Moje optimistická vize (tj. proč jsem stoprocentně pro školné):
# Jak se změní pozice studenta který aspiruje na žádaný obor, a který má slušnou šanci na dobré uplatnění (např. informatika na MFF) s vizí, že po absolvování bude muset splácet půjčku.
Zde půjde o typického klienta, který si platí vzdělání a očekává, že to vzdělání bude natolik kvalitní, aby po vystudování skutečně našel dobrou práci a se splácením investice do vlastního vzdělávání neměl problémy. Mezi VŠ a studentem půjde o podobný typ vztahu jako mezi klientem jazykové školy. Studenti sami budou motivováni dbát na to, aby vzdělání bylo skutečně kvalitní a titul nebyl "bezpracný" - potřebují, aby jejich titul byl lístkem na na palubu lepšího uplatnění.
# Jak se změní pozice studenta který aspiruje na úzký a výběrový obor, kde uplatnění je nízké a odměna finanční nízká (egyptologie) s vizí, že po absolvování bude muset splácet půjčku.
Student bude opět klientem, ale tentokrát bude investovat nejen do vzdělání, ale i do svého koníčku. Na daný obor půjde jenom v případě, že o něj bude mít skutečně velký zájem. To umožní lepší osobní spolupráci mezi vědci z daného oboru a jejich studenty (budou mít více času na každého studenta), navíc budou vyučující motivováni svým studentům skutečně něco předat (budou mít před sebou lidi se skutečným zájmem o obor - to každého vyučujícího potěší). Snížený počet absolventů a jejich vyšší kvalita zvedne platy v daných oborech, takže absolventi se nakonec budou mít - i přes splácení půjčky - lépe.
# Jak se změní pozice absolventa žádaného oboru, který ví, že musí splácet studentskou půjčku.
Za předpokladu, že se skutečně zvedne kvalita vzdělávání, bude mít absolvent větší možnost si říci o lepší podmínky, neboť za ně bude moci více nabídnout. A je-li jeho obor žádán, nebude mít problém odejít jinam, pokud se mu lepších podmínek nedostane.
# Jak se změní pozice absolventa neatraktivního oboru, který ví, že musí splácet studentskou půjčku.
Předpokládám zvýšení kvality vzdělání + menší zájem o neatraktivní obory, tedy ve výsledku by měl být absolvent takových oborů žádanější než dnes (a lépe připraven, což pro mne znamená i flexibilnější a lépe schopný se přizpůsobit požadavkům i míst odlišných od původního směru studia) a jeho pozice by se mohla přiblížit absolventovi žádaných oborů - s výjimkou toho (co ovšem platí i dnes), že pokud bude chtít zůstat zcela u oboru, zas moc věcí na výběr mít nebude. S tím ovšem musí student mířící na neatraktivní obor předem počítat. (taky nepočítám s tím, že se na biologii stanu milionářem - ale je to můj koníček, což je svým způsobem taky odměna za práci).
# Jak se změní pozice zaměstnavatele, který nabízí práci ex-studentovi, který splácí studentskou půjčku.
Nemyslím, že se pozice zaměstnavatele nějak výrazně změní. Student bude chít vyšší plat a lepší podmínky náhradou za svou investici do vzdělání + jako odměnu za to, že je lépe kvalifikován, na druhou stranu bude potřebovat stabilnější práci, aby mohl splácet půjčku bez velkých nervů. - podle mne se obě strany vyrovnají (exstudent bude moci kvůli vyšší kvalifikaci zaměstnavateli utéct za lepším x nebude chtít příliš riskovat, takže při trochu slušném zacházení neuteče). Nakonec obě strany získají: exstudent lepší vyjednávací pozici (jsem fakt dobrej, můžu jinam), zaměstnavatel kvalifikovanější zaměstnance.
# Jak se změní postoj škol u neatraktivních oborů po zavedení školného a studentských půjček?
Obory s minimem studentů by se mohly na některých univerzitách zavřít a vědci (vyučující) i studenti by se centralizovali do několika málo míst v republice, kde by se daná problematika zkoumala z více stran (komplexněji), což by mělo prospět výzkumu. Školy si samozřejmě budou považovat spíše oborů, ze kterých "něco je", čímž by ale měly vylepšovat atraktivní obory (aby nalákali více studentů-klientů). Méně atraktivní obory, pokud nebudou na každé univerzitě, by tím ale také měly získat, protože nakonec se na těch lepších pracovištích soustředí více lidí i více zájemců - a i z těchto oborů pro dané univerzity "něco bude".
# Jak se změní postoj škol u atraktivních oborů po zavedení školného a studentských půjček?
Univerzity začnou bojovat o své potenciální klienty a boj bude spočívat především v kvalitě nabízeného vzdělání, protože pokud budou dávat titul pouze výměnou za peníze, hodnota jejich absolventů na pracovním trhu klesne - a oni budou potřebovat splácet půjčky.
...ano, je to velmi optimistická vize a stoprocentně se nenaplní. Ale kdyby se to k ní přiblížilo aspoň o fous, imho to školné stoprocentně ospravedlní.