo v poledne ;)) To třeba z mé zkušenosti skutečně funguje mnohem lépe než jiné varianty :)

    jen jeden laický názor samozřejmě ;)

    Jinak, zavádím do života různá ájurvédská pravidla a praktiky postupně už cca 2 roky, právě na principu přirozenosti, něco mi přijde užitečné, tak to začnu dělat (nebo přestanu dělat;). Obvykle je to příjemná změna. Někdy je těžké to udržet, kvůli setrvačnosti mysli a starému naprogramování, tak třeba začnu víckrát....když se nakonec podaří, obvykle to fakt stojí za to :)
    ZIKE
    ZIKE --- ---
    Ahoj, zijete nekdo striktne podle principu Ajurvedy? Jako myslim stavat brzo rano, nejist po 18h,...atd. Chtel bych to ted zkusit jako experiment, jak dlouho bych to vydrzel :D
    STEFAN
    STEFAN --- ---
    TRESEN: bylo by vhodné napsat i složení ;-)
    TRESEN
    TRESEN --- ---
    máte někdo zkušenost s ajur. čajem VYANA ?
    CONTINUITY
    CONTINUITY --- ---
    Daruju zbytky různých bylinných čajů od Everest Ájurvéda.

    Je to ta řada Tibet, Nepál, Bhútán, atd, plus pár zdravotních

    K vyzvednutí/prohrábnutí na Praze 5
    PETEKKA
    PETEKKA --- ---
    Nabízím víkendový kurz Ajurvédských masáží, který se koná tuto sobotu a neděli (15.-16.1.2011)
    Z časovách důvodů se ho nemohu zúčastnit, ale je již zaplacen v rámci 3/4 kurzu. Cena za tento kurz je původně 2450,-. Postoupím ho za 2000,-, je možné se domluvit i na 1500,-. Zájemci prosím do pošty.

    Ájurvédské masáže - Dr.Frej - centrum přírodní medicíny
    Ájurvédské masáže - Dr.Frej - centrum přírodní medicíny
    http://dr.frej.cz/vikendovy-kurz-ajurvedskych-masazi
    CONTINUITY
    CONTINUITY --- ---
    Hledala jsem něco obecnýho na téma Abhyanga, a našla dva milý textíky, tak je tu sdílím, třeba inspirujou i někoho dalšího, kdo zatím nedělal :o)

    --------------
    The concept of holistic health supports the idea that if a single part of an organism is damaged, the effect is not merely on that part, but on the whole. Likewise, any benefit to its parts is supportive of the entire organism. The theory of holism fundamentally treats causes, not just symptoms. In light of this model, we may conclude, for instance, that the use of commercial soaps, whose synthetic ingredients are toxic and stripping, are detrimental to the skin and to the entire body. We can look to India’s ancient ayurvedic tradition of Abhyanga for a reasonable solution to this modern problem. Abhyanga is the Sanskrit word for an oil massage given to the entire body. It is most commonly performed with sesame oil. Although this daily ayurvedic routine takes only a minute or two, when it is performed habitually the results are multi-dimensional.
    # As you’d expect, the skin becomes more lustrous.
    # On a slightly deeper level, physical and psychological tensions are eased through the warmth of touch, even when it is our own.
    # Over time, we can begin to process our deepest patterns, because Abhyanga’s effect helps to gently ease them in to our conscious minds. With awareness, we can choose to resolve our negative karmas and resolve deep emotional issues. Gradually, the spirit is restored to its original state of freedom and lightness. Unencumbered, it flourishes and we evolve.
    Overall, the Abhyanga is satisfying alone and fun as a couple. All you need to do is give in to its soothing effects and generally the rest will follow. Like many things yogic, the level of satisfaction and results derived from Abhyanga transcends language. Its value cannot be expressed fully in discussion; its benefit is purely experiential.
    Technique:
    Many massage therapist heat a bottle of oil in hot water. At home, you may opt for heating the oil by rubbing it between your hands. The warmed oil is rubbed onto the skin, using long strokes along the muscles and small circular stokes at the joints. Include the scalp if you intend to shampoo. The process is continued for few minutes until the whole body is oiled liberally and the circulation is stimulated. A hot shower or bath immediately follows, allowing the oil to penetrate with the aid of steam and hot water.

    While bathing, use soap only on the bodily parts that you feel need thorough cleansing. This may seem to shrug Western standards for cleanliness, yet after trying it for just a week, you’ll become more sensitive to the various textures, secretions, and odors of the epidermis. Cleanse out of need, not habit. When appropriate, you may choose to cleanse first and then apply oil all over. Most likely, it will become evident that you do not need as much lathering as you thought.

    Sources for Oil:
    # Sesame oil is the most common recommendation by ayurvedic texts.
    # Ordinary grocery store sesame oil is fine.
    # Organic oil packaged in glass is best. (Oil breaks down oil, so why chance absorbing even trace amounts of petroleum-based plastic?)
    # If you are of pitta constitution, you may opt for safflower oil instead, for its cooling properties.
    # Other vegetable oils such as grapeseed, jojoba, olive, almond, and sunflower are fine.
    # Never, ever use mineral oil! That is petroleum based.
    # Do not use the dark culinary “toasted’ sesame oil. It is much too pungent, and processing at high heat has diminished its beneficial properties.
    # If you have knowledge of the individual properties of essential oils, you can create your own blend. Personally, I work with one formula for a couple of months utilizing a few essential oils in a sesame oil base. The subtle properties of the essential oils I choose promote my conscious efforts for self-development.
    # I’ve been known to make custom blends for friends. If you are interested, email (orders@askyogimarlon.com) me 5 sentences maximum describing what issues you’re working on. I’ll send you a price quote before I make up a special formulation, because prices of appropriate essential oils vary widely.

    Deepest Effects:
    Abhyanga nourishes the skin, and gradually the tissues beneath. With habitual use of this technique, each of the dhatus is replenished. Dhatus are the 7 levels of bodily tissue that create the structure and make the functioning of bodily systems possible. They are:

    1. Rasa Dhatu: plasma, white blood cells and immune system
    2. Rakta Dhatu: red blood cells
    3. Mamsa Dhatu: muscle
    4. Meda Dhatu: fat tissue
    5. Asthi: bone and cartilage
    6. Majja: nervous system and bone marrow
    7. Shakra: male reproductive tract Or Artava: female reproductive tract
    ---------------------
    Abhyanga: Ayurvedic Oil Massage

    The body of one who uses oil massage regularly does not become affected much even if subjected to accidental injuries, or strenuous work. By using oil massage daily, a person is endowed with pleasant touch, trimmed body parts and becomes strong, charming and least affected by old age.
    Charaka Samhita Vol. 1, V: 88-89

    Abhyanga is the anointing of the body with oil. Often medicated and usually warm, the oil is massaged into the entire body before bathing. For thousands of years people have used abhyanga to maintain health, benefit sleep patterns, increase longevity. It has also been used as a medicine for certain disorders. Abhyanga can be incorporated into a routine appropriate for almost anyone.

    The Sanskrit word sneha can be translated as both "oil" and "love". It is believed that the effects of abhyanga are similar to those received when one is saturated with love. Like the experience of being loved, abhyanga can give a deep feeling of stability and warmth. Sneha is subtle; this allows the oil/love to pass through minute channels in the body and penetrate deep layers of tissue.

    In Ayurveda, it is believed that there are seven layers of tissue in the body (called dhatus). Each successive layer is more concentrated and life-giving. For sneha to reach the deepest layer, it is believed that it must be massaged into the body for 800 matras, roughly five minutes. To give this kind of attention to your entire body, you may need about fifteen-minutes. Considering the benefits that have been gained by people for thousands of years, fifteen-minutes per day is a minimal amount of time.

    Benefits of Abhyanga (applying oil to the body)
    (Outlined in: Charaka Samhita, Sushruta Samhita and Ashtanga Hrdayam)
    Benefits of applying oil to the body (Abhyanga):

    * Produces softness, strength and color to the body
    Decreases the effects of aging
    * Bestows good vision
    * Nourishes the body
    * Increases longevity
    * Benefits sleep patterns
    * Benefits skin
    * Strengthens the body's tolerance
    * Imparts a firmness to the limbs
    * Imparts tone and vigor to the dhatus (tissues) of the body
    * Stimulates the internal organs of the body, including circulation
    * Pacifies Vata and Pitta and Harmonizes Pitta

    Benefits of applying oil to the scalp (Murdha taila):

    * Makes hair grow luxuriantly, thick, soft and glossy
    * Soothes and invigorates the sense organs
    * Removes facial wrinkles

    Benefits of applying oil to the ears (Karna purna):

    * Benefits disorders in the ear which are due to increased Vata
    * Benefits stiff neck
    * Benefits stiffness in the jaw

    Benefits of applying oil to the feet (Padaghata):

    * Coarseness, stiffness, roughness, fatigue and numbness of the feet are alleviated
    * Strength and firmness of the feet is attained
    * Vision is enhanced
    * Vata is pacified
    * Sciatica is benefited
    * Local veins and ligaments are benefited

    Sneha (oil) affused [sic] on the human organism imparts a tone and vigor to its root-principles (Dhatus), in the same manner as water furnishes the roots of a tree or a plant with the necessary nutritive elements, and fosters its growth, when poured into the soil where it grows. The use of sneha at a bath causes the sneha to penetrate into the system through the mouths of the veins (siras) and the ducts (dhamanis) of the body, as also through the roots of the hair, and thus soothes and invigorates the body with its own essence.

    Under the circumstances, affusions [sic] and anointments of the body with oil or clarified butter should be prescribed by an intelligent person with due regard to one's habit, congeniality and temperament and to the climate and the season of the year as well as to the preponderance of the deranged Dosha or Doshas in one's physical constitution.
    STEFAN
    STEFAN --- ---
    DAWYT: Osobní a dobré, má nově otevřenou ordinaci na starém městě, viz adresa ;-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam