• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • Přišli jste skrz odkaz na příspěvek, který již neexistuje.

  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    PAULMUADDIBStrana svobodných občanů 1.56% v parlamentních volbách.
    WANTON
    WANTON --- ---
    MARYO: Tohle jsem asi nečetl, utkvěl mi v paměti hlavně ten paper se statistikama zločinnosti z pohraničí na území, kde federální vláda neuplatňovala svou moc a pot=, co ji začala uplatňovat. Pamatuji si, že hlavně Dodge city poté, co tam vlezli federálové se propadlo do města zločinnosti, kdy jednotlivé trestné činy stouply o stovky procent.

    Westerny jsou klasický případ propagandy. ;)
    MARYO
    MARYO --- ---
    WANTON: Já v historii mám velký mezery, takže divokej západ USA znám jen z westernů. A tam zrovna to, co jsem popisoval, bývá jedním z ústředních motivů... Ale jo, pravděpodobně jsi četl http://www.mises.cz/terralibera/2003_10_vol_4_no_9.pdf
    Semtam si něco na Misesovi přečtu, tak až budu mít náladu, tak to sjedu.
    GLADILAF: To je vtip, že ano :)?
    WANTON
    WANTON --- ---
    MARYO: On ten divoký západ v USA je ilustrativní, tam byli i velcí statkáři a nic, co zmiňuješ nenastalo. Jsou na to i články, pravděpodobně na mises.org.
    MARYO
    MARYO --- ---
    WANTON: Oprávněna ne no. Je fakt, že pak už by to zase nebyl ancap. Ale asi prostě jak kdy a jak kde. Těžko předjímat, ale nic neni 100% udržitelný, záleží na těch jednotlivejch článcích - jednotlivejch lidech. Pokud třeba bude hrozit nějaký vnější nebezpečí a bude někdo, kdo bude koncentrovat velký bohatství, tak lidi ze strachu můžou začít vyměňovat svobodu za ochranu apod. Těžko říct no, se to děje každou chvíli... Ale sem jsem se původně dostat nechtěl :)
    NJAL
    NJAL --- ---
    GLADILAF: Nekecej, jeden z prednich obyvatelu Exotopedie? :-)
    WANTON
    WANTON --- ---
    MARYO: Já jsem toho názoru, že by v ancapu entita podobná státu, nebo která by byla oprávněna monopolizovat na nějakém území nějaké odvětví, nebyla ani nevznikla.

    Mám k tomu historický příklad, když se obyvatelé pohraničí v USA v 19. století museli násilím donutit, aby přijali federální vládu a nebylo to pro federální vládu zrovna tak jednoduché je donutit k poslušnosti. ;)
    MARYO
    MARYO --- ---
    WANTON: Jj, přesně tak jsem to měl i na mysli. Já nepsal, že nesouhlasím. Reagoval jsem původně na "Ne. není to stát", což jsem ale ani netvrdil. Pod "něco jako stát" jsem myslel nějakou entitu, která by místo státu v ancapu vznikla. A stát to neni nejen z důvodu legitimizace porušení NAP, ale právě se dá i říct, že ten NAP už ten pojem soukromý vlastnictví obsahuje, protože bez něj by soukromý vlastnictví v ancapu nebylo, tudíž ani není potřeba ho zmiňovat a dělat to složitější :)... Ale to už je spíš jen takový slovíčkaření....
    WANTON
    WANTON --- ---
    WANTON
    WANTON --- ---
    COOLER: Pak ale nebreptej, že je to moc dlouhý:

    Návrh na reformu průběžného systému

    1. Cílový idální stav (B)

    Dlouhodobá udržitelnost důchodového systému.

    Zajištění důstojného stáří.

    Zvýšení porodnosti.

    Propagace „správných“ hodnot u dětí a populace jako celku.

    Co možná nejmenší role státu v tomto odvětví.

    Co možná nejmenší množství státem placených zaměstnanců, kteří v tomto odvětví „pracují“.

    Snížení nebo zrušení daní, zejména sociální daně (s názvem pojištění).

    2. Objektivní stav, kde se nacházíme pravě teď (A)

    Většina z nás se nejspíše shodne na tom, že průběžný systém s tím, že vymíráme, protože máme nízkou porodnost, je dlouhodobě neudržitelný.

    Většina z nás se rovněž nejspíše shodne na tom, že jakékoliv spoření nebo investice jsou obtížně realizovatelné pro většinovou populaci, neboť i) stát neustále znehodnocuje měnu a tedy úspory skrze inflaci, ii) většina lidí si nespoří, ať už, že nemají z čeho, nebo že nechtějí (nic je navíc nenutí chtít – hedonismus dnešní společnosti, lidé hodnotí mít dnešní peníze v prackách více než mít v prackách peníze v budoucnu, neboli na důchod nemyslí).

    Reforma je tedy velmi obtížná, pokud uvažujeme pouze reformu průběžného systému (např. zvedání věku odchodu do důchodu, podpora porodnosti dávkami) nebo přidání dalších pilířů (spoření, investice ať už skrze penzijní fondy nebo jiné fondy investičního charakteru).

    Základním předpokladem reformy je však její prosaditelnost. K tomu však musí být ve společnosti shoda (Svobodní nikdy nezískají přes 50 procent křesel v Poslanecké sněmovně), takže žádné radikální reformy nejsou dle mého názoru prosaditelné. Návrh reformy tak musí být přijatelný i pro jiné strany.

    Jakákoliv dnešní reforma stávajícího systému rovněž dle mého názoru problém s průběžným systémem pouze oddaluje. Průběžný systém s nízkou porodností je dle mého názoru odsouzen k bankrotu, jak klesá porodnost a roste dožití.

    Vnější řešení, imigrace, jako nejjednoduší řešení, má svá úskalí, která všichni vidíme např. na situaci v UK nebo jiných západních zemích Evropy. Dá se uvažovat o řízené imigraci např. z Ukrajiny, přesto ty rozdíly v kultuře nejsou zanedbatelné a imigrace z těchto zemí má svá rizika.

    Vnitřní návrhy řešení se potýkají s inherentní chybou průběžného systému (zejména porodnost) a inherentní chybou u spoření (zejména inflace).

    3. Návrh reformy - A->B

    Nikdo (pokud se mýlím, tak se omlouvám) zatím nenavrhl jiné řešení než zachování stávajícího průběžného systému nebo přidání pilířů.

    Již dnes však funguje „důchodový systém“ pro jinou část populace než jsou důchodci, a to děti:

    „Výživné (alimenty) nejčastěji představuje peníze, kterými má rodič povinnost přispívat na potřeby svého dítěte, pokud není schopno samo se živit.“

    Tato povinnost rodičů je nyní uvedena v ust. § 915 odst. 1 nového občanského zákoníku (dále jen „NOZ“).

    V odst. 2 je však rovněž uvedeno, že „Dítě je povinno zajistit svým rodičům slušnou výživu.“ (zvýraznění doplněno)

    Vyživovací povinnost (v různě kvalitě) je však stanovena i mezi jinými příbuznými (např. prarodiče a vnuci/vnučky, nově zešvagření příbuzní apod.).

    Podle NOZu tak mezi rodiči a dětmi platí vzájemná vyživovací povinnost, stejně jako mezi ostatními příbuznými i manžely. (Platilo to tak i za předchozí úpravy v zákoně o rodině.)

    Nesetkal jsem se s případem, kdy by rodič tuto povinnost dítětě (soudně) vymáhal. Je to tedy spíše morální povinnost, než aby reálně rodič své dítě žaloval, že mu má zajistit „slušnou výživu“. Alimenty u dětí se naopak vymáhají často.

    Dnes této (morální) povinnosti dítětě „konkuruje“ právě průběžný systém důchodů. Nikdo nespoléhá na své děti, že mu ve stáří zajistí výživu (včetně bydlení apod.). Existují případy, kdy děti dobrovolně dávají peníze svým starým rodičům, ale je to spíše výjimka a je to na bázi dobrovolnosti.

    Určitě však nezní proti srsti, když někdo u nás a z nás řekne „stát se o mne na stáří postará“.

    Když však mluvím se svými přáteli, kteří jsou z rozvojových zemí, morální povinnost dětí postarat se o své rodiče je v těchto zemích mnohem více zakořeněna a společností vymáhána než u nás (a než v západní Evropě). I když většina z těchto zemí má nějaký systém státního důchodu, většinou důchody nestačí ani na tu slušnou výživu a děti musí „pomáhat“ – (např. Ukrajina nebo další postsovětské republiky). Asiaté mají tuto morální povinnost rovněž velmi silnou, Arabové rovněž.

    Dá se přehnaně tvrdit, že v těchto zemích tak děti musí pomáhat rodičům ve stáří, protože stát nedokáže zajistit důchody ve výši, která by důchodcům stačila k přežití. (Jestli je to životní úrovní v těchto zemích nebo tím, že stát na tuto povinnost spoléhá jako např. v Uzbekistánu, pomíjím.)

    Co kdyby však tato morální povinnost dětí zajistit slušnou výživu svým rodičům byla nastavena stejně jako jsou dnes nastaveny pro děti alimenty?

    Jako základní předpoklad přechodu z průběžného systému důchodů na systém „alimentů“ pro důchodce považuji dobrovolnost. Stát by primárně ponechal zajištění této povinnosti na dohodě dětí a rodičů.

    Můj návrh reformy tedy zní:

    1. Stát by stanovil věk člověka, kdy tato povinnost dítěte vzniká obligatorně, tzn. např. 60, 65, 70 let. Již dnes je teoreticky tato povinnost povinná, ale nikdo ji nevymáhá, dalo by se tedy uvažovat o zavedení např. stejného trestného činu, jako neplacení alimentů s tím, že by tam bylo stanoveno, že tento trestný čin je i nezajištění slušné výživy pro své rodiče, kterým je nad xy let. Před tímto věkem rodiče by tato povinnost dítěti zůstala tak, jak je dnes, tj. ve sféře morálního pravidla.

    2. Jakmile by jeden rodič dítěte dosáhl výše uvedeného věku, dítě by přestalo platit sociální daň. (Přestali by ji tedy platit všechny děti rodiče.) Tím by dítě (děti) získalo třetinu ze své superhrubé mzdy na zajištění této povinnosti.

    Kolik z té třetiny mzdy by dalo svému rodiči, který dosáhl výše uvedeného věku, by bylo na jejich dohodě. Lze si představit situace známé z rozvojových zemí, že by rodič žil s nějakým svým potomkem a živil ho přímo, tedy bez plateb. Pak by se mohli děti dohodnout, že tomuto dítěti budou platit poměrně náklady (přispívat na náklady). Nebo si lze představit, že se děti budou skládat na nájemné apod., na výživu apod.

    3. V případě, že by děti nebyly dobře vychované, tj. byly by delikventní, a neposkytovali by svému rodiči ničeho nebo málo (např. pod minimální mzdu) by na základě žaloby důchodce vstoupil do hry stát a bylo by možné tuto povinnost vymoci u soudu podobně jako se vymáhají alimenty. Navíc stát by v zákoně stanovil rovný minimální důchod, např. ve výši minimální mzdy, a tento důchod by platil ze státního rozpočtu důchodcům nad výše uvedený věk v průběhu soudního řízení. Poté, až by "důchodce" získal soudně stanovenou rentu od svých dětí, které by měli povinnost ji rodiči platit, by tyto peníze, které platil v průběhu soudního řízení, vymáhal po dětech, společně a nerozdílně, nejlépe srážkami ze mzdy (ostuda u zaměstnavatele a kolegů v práci zaručena). Dítěti, dětem, by však „sleva na dani“ u sociální daně zůstala.

    4. Bezdětní rodiče (ať již svou volbou nebo že nemohou mít děti a to ani adopcí) nebo rodiče s nezaměstnaným dítětem/dětmi nebo rodiče s dítětem/dětmi, kterému by ani třetina ze superhrubé mzdy nepostačila k zajištění důchodu svému rodiči ve výši minimálního rovného důchodu by rovněž získávali minimální důchod od státu s tím, že by se jednalo např. o dorovnání v případě, že třetina ze superhrubé mzdy dítětě je pod výši minimální mzdy.

    Výše uvedený návrh má tyto výhody:

    1. Podpora porodnosti

    Mít děti by byla mnohem větší motivace. Výnosy z této investice by se vrátily mnohem více než dnes, kdy děti jsou spíše (popř. pouze) splněním biologického pudu. „Zisk“ z této investice by tedy stoupnul a tedy i množství dětí.

    2. Podpora „správných“ hodnot

    Rovněž by bylo důležité, aby rodiče své děti lépe vychovali. Když je vychovají dobře, je pravděpodobnost, že se na stáří bez problémů dohodnou. Tyto hodnoty jsou již dnes v NOZu, ale jejich plnění je dnes diskutabilní. Kolik rodin je funkčních? Např. rozvodovost apod.

    3. Podpora vzdělání

    Investice do kvalitného vzdělání by se rovněž vyplatila více. Rodiče by tlačili na školský systém, aby poskytoval kvalitní vzdělání, záležela by na tom jejich kvalita života ve stáří. (Přepokládám zde přímou úměru, čím kvalitnější vzdělání, tím vyšší mzda dítěte.) Papír by již nebyl „jediným“ cílem vzdělání.

    Změna důchodového systému by tak mohla tlačit i na změny v jiných odvětvích, např. i soudního, viz níže.

    4. Přechod

    Na můj systém by se dalo přejít okamžitě s tím, že problémy při jeho zavádění nejsou obtížné odstranitelné (např. viz sociální daň níže).

    Minimální rovný důchod může stanovit stát stejně jako zavádí minimální mzdu, krátkým zákonem. Úprava NOZu a navazující zákony by se dělali podobně jako jsou dnes ustanovení v NOZU a zákony pro alimenty. Žádná velká legislativa by tak nebyla potřebná.

    Rovněž se nejedná o radikální krok ve smyslu toho, že bych chtěl zavádět něco nového, jen by se rozšířilo to, co dnes zde již je, tj. povinnost dětí postarat se o své rodiče. Tato povinnost zde byla i dle staré úpravy, která platila od cca 1964, takže žádná radikální a extrémní změna.

    Můj systém je rovněž dlouhodobě udržitelný, není závislý na inflaci, dle mého názoru nejlépe motivuje lidi mít děti.

    5. Další následky

    Ze zrušení sociální daně by vyplynulo, že člověk by od cca 40 let věku neplatil sociální daň. Zůstalo by mu tak ideálně mnohem více peněz (v tomto věku je nejproduktivnější a má tako nejvyšší plat), než by bylo potřebné pro placení důchodu svým rodičům, takže rovněž by mohl investovat přebytečné peníze (podle svého).

    Výše uvedený návrh má tyto nevýhody:

    1. Sociální daň

    Úplné zrušení sociální daně pro ty, u kterých rodiče nedosáhly důchodového věku, není asi reálné (jestli by to utáhly ostatní daně nevím). Nějaká sociální daň by tedy asi musela zůstat, neboť existují lidé, kteří jsou i) bezdětní (svou volbou), ii) s nezaměstnaným dítetem/dětmi nebo iii) rodiče s dítětem/dětmi, kterému by ani třetina ze superhrubé mzdy nepostačila k zajištění důchodu svému rodiči ve výši minimálního rovného důchodu a kterým by musel důchod zajišťovat výhradně stát.

    Pokud jsou mé předpoklady správné, tak by se tyto dysfunkce časem oslabily. Bezdětní by ze své volby přestali nechtít děti. Nezaměstnaní (ti dobrovolně) by chtěli pracovat, protože by jim rodiče vštěpovali „správné“ hodnoty, tj. i povinnost pracovat a neflákat se, a protože by museli živit své děti. Množství děti by vzrostlo, takže případů, kdy by děti ze svých nízkých mezd nemohly své dva rodiče uživit, by při množství dětí 3+, kleslo.

    Toto je jediné kriterium, které je závislé na čase a které se projeví až po cca 20 a více letech. Jinak však okamžitému přechodu na můj systém nic nebrání (dle mého názoru).

    2. Vymahatelnost alimentů/důchodů

    Dnešní vymahatelnost práva je žalostná a u alimentů zvlášť. Reforma by tedy byla nutná i u vymahatelnosti těchto práv. Odebírání řidičáků ukázalo, že to jde i bez podstatnější reformy soudnictví.

    Potřebu podstatnější reformy jsem výše vyřešil tak, že by důchody platil stát a teprve poté by je vymáhal po dětech těchto důchodců.

    * * *

    Na závěr bych ještě uvedl, že radikální reformy, tj. anarchokapitalistické apod., jsou politicky neprosaditelné, proto jsem se zaměřil při budování mého návrhu výše právě na možné protiargumenty etatistů – zejména na takové ty názory „Co by svobodný trh dělal s lidmy bez dětí, nechal je pod mostem?“ popř. „“Myšlenka je to sice hezká, ale na její zavedení potřebujeme „nového komunistického člověka““. nebo „Myšlenka hezká, ale k jejímu zavedení bude potřeba postupné závádění a tedy 2 a více generací osvícených politiků.“

    Můj návrh se vlastně vrací k systému, který fungoval v Evropě a ve světě tisíce let a mnohde stále funguje, děti se musí postarat o své staré rodiče. Tato povinnost je formálně zavedena i v občanskéém zákoníku a byla i v tom komunistickém občanském zákoníku, není to nic „nového“, jen je tam, za účelem prosazení, přidán stát, jako garant toho, že ten systém „bude“ fungovat a že důchodci delikventním jednáním svých dětí nebudou „pod mostem“.
    PAULMUADDIB
    PAULMUADDIB --- ---
    GLADILAF: Ovar?
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    COOLER: to je na autorovi :) Za to co poslal by se stydet nemusel.
    COOLER
    COOLER --- ---
    WANTON:
    DANYSEK: no jestli si myslíte, že to vyřešíte přes poštu, abyste tu nespamovali a sem si píšete "pošta", moc to nepomůže :D
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    WANTON: zajimave, lec nechapu proc posta :)
    WANTON
    WANTON --- ---
    DANYSEK: Pošta.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    WANTON: spousta deti se o sve rodice nepostara :) I kdyz ditko prachy ma, radsi je rozfofruje za sve osobni pozitky... A za to stat fakt nemuze.
    WANTON
    WANTON --- ---
    Návrat ze SSSR a Poopravení Návratu ze SSSR od Andrého Gida

    "Jinde autor píše, že: "V SSSR už neexistují třídy, to se rozumí. Ale chudí tam jsou. A jejich mnoho, příliš mnoho. Přitom jsem doufal, že už žádné neuvidím, nebo přesněji řečeno: do SSSR jsem jel proto, abych už žádné chudé neviděl. Přičtěte k tomu, že filantropie se už nenosí, ani obyčejná charita. O to se postará stát. Stará se o všechno, takže se má za to, že pomáhat není zapotřebí."

    Návrat ze SSSR a Poopravení Návratu ze SSSR od Andrého Gida - Ludwig von Mises Institut Česko & Slovensko
    http://www.mises.cz/clanky/navrat-ze-sssr-a-poopraveni-navratu-ze-sssr-od-andreho-gida-1938.aspx

    Proč mít děti, když stát se o mne na stáří postará...
    WANTON
    WANTON --- ---
    MARYO: Trochu jsem se ztratil.

    Já tvrdím, že není legitimní porušit NAP. Pokud by bylo legitimní porušit NAP, ta souhlasím, že vlastníkem věci není jen vlastník a definice vlastnictví je vlastně jen o tom, co ten, kdo má právo porušit NAP, řekne, že vlastnictví je.
    MARYO
    MARYO --- ---
    WANTON: Jn, ale z mýho pohledu neexistuje nic jako osobní vlastnictví pokud je legitimní porušit NAP.
    WANTON
    WANTON --- ---
    DANYSEK: Nejsou soukromé, bo procesní pravidla a uznání jejich rozsudků určuje stát.
    WANTON
    WANTON --- ---
    MARYO: Ne. není to stát, bo není porušen NAP. ;)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam