RUDOLF: To je možné, ale tato diskuze je o školném, tedy o penězích. Nevím, proč by v tom případě neměla být lepšní finanční motivace diskutována se zvýšeným důrazem. Další motivace každého jednoho jsou většinou buďto subjektivní, anebo posunuté někam k "studium pro sebevzdělání / zábavu", kde nevidím jediný důvod, proč by to měl platit stát, tedy společnost jako taková, nebo "studium pro spásu lidství/lidskosti/lidského vědění", což je natolik vágní, že se o tom snad ani nedá rozumně diskutovat. Pravda, nečetl jsem úplně celou debatu, ovšem jediný skutečný problém vidím ve výzkumu (kde se školné asi bude muset řešit více systémově).
Hlavně se ale jedná o
odloženém školném, tedy, že každý zaplatí náklady, až když to pro něj bude finančně snesitelné. Ne, jak to vypadá z poslední diskuze, o aktuální situaci každého jednotlivce, který při škole nestíhá chodit do práce. Takové příspěvky mi nedávají v souvislosti s tématem moc smysl.
BINARY_PARANOIC: Aha. Tak mi tedy, jako daňovému poplatníku, který na daních už teď odvádí státu nemalé částky za všechno možné, vysvětli, proč by mě měl Tvůj zájem o samovzdělávání zajímat, a nebo dokonce, co mě motivuje k tomu, abych Ti ho kompletně platil (a neber to, prosím, jako útok na Tvou osobu, nemyslím to nijak zle, jen se ptám). Je hezké, že máš zájem studovat a někdy v ideální budoucnosti zkrášlit své okolí hezčími reklamami, nebo spíše kvalitními grafikami, ale já Ti to musím platit. Čím mě přesvědčíš, že to, že vynakládám část svých daní na to, abys mohl zdarma (samozřejmě bez souvysejících služeb á la kolej atd.) studovat, a že není důvod, proč by ses nemohl na svém sebevzdělávání, byť se vzděláváš ze subjektivně ušlechtilých důvodů, sám podílet? Zvlášť v situaci, kdy má stát sám se sebou značné problémy, ze mě tahá peníze všude jinde, a snaží se ušetřit, kde se dá. Je to přeci Tvé studium, Tvá investice (zatím pouze časová) a povede k Tvému zdokonalení... Navíc je tu jistá pravděpodobnost, že se odstěhuješ někam do zahraničí (ano, kvůli penězům) a státu investici nikdy nevrátíš ani na daních. A neříkej, že na tom budeš finančně stejně, pokud vystuduješ takovou školu, jako studuješ. Už teď Tě jistě stojí studium jistě nemálo peněz (kolej, skripta, v Tvém případě i materiál), neříkej, že opravdu studuješ proto, abys na tom po škole byl v pracovním procesu víceméně stejně nebo hůř... Není tedy potom studium (a to i ž časového hlediska) v Tvém případě nerozumná, ne-li špatná investice (opět si to neber ve zlém)?
Taková škola/obor je třeba (doufám, že nikoho nerozzlobím) bakalářské na FHS UK. Ano, sice mají velmi zajímavé předměty, absolutně free studium a umožnění volby předmětů bez jakékoli návaznosti, bohužel, aplikace v praxi nulová (znám víc než pár tamních studentů a osobně i několik profesorů). A navazující obory, jako např. gender studies... Ukažte mi jedinou rozumnou aplikaci v praxi. Já neříkám, že by se měli zrušit, ale k čemu je českému vysokému školství generovat dejme tomu 20 genderistů ročně? Kamarádka právě v tomto oboru nedávno promovala, a hádejte co? Nemůže sehnat práci, v oboru vůbec (protože rozumná aplikace v praxi snad ani neexistuje), takže ji všude berou jako středoškolačku s obecným gymplem.
Reálný přínos oboru je vždy sporný, to ano. To je ovšem na zvážení každého jednoho člověka, zda to, co studuje, je opravdu přínosné. Spousta lidí z těch "oborů s nereálným přínosem" pak také v praxi narazí a musí dělat něco diametrálně odlišného, než to, co vystudovali. Osobně bych řekl, že tak se pozná obor, který má reálný přínos v praxi - všichni (nebo alespoň většina) jeho studenti najdou v tomto oboru i pracovní uplatnění. Pokud ho nenajdou, je jich jednoduše nadbytek, a pak už je něco špatně. Pokud z nich nenajde uplatnění nikdo, je obor asi opravdu zbytečný.
(pozn.: písma k Windows nejsou zdarma, k umožnění jejich užívání je potřeba vlastnit licence Windows/Office, a za možnost jejich užívání se platí paušálně v ceně za tyto licence)
CYBER_GEORGE: Ano, já tomu rozumím. Ale volba každého je přeci jeho věc. Nevidím důvod, proč by měla většina (tedy studujících jako
soustavnou přípravu pro další povolání) doplácet na zájem jednotlivců, kteří studují pro své subjektivní důvody, ať už jsou jakkoli ušlechtilé. Máme demokracii, menšina se vždy podřizuje většině. Navíc, školství a vzdělání každého jednoho studenta je velice nákladné, proč by mělo být výjimkou a nemohlo se na něm šetřit, jako se bude (nebo by se alespoň mělo :-) ) všude jinde? Buďto na něj budeme nahlížet jako na investici do budoucna, ale pak je jak investicí nejen státní, ale i studujícího (nebo se zde snad najde někdo natolik nesobecký, kdo studuje jen a pouze pro dobro lidstva/státu/whatever?), a oba by se na ní podle toho měli podílet; a nebo ne, pak je ale přeci věcí každého jednoho z nás, a měl by si jí každý hradit zcela sám.
A omlouvám se všem, chvíli mi to trvá, bohužel už mám školu dokončenou a musím i v sobotu pracovat. :-) A to, kupodivu, při studiu.