• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LEGBASurrealismus & dAdA: proti všemu rozumu. : texty, kresby a malby, kolaze, filmy ...


    Surrealismus (výslovnost syrealismus)
    je evropský umělecký směr, který usiluje o osvobození mysli, zdůrazňuje podvědomí. Slova „umělecký směr“ nejsou plně vystihující, neboť surrealismus znamená nejen umělecký směr, ale i životní styl.
    První impulsy surrealismus dostal od André Bretona, jeho prudký rozvoj umožnil Salvador Dalí.
    Surrealismus je stále aktivní směr, ačkoli se od původních myšlenek značně vzdálil.
    MANIFEST SURREALISMU © André Breton, 1924

    Spratelene:
    [ Dekadence, anarchie, skepse - Gellner, Dyk, Toman, Šrámek, S.K. Neumann, Hlaváček, Karásek (a další) ale i vytv. umeni. ]
    [ nejen] Alejandro Jodorowsky . surrealismus a psychedelie ve filmu. ]
    [ koláže - fotomontáže - montuju, montuješ, montujeme ;] ]
    Last.fm : group : Surreal
    rozbalit záhlaví
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    BONDA: "Ale prostě to, že v téhle situaci, že musíme usměrňovat jevící se dění, náš výtvor není, nebo jestli, tak v úplně jiném smyslu." - To mi přijde trochu jako Myslím, tedy jsem, proměněné do: Myslím, tedy je něco mimo mou mysl/ nezávisle na ní. Možná jsem to špatně pochopila.

    1) Asi je jasný, že mi tam vypadlo slovo - "Ale prostě to, že JSME v téhle situaci, že musíme usměrňovat jevící se dění, náš výtvor není, nebo jestli, tak v úplně jiném smyslu." - Zkrátka jsme si nevybrali to, že musíme vybírat, nestvořili to, že musíme tvořit, nebo pokud ano, tak jsme to stvořili v jiném smyslu, než v tom, v jakém teď musíme tvořit. :) Ale to, co se nám jeví, mohou klidně být jen naše myšlenky, sny apod., nemusí to být nic "mimo mou mysl", jen je to prostě něco, co tu pro mě je a já to můžu nejrůznějšími způsoby měnit (v lucidním snu si třeba schválně vysním něco jiného, v "bdění" třeba se podívám pozorněji, nebo se na to podívám prismatem jiného filosofického pojetí bytí, případně to prostě rukou rozbiju atd. - a i to lišení snu a skutečnosti je způsob interpretace, který snad je možno změnit). Nešlo mi prostě o nic, co by bylo "mimo moji mysl" nebo "nezávisle na ní" - že je něco takto "mimo mou mysl" je vždy jen moje myšlenka, mé pojetí, má interpretace - šlo mi o to, že něco je vždy "mimo dosah mé (aktuální) _vůle_, moci". "Ve své mysli", v oblasti toho, co se mi jeví, se vždycky moje vůle střetává s jinými silami, s nějakým odporem těch jevů - to nesouvisí s tím, jestli ty jevy si nevědomě vysnívám a třeba za chvíli už i budu vědět, že je to sen, nebo jak to s nimi je (ostatně to, že se ukazují jako skutečnost nebo jako sen nebo jinak, je taky jev). Prostě vždycky vládnu jen omezeně, i pokud je to vláda nad sebou samým, nad svou vlastní "myslí", resp. jejím obsahem. Nebo jinak - svou "mysl" jsem si nevymyslel.
    2) To Descartovo "myslím, tedy jsem" je tomu docela blízké. (Ono u něj ostatně to "tedy" znamená téměř "neboli" - jde o to, že nahlédnu, že i pokud se ve všem mýlím, ba nějaký "zlý démon" mi dává do mysli chybné myšlenky a zařizuje, aby se mi jevily jako pravdivé, tak nicméně to, že se v takovém případě mýlím, či jsem klamán, tj. něco si myslím, něco se mi jeví, je fakt. O tom, že si něco myslím, ať už je to pravdivé, nebo ne, nemůžu pochybovat. Pochybuji třeba, zda to, co si msylím, je pravda, ale nemůžu zároveň pochybovat, že pochybuju. (Tak alespoň Descartes.) (To "myšlení" u něj znamená jakýkoli děj v mysli - i vnímání, chtějí, apod.))


    Já jsem tou otázkou spíš směřovala k těm "jiným podobám utváření toho, co se jeví". Tedy - je realita efekt imaginace, nebo je MJ. efekt imaginace?

    1) Teď nevím, jestli si rozumíme - "jinými podobami utváření toho, co se jeví" myslím jiné formy toho, jak _já_ utvářím to, co se jeví. Nevím, jestli je šťastné říkat všem formám mého utváření smyslu "imaginace". Můžeme "imaginaci" používat v nějakém takto širokém smyslu, když se na tom pro teď dohodneme. Ale víš co - ani snu neříkáme běžně "imaginace"; prosté myšlení taky mění skutečnost - můžu např. pojmout ideu, že "všechno teče" a neměnnost a pevná identita jsou jen povrchové iluse, a když se začnu na vše dívat takto, taky se mi všechno jevící se změní a taky jsem tím prostě nějak zformoval "smysl bytí", ale není to "imaginace", je to prostě myšlení. Stejně tak to, že existuje něco zcela nezávisle na mě, je taky vlastně idea, myšlenka. Můžu začít myslet jinak a tím se prostě promění smysl jevícího se.
    2) (Jestli "je realita efekt imaginace, nebo je MJ. efekt imaginace", resp. v jakém smyslu lze říct, že je to JEN efekt imaginace, je těžká otázka, snad k tomu ještě napíšu později.)

    A pak jde o to, čím se obsadí slovo "realita". Kdyby se tím myslelo právě "to, co je mimo mou mysl", pak by efektem imaginace nebyla?

    No, kdyby se tím myslelo to mimo mysl, tak by to právě byl efekt mé interpretace, mého specifického způsobu myšlení. Ale kdyby se tím myslelo to, že vůbec se mi něco ("v mé mysli") jeví (ne konkrétní podoba a význam toho, co se jeví), tak tam už teda nevím nevím.. :) )

    (Neděkuj pořád, prosím Tě, cítím se trapně. Ale nevím, jestli tu nejsme OT, jak řečeno; jsou tu různé kluby věnované filosofii..)
    BONDA
    BONDA --- ---
    CICHLASOMA: "Ale prostě to, že v téhle situaci, že musíme usměrňovat jevící se dění, náš výtvor není, nebo jestli, tak v úplně jiném smyslu." - To mi přijde trochu jako Myslím, tedy jsem, proměněné do: Myslím, tedy je něco mimo mou mysl/ nezávisle na ní. Možná jsem to špatně pochopila.

    Já jsem tou otázkou spíš směřovala k těm "jiným podobám utváření toho, co se jeví". Tedy - je realita efekt imaginace, nebo je MJ. efekt imaginace?

    A pak jde o to, čím se obsadí slovo "realita". Kdyby se tím myslelo právě "to, co je mimo mou mysl", pak by efektem imaginace nebyla?

    Mysl mi teď zrovna nic schopně neusměrňuje, ale Tvé usměrňování mě velmi těší a ještě se jím potěším později v bdělejším stavu, pak třeba pochopím víc. Díky!
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    BONDA: "Je pak potřeba rozlišovat imaginace a ne-imaginaci (a co by to bylo?)?"

    Tož jednak teda, jak řečeno, by šlo rozlišovat vedle imaginace jiné podoby utváření toho, co se jeví. Ale o to Ti asi nešlo. A teda zadruhé - pokud jde o to, co není jen náš výkon, resp. produkt - já myslim, že ono v každym dění, který se nám jeví, ať je to "jen" naše hnutí mysli, nebo zároveň i pohyb něčeho ve světě, je přimíšeno i cosi, co nám nepodléhá. Neustále se vyrovnávám s odporem "jiného", pohybujem se v prostorech a mezi silami, které se zdají nebýt naším "výmyslem". Něco jde snáze a něco tíže, jak neustále _shledáváme_. Ta hranice, co vystupuje jako náš výkon a co ne, co jen jako okolnost či prostředí našich výkonů, je posuvná, ale furt je tu nějaký "zbytek", který nemáme pod kontrolou, _ocitáme_ se pořád znova v nějaký situaci a zkoušíme, co s ní dál, bytí pořád nějak vyvstává a my ho můžeme - a musíme, ať chceme, nebo ne - jen usměrňovat a formovat, ale to, že musím, není, nakolik mám zkušenost :), můj nápad. Nejde ukázat na konkrétní rys bytí a říct "ten prostě není mým výtvorem" - možná se tak teď jeví, ale to se může změnit. Ale prostě to, že v téhle situaci, že musíme usměrňovat jevící se dění, náš výtvor není, nebo jestli, tak v úplně jiném smyslu. (Kdyby šlo o to, co tryská "ve skutečnosti" z hlubin nějakého našeho nitra, aniž bychom to momentálně mohli ovládat, a co přichází "zvnějšku", myslím, že ta hranice je taky volně posuvná, stejně jako lze s tím rozlišením vůbec přestat operovat.)

    No.. Tak asi tak nějak.. (Myslim, že jsme asi už OT.. Ale můžem se s případnym pokračováním někam přesunout..)
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    BONDA: "Myslíš si, že každé hnutí mysli, i to nejmechaničtější či nejutilitárněji motivované, má v sobě podíl imaginace? A teda že každá realita je efekt imaginace?"

    No, nevím, jestli je ve všech případech šťastné mluvit o "imaginaci", resp. "obraznosti" - jsou hnutí mysli, která nemají přímý vztah k obrazům. Ale myslím, že každé hnutí mysli, i to "nejutilitárněji motivované", je tvůrčí, resp. je součástí mého tvoření či spolutvoření tváří bytí - zaprvé v tom smyslu, že prostě nebylo předem absolutně určeno, co udělám či nač pomyslím, já jsem musel dát nastat těmto neopakovatelným (mini)událostem, zadruhé každé nepatrné a zdánlivě "bezvýznamné" hnutí mysli předpokládá nějaký širší rámec či rámce, v nichž teprv dávají smysl a jejichž ustavení či dočasné přijetí byl taky můj tvůrčí akt, resp. tvůrčí akty, a to už vůbec ne bezvýznamné. Ano, každou konkrétní podobu bytí, každý smysl, jsem si v každém ohledu (spolu)vytvořil. Nejde ukázat na žádný konkrétní rys bytí a říct, že ten není výsledkem mojí interpretace (samozřejmě mnohé interpretace, způsoby tvoření podob bytí jsem "mechanicky" přebral od jiných, neuvědomoval jsem si, že mám svobodu zkoušet to jinak atd., ale můžu se té svobody dodatečně chopit a zkoušet všechny ty interpretační rámce (včetně třeba toho, že existuje nějaký svět mimo "nezávisle na mě") odkládat a dávat vyvstat jiným). (Speciální postavení mají některé tak obecné rysy bytí jako třeba, že se jeví nějaké dění, že já spoluurčuji jeho odvíjení apod., u kterých se mi nedaří si jakkoli představit, že bych si vůbec mohl být něčeho vědom, kdyby nebyly přítomny, takže se můžu provisorně domnívat, že ty možná patří k jevení, resp. k bytí vždy, ale i zde se musím "nechat překvapovat", zda to to, co bude za mé asistence přicházet, bude potvrzovat.)

    "Je pak potřeba rozlišovat imaginace a ne-imaginaci (a co by to bylo?)?"

    Hm, k tomuhle ještě trochu napíšu později, teď jsem si nějak vysnil přílišnou ospalost.. :)
    BONDA
    BONDA --- ---
    CICHLASOMA: Velmi kouzelně! Děkuju.

    Myslíš si, že každé hnutí mysli, i to nejmechaničtější či nejutilitárněji motivované, má v sobě podíl imaginace? A teda že každá realita je efekt imaginace? Je pak potřeba rozlišovat imaginace a ne-imaginaci (a co by to bylo?)?

    Nemusíš odpovídat, a už vůbec ne nijak nějak rychle... jen zaznamenávám, o čem se mi díky Tvému psaní zachtělo přemýšlet.
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    BONDA: Pardon, pořád mám něco jinýho na práci...

    Tak zatím velmi stručně:

    "realita je efekt imaginace" - Přesněji: přístupné jsou mi (nám) "jen" jevy, nikdy se mi nemůže ukázat něco, co se mi nebude ukazovat. :) V rámci toho, co se mi jeví, se mi může v nějaké chvíli něco jevit jako nějak existující i mimo toto "jevení se mně", ale to je také "jen" jev. My můžeme samozřejmě to, jak a co se nám jeví, pozměňovat, ovlivňovat, ať už cíleně, nebo tak, že si až zpětně uvědomíme, že to, že se nám ukazovalo to a to tak a tak, bylo dáno tím a tím naším přístupem či úhlem pohledu. Nikdy nevíme předem, jak dalece se nám podaří pouhým způsobem pohledu či nějakou "změnou smýšlení" změnit to, jak se nám bytí ukazuje. Neznáme a nemůžeme znát žádné meze našich možností v tomto směru. (Jisté (?) je, že nikdy nebudeme moci rozlišovat mezi "správnými" a nesprávnými" jevy _tak_, že bychom je porovnávali s "realitou", jak je sama o sobě, mimo jevení se nám.) Stejně tak obecněji neznáme a nemůžeme znát meze možností ohledně toho, co prostě může přijít, ukázat se nám, resp. meze, v jakých se jistě bude držet to, co přijde. Budoucnost je budoucností "od toho", abychom na ni museli čekat, neznali ji předem. V žádném ohledu. Předpokládat, že existuje něco "nezávisle na nás" a rozlišovat realitu a, řekněme, halucinaci, je jeden z možných způsobů pohledu, je to aplikace jedněch z možných kategorií, potažmo je to jedna z možných tváří bytí. Bytí se může ukazovat i jinak a to, jak se ukazovat bude, závisí v předem nenzámé míře na tom, jak budeme my usměrňovat náš způsob pohlížení a myšlení. Dívat se na "realitu" jako na něco, co je "mimo nás" a v tom či onom ohledu není výsledkem naší interpretace, imaginace a vůbec všeliké tvorby, je jistě mimo jiné výsledkem naší tvorby a může se nám podařit od tohoto prismatu pohlížení na bytí oprostit, jak ostatně naznačují leckeré zkušenosti ze sfér, jež běžně označujeme jako "sny", "halucinace", "opojení" apod. - což jsou (potažmo jejich diference vůči "realitě") také ne-nutné kategorie, s jejichž záměrným rozrušováním je možno experimentovat a každopádně je iluse namlouvat si, že jsou to kategorie definitivní a jistě "objektivně správné".

    "rozum [je] derivát iracionálna" - Co je "rozum"? Většinou se tak říká prostě jednomu nějak kodifikovanému zacházení s pozorností, kterému nás naučili ve škole či jinde a který naše společnost momentálně "oblibuje". Celá sféra "zacházení s pozorností", usměrňování toho, co se mi jeví, je nekonečně bohatá, mnohotvárná, nevyčerpatelná, stejně jako oblast toho, co se nám může ukazovat; lze pořád objevovat nové sféry jevů a nové způsoby pohybu ducha mezi oblastmi a záležitostmi mu přístupnými. No a protože lidi si rádi namlouvají, že bytí, resp. smysl nejsou bezbřehé, že lze najít "ten správný" způsob zacházení s pozorností a ty správné oblasti jevení, být tak (zdánlivě) zajištěn před nejistotou a věčnou nehotovostí a pokud možno získat nějakou moc, kodifikují jeden způsob zacházení s pozorností jako "ten správný", to, že je to "ten správný" všelijak komicky rádoby "dokazují" a více či méně refinovaně vnucují všem.

    Závěrem podotýkám, že se dle mého skromného náhledu není třeba obávat, že jasný náhled zbaví bytí kouzelnosti, je tomu dokonce naopak - bytí je z principu "to nejkouzenější" a čím jasněji zříme, tím je to tato jeho nesrovnatelná kouzelnost zřejmější. (Polykám poznámku o tom, že kdo si myslí, že "kouzelnost" je jen v "pocitech" a že myšlení (neztotožňovat s "rozumem" ve výše uvedeném smyslu!) a náhled ji jen oslabují, ten se dost možná bojí, že by příliš intensivní zření kouzelnosti bytí neunesl. :-P )
    MOUSEK
    MOUSEK --- ---
    Lorena Guzman - Esculturas - Sculptures - Sculture: sculpture
    http://lorenaguzmansculptures.blogspot.cz/p/sculpture.html
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    ODJINUD: I'll give it my best!
    (Ale až o víkendu, teď nestíhám.)
    ODJINUD
    ODJINUD --- ---
    pořádně to rozeber, ať to nejni tak kouzelný :-D
    BONDA
    BONDA --- ---
    CICHLASOMA: Nechceš trochu rozvést, co to pro Tebe znamená? :) Mně osobně to přijde kouzelný.
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    BONDA: já! :)
    BONDA
    BONDA --- ---
    teď jsem narazila na starobylý citát, že "realita je efekt imaginace a rozum derivát iracionálna" a pobavilo mě to. Jestlipak si to ještě dnes někdo myslí...
    MOUSEK
    MOUSEK --- ---
    Zatiaľ môj najkrvavejší obraz ... 40 hodín na nohách ani na to už nevidím ... Takže krvavé sny prajem. // Still alive? | January 2016 // Rhinoceros, 3DCoat, Brazil, Photoshop
    MOUSEK
    MOUSEK --- ---
    kto sa pridá ? ...
    MOUSEK
    MOUSEK --- ---
    Hojte. Čo ste si dopriali / doprajete na vianoce ? :)

    Ja som si objednal skvelé portfolko od Dana Ouelletteho . ....



    The Art Of Dan Ouellette by Dan Ouellette: Arts & Photography | Blurb Books
    http://www.blurb.com/b/6503271-the-art-of-dan-ouellette
    BONDA
    BONDA --- ---
    MOUSEK: To naštve, zažila jsem to nedávno na Toyen a bylo mi to hodně líto.

    No, byl velký zájem, chtělo to rezervaci. Ale budou další díly, tak o všechno nepřijdeš. A možná se ty filmy dají někde najít.
    MOUSEK
    MOUSEK --- ---
    BONDA: No došiel som tam 20 minút pred "dvanástou" a lístky boli fuč ... pekne pekne ... :D
    BONDA
    BONDA --- ---
    BONDA: A tady je taky pár nonsensových, bláznivých věcí

    Klíč od království - Josef Brukner | Databáze knih
    http://www.databazeknih.cz/knihy/klic-od-kralovstvi-30838
    BONDA
    BONDA --- ---
    Chadima, Grunt, M. Hrubý, Polanský, Faix, Vožická, Leták, Mika, Sokolský: surrealistické filmy – 12. 12. 2015, Klub Rybanaruby
    http://www.rybanaruby.net/...vozicka-letak-mika-sokolsky-surrealisticke-filmy-12-12-2015-improvizace

    Slušný to bylo a budou prý pokračování.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam