Horten IX/GO 229 GOTHA
Když se spojencům dostal do rukou letoun Horten IX/GO 229 Gotha museli být velmi překvapeni, neboť se jedná o jednu z nejpřelomovějších konstrucí, která kdy byla ve válečném Německu navržena a testována. Jedná se o letoun, který se pyšnil dvěma prvenstvími: bylo to první létající křídlo s proudovými motory a mluví se o něm jako o prvním letounu, který se může pyšnit jakousi formou STEALTH technologie.
Když se spojencům dostal do rukou letoun Horten IX/GO 229 Gotha museli být velmi překvapeni, neboť se jedná o jednu z nejpřelomovějších konstrucí, která kdy byla ve válečném Německu navržena a testována. Jedná se o letoun, který se pyšnil dvěma prvenstvími: bylo to první létající křídlo s proudovými motory a mluví se o něm jako o prvním letounu, který se může pyšnit jakousi formou STEALTH technologie.
Všechno kolem letounu Horten IX/GO 229 Gotha začalo tak, že roku 1943 vypsal maršál Göring soutěž na stíhací bombardér 1000 x 1000 x 1000, což znamená, že měl mít dolet 1000 km, měl dosahovat rychlosti 1000 km/h a musí dokázat nést 1000 kg pum. Protože měli bratří Hortenové (hlavně Walter) předchozí zkušenosti se stavbou křídel jako kluzáků, rozhodli se, že se do soutěže také zapojí. Tak tedy v srpnu 1943 nadchli bratří Hortenové Göringa svými nápady a návrhy a měli tudíž možnost pustit se do projektu. S projektem šlo všechno dobře a relativně rychle, protože již v únoru roku 1944 byl sestaven kluzák Horten IX/V1, ale prozatím bez motorů. Po prvních několika letech, které byly až na ten první pilotovány samotným konstruktérem se zjistilo, že má letadlo dobré letové vlastnosti, ale je trochu nestabilní. Rozhodlo se, že jako motory pro sériovou výrobu budou vybrány Junkers JUMO 004. První zkušební let provedl s tímto letounem Leutnant Erwin Ziller 2. února 1945 v Oranienburgu. První let proběhl stejně tak jako druhý bez závad, ale při přistání po druhém testovacím letu vysunul pilot moc rychle brzdící padák a tím došlo k poškození letounu. Při třetím zkušebním letu, po 45 minutách, došlo k závadě na podvozku, který se z nejasných důvodů sám vysunul a o chvíli později vysadil jeden z motorů, Ziller se snažil nabrat rychlost střemhlavím letem a přitom zasunout podvozek, ale nezdařilo se mu to, protože při vyrovnávání střemhlavého letu narazil do země. I přes tuto havárii se mělo pokračovat v dalších testech a následné výrobě, což ale přerušil konec války.
Jistě není bez zajímavosti, že na letounu Horten IX/GO 229 Gotha byly testovány prvky technolodie STEALTH. Němci chtěli vytvořit letoun nezachytitelný radarem, protože si byli vědomi, že angličané vyhráli bitvu o Británii z velké části díky svým radarovým systémům. Horten IX/GO 229 Gotha měl z určité části STEALTH vlastnosti dané již konstrukcí, neboť jak známo dřevo, z kterého byl skoro celý vyroben, pohlcuje část radarových vln a navíc měl Horten IX/GO 229 Gotha bezocasou konstrukci. Hlavní koncepční prvek STEALTH technologie na Hortenových letonech bylo dřevěné uhlí, které mělo údajně pohlcovat radarové paprsky. Bylo to řešeno tak, že bylo použito překližkového potahu, který byl údajně plněn granulovaným dřevěným uhlím. Na letounu Horten IX/GO 229 Gotha byly zkoušeny i nátěry pohlcující radarové vlny. Tento letoun byl dlouho testován američany, částečně to dokazuje i velká podobnost mezi Horten IX/GO 229 Gotha a B-2 Spirit