Jakási sekta adžíviků z Buddhových časů. Vidim v tom některý myšlenky advaity, tak to sem hodim
Mezi těmito „představenými obcí" a „zakladateli sekt" vyniká svou zasmušilou vznešeností Maskarin (Makkhali) Gósála, vůdce ádžíviků. Tohoto bývalého žáka Mahávíry a jeho pozdějšího odpůrce považoval Buddha za svého největšího protivníka. O učení a technikách ádžíviků, které buddhisté i džinisté kritizovali a pomlouvali, lze těžko něco říci (...)
Gósála se od svých současníků lišil přísným fatalismem. "Každá lidská snaha je neúčinná" (n'atthi purisakdra), v tom byla podstata jeho poselství a svorník jeho systému spočíval v jediném slově: nijati, „osud", „nevyhnu-telnost". Gósála podle Sámaňňaphalasutty (54) věřil, že „pro zkaženost by-tostí není příčina ani důvod, bytosti propadají zkáze bez příčiny a bezdů-vodně. Pro čistotu bytostí není příčina [...], bytosti se očišťují bez příčiny a bezdůvodně. Není skutek učiněný pro sebe, není skutek učiněný pro jiné, není lidský skutek, není [...], energie [...], lidská životní síla [...], lidská odvaha. Všechny bytosti, všichni jedinci, všechna stvoření, všechny živé věci jsou bez vůle, síly a energie, vyvíjejí se vlivem osudu, náhod, svého samot-ného stavu..." Jinými slovy, Gósála se vzbouřil proti všeindickému učení o karmanovém zákoně. Podle něj musí každá bytost projít cyklem 8 400 000 mahákalp a její osvobození na konci proběhne samovolně, bez jakéhokoli přičinění.
(Mircea Eliade)