• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • Přišli jste skrz odkaz na příspěvek, který již neexistuje.

  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    KOMATSUAdvaita Vedānta अद्वैत वेदान्त
    BAJO
    BAJO --- ---
    KOMATSU: Jen aby to nevypadalo, že jsme to přešli, jak už jsem psal, do pondělí mám nějaké povinosti ve škole, zuřivě dopisuji seminárku, potom se na to podívám a snad se k tomu i nějak užitečně vyjádřím :-)


    NOXNOCTIS: Pěkné, máš toho více? :-)
    KOMATSU
    KOMATSU --- ---
    Šankarův?
    DAWYT
    DAWYT --- ---
    prave jsem objevil v auditku s meditacnimi filmy. Clovek kouka na reklamy, tak proc ne tohle:)

    Who's Driving the Dreambus? A feature documentary http://www.whosdrivingthedreambus.com/trailermedium.html
    KOMATSU
    KOMATSU --- ---
    A můžeme začít menší invokací:

    Srdce a mozek

    O těchto devíti verších Bhagaván pravil: „Když jsem pobýval v jeskyni Virúpakša, přišel jednoho dne Najána s chlapcem Arunáčalou. Studoval právě ve škole poslední třídu. Zatímco jsme s Najánou rozmlouvali, chlapec se posadil k nedalekému keři. Naslouchal našemu rozhovoru a napsal devět veršů v angličtině, zachycujících podstatu naši rozmluvy. Tyto verše byly dobré, tedy jsem je přeložil do tamilštiny…“

    1. Srdce světa (Šrí Bhagaván) a mozek světa (Kavjakantha) začali rozmlouvat v nádherné posvátné jeskyni (Virúpakša). Všichni, kdož slyšeli jejich slova v onom okamžiku, oněměli jako sloupy.
    2. Světlo Slunce, zářící jako srdce tohoto světa, osvětluje měsíc na nebesích; a tento měsíc, taktéž, daruje světlo této zemi.
    3. Stejně tak Upanišady, přicházející z úst Muniho (Šrí Bhagaván), jehož příbytkem jest Srdce oslovující Pána (Kavjakantha), jehož příbytkem je mozek, byly taktéž námi slyšeny tak jako je světlo přijato zemí.
    4. Tak jsem nemohl jinak, naž zapsat, jakkoliv neobratně, posvátná slova pravdy, kterou jsem slyšel. Pokud se mne zeptáte: „Proč jsou tato slova Pravdou?“, odpověď zní: „Protože taková je Pravda“.
    5. Já, tolik nevědomý, zde pouze neobratně drmolím to, co Šrí Ramana, Mahá Mauni, láskyplně učil o Srdci a mozku, slova tajnější, než jakýkoli spis.
    6. „Tak jako snímky filmu jsou zobrazovány promítačem v sále jako pohyblivé obrazy na plátně,
    7. „stejně tak je atomickým vásanám v Srdci dána forma mozkem a je jím promítána, skrze pět smyslů, následkem čehož se tyto vyjevují před námi jako překrásné scény mnoha druhů.
    8. „Strávil jsem všechny tyto dny ponořen v Srdci a tehdy, když jsem vyšel z onoho Srdce do světa, nalezl jsem cestu zpět do tohoto Srdce skrze mozek, naleznuv tak metodu i pro ostatní.“
    9. Tak Šrí Ramana ukončil svoji promluvu; jeho čistá slova, zde zmíněná, se vtiskla do mysli Pána (Kavjakantha) a bylo jim správně porozuměno taktéž i námi.
    KOMATSU
    KOMATSU --- ---
    Tak se mi dostala do rukou tato kniha ve které jsou překlady některých Ramanových překladů ze sanskrtu do tamilštiny, včetně některých Šankarových prací. Možná bychom ohledem interpretace mohli začít právě nějakým kratším Šankarovým textem, jelikož Vivékačudamani je trochu delší a je to v podstatě už docela pokročilý text...
    BAJO
    BAJO --- ---
    Religionisti určitě znají, ale hádám, že to tu nečtou jen religionisti. V religiu 1996/1 vyšel docela zajímavý članek Mistr Šankara kontra buddhismus: http://www.phil.muni.cz/relig/religio1996-1.pdf , myslím že je to zajímavé jak pro fanoušky védanty, tak i případně pro fanoušky buddhismu.
    BAJO
    BAJO --- ---
    DAWYT: Nějaký český překlad je zde: http://www.advaita.cz/upload.cs/a/a00c8264_2_vivekasankara.pdf , měl by to být ten překlad od Adámka (tedy Santal), ale důkladně jsem to neporovnával. Nicméně je to jen část.
    DAWYT
    DAWYT --- ---
    KOMATSU: Jsem na tom podobně jako BAJO, akorat mam seminarky z jinych predmetu. Navic jsem jeste nečetl toto dilo. Nechám se rád poucit/inspirovat. Dyžtak sem hoď nějaké důležité/zajímavé úryvky (pro ty co to nečetli)
    BAJO
    BAJO --- ---
    KOMATSU: Já mám taky to od Santalu, představu o kvalitě překladu moc nemám (ale obecně jsem vůči všem východním překladům preventivně skeptický :) ), ale jiný překlad asi stejně není, takže co už.
    Srovnat to s anglickým můžeme, ale otázka je, nakolik je ten anglicky taky kvalitní, to si netroufnu posoudit, vzhledem k tomu, že jsem nečetl originál. Sanskrt zatím neumím, takže to asi bude na tobě, pokud jej zvládáš, ale určitě by stálo za to se moci opřít i o něj.
    Mám teď nějaké zkoušky a seminárky (pro změnu z křesťanství a buddhismu :-)), takže následující dva týdny se budu asi zejména učit, ale budu to tady dál sledovat.
    KOMATSU
    KOMATSU --- ---
    Mám k dispozici český a anglický překlad + bych snad mohl sehnat sanskrtský originál, což považuju za klíčovou věc hlavně kvůli onomu českému překladu nakl. Santal. :)

    Konkrétně se tedy jedná o tento text: http://knihy.abz.cz/prodej/odkaz-indickeho-mudrce

    a anglický např. zde: http://www.bharatadesam.com/spiritual/vivekachudamani1.php v překladu Svámího Madhavánandy.

    Můžeme provést i zajímavou komparaci obou.
    BAJO
    BAJO --- ---
    KOMATSU: Myslím, že by mě to určitě zajímalo
    DAWYT
    DAWYT --- ---
    KOMATSU: Souhlasím:)
    KOMATSU
    KOMATSU --- ---
    Uvažoval jsem, že bychom se zde mohli pokusit o interpretaci některých primárních advaitových textů. Navrhoval bych do začátku Šankarovu Vivékačudamani, co myslíte?
    KAKTUSX
    KAKTUSX --- ---
    Dobrý den vespolek, subham astu sarvadžagatam, skvělé téma, book. :-)
    DAWYT
    DAWYT --- ---
    HANY33: paráda! Tak to zkusim trochu oživit, právě jsem narazil na dva plákáty 69x70 cm(jeden je v trošku natrhlý ale dá se to oříznout) s Ramanou - pozor přímo z Ramanašramu! :)



    Kdyby někdo měl zájem, tak daruji. V případě velkého zájmu budou mít přednost první 2, co odpoví na následující otázku:

    Ramana občas vyprávěl příběhy/legendy a mě zajímá jak se jmenuje příběh, kdy jeden světec řeže mečem do těla druhého světce. Zde je nápověda: http://www.messagefrommasters.com/ramana_stories/ramana_maharshi_satidevi38.htm
    FLUMO
    FLUMO --- ---
    filtr mlci...
    Ади Шанкарачарья, документальный фильм. / Адвайта / Вайкунтха Ру - Мир Без Границ
    http://vaikuntha.ru/blog/advaita/1460.html
    DAWYT
    DAWYT --- ---
    http://www.advaita.cz/page/3337.15-cely-vesmir-je-falesny/

    Je pravda, že společenství světců má blahodárný účinek. Chcete-li z něho mít užitek, musíte na to být vnitřně připraveni. Koncept hříchu a ctnosti má význam do té doby, dokud cítíte, že máte spojitost s tělem. Je to výsledek dojmů, které jste nasbírali z okolí. To, co platilo pro určitou dobu, souviselo jen s tímto obdobím. S každou další dobou bude vše jinak.

    Světlo vašeho života (uvědomování) má povahu prostoru. Je možné ve spánku spatřit prostor? Vědomí ´Já jsem´ se nachází přímo ve vás. Velmi silně se domáháte vědomí toho, že ´jste´. Staráte se o sebe, abyste své Vědomí uchovali. Důvodem, proč tomu věnujete tak velkou péči, je povědomí, že jednoho dne skončíte. O to, co nekončí, není zapotřebí se starat. Vnímejte skutečnost, že jste naživu bez úsilí. Nejprve jste nic nevěděli. Nyní pozorujete Vědomí sebe. Ten, kdo toto Vědomí pochopí, je tu ještě před ním.

    Je nutné provádět meditaci na základě sdělených instrukcí od Satgurua. To, co nebylo, nyní Je. Kdo ví, že to předtím nebylo? Ti, kdo říkají, že člověk potřebuje mnoho zrození k tomu, aby byl osvobozen, zakládají svoji teorii na doslechu. Pouze nevědomá osoba se drží tradiční víry. Jak by džňánin mohl něco takového uznávat? Sami musíte přesně vědět, co je správné. Pravda ve vás vysvitne, budete-li den za dnem spočívat v klidu. Je třeba být natolik klidný, že nebude vnímáno ani prožívání klidu. Prohlašuje-li se někdo za osvobozeného, mělo by se brát v potaz, že byl osvobozen ve snu. Je sice osvobozen, ale k zrušení snu ještě nedošlo. Proč jste se probudili z hlubokého spánku? Proč jste viděli sen ve spánku? Máte na tyto otázky odpověď? Bdění, které přišlo po spánku, dalo podnět k vzniku celého vesmíru. Sen je neskutečný, podobně bdění je pouhé zdání. Víte, že ´jste´. Jaký je pro to důvod? Přemítejte o tom. Musíte praktikovat opakování mantry, meditaci a naslouchat učení. S bystrým intelektem dojdete zanedlouho díky naslouchání učení k osvobození. Vaše každodenní chování je výsledkem nastřádaných dojmů. Stavy bdění a spánku se dějí spontánně. Zbytek je závislý na získané znalosti. Nebuďte otrokem žádné své myšlenky. Ten, kdo překonal myšlenky, přestane být znepokojován obživou, hmotným zabezpečením, apod. Ať proběhne ve světě jakákoliv zkušenost, konatel v ní není. Vše se děje spontánně. Svou vše-prostupující přirozenost si uvědomíte, jakmile se rozplyne tělesné vědomí. Vědomí nemá žádné tělo. Světlem Vědomí je prostor.

    ´Já jsem´ je základní koncept. Všechny světské činnosti, které se dějí po celou dobu vašeho života, jsou založeny na konceptu ´Já jsem´, který přesto přese všechno stejně neexistuje. Nepleťte si tento koncept s narozeným tělem. I když si žádný koncept ve smyslu ´Já jsem´ nedržíte, přesto jste. Vědomí je jemné. Prostor existuje ve Vědomí jako malá částečka. Jakmile realizujete svou přirozenost, vše si uvědomíte. Tělo, přestože jim nejste, přijímáte za svou formu (uniformu). Jóga je nejvyšší dokonalost. Jóga značí spojení Puruši a Prakriti. Ten, kdo dosáhne tohoto spojení, je jógin. Ke spojení dochází ve chvíli, kdy vědomí ´Já jsem´ již nemá jakékoliv poznání ´Jáství´. Pokud tvrdíte, že tělo je vaší přirozeností, pak tomu neporozumíte. Všechna slova mají zevní podobu. Mohl by jinak jemný atom Vědomí obsahovat tak obrovský vesmír? Jemným atomem se myslí poznání vašeho ´Bytí´. Jelikož jste dosud nepoznali tento jemný atom, pokládáte se pouze za hrubé tělo. Vaše bdění je to samé. Vesmír povstane díky vašemu stavu bdění. Přesto je celý vesmír falešný. Vyvstane z nevědomosti a vrátí se do nevědomosti. Jestliže neznáte vesmír (nic si neuvědomujete), jste Parabrahman.

    Požehnání ´Nechť se vám dějí samé dobré věci´ má význam pouze s ohledem na tělo. I v hlubokém spánku tu je důsledkem prvotní iluze (máji) nepatrný dotek bdění. Je svět pouhé zdání? Je bdění neskutečné? Veškerá existence spočívá ve slovech. Název (jméno) znamená slovo. Názvem Mantra je označeno zvláštní uspořádání slov. To je základ světa. Mantra kontroluje mimoděčně činnosti. Opakování Mantry je opakování slova (učení). Proto opakování značí Nic. I když tu v podstatě nic není, člověk si představuje, že je tu toho nesmírně mnoho. Toto není nic než velký žert, odehrávající se v souvislosti s existencí světa. Vaše vlastní slova vám přinášejí štěstí či utrpení. Štěstí je pochopitelně vzácné.

    Dokud nedojde k projevu Prakriti a Puruši, člověk nic nespatří. Vize neustále pokračují. Prvotní slovo je zdrojem mysli. Mysl je souhrn dojmů. Podle nich následuje chování jednotlivce. Nepřipuštění pocitu ´já´ způsobí, že mysl učiní meditaci zdárnou.

    Vědomí je atomické. Když atomické Vědomí zazáří, vynoří se celý ohromný svět. Pokud přijmete fakt, že tento obrovský vesmír je vytvořen právě z atomického Vědomí, pak si nutně uvědomíte jeho falešnost. Staňte se Jedním (bez druhého) beze slov a poznejte, že tento přidělený vak pěti elementů je neskutečný. Potom nebudete trpět žádným zoufalstvím. Rozjímejte o tom, kdo, jak a proč má být osvícen?

    Radžádirádž Satgurunáth Šrí Nisargadatta Maharádž kí Džej!

    Přeložil Aleš Adámek
    DAWYT
    DAWYT --- ---
    http://www.advaita.cz/page/3131.3-je-tu-pouze-jedna-metoda-vedouci-k-poznani-byti-/

    3. Je tu pouze jedna metoda vedoucí k poznání ´Bytí´

    Brahman je věčný, avšak ani koncept ´Já jsem Višnu´ nepotrvá stále. Co to znamená? Lze toto pochopit pomocí odříkání? Poznat to lze jen prostřednictvím rozlišování. Nezapomeňte, co jste slyšeli. To samotné je meditace.
    Vše, co se událo během dětství a mládí, bylo pro vás tehdy skutečné. Vše, co se událo v dospělosti a stáří, bylo také skutečné, třebaže v podstatě naprosto vše je klamné. Osvobození značí osvobodit se od pojetí sebe sama v konceptuální rovině (tedy myslet si, že já jsem to a to, apod.). Átman je bez jakéhokoliv konceptu, tedy i bez představy ´Já chci být´. Všechny koncepty jsou vždy nedokonalé.
    Co jsou slova Gurua? Je to toto prohlášení: ´Nejsi tělo, jsi životní síla v těle.´ Pokud se držíte těchto slov, smrt pro vás přestane existovat. Když zde není čas, není zde ani svět. Víte, že jste. To samotné je utrpení. Vše je možné vidět jen proto, že je vědomí v těle. Poznání Já je Guru. Vždy si to pamatujte. To je meditace. I když znalost ´Bytí´ není v mysli vědomě držena, je tu stejně. Poznání času zmizí spolu s poznáním světa, stejné jako ukončení snu. Ten, kdo pozoruje rozpuštění vesmíru, je přítomen před vznikem vesmíru. Situace je podobná té, kdy spící muž pozoruje sen.
    Klidu nabudete jen když se zastaví tok mysli. K tomu je zapotřebí mít pozornost stále obrácenou k cíli. Krišna říká: ´To, prostřednictvím čehož je znám svět, je mou podstatou a to samé je i vaší podstatou.´ Nelze mít přímou zkušenost narození či smrti. Berete tyto události za hotovou věc, jenže vše se zakládá na doslechu od druhých.
    Mája je velice podivná. Ona vám bez oddanosti ke Guruovi přirozenost Já neodhalí. Provádějte nedvojnou oddanost ke Guruovi. Držte se pevně Vědomí. Budete-li následovat slova svého Gurua, stane se váš světský a rovněž duchovní život smysluplný. Síla oddanosti ke Guruovi je silou Vědomí. Všechny duchovní síly jsou v ní přítomné. Když nic jiného, tak alespoň s úctou opakujte slova ´Guru, Guru´. Je tu pouze jedna metoda vedoucí k poznání ´Bytí´, a sice oddanost ke Guruovi. Ne tři guny (kvality), ale pouze jedna guna (Sattva guna) je tu. Radža guna dává pocit konatelství. Tama guna vzbuzuje pýchu z konatelství. Všechny tři guny lze poznat prostřednictvím dějů, které se vykonají.

    1. 12. 1978
    Radžádirádž Satgurunáth Šrí Nisargadatta Maharádž kí Džej!

    Přeložil Aleš Adámek
    DAWYT
    DAWYT --- ---
    http://www.advaita.cz/page/3552.26-osvobozeni-prichazi-skrze-naslouchani/

    26. Osvobození přichází skrze naslouchání

    Celý vesmír si hraje v jedné buňce jemného těla. Když zavřete oči, vidíte temně modrou přítomnost svého ´Jáství´. Je to jako odstín vašeho jemného těla. Toto běžný člověk pochopit nemůže. Nejprve pomocí meditace získejte totožnost s Bohem.

    Prožívání ´Já nejsem individualita, ale Bůh´ se musí stát přesvědčením. Poté, když dojde k transcendenci intelektu, pomine přechodný stav. Vše, co je hledáno, je ve zdroji již stále přítomné. ´To´ začne s meditováním v důsledku nepatrnému odpadnutí (ze zdroje). Co je tím nejhodnotnějším k uctívání? Není to náhodou poznání ´vy jste´, tedy vaše Bytí? Právě To Samotné je Paramátman, nic jiného.

    Zrození třech Gun (Sattva, Radžas, Tamas) je ve skutečnosti zkušeností, jež se nazývá ´zrození´. Střed Gun nemá žádnou dvojnost. Jedině Sattva Guna vede do středu, tj. do Paramátman. Stav Paramátman nelze získat do té doby, dokud má džíva zkušenost z vykonání něčeho dobrého či zlého.

    Je možné vůbec něco udělat bez tohoto Vědomí? Můžete bez něho spát? Dokážete bez něho vykonat ´malou či velkou potřebu´? Proč je tu tedy pýcha ´jsem konatel´? Životní síla se svými třemi Gunami je sama o sobě ukazatel, směřující k Paramátmanu. Kvůli iluzi si každý džíva myslí, že je zodpovědný za chod světa. To je blud. Dětství a mládí přišlo a odešlo. Které z těchto životních etap patří totožnost ´já´? Hra třech Gun je příčinou všech situací. Přirozenost Paramátman poznáte ve chvíli, kdy je koncept (na základě něhož se pokládáte za tělo) prokázán prostřednictvím vlastní zkušenosti za falešný.

    Nehovořím k vašemu tělu. Ani vy byste neměli mluvit jako tělo. Nechte tělo být. Udržujte ho zdravé, zbavené nemocí. Poznejte již dnes Toho, kdo jednou opustí tělo. Pochopte, že jste znalec těla. Věnujte tomu plnou pozornost. Podržte si v mysli, že jste světlo těla a na základě toho pak jednejte.

    Poznání ´Já jsem´ je lampa. Vidíte prostor díky tomuto světlu nebo jste viděni důsledkem prostoru? Rozjímejte o tomto tvrzení. Vraťte se zpět do zdroje, jenž je za prostorem. Není pohled vašeho oka právě samotným světlem Já? A patří toto světlo mužskému či ženskému pohlaví? Protože ho běžně vážete ke konceptu těla, způsobuje vám to strach ze smrti. Očekáváte zisk mnoha věcí a s nadějí v to doufáte. Proč však netoužíte přímo po zdroji? Viděl někdo někdy umírat světlo Já?

    Toto vše si musíte vyslechnout od Satgurua. Osvobození přichází skrze naslouchání. Není možné ho poznat na základě džapy (opakování božího jména) či pokání. Dokonalost se dostaví poté, kdy budou pochopena a zcela zapamatována slova Satgurua. Prostřednictvím Mantry, která vám byla dána od Gurua, jste byl přiměn odkrýt Božskost v Sobě. Vy již jste Já, získat Já proto není možné.

    Ve světle vašeho Já se žádné znečištění nenalézá. Je tu pouze světlo. Jak zde může být smrt? Kdo nyní naslouchá? Posluchačem je vaše Já. Kdo si vyslechl tuto informaci ohledně posluchače? Jakmile pozbudete pocit ´Jáství´, nastane tu Klid.

    Jemnost prostoru je srovnatelná s jemností pocitu ´Jáství´, jak lze vypozorovat, když jsou oči zavřené. Probíhá bez přerušení, je všeprostupující. Následujte bezvýhradně to, co říká Guru; poté si uvědomíte, že jste životní síla. Jste pevni ve svém přesvědčení? Jakmile se vytratí temně modrý odstín, který tu je před vyvstáním ´Já´, objeví se vesmír. Tomu se pak říká čtvrté tělo (Túrja neboli stav ´Já jsem vše, co vidím´). V ´Bytí´ je nespočet vesmírů. Vaše Vědomí je připomínka, že ´jste´. Mnozí si představují Brahman intelektuálně. Nicméně jen jeden z miliónů následuje Satgurua. Nikde neexistuje větší štěstí než přímé Sebe-poznání.

    Tím, že se pokládáte za tělo, jste spáchali ten největší hřích. Potom se tentýž Bůh stane velkou smrtí a přemůže vás. Kdo jiný než On tu je v okamžiku smrti? Učiňte své vlastní rozhodnutí, vyberte si, co chcete sami pro sebe. Nebuďte závislí na druhých. Měli byste uctívat jedině toto poznání, které poslouchá učení Gurua.

    Celý svět je vytvořen ze třech Gun. Kromě Sebe-poznání tu žádné jiné Božstvo není. Není větší neštěstí než nepochopení toho, co tu je řečeno. Sebe-poznání samotné je stav Parabrahman – to je domov osvobození. Jestliže někdo tato slova přepíše a stále o nich přemítá, stane se dokonalé Brahman.

    Radžádirádž Satgurunáth Šrí Nisargadatta Maharádž kí Džej!

    Přeložil Aleš Adámek

    DAWYT
    DAWYT --- ---
    Vážení sledující, jelikož toto auditko moc nežije, tak tímto žádám, zda se ho chce ujmout někdo více kompetentní. Pokud má vůbec smysl aby existovalo. Arunachalam
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam