• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    GREATDRAKEŠkolné na VŠ - diskuze o existenci a dopadech možných i historických u nás a ve světě
    Vzhledem k tomu, že fenomén školného na vysokých školách na naši společnost udeřil zcela naplno, rozbíhá se debata na toto téma napříč mnoha kluby i na nyxu. Považuji za dobrý nápad tomuto dát své místo pro centralizaci zdrojů, odkazů a debat. Jak nad aktuálním návrhem tak nad systémy v okolních státech.



    Pokud máte již hotový názor: "školné na vysokých školách je dobro/zlo/kretenismus/božské/zásadní/nezajímavé" - pak je to pro vás asi dobře, ale z hlediska diskuze nezajímavé. Vystříhejte se tedy prosím prostého shromažďování argumentů na podporu již předem připraveného názoru, to opravdu není cílem, protože negativních i pozitivních věcí se dá, s trochou snahy, nalézt mnoho.

    Stejně tak, je kontraproduktivní argumentovat "já zažil to a to a proto to vnímám negativně" - tomu se asi nelze moc vyhnout, ale uvědomte si prosím, že školné je něco, co se dotkne obrovského množství lidí ve velmi různých životních situacích a vaše zkušenost patrně vůbec není obecně aplikovatelná.

    Prosím všechny diskutující, aby si přečetli obsah tohoto odkazu, včetně pdf souborů na konci stránky: http://www.msmt.cz/pro-novinare/financni-pomoc-studentum-navrhy-jsou-na-stole

    Německá wiki o školném s krátkým popiskem pro mnoho států a v celku užitečnými odkazy
    http://de.wikipedia.org/wiki/Studiengeb%C3%BChr

    Dále jsou vítány studie z jiných států, kde již školné na vysokých školách zavedli, školné dlouho mají či jej zvažovali.
    Zde je souhrn z roku 2007 o školném v některých evropských státech. Pokud seženete novější, sem s tím prosím.
    http://www.euroskop.cz/607/sekce/skolne-v-eu/

    Listina základních práv a svobod (Článek 33, bod 2):
    Občané mají právo na bezplatné vzdělání v základních a středních školách, podle schopností občana a možností společnosti též na vysokých školách.

    [SERVER ERROR]
    rozbalit záhlaví
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    To by prosím stačilo. Užitnost a užitečnost "titulu" jistě projde proměnou. Ale plácání a plytké nadávání na současný stav opravdu není nic přínosného. To si nechte na jiná místa.


    PIZI:
    _BENNY:
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    PIZI: soukromy sektor na to ve skutecnosti kasle a dava si takove pozadavky jen aby odradil lidi neschopne a nasadili nejakou latku (nepocitam nadnarodni korporace).
    PIZI
    PIZI --- ---
    Presto byva VS na prvnim radku mezi pozadavky na uchazece o praci. Takove to pozadujeme, nabizime. Jako by VS byly jedinym mistem kde clovek muze ziskat dane znalosti. Porad jeste firmy resi titul a teprve pak vyjmenuji nejake ty pozadovane schopnosti a to vetsinou velmi obecne. Typu flexibilita, spolehlivost...

    Ano, povzdech stredoskolaka. :-)
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    _BENNY: v tom poradu bylo take receno, ze jsou zamestnavatele s cerstvymi absolventy vysokych skol vysoce nespokojeni. titul uz neni zarukou niceho.
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    JULESKAH:

    - mit mit vysoke procento VS vzdelanych lidi & zaroven mit vysoce kvalitni skolstvi jde tak trochu proti sobe. clovek nemuze mit oboje zaraz. zrovna dnes bezel na CT2 porad o tom, jak hodnota titulu jejich mnozstvim devalvuje. pricemz samotny titul uz prestava byt vytahem k jistotam, jako tomu bylo driv. proc? protoze chceme mit vysoke procento vysokoskolaku. a jak to udelame? no tezko si chytrejsi lidi naklonujeme, ze. zbyva druha varianta, a to "zpristupnit" VS i mene nadanym a snazivym studentum.

    - pokud te VS titul vubec neuzivi... potom se ptam proc studovat VS a nedat se na nejake remeslo? holt casy se meni a my musime taky.
    T_O_M
    T_O_M --- ---
    SMRGL: V některých regionech je vůbec velký problém získat brigádu, takže tam sou spíš na nule... 10-12k to je pro hodně studentů říše snů a to i třeba v Praze...
    JELENA
    JELENA --- ---
    Moje optimistická vize (tj. proč jsem stoprocentně pro školné):

    # Jak se změní pozice studenta který aspiruje na žádaný obor, a který má slušnou šanci na dobré uplatnění (např. informatika na MFF) s vizí, že po absolvování bude muset splácet půjčku.
    Zde půjde o typického klienta, který si platí vzdělání a očekává, že to vzdělání bude natolik kvalitní, aby po vystudování skutečně našel dobrou práci a se splácením investice do vlastního vzdělávání neměl problémy. Mezi VŠ a studentem půjde o podobný typ vztahu jako mezi klientem jazykové školy. Studenti sami budou motivováni dbát na to, aby vzdělání bylo skutečně kvalitní a titul nebyl "bezpracný" - potřebují, aby jejich titul byl lístkem na na palubu lepšího uplatnění.

    # Jak se změní pozice studenta který aspiruje na úzký a výběrový obor, kde uplatnění je nízké a odměna finanční nízká (egyptologie) s vizí, že po absolvování bude muset splácet půjčku.
    Student bude opět klientem, ale tentokrát bude investovat nejen do vzdělání, ale i do svého koníčku. Na daný obor půjde jenom v případě, že o něj bude mít skutečně velký zájem. To umožní lepší osobní spolupráci mezi vědci z daného oboru a jejich studenty (budou mít více času na každého studenta), navíc budou vyučující motivováni svým studentům skutečně něco předat (budou mít před sebou lidi se skutečným zájmem o obor - to každého vyučujícího potěší). Snížený počet absolventů a jejich vyšší kvalita zvedne platy v daných oborech, takže absolventi se nakonec budou mít - i přes splácení půjčky - lépe.

    # Jak se změní pozice absolventa žádaného oboru, který ví, že musí splácet studentskou půjčku.
    Za předpokladu, že se skutečně zvedne kvalita vzdělávání, bude mít absolvent větší možnost si říci o lepší podmínky, neboť za ně bude moci více nabídnout. A je-li jeho obor žádán, nebude mít problém odejít jinam, pokud se mu lepších podmínek nedostane.

    # Jak se změní pozice absolventa neatraktivního oboru, který ví, že musí splácet studentskou půjčku.
    Předpokládám zvýšení kvality vzdělání + menší zájem o neatraktivní obory, tedy ve výsledku by měl být absolvent takových oborů žádanější než dnes (a lépe připraven, což pro mne znamená i flexibilnější a lépe schopný se přizpůsobit požadavkům i míst odlišných od původního směru studia) a jeho pozice by se mohla přiblížit absolventovi žádaných oborů - s výjimkou toho (co ovšem platí i dnes), že pokud bude chtít zůstat zcela u oboru, zas moc věcí na výběr mít nebude. S tím ovšem musí student mířící na neatraktivní obor předem počítat. (taky nepočítám s tím, že se na biologii stanu milionářem - ale je to můj koníček, což je svým způsobem taky odměna za práci).

    # Jak se změní pozice zaměstnavatele, který nabízí práci ex-studentovi, který splácí studentskou půjčku.
    Nemyslím, že se pozice zaměstnavatele nějak výrazně změní. Student bude chít vyšší plat a lepší podmínky náhradou za svou investici do vzdělání + jako odměnu za to, že je lépe kvalifikován, na druhou stranu bude potřebovat stabilnější práci, aby mohl splácet půjčku bez velkých nervů. - podle mne se obě strany vyrovnají (exstudent bude moci kvůli vyšší kvalifikaci zaměstnavateli utéct za lepším x nebude chtít příliš riskovat, takže při trochu slušném zacházení neuteče). Nakonec obě strany získají: exstudent lepší vyjednávací pozici (jsem fakt dobrej, můžu jinam), zaměstnavatel kvalifikovanější zaměstnance.

    # Jak se změní postoj škol u neatraktivních oborů po zavedení školného a studentských půjček?
    Obory s minimem studentů by se mohly na některých univerzitách zavřít a vědci (vyučující) i studenti by se centralizovali do několika málo míst v republice, kde by se daná problematika zkoumala z více stran (komplexněji), což by mělo prospět výzkumu. Školy si samozřejmě budou považovat spíše oborů, ze kterých "něco je", čímž by ale měly vylepšovat atraktivní obory (aby nalákali více studentů-klientů). Méně atraktivní obory, pokud nebudou na každé univerzitě, by tím ale také měly získat, protože nakonec se na těch lepších pracovištích soustředí více lidí i více zájemců - a i z těchto oborů pro dané univerzity "něco bude".

    # Jak se změní postoj škol u atraktivních oborů po zavedení školného a studentských půjček?
    Univerzity začnou bojovat o své potenciální klienty a boj bude spočívat především v kvalitě nabízeného vzdělání, protože pokud budou dávat titul pouze výměnou za peníze, hodnota jejich absolventů na pracovním trhu klesne - a oni budou potřebovat splácet půjčky.


    ...ano, je to velmi optimistická vize a stoprocentně se nenaplní. Ale kdyby se to k ní přiblížilo aspoň o fous, imho to školné stoprocentně ospravedlní.
    GATTA_NERA
    GATTA_NERA --- ---
    JULESKAH: bohužel jsou obory, které vydělávají tak málo, že splacení by bylo náročné. navíc ne u všech jde už za studia zapojit soukromé firmy, jako třeba u studentů ekonomie či IT
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    T_O_M: je pravda, že bez prachů od rodičů to jde těžko, ale taky to jde. šikovnej student si dokáže vydělat 10-12tisíc za měsíc.. bohužel pak už nemá moc času na přípravu na studium.. BTW: třeba matika se bez dlouhodobé přípravy chápe velmi špatně :D
    GREATDRAKE: plný souhlas
    JULESKAH
    JULESKAH --- ---
    GREATDRAKE: jenom jestli je na to zrovna ted ta nejvhodnejsi doba ..
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    JULESKAH: Zde se Čr odklání od liberálně-sociálního modelu, který veskreze bere velkou podporu vyššího vzdělání jako jeden z prostředků zmenšení sociální stratifikace k liberálně-konzervativnímu modelu, který bere více ohled na tradici, uplatnitelnost a společenské autoregulační mechanismy.

    Neřekl bych, zdali je to dobře či špatně (to je asi hlavně podle vkusu každého).

    JULESKAH
    JULESKAH --- ---
    JULESKAH: google mi tu nachazi samy stary udaje, dva tri roky zpet, kdy jsme byly pry na polovine prumeru OECD ... jeste cca pred tremi mesici (tzn. pred volbama) jsem cetla v nejakych VS novinach, ze stale mame co dohanet a ze cilem je VS studium zpristupnit vice lidem ... zavedeni skolneho je pro velkou cast stredoskolaku pravy opak.


    GREATDRAKE: jenze tak to je ... ne vsichni ziji v Praze, jinde se prace hleda spatne, nezamestnanost je ted strasna, proc si mas brat pujcku na vysokoskolske studium, kdyz po jeho dokonceni nedostanes praci odpovidajici tve kvalifikaci a za tak malo penez, ze splacet jeste nejakou pujcku navic je vlastne nemozne ...?? tak se asi lidi daji na remesla, nebo po VS pujdou ti prubojnejsi a sikovnejsi delat do zahranici, coz imho pro cechy prinos neni ...

    .. a kdyz se vratim za to ctvrty pivo, tak uprimne pochybuju, ze se neco zlepsi, urcite budeme mit precizne do nejmensiho detailu vymakany system, jak od lidi vybirat penize, ale zadny vyhody nebudou.
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    JULESKAH:
    JULESKAH: Toto souhrnné nadávání považuji za krajně nepřínostné a zbytečnou ventilaci frustrace.

    Jsme tam kde teď jsme. Současnost je výchozí bod. Říkat "Vše je v háji" nemá bez analýzy jaká je doopravdy realita a dovětku "co s tím udělat dál" vůbec žádný smysl, krom debat po čvrtém pivu.

    JULESKAH
    JULESKAH --- ---
    Vite nekdo, jaky byly ty procenta lidi s VS, kam se udajne chtela CR dostat ... a kde jsme ted?
    JULESKAH
    JULESKAH --- ---
    GREATDRAKE: imho zrovna ted (a dalsich x let) praci nesezenes ani s VS diplomem (a nemusi to byt zrovna religionistika ... koho pak namotivujes jit studovat napr. na pajdak, to vi buh, kdyz po skole s platem kolem desetitisic by mel ucitel jeste splacet pujcky - a pritom ucitele nejsou uz ted) a zadluzovat se hned ze startu je proste na houby - ale jasyn, zivot neni fer, dejme tomu ... jenom kdyby tolik penez neteklo do cernych der verejnych zakazek a politici si za miliony nelitali s manzelkama na studijni cesty za ocean ... kdyby to proste fungovalo jinak, zaplatim - nebo nebudu studovat ... no v tyhle situaci si asi dodelam toho Bc. a jdu od toho, i kdyz jsem to puvodne nemela v planu ... (a predpokladam, ze s bakalarem tady v Brne pujdu nejspis prodavat do modniho butiku, do nejblizsiho obchodniho centra).
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    CYBER_GEORGE: tomu rozumím, ale ruku na srdce, taková stipendia jsou okrajová záležitost pro docela nízké procento studentů... nic co by způsobilo nějaký velký posun.

    Nicméně hezky to vrací úvahy někam k představě středověkého univerzitního studenta, který si po Evropě (teď klidně světě) studuje, kde je mu vhodno. Osobně, však po krátkém propočtu nalézám minimum případů, kdy by mne mé bývalé studium (nedosáhl jsem na stipendium) vyšlo laciněji při srovnatelné kvalitě v jiné zemi.
    CYBER_GEORGE
    CYBER_GEORGE --- ---
    GREATDRAKE: Tak ono by bylo nutne brat v potaz (krome tech dvou zminovanych faktoru "skolne a naklady na ziti") jeste i pripadna stipendia, ktera jsou obcas v nekterych konkretnich zemich (a pro nektere konkretni obory) vysoce zajimava + to, kolik penez si muzes pripadne privydelat ve srovnani s CR. Tady vychazim z toho, ze na brigady chodi studenti bezne i dnes (kdyz jeste skolne neni).
    BIGES
    BIGES --- ---
    CYBER_GEORGE: Znám lidi, kteří si vystudovali dvě, i tři vysoké školy. Kde kdo si udělá "peďák" jen tak, protože ho jinak nevzali, učitele pak rozhodně nedělá. Mají snad takovéto extra studium platit daňoví poplatníci?

    Školené a jeho výše by pak mohly dobře odrážet aktuální poptávku po specializacích. Jenže to je stejně jen utopie, na medicínu se hlásí asi dost lidí, ale není kapacita... a nakonec to dopadne tak, že nízké školné bude na těch masových "humanitních" oborech.
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    Školné je krok, který jistě promění obrovskou část pohledu na výuku
    Zkuste zamyslet sobě, jakou změnou projdou následující situace: (italikou jsou mé odpovědi)


    • Jak se změní pozice studenta který aspiruje na žádaný obor, a který má slušnou šanci na dobré uplatnění (např. informatika na MFF) s vizí, že po absolvování bude muset splácet půjčku.
      Tady se toho imho moc nezmění. Vím, že budu vydělávat rozumné peníze, ze kterých něco takového docela dobře a rychle splatím. Budu hledat školu, kde je transparentní výukový systém a nevyhazuje se rok před koncem.

    • Jak se změní pozice studenta který aspiruje na úzký a výběrový obor, kde uplatnění je nízké a odměna finanční nízká (egyptologie) s vizí, že po absolvování bude muset splácet půjčku.
      Žadatelů znatelně ubude. To může, ale nemusí znamenat pokles kvality - současný systém přijímaček na podobné oboru tak jak tak vesměs nefiltruje podle rozumných kvalitativních měřítek. Ale pokud to opravdu studovat chci, mám větší šance.

    • Jak se změní pozice absolventa žádaného oboru, který ví, že musí splácet studentskou půjčku.
      Budu trvat na tom abych dostal víc peněz, pokud nedostanu, půjdu jinam, protože mohu.

    • Jak se změní pozice absolventa neatraktivního oboru, který ví, že musí splácet studentskou půjčku.
      Je nás ale málo, a tak ubude konkurence. Nicméně pozici to má docela krušnou. A hezkých pár let po škole si nebudu moct vyskakovat. Tzn. musí to být něco, co opravdu chci dělat, nebo musím být opravdu dobrý abych dosáhl na nějaké to stipendium. Potřebuju stabilní zaměstnání, kde mám jistotu, že mne, když budu normálně pracovat, hned tak nevyhodí. Tzn. státní či polostátní sektor.

    • Jak se změní pozice zaměstnavatele, který nabízí práci ex-studentovi, který splácí studentskou půjčku.
      Je to stabilnější zaměstnanec - potřebuje více jistoty a patrně zůstane déle právě z ekonomických důvodů. Zde se otvírá prostor k možnému tlaku na čerstvé absolventy ze strany firem, ale také k firemním pobídkám během studia.

    • Jak se změní postoj škol u neatraktivních oborů po zavedení školného a studentských půjček?
      Snad snahou o zprůhlednění studia (vyhazovat lidi rok před koncem je něco jiného nežli v prvním půlroce), bohatším grantovým a stipendijním systémem, který sníží ekonomickou náročnost - na přilákání studentů, snaha pomoci studentům v ekonomickém uplatnění už před koncem studia

    • Jak se změní postoj škol u atraktivních oborů po zavedení školného a studentských půjček?
      Jednoznačně mohou přitvrdit v nárocích - tady bych si i sliboval zlepšení kvality.

    BIGES
    BIGES --- ---
    Navíc podle mně by to nemuselo mít nějaké zásadní sociální dopady, banky mají dost peněz, protože je nechtějí půjčovat, a studentské půjčky by pro ně byly ideální investicí. Samy by banky poskytovaly výhodnější úrok úspěšnějším studentům, kde je větší naděje na dokončení studia.

    Jinak co se týče zde přítomné studentky veteriny, tak to není problém školného jako takového, ale celkových nákladů na studium, které mohou být pro někoho směšné, pro někoho výrazné, rozhodně je ale nebagatelizuji. I po zavedení školného bude například kolejné většinou větší položkou. Zavedení školného by mohlo popostrčit banky, aby poskytovlay výhodné studentské půjčky.

    BETCHO: Jo, jo, takový populismus. Ale podle mně dost nanicovatý, jsou i lepší způsoby :)
    ZELINKA
    ZELINKA --- ---
    BETCHO: protože většina veterinářů si zakládá vlastní (soukromé praxe). A těch 12% má štěstí, že je zamestná buď soukromý veterinář, nebo nějaká zvířecí klinika...... ovšem ten rozjezd soukromé praxe je hodně náročný, drahý a hlavně dlouhý...
    CYBER_GEORGE
    CYBER_GEORGE --- ---
    BETCHO: AD 100% podpora - zase spatne, zadna 100% podpora neni a nikdo ji po statu ani nechce... kdyby byla, tak uz z principu veci se prece nenajdou zadni jedinci jako slecna z veteriny. Vsichni jsou spokojeni, nerusene studujou, nemusi na brigady a neresi existencni problemy...

    Ja v menze chodil na obedy v rozpeti 25-30 Kc (dotovana cena pro studenty), cena pro ostatni zajemce o stravovani byla cca dvojnasobna... priklad.

    Dale je mi vic a vic divne na co vsechno prestavaji byt penize, kdyz nikdy driv s tou podporou (jedno na kolika procentech se nakonec shodneme) zadny problem nebyl... nu vzdyt zatim prece platime jen dane ze mzdy, spotrebni, silnicni, ekologicke, pak je tu dan darovaci, dedicka, dan z nemovitosti, DPH, doplacime si na zdravotni peci, platime clo na silnicích, platime zdravotni, socialni... jejda, kam jenom ty penize jdou.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam