• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANczANSO - český balon na hranici vesmíru
    ONDRUCH
    ONDRUCH --- ---
    TOXICMAN: leda, že by ho tam bylo fakt hodně a balón by ztěžknul.. ale to by muselo být asi v řádu stovek gramů, aby se to nějak projevilo, ne?

    nicméněpoužívám občas doma "pseudo makro" = focení přes lupu. krom vad a zabervení toho skla lupy to na fotkách nemá žádný viditelný vliv, ostří to s tím úplně normálně, tak by čiré sklo (popř. plast) snad taky nemusel vadit. Odlesky by to chtělo asi vyzkoušet. Každopádně by to chtěl oasi vážně co "nejčistší" sklo bez barev a nějakých vad, jinak je to prostě poznat. Jako když se koukáš ze starejch autobusů z okna.
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    THERIDANE: taky sem si říkal, jestli by to nemohlo způsobit poškození, ale při rychlosti 5m/s asi ne


    ONDRUCH: no to je otázka do diskuze vlastně...
    zboku krabice musí být díra, ale co těsnost kolem objektivu? ten se vysouvá pokud se nemýlím, taky mráz by šel přímo dovnitř
    napadlo mě zvenku přidat ochrané "sklo", například z předního krytu slim cd obalu, nicméně nevim, jak by to reagovalo při ostření, co odrazy světla a jestli nebude fotka ovlivněná
    ONDRUCH
    ONDRUCH --- ---
    THERIDANE: citace uživatele "PETJU" z jiného auditka, odkud to má on, nevím.
    Uzavření vzdušného prostoru nad ČR je bezpečnostní opatření, chránící životy letových posádek a cestujících. Důvodem zákazu letů je mrak sopečného popela ze sopky Eyjafjallajökull na Islandu. Dostatečným varováním jsou příklady z historie.

    Nejznámější je případ letu číslo 009 společnosti British Airways z června 1982. Boeingu 747-236B (registrace G-BDXH), který nad Indický oceánem vlétl do mraku sopečného popela. Díky obrovskému štěstí a umění pilotů se podařilo letoun dostat v pořádku na zem a technici mohli zjistit, co se stalo. Kolik letadel se ze stejného důvodu zřítilo, aniž piloti nebo pozemní kontrola tušili proč – to už dnes nikdo nezjistí.

    O co jde? Sopečný popel netvoří měkké částice, ale jedná se přetavené krystalky hornin vymrštěné výbuchem do vzduchu a unášené větrem. S trochou nadsázky se to dá přirovnat k lopatě suchého jemného písku vyhozeného do vzduchu. Jen zastoupení různých prvků je pestřejší. Neomezuje se jen na křemičitany, ale obsahuje například hodně síry.

    Pokud letoun letící vysokou rychlostí (řádově stovky km/h) do takového mraku vlétne. Působí částice jako abrazivo a odírají povrch letounu. Opět pro představu - děje se přesně totéž jako při odstraňování starého nátěru pískováním, jen v tomto případě se pohybuje letoun a písek „stojí“. Ale na výsledku to nic nemění. Popel dokáže obrousit potah na holý kov a z transparentního skla pilotní kabiny udělat „mléčné sklo“.

    Nebezpečnější je, že částice jsou nasávané motorem. Projdou kompresorem, který samozřejmě také trpí zvýšeným opotřebením a dostanou se do spalovací komory. Tam je teplota kolem 2000o C. Sopečný popel se taví při teplotách 1400 – 1800o C. Vznikne mazlavá hmota podobná tavenině, ze které se fouká sklo a ta nejprve obalí lopatky turbíny, motor ztratí otáčky a tah.

    Vlivem nedostaku kyslíku (přebytku paliva ve směsi) začnou z motoru šlehat plameny. V důsledku nedokonalého spalování klesne teplota hoření ve spalovací komoře, hmota začne více tuhnout a nakonec motor „zalepí“. Přesně to se stalo nešťastnému Boeingu nad Jakartou. Během necelé půlminuty mu vysadily všechny 4 motory.

    Piloti British Airways měli štěstí, že byli ve výšce 11 000 metrů a Jumbo má bez motorů klouzavost 15 (z kilometru výšky uletí 15 km vzdálenosti). Během deseti minutového klesání se sklovitá hmota ochladila, popraskala a proud vzduchu ji „vymetl“ z motorů. Ve výšce kolem 4000 metrů se pilotům podařilo jeden motor nahodit a potom další. S vypětím sil, protože „vymleté“ motory měly menší tah a prakticky poslepu („mléčné sklo“ - piloti se dívali „neopískovanou“ štěrbinou, která zůstala pod stěračem) přistáli v Jakartě.

    Zákeřnost celého případu byla v tom, že meteo radar, který byl na palubě Jumba a který dokázal detekovat vodní částice v atmosféře (mraky), sopečný popel neviděl, protože byl tvořený suchým prachem. Jen díky obrovskému štěstí a pilotnímu umění se při pozdějším rozboru zjistilo, co bylo příčinou vysazení motorů. Od té doby se vulkanická činnost sleduje a výsledkem jsou podobná omezení letecké dopravy.
    ONDRUCH
    ONDRUCH --- ---
    THERIDANE: přesně tak
    THERIDANE
    THERIDANE --- ---
    taky by mě zajímalo, jakou má ten mrak vlastně hustotu, takhle daleko... mám pocit, že to bude jen pár zrn na m³, takže to nese riziko jen pro rychle letící stroje
    ONDRUCH
    ONDRUCH --- ---
    THERIDANE: ten mrak je podle mě viditelnej jen na islandu a v "okolí", jinak jsou to podle mě spíš hodně rozptýlený malý částice.. obloha by prý měla být kalnější, než obvykle..
    když kouknu z okna, přijde mi, že je trochu taková.. "mléčnější" nicméně možná si to jen namlouvám, bydlím v Praze, takže tady je obloha taková zakalenější relativně často :)
    THERIDANE
    THERIDANE --- ---
    ONDRUCH: no, jde to u nás vidět? ty mraky myslím

    EU prostor je úplně vyklizenej a ten mrak prej vypadá takhle, ale já vidím modrou oblohu a pěkný, bílý, plynule vykreslovaný volumetrický mráčky :))
    ONDRUCH
    ONDRUCH --- ---
    THERIDANE: minimálně by asi zasvinil čočku foťáku a snímky by byly asi dost na prd.. jestli tohle ovšem nejsou ty zjaímavé kouřové mraky :)
    THERIDANE
    THERIDANE --- ---
    TOXICMAN: jestli by nám ten šmirgl ale nerozmlátil balon :)
    NECROMAN
    NECROMAN --- ---
    TOXICMAN: a mozna bys nafotil i nejake zajimave kourove mraky :)
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    teď by se balón pěkně vypuštěl :)) prostor vyklizen ;)
    OVCE
    OVCE --- ---
    Taky bych volil pásek než očka.
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    Mozna zvolit metodu pasek a ksandy a ten termobox nejak vtipne olepit tim extrudovanym polystyrenem.
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    ONDRUCH: ale neni ještě vyloučený, že takovou krabici uděláme z toho extrudovanýho, záleží jestli, jak a za kolik se sežene :)
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    ONDRUCH: pravděpodobně nějaká taková krabice a udělal bych takový postroj z batohových popruhů, do kterýho by se to napevno zavřelo před vypuštěním... s očkama na uchycení padáku
    ONDRUCH
    ONDRUCH --- ---
    TOXICMAN: poletí jenom ta krabice? nebo bude ještě v něčem uzavřená? Výhoda toho extrudovanýho je zas v tom, že je mnohem odolnější nejen na náraz, ale celkově mechanicky.. pružnej, nedrolí se to, věci z toho vyrobený musíš přejet fakt autem, aby to s tim něco udělalo..
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    NAMATHUR: díky za nápad, to by asi nebylo marný

    jinak sem našel i krabici
    http://www.polystyren-shop.cz/polystyren-shop/eshop/2-1-Termoboxy-s-vikem/0/5/28-Termobox-s-vikem-S
    mají i menší
    Vnější rozměr: 280 x 230 x 185 mm
    Objem: 3,6 litrů
    síla stěn je 35 mm

    to by docela mohlo stačit...
    NAMATHUR
    NAMATHUR --- ---
    rozdíly v tepelné vodivosti jsou minimální, obojí kolem 0,08 W/(m.K)

    dobrý by možná bylo přihodit do schránky nějaký absorbér vlhkosti, kdoví, jak to bude kondenzovat při takových změnách tlaku
    THERIDANE
    THERIDANE --- ---
    TOXICMAN: tenhle XPS je nejlacinější co jsem našel (160 Kč/m² d=40 mm): http://www.tepelna-izolace.cz/xps-jackodur.html
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam