• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    GREATDRAKEŠkolné na VŠ - diskuze o existenci a dopadech možných i historických u nás a ve světě
    Vzhledem k tomu, že fenomén školného na vysokých školách na naši společnost udeřil zcela naplno, rozbíhá se debata na toto téma napříč mnoha kluby i na nyxu. Považuji za dobrý nápad tomuto dát své místo pro centralizaci zdrojů, odkazů a debat. Jak nad aktuálním návrhem tak nad systémy v okolních státech.



    Pokud máte již hotový názor: "školné na vysokých školách je dobro/zlo/kretenismus/božské/zásadní/nezajímavé" - pak je to pro vás asi dobře, ale z hlediska diskuze nezajímavé. Vystříhejte se tedy prosím prostého shromažďování argumentů na podporu již předem připraveného názoru, to opravdu není cílem, protože negativních i pozitivních věcí se dá, s trochou snahy, nalézt mnoho.

    Stejně tak, je kontraproduktivní argumentovat "já zažil to a to a proto to vnímám negativně" - tomu se asi nelze moc vyhnout, ale uvědomte si prosím, že školné je něco, co se dotkne obrovského množství lidí ve velmi různých životních situacích a vaše zkušenost patrně vůbec není obecně aplikovatelná.

    Prosím všechny diskutující, aby si přečetli obsah tohoto odkazu, včetně pdf souborů na konci stránky: http://www.msmt.cz/pro-novinare/financni-pomoc-studentum-navrhy-jsou-na-stole

    Německá wiki o školném s krátkým popiskem pro mnoho států a v celku užitečnými odkazy
    http://de.wikipedia.org/wiki/Studiengeb%C3%BChr

    Dále jsou vítány studie z jiných států, kde již školné na vysokých školách zavedli, školné dlouho mají či jej zvažovali.
    Zde je souhrn z roku 2007 o školném v některých evropských státech. Pokud seženete novější, sem s tím prosím.
    http://www.euroskop.cz/607/sekce/skolne-v-eu/

    Listina základních práv a svobod (Článek 33, bod 2):
    Občané mají právo na bezplatné vzdělání v základních a středních školách, podle schopností občana a možností společnosti též na vysokých školách.

    [SERVER ERROR]
    rozbalit záhlaví
    JELENA
    JELENA --- ---
    RUDOLF: reflexe moderní turecké zkušenosti, hmmm - to ale moc s vysokým školstvím nesouvisí, že ne? Já mám pocit, že mícháme hrušky s jablky. Turecko je od nás hodně odlišné v mnoha směrech a řekla bych, že skutečně jenom minimum z nich má co dělat s vysokým školstvím. Ostatně moje čerstvá zkušenost: začínáme s Turky spolupracovat na poli biologického výzkumu, který je na hony vzdálen jakékoli aplikaci, a vypadá to slibně. A ti Turci, s nimiž jsem v rámci navazování spolupráce před týdnem hovořila, mi nepřipadají jako nekulturní barbaři...


    BINARY_PARANOIC: Jako zásadní problém vidím, že většina argumentů pro zavedení školného je postavená na vodě, na jakýchsi osobních zkušenostech typu "to já bych neutáhl, takže to tak přeci být nemůže". Přitom není jediný nezpochybnitelný důkaz, že si lidé skutečně vyšší vzdělání nebudou moci dovolit a dopad na úroveň a dostupnost škol bude mít negativní efekt. Ano, jistě by se našly i takové školy, kde mělo zavedení školného efekt negativní, ale těch pár ojedinělých případů není žádným argumentem proti zavedení školného ve smyslu prostředku k zvýšení úrovně škol. - tohle je bez uvedení konkrétních argumentů, které jsou postavené na vodě, a konkrétních argumentů z druhé strany, které jsou podle tebe platné, jenom plácání prázdné slámy. To, co jsem napsala, má naprosto stejnou výpovědní hodnotu, jako to, co jsi napsal ty. Nulovou. Vyjadřuje to jenom náš postoj. Ale argumentem se to fakt nazývat nedá.
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    Jako zásadní problém vidím, že většina argumentů pro zavedení školného je postavená na vodě, na jakýchsi teoretických konstruktech, že „tak by to přeci mělo být“. Přitom není jediný nezpochybnitelný důkaz, že školné na nějakém institutu opravdu zvýšilo úroveň. Naopak je dost důkazů o tom, že privatizace vysokých škol (přičemž školné je faktickým krokem k privatizaci těchto škol) nemá buď žádný efekt na úroveň škol či efekt negativní (ano, jistě by se našly i takové školy, kde měly efekt pozitivní, ale tak či tak to znehodnocuje argument pro zavedení školného ve smyslu prostředku k zvýšení úrovně škol).

    Za zmínku jistě stojí, že striktněji ekonomický pohled na vzdělávání, který (ne zcela překvapivě) je např. na VŠE, končí tím, že je zde možné si zde titul (z části) normálně koupit jako krabici bot (aneb opět narážím na NF VŠE, kde je možné si legálně až 18 kreditů zakoupit). O tom, že úroveň soukromých vysokých škol v ČR není ani náhodou natolik významná, aby to bylo dostatečným důkazem o souvislosti školného (potažmo privatizace) vysokého školství a vysoké úrovně dané školy školy ani nemluvě. Myslím, že současná koexistence soukromých a veřejných vysokých škol a jejich úroveň je docela průkazným experimentem, kdy si v totožných podmínkách můžeme ověřit, jaké důsledky privatizace vzdělácích institutů má. Na předních příčkách žebříčků škol se – ó jaký to div – pohybují samozřejmě ty veřejné (viz např. nedávné srovnání hospodářských novin). Kdyby byly všechny soukromé školy v ČR svou úrovní o třídu výše než ty veřejné, tak se můžeme bavit o tom, že model veřejných vysokých škol je třeba změnit. Ale tak tomu prostě není.
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    TRAVIX: nelze si nevšimnout jednotného postoje.. ale projdu si, máš nějaké doporučení?


    YMLADRIS: na uk, vidím hlavní problém v ustrnulosti struktury, hiearchie, rozhodování etc. Imho není v kompetenci státu do toho zasahovat, samotná uk by podobnou revoluci měla iniciovat ze svých řad ale jak je dlouhdobě patrné, zatím iniciuje nezásadní úpravy (ano velmi laický pohled). Samotné školné nepřináší žádný apel na proměnu struktury uk. Ani pořádně nevím jak definuje naložení s penězma. Imho peníze opět skončí ve stejném pro humanitní studia neefektivním způsobu financování. Současně a to je můj předpoklad, vláda v příštím rozpočtu sníží dotace na školy v rozsahu placeného školného. Můj předpoklad je postavený na tom, že vzdělání a výzkum je neustále z daní podfinancováno.


    JELENA: Turecký trh je obrovský! V knihkupectví najdeš spoustu literatury, ale jakmile se dostaneš k reflexi vlastní turecké moderní zkušenosti, ke kurdům, arménům, zjistíš že většina textů byla napsána turky v zahraničí. On ten tatíček ataturk je modla napříč generacemi. Lidi co jim to smrdělo jsem našel, ale že by měli přesně nastudováno čím, to už ne.

    Strategie pro implementaci kritického myšlení se týká vyššího vzdělání. Právě až na vš máš dostatek prostoru k studii problematiky z různých úhlů. Na zš/sš získáváš širší vědomosti a ideálně se začínáš specializovat až na vš. Ano kritické myšlení je třeba osvojovat od útlého vzdělání, ale např. zavedení normovaných maturit zrovna o nějaké podopře názorové pluraity nesvědčí.
    JELENA
    JELENA --- ---
    RUDOLF: Probůh, ale Turecko...
    máma měla nakladatelství, spolupracovala s cizinou a zrovna v Turecku - tam vycházelo tak málo knížek, že s nimi nemělo vůbec cenu jednat. V září jsem byla v Istanbulu a překvapil mne knižní veletrh na nádvoří Modré mešity - úžasný! Takových knih a nejrůznějších žánrů (beletrie, knihy o umění, filosofie, rozhovor přírodnch věd s náboženstvím...)! A lidí kolem jak much - měli zájem! Tohle se zrovna tam podle mne výrazně lepší.
    Plus ohledně zájmu o literaturu, kritického myšlení atd. nelze vynit vysoké školství a ekonomické myšlení u lidí na prahu dospělosti - o to se mají postarat základní a střední školy.
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    Dne 3. června 2010 vedení univerzity omylem rozeslalo přísně tajný strategický plán, v němž rozdělilo manažersky existující katedry podle množství peněz, které škole přinášejí, na „zlaté“, „stříbrné“ a „bronzové“ a připravilo razantní restrukturalizaci. Jejím účelem je zrušit ty obory, které škole nepřinášejí miliony a ušetřené peníze investovat do těch oborů, které miliony přinášejí, aby vydělávaly ještě více. Hrozí naprosté zglajšchaltování práce univerzity a likvidace velkého množství oborů; odborový svaz univerzitních pracovníků odhaduje, že ohroženo je až 600 učitelů z cca 1500 akademických zaměstnanců univerzity.
    Právě v důsledku tlaků, aby škola co nejvíce vydělávala na školném a na grantech, na úkor všeho ostatního, včetně péče o studenty, byla zlikvidována demokratická struktura britských vysokých škol, které se staly obětí kabal manažerů, kteří školy vandalizují způsobem, neslučitelným s akademickou praxí.
    Generální tajemnice odborového svazu vysokoškolských učitelů ve Velké Británie University and College Union Sally Hunt však schůzi informovala, že akce odborového svazu proti propouštění univerzitních učitelů byly dosud úspěšné a vyjmenovala asi deset britských univerzit, kde bylo vedení školy donuceno od násilného propouštění akademických pracovníků upustit.
    V souvislosti s těmito zkušenostmi ze současného britského vysokoškolského systému je velmi naivní představa, že „zavedení vysokoškolského školného“ povede ke „zkvalitnění výzkumu a výuky“ na českých vysokých školách. Naopak to povede k obdobné proměně českých vysokých škol v mlýnky na peníze a k likvidaci všech „nevýdělečných“ nebo „nedostatečně výdělečných“ oborů. Zavádění vysokoškolského školného se tak, podle britské zkušenosti, jeví ve svém důsledku naprosto drastickým útokem na ideu univerzity, akademického výzkumu i nezávislého pluralitního vzdělávání.


    http://www.blisty.cz/2010/6/10/art53008.html
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    Silná káva.
    TRAVIX
    TRAVIX --- ---
    Pokud jde o školné a vzdělání, tohle je zajímavé čtení:
    http://www.libinst.cz/etexts/rothbard_vzdelani.pdf
    Je to sborník s texty Murraye Rothbarda, Jamese Tooley, Josefa Šímy, Radima Valenčíka a Petra Matějů na téma Vzdělání a trh.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    RUDOLF: Můj největší apel proti školnému je v tom že nijak školy nedonutí změnit svojí strukturu, nepřinese víc financí

    toto neni zrovna pruhledne, rozvedes nejak vic?
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    RUDOLF: oprava.. né dva čtyři..
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    YMLADRIS: ehm.. já opět zcela nevhodně použiju jednotlivý příklad: dvě mé školy vedli majitelé vlastních firem s velkou tržní praxí. Své schopnosti uplatinili hlavně ve schánení sponzorů, aby byl barvy do tiskárny, případně počítač pro zaměstnance, na který z rozpočtu neměli aj. Jeden z oboru má dokonce hodně studentů, ale jelikoj ff má nejmenší koeficient přídělu na žáka dostanou stejně směšné peníze, narozdíl od přírodních věd a medicíny - které jsou pochopitelně ceněny více.

    Ale můj názor: myslím že je samozřejmé že se na pozici šéfů oborů s větší návazností na praxi dostávají lidé s praktickou tržní zkušeností a myslím že to se školným nemá nic společného. (A věřím že vyjimkou je estetika, filozofie aj. - které přesah do tržní praxe nemají) Všichni měli jasný názor že stabilně zaměstnávat kvalitní osobnost a uspojivě je zaplatit je problém při nedostatku zdrojů. Doktoranti skutečně nedostanou adekvátní odměnu za svojí výuku. U nás se najímají lidé sézoně, ale například nyní má naše katedra dva stabilní zaměstnance. Prof. kteří stojí jako garanti oborů raději k výuce nepouští, protože oboru nerozumí, bez nich by zase ústav nefungoval.

    Můj největší apel proti školnému je v tom že nijak školy nedonutí změnit svojí strukturu, nepřinese víc financí a čistě ideoligicky stát šetří na špatném místě.


    YMLADRIS: rozmět vš je také kultivace člověka, stačí si poslechnou přísahu na uk.

    V turecku se většina studentů rozhoduje ekonomicky, tolik lidí co studuje různé inženýřské obory, ba zastoupení žen v inženýrských oborech mně bralo dech. V podstatě humanitní vzdělání bylo velmi okrajové. A je to na lidech poznat, nikdo u nich nerozvíjí kritické myšlení, pořádně neznají literaturu. A mezi univerzitou na firmou je jasná návaznost. Tj. oni studijí pro firmu. Přitom vědí že budou dělat práci která je nebaví, ale zaplatí jim pohodlný život. Jasně mají výběr, ale reálně není společnost o tom, budovat prostředí kde se jedinec může snáze rozvíjet a naplňovat svůj potenciál, spíš než si dělat továrnu na pracanty.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    BINARY_PARANOIC: ad ti "nemotivovani" - tak presna cisla nemam, ale z moji zkusenosti tyhle konickove obory lidi zpravidla studuji jako paralelni VS, tj. dela nejaky obor kterej ho bude zivit a k tomu chodi na umenovedu. Za prachy by asi nechodil (mozna, tezko rict)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    BINARY_PARANOIC: Chapu, tak to se rozchazime v zasadnich filosofickych predpokladech. ja to beru tak, ze poslanim skol je a) pomahat lidem aby se lepe uplatnili v zivote b) vyzkum. To prvni poslani se naplnuje blbe, kdyz se ucitel zasadne identifikuje s tim, ze je ikonograf, ale vubec s tim, ze jeho studenti se taky musi v zivote pak uzivit.

    Z meho pohledu ano klidne at jsou dva typy VS: vyzkumne orientovane univerzity, kde jsou spickovi akademici a kde se sice poskytuje vzdelani prakticke pro zivot, ale soustreduji se tam i studenti ze kterych pak nejspis bude dalsi generace vedcu atd. A profesni VS, ktere si neresi ikonografii. Ale opet, tuto diferenciaci nemuze provest nic jineho nez trh.

    Filosoficky neverim ze by mel nekdo shora to rozhodovat. Ty to beres tak, ze je tu nejaky statni rozpocet a nekdo, kdo rozhodne centralne, zda mame penize na vyzkum ikonografie? A neni vhodne to regulovat zespoda?



    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    YMLADRIS: to jo, ale já si prostě nemyslím, že by měla VŠ fungovat jako firma. Primárním cílem VŠ by neměl být finanční zisk (firma), ale kvalita výstupů (akademická půda). Ještě jednou tě odkážu na tento článek: http://www.blisty.cz/2010/6/10/art53008.html – tam je jasně dokumentováno, že „firemní“ chování vzdělávacíh institutů má (či může mít) negativní dopad na akademický charakter vysokého školství. Snaha „za každou cenu vydělávat” povede k eliminaci méně ziskových oborů, populrizaci (v negativním slova smyslu) těch výnosných a tím degradaci úrovně vysokoškolského vzdělávání (zbyde jen mnoho „továren na peníze“ a několik málo elitních škol).

    Mimochodem – z čeho uvozuješ, že nyní na těch humanitních oborech studují studenti, kteří nejsou motivování (pokud jsem dobře pochopil poznámku, že po zavedení školného se odfiltrují a zůstanou právě jenom ti motivovaní)? Motivováni rozhodně jsou, páč nejsou zas tak (ekonomicky) blbí, aby si nespočítali, že jejich obor jim zrovna moc jistot pracovních příležitostí do budoucna nedává. Ale to přeci nemůže být důvodem pro zrušení studia historie nebo tebou zmiňované religionistiky...to by byl přeci útok na zákady naší kultury.

    Zužovat přínos vzdělávání jen na finanční zisk je velmi krátkozraké...
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    BINARY_PARANOIC: Asi nejsem srozumitelne: JASNE, ze AKADEMIK je AKADEMIK ;-). Taky jich znam mnoho a mam je rada. Tak svet funguje. Ja nekritizuju akademiky za to ze nejsou podnikatele, ja jenom konstatuju, ze VS jsou rizeny akademiky. Protoze neni 'opravdovy' konkurencni tlak.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    BINARY_PARANOIC: V cizine je to tak, ze jak jim tam univerzity funguji jako firmy uz dlouho, tak vedle akademicke obce skoly funguje rozvetveny management, ktery dela akademikum servis, takze ti nic neresi, pouze svoje 'ikony'.

    Fajn. Jenomze v takove zemi nezijeme. Na nasich skolach management = akademici.

    Predpokladam ze souhlasis, ze to neni nejlepsi a lepsi by bylo, aby se skoly zlepsovaly. Jak ale donutit skolu, aby se CHTELA zlepsovat, aby napriklad najala A ZAPLATILA managery, kteri budou delat akademikum servis? Kdyz vsechny skoly dostavaji stejne penize bez ohledu na kvalitu, plus na skoly se prijimaji cim dal horsi studenti?

    Muzu to vyjadrit i tak, ze prave proto, aby Jan Ryot nemusel fusovat do ekonomie/managementu, je dobra vec skolne, ktere ukaze opravdovy zajem o ikonografii... ... a pokud je Ryotova katedra super, budou mit vic penez.

    Jako, urcite to bude pro humanitni obory bolestne. Za poslednich 20 let byl obrovsky boom. Ted se treba ukaze, ze lidi za studium tech oboru platit nechteji. Vydrzi jen spickove katedry, kam budou chodit motivovani studenti. Urcite kolem toho bude plno emoci.
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    BINARY_PARANOIC: Příp. u nás působící pan Sedláček – člověk v praktickém životě zcela mimo (ostatně dodnes i přes svůj pokročilejší věk žije u své matky), nicméně nesmírně vzdělaný vyučující s dechberoucím všeobecným přehledem, jehož přednášky z estetiky jsou možná poněkud „neatraktivní“, ale z odborného hlesika rozhodně hodnotné. :)
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    V opačném případě by to mohlo dojít do situace, na níž jsem upozorňoval odkazem níže – http://www.blisty.cz/2010/6/10/art53008.html
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    YMLADRIS: ok, děkuji. Jen si zkus uvědomit, že mnoho kapacit (zvláště humanitněji zaměřených oborů) prostě ekonomického ducha nemá, ale jinak jsou nenahraditelní. Např. i u nás přednášející prof. PhDr. Ing. Jan Royt – to je z celoevropského měřítka špičkový odborník na středověké umění a ikonografii. A mnoho dalších – úroveň jejich výuky nemá žádnou významnou spojistost s jejich vztahem ke škole jako k „firmě“. Oni prostě přednášení obor, který mají rádi, z lásky pro tento obor. Nevidím jediný důvod, proč by měl být profesor přednášející středověké umění zároveň „managerem, obchodníkem, podinkatelem“. To přeci nemá s kvalitou jeho výuky žádnou spojitost. Ekonomie opravdu není matkou věd a bylo by vpravdě nešťastné hodnotit kvalitu vyučujících jen podle jejich schopnosti ekonomického myšlení...
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    BINARY_PARANOIC: Vystudovala jsem informatiku a pracuju na VS jako neakademicky pracovnik.
    MEFISTOFELES
    MEFISTOFELES --- ---
    BINARY_PARANOIC: Viz. můj příspěvek níže a k tomu doplňuji, že někdy i přes veškerou snahu je možné, že se práci sehnat nepodaří, což je docela možné...dle mého je medicína jeden z oborů, na kterém nemůžeš moc pracovat, viz. moje matka.Naopak docela dobrý to mají ajťáci viz. můj otec, který si při studiu na MatFyzu stíhal vydělávat nemalé obnosy, které by si student(ka) na medině v žádném případě nevydělala ani za celou dobu studia...
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    BINARY_PARANOIC: Naopak... zažil jsem přesně toto ve státech. Nejen firmy, ale i státní správa, armáda, námořnictvo, domobrana, město - ti všichni se koukali po prospěchu studentstva, docházce! výsledcích standardizovaných testů, oslovovali talentované a snažili se je na něco podobného uhnat.
    V současnosti to v ČR tak u armády třeba také funguje.

    A je to pro mně jeden z velkých argumentů pro.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam