TAJEN: Jo pribeh a vubec celkove deni v tom svete ti udela hrozne moc a jedna z nejvetsich vyhod wowka je, ze jednak uz ma nahromadene nesmyslne mnozstvi contentu a dalsich aktivit a druhak ma diky dostatku financi a lidi schopnost dosypavat relativne pravidelne dostatek noveho contentu. A toi ve wowku se obcas neco opozdi nebo treba pred vydanim nove expanze nastane obdobi sucha, jenze diky tomu, ze se nikdy nedostane pod tu kritickou mezi kdy by byl svet prazdny a lidi odchazli protoze nejsou hraci tak staci dalsi vlna contentu a zase se nazenou zpatky. Pro vetsinu wowkaru plati, ze se vzdy drive nebo pozdeji vrati, plati to vlastne i pro me i kdyz si porad rikam, ze bych vlastne mnohem radeji hral Rift nebo Warhammer jenze ty bych hral sam kdezto classic je sice pakarna a leveleni je takova nuda, ze u toho sjizdim stare star treky, ale ma hrace a to je a bude u mmorpg vzdy nejdulezitejsi.
A jak zminujes pribeh tak treba Warhammer i Rift jsou dobry priklad protoze obe dve ty mmocka byly napsane skvele, podstatne lepe a zajimaveji nez storytelling wowka ktery rekneme ma sve mouchy. U warhammeru online AoR vychazeli stejne jako u wowka z jiz popularniho settingu a na tech textech bylo hodne znat, ze je museli psat fanousci, kazda frakce byla vystihnuta naprosto perfektne, treba u temnych elfu tak 70 procent questu vubec neresilo druhou frakci a bylo jen o pletichareni a politice a obcas nejake te nejemne vrazdicce dobre ukrytym jedem, proste parada, skvely svet a pribeh, krasne udelane atmosfericke lokace... Takze vydavatel samozrejme tlacil na to ze hlavni focus musi byt pvp, vse musi byt pvp protoze to bylo tehdy in, world pvp, castle siege ve hre s enginem ktery umiral kdyz bylo v jedne lokaci vic jak 40 hracu a ktera mela class balance ozrale goblini baletky. Takze se delalo vsechno pro pvp, pve content zadny, novy pribehovy content mizivy a prekvapive se jim na to hraci velmi rychle vykaslali.
A Rift byl vlastne taky zatracene dobre napsany, uz to ze ta na prvni pohled hodna frakce ktera se jeste jmenuje guardians jsou ve skutecnosti prohnili fanatici kteri svou pitomosti neprimo zpusobili konec sveta a hrac se dostava v tutorialu do minulosti ve snaze tomu zabranit. Dodnes si pamatuji quest kde hrac guardianu, frakce ktera proklamuje, jak nesnasi techniku
protoze dablovo dilo a tak dale musel najit delo ktere opozicni frakce technicky pokrocilych rebelu postavila na nedalekem kopci. Jenze prekvapive rozkaz neznel delo znicit ale zminenym dabelskym delem rozstrilet tabor nepritele pod kopcem a kdyz se postava zeptala zadavajiciho kneze jestli je to ok kdyz vlastne tu dabelskou technologii pouziji oni dostalo se ji odpovedi, ze v tomto pripade to samozrejme zcela vyjmecne ok je protoze bohove rekli, ze to tak chteji :D A otevrenou valku ukoncit a zas ten pribeh posunout uplne nekam jinam po tom co se ukazalo vetsi nebezpeci a otevrena valka uz nedavala smysl je napadlo uz v prvni expansi a ne po patnacti letech. A prekvapive to slo a bylo i hracsky mnohem praktictejsi nez donekonecna recyklovat jeden a ten samy konflikt.
Jenze maly rozpocet, pozdni pridani zjednodusujicich prvku pro nove hrace, neustale problemy s nizkou populaci zousobene dlouhymi pauzami mezi novym obsahem udelaly sve a ani dobry pribeh to nezachranil, navic bohumzel stale plati, ze jakykoli originalni setting ma tak mnohem mensi sance na uspech nez jiz zabehly byt treba jiz notne vycpely setting.